وعده های سوختی که دود شد

 

وعده های سوختی که دود شد

 
از سال گذشته تاکنون صحبت اجرای استانداردهای خودرویی از 55 به 63 مورد مطرح و مقرر شد تا دی ماه 97 خودروهای تولید داخل خود را به استاندارد تعیین شده از سوی سازمان ملی استاندارد برسانند. اما در نیمه اول امسال ناگهان استانداردهای 85 مطرح و اجرای آن زودتر از موعد مقرر اجرایی شد، به گونه ای که نیره پپروز بخت- رییس سازمان ملی استاندارد اجرای آن  ها را اجباری اعلام کرد. 
 
حال فارغ از زمان و نحوه  اجرای این استانداردها برای مدل های خودرویی داخلی و وارداتی، وجود استانداردهای کیفی سوخت میان استانداردهای خودرویی خودنمایی می کند، که البته اجرای آن مستلزم همکاری سازمان های مربوطه است. به گونه ای که باید در کنار بهبود کیفیت بنزین، کاتالیست خودروها و خودروسازی نیز به کمک این استانداردها بیایند، نه اینکه یک بخش جور سایر بخش ها را به دوش بکشد.
 
بر همین اساس، از میان استانداردهای 85 گانه، سه مورد به استانداردها به سوخت اختصاص دارد که باید در کنار عرضه بنزین یورو 5 اجرایی شود، که البته به گفته کارشناسان و حتی مسئولان دولتی، هنوز اجرای این بندها در کشور امکان پذیر نیست، زیرا هنوز زیرساخت های بنزین یورو5 در کشور فراهم نشده است. 
 
 بندهای 47، 48 و 85 مربوط به بنزین و ارتقا کیفیت 85 گانه خودرویی، «معیار مصرف سوخت خودروهای بنزینی، دیزل و دوگانه سوز» بر اساس تجدید نظر سوم، «معیار مصرف سوخت موتورهای دیزل» بر اساس تجدید نظر دوم و«الزامات نصب مجموعه قطعات گازسوزخودرو CNG» بر اساس تجدید نظر دوم عنوان شده است. 
 
حال کمتر از یک ماه به پایان سال 96 باقی مانده و محسن صالحی نیا- معاون وزیر صنعت معدن و تجارت در جمع خبرنگاران اعلام کرده که باید برخی از استانداردها که از جمله آن ها افزایش کیفیت سوخت است، تعدیل شود! این صحبت ها در حالی اعلام شده است که برخی خودروها در دی ماه امسال با توقف خط تولید مواجه شدند و هنوز کیفیت بنزین یورو 4 نیز در سراسر کشور اجرایی نشده است. حالا چگونه است که استانداردهای نامطلوبی همچون عرضه بنزین با کیفیت نه چندان قابل قبول، بازهم مهلت گرفته است؟ 
 
البته شب گذشته نیز نیره پیروز بخت-رییس سازمان ملی استاندارد ایران بر اجرای به موقع این استانداردها تاکید کرد و گفت که سازمان ملی استاندارد همچنان بر موضع خویش درباره زمان بندی اجرای استانداردهای خودرویی تاکید دارد و براساس مصوبه شورای سیاستگذاری خودرو، تمامی واردکنندگان و تولیدکنندگان موظف به اجرای استانداردهای مذکور طبق جدول زمان بندی اعلام شده از سوی سازمان ملی استاندارد هستند.
 
کیفیت بنزین خارج از توجه مسئولین
 
حال این پرسش مطرح است که چرا با وجود تاکید سازمان استاندارد مبنی بر اجرای استانداردهای 85 گانه، بازهم وزارت صنعت از مهلت دوباره خبرداده  و اکنون کیفیت بنزین در بلاتکلیفی به سر می برد؟
 
ناصر رییسی فرد- رییس انجمن صنفی جایگاه داران سوخت در همین زمینه میگوید: «ناهماهنگی میان سازمانهای مرتبط به ویژه سازمان های فعال در حوزه خدمات شهری، آنگونه که باید نیست و هر یک ساز خود را می زند». 
 
رییسی فرد اظهار می کند:« یکی دیگر از مشکلات در این میان، عدم توجه نمایندگان مجلس به کیفیت بنزین است و باید قیمت های تکلیفی از دوش سوخت برداشته و نرخ بنزین واقعی شود. همچنین همه فعالین در زمینه تولید بنزین، برای بهبود کیفیت و تولید بنزین برند تلاش کنند تا فرآورده هایی مناسب و برای پیشگیری از ایجاد آلایندگی برای هوا تولید شود.» 
 
او می افزاید: « بهتر است نمایندگان مجلس و مسئولان در قیمت گذاری، صادقانه بگویند که افزایش قیمت سوخت به نفع مردم و رفاه اجتماعی است، اما به دلیل نگه داشتن قیمت به صورت تکلیفی، مشکلاتی همچون قاچاق ایجاد می کند». 
 
رییس انجمن صنفی جایگاه داران سوخت ادامه می دهد: « باید توجه شود که نعمتی همچون سوخت از گذشتگان به ارث رسیده و ما نیز باید به بهترین نحو هم مصرف و هم برای آیندگان باقی گذاریم و خودروسازان باید به کمک عرضه کنندگان آیند تا مصرف هر 100 کیلومتر خودروها کنترل شود».
 
به گفته او، اگر خودروسازان و تولید کنندگان سوخت در کشور با یکدیگر همکاری کنند، اوضاع کیفیت سوخت و آلایندگی هوا تا حد زیادی بهبود می یابد. 
 
ریسی فرد تاکید می کند: « درحال حاضر شرکت ملی پالایش پخش می گوید که فرآورده مناسب و با کیفیت نداریم و خودروساز نیز حرفی دیگر می زند».
 
رییس انجمن صنفی جایگاه داران سوخت در پاسخ به اینکه برای رسیدن به استاندارد یورو5 چقدر فاصله داریم، اظهار می کند: «برای رسیدن به اجرای استانداردهای یورو 5 فاصله داریم، چرا که هنوز در اجرای بنزین یورو 4 درجا می زنیم».
 
برخی کارشناسان بر این باورند به دلیل پایین بودن کیفیت تولید، استانداردهای اعلام شده طی مدتی به استانداردهای بسیار پایین تر کاهش می یابند، این در حالی است که خودروهای صفر کیلومتر تولید داخل تا 5 سال از دریافت معاینه فنی معاف هستند اما طی مدتی کمتر از این از چرخه استاندارد آلایندگی خارج می شوند. 
 
حال در آستانه آغاز سال جدید به نظر می رسد وعده های دولت در زمینه سوخت و کیفیت بنزین، دود شده و برای رسیدن به کیفیت مطلوب به زمان بیشتری نیاز است، زیرا آنچه مبرهن است، فرصت هایی بی شائبه ای است که در اختیار خودروسازان قرار می گیرد تا هر چه بیشتر اوضاع تولید خودرو را به پایین ترین حد ممکن برسانند. 
 

source

khodrocar


 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , سوخت , بنزین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
واریزی بهمن تحویل مرداد : سلام برای کسی ۸۵۰واریز کرده دعوتنامه امده
علی ری را : طبق تجربه ای که از دوستان داشتم حتی یک یا دو روز دیرتر تکمیل وجه کردن باعث تاخیر یک یا دوماهه خودرو شده
A5 شهریورماه سفید : سلام وقت بخیر تنها راه شما مراجعه حضوری به CRM جنت آباد به همراه یک فرد هیکلی و شلوغ کاری هستش در غیر اینصورت همچنان می بایست منتظر باشی. من که با همین روش جواب گرفتم
رضا شاهین پلاس : روز شنبه 11 مرداد بیشرف هرکسی که یه 4 لیتری بنزین دستش نگیره نیاد دم شرکت سایپا حتی اگه شده آب بریزین تو 4 لیتری بیاین دم سایپا تا به حقمون برسیم تا چیزی نگیم همینه که هست ماشین بده نیستن شنبه 11 مرداد دوستان یادشون بمونه
شاهین پلاس : ۲۶ اسفند فاکتور نشده
GL تکمیل وجه اردیبهشت : من که اعلام کردم ولی یه نفر پیدا شده میگه شما نماینده سایپا هستی و میخوای نفرات از تجمع دور کنی. واقعا آدم نمیدونه چی بگه
Reza : ثبت نامی چه تاریخی هستی؟
Reza : ثبت نامی چه تاریخی هستی؟
فرهاد علی بابایی : با عرض سلام و احترام با زنگ و شکایت به خود شرکت و اینا هیچ کاری براتون نمیکنند اگر میخاهید به حقتون برسید و شرکت حالش بیاد جا تنها یه راهه که اولیش خودم رفتم جلو صبح زود ما که 570 تومن دادیم این 20 تومنم هزینه دارسی را میدیم شرکت طبق قرارداد محکومه 30 روز پس از دریافت کل مبلغ خودرو صبح یه دادخواست الزام به انجام تعهدقراردادی به طرفیت شناسه ملی سایپا (داخل اینترنت هس)از طریق خدمات قضایی ثبت کنید 2 تا نکته هم مد نظر بگیرید داخل قرارداد همگی نوشته شده سود تاخیر خودرو 16 درصد مشارکت به اضافه 12درصد تاخیر سالیانه که بشه 28 درصد سالیانه. گولتون نزنن که 12 درصده 28 درصده این تا اینجا ماجرا از هزینه دادرسی هم اصلا نگران نباشید من حدود 20 تومن شد دادم میتونید هم اعسار بزنید یکم زمان بر میشه اما نتیجه داره اعسار هم سعی کنید اعسار نزنید چون زودتر نوبت رسیدگی میخوره و اینکه شرکت طبق قرارداد محکومه و باید هزینه دادرسی را به انضمام خسارت تاخیر 28 درصد از 30 روز پس از تکمیل وجه بده نداد هم اموال توقیف میکنیم بسه التماس اینجوری یه هزینه چشمگیری پیاده میشه شرکت تا بفهمه جواب درست بده ما
Mostafa : سلام ما که همچنان از شهریور پارسال منتظر شاسی هستیم فقط دروغ میگن .از a5 کسی تواین ماه شاسی شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا اس بهمن : خواهشن رضا پشی فورشها درگیریتونو ببرید جای دیگه بدبختی شدن دوتا اینو کم داشتیم
رضا پیش فروش : انشالله مشخص میشه. بزودی وقتی برای رضایت آمدی تا بوشهر
رسول : رضا پشی فروش تو کوتاه بیا خون خود کثیف تر نکن
سورنن : سلام مورد داشتیم بعد یک ماه تحویل گرفته البته تاریخ تحویلش 17خرداد بود دقیقا 21اردیبهشت فاکتور شد کلا قاعده وقانون خاصی ندارد کارو بار ایرانخودرو
6 تیر : ردیف قرارداد تون چند هست ؟؟ رانا هستید یا تبدیل به 207 یا موارد دیگه اعلام بفرمایید ؟
رضا پیش فروش : خیلی بیشوری تو خودت کی هستی تو اپن کاملی
ارسلان : .......... دروغگو🤫
زهرا : من زنگ زدم شرکت سایپا دقیقا همچین چرتی رو خودشون تحویل مردم میدن که براساس سخا فاکتور میشه...
وحید : 🤣🤣🤣👏👏👏👏
توحید ارومیه : فاکتور هم از پیش فروش اسفند کم مونده فک کنم تعداد کمی 10و11موندن که فاکتور نشدن.احتمالا از هفته بعد پیش فروش فوق العاده بهمن فاکتور میشه بعد میاد پیش فروش های امسال.برای دوگانه هم کلا قضیه اش با ساینا تک فرق داره.شرکت کلی خودروی ناقص داره به دلیل کسری قطعه.مطمین باشید سایپا اندازه سر سوزن دوست نداره که خودرو به تاخیر بره و برای مشتری سود تاخیر بده اما همه اینا از بی برنامه گی و بی صاحابی شرکت هست.امیدوارم همه اونا رو سریع تکمیل و فاکتور و تحویل بده