رعایت استانداردهای خودرویی، الزام قانونی دارد

 

رعایت استانداردهای خودرویی، الزام قانونی دارد

 
در حالی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تعدیل استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی خبر می‌دهد که سازمان ملی استاندارد ایران با موضع مخالف نسبت به این مسئله، رعایت نکردن استانداردها را خلاف قانون می‌داند.
 
 
محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ از توافق صورت گرفته با سازمان ملی استاندارد در ارتباط با تعدیل استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی خبر داد و اعلام کرد که قرار است در بخش استانداردهای اختیاری تعادل لازم ایجاد و به نوعی بازنگری در این زمینه صورت گیرد. مسئله‌ای که با مخالفت صریح نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران؛ روبرو شد و بیان کرد که به دلیل اهمیت سلامت و ایمنی مردم از این موضوع عقب‌نشینی نخواهد کرد.
 
 
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اعتراض خودروسازان مبنی بر استانداردهای ۸۵‌ گانه خودرویی، بیان می‌کند:
 
برخی از این استانداردها در اروپا نیز استانداردهای تشویقی است بنابراین با سازمان ملی استاندارد هماهنگ شده که استانداردهای مربوط به ایمنی معادل آخرین استانداردهای روز باشد ولی قرار شده در ارتباط با استانداردهای اختیاری، تعادل لازم ایجاد شود و به نوعی می‌توان از اصطلاح بازنگری استفاده کرد.
 
او در این خصوص که استاندارد ۸۵ گانه خودرویی پیش از این در شورای سیاست‌گذاری خودرو به تصویب رسیده است و چه دلیل دارد که مجددا در ارتباط با آن بازنگری شود؟ نیز می‌گوید:
 
مجددا تاکید می‌کنم که برخی استانداردهای در نظر گرفته شده که شامل استانداردهای اختیاری می‌شود شرایط اجرای آن در اروپا هم فراهم نیست. اینگونه نیست که ما امروز چیزی را مصوب و بعد بگوییم که نمی‌خواهیم آن را اجرایی کنیم. با توجه به شرایط پیش آمده باید بهینه عمل کنیم و به خوبی می‌دانیم که سازمان‌هایی نظیر استاندارد و محیط زیست نسبت به اجرای قوانین تاکید دارند.
 
مخالفت صریح سازمان ملی استاندارد با تعدیل استاندارهای ۸۵ گانه
 
اما بلافاصله نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران؛ با اشاره به اینکه سازمان ملی استاندارد همچنان بر موضع خویش درباره زمان بندی اجرای استانداردهای خودرویی تاکید دارد، اظهار کرد:
 
بر اساس مصوبه شورای سیاستگذاری خودرو، تمامی واردکنندگان و تولیدکنندگان موظف به اجرای استانداردهای مذکور طبق جدول زمان بندی اعلام شده از سوی سازمان ملی استاندارد هستند.
 
او با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد ایران مصمم به اجرای تمامی استانداردهای ۸۵ گانه در جدول زمانی اعلام شده است و به دلیل اهمیت سلامت و ایمنی مردم از این موضوع عقب نشینی نخواهد کرد، به خبرنگاران گفت:
 
سازمان ملی استاندارد در اجرای استانداردهای جدید کاملا شفاف و مطابق برنامه اعلام شده عمل خواهد کرد و در نحوه اجرای این استانداردها با توجه به بسترهای موجود، با خودروسازان همکاری می کند و از هر یک از خودروسازان درخواست شده است برنامه اجرایی دقیق خود درباره نحوه اجرای استانداردهای مذکور را به این سازمان گزارش کنند.
 
 
رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه از سال ۲۰۱۴ تغییرات ساختاری در استانداردهای خودرویی اتحادیه اروپا صورت گرفت و براساس رویکرد جدید این اتحادیه، استانداردهای مورد تایید سازمان ملل که جنبه فراگیرتر و سختگیرانه تری دارند به جای استانداردهای خودرویی جاری در اتحادیه، مورد پذیرش قرار گرفت، خاطرنشان کرد:
 
ملاک سازمان ملی استاندارد همین استانداردهای بین المللی است که در اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورهای دیگر مورد پذیرش قرار گرفته‌اند و از سال ۱۳۹۳، موضوع این تغییرات به خودروسازان اعلام و درباره برنامه زمانی اجرای این استانداردها توافق شده و این توافق در شورای سیاستگذاری خودرو  با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان خودروسازان در سال ۱۳۹۵ مورد تصویب قرار گرفته است.
 
تمامی استانداردهای تأیید نوع خودرو، به عنوان یک مجموعه واحد ناظر بر ایمنی عملکردی خودرو هستند و این استانداردها با بررسی جنبه های مختلف عملکردی و الزامات مربوط به ایمنی قابلیت پذیرش نوع خودرو را مورد ارزیابی قرار می دهند. البته استانداردهای تأیید نوع تنها به عنوان معیار قابل پذیرش ایمنی عملکردی خودرو در سطح دنیا، مورد بررسی قرار گرفته و این استانداردها یکی از شاخص های کیفیت خودرو به شمار می آیند کما اینکه در سطح اروپا نیز خودروسازان مختلف با سطوح فناوری و کیفیت متفاوت وجود دارند. سایر شاخص های کیفیت همچون خدمات پس از فروش و قیمت در حیطه اختیارات این سازمان نیست و مواردی چون نوآوری در طراحی و ساخت و امکانات ویژه، در فضای رقابتی و با خلاقیت خودروساز به افزایش کیفیت کمک می کند.
 
 
به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در حال حاضر تمامی خودروهای تولیدی در اتحادیه اروپا ملزم به رعایت این استانداردها هستند و با توجه به تغییرات پرشتاب دنیای خودرو، در ایران نیز باید هر چه سریعتر امکان بومی سازی این فناوری‌های جدید فراهم شود و از این رهگذر قیمت تمام شده خودروها کاهش یابد.
 
 
حال باید منتظر ماند و دید که چه سرنوشتی در انتظار استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی تا ابتدای دی ماه سال آینده به عنوان فاز سوم اجرای این استانداردها خواهد بود. آیا درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه به سرانجام می‌رسد یا سازمان ملی استاندارد ایران با الزام قانونی، بر موضع خود ایستادگی خواهد کرد؟
 
 
باید خاطرنشان کرد که در اروپا افزایش استانداردهای خودرویی در سال ۲۰۱۶ و در ایران نیز در سال ۲۰۱۷ الزام آور شده است. اگر خودروسازی نتواند افزایش استانداردهای خودرویی را به ۸۵ مورد در دستور کار قرار دهد با توقف خط تولید محصول مربوطه مواجه می‌شود. 
 
 
 
 

source

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , استانداردسازی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
نسترن : امضا کنید لطفاً بلکه پیگیری صورت بگیره
علی تاراv1p : اگه روز موعد تحویلتون یا روز های قبل از اون ماشینتون فاکتور بشه، که هیچ خسارت تاخیری بهتون تعلق نمیگیره، اما اگر روز موعد تحویلتون تموم بشه، یعنی تا ساعت ۱۲ شب روز ۲۴ شهریور ماشینتون فاکتور نشه، به اندازه یک روز خسارت تاخیر بهتون تعلق میگیره، یعنی روز موعد تحویل، خسارت تاخیر تعلق نمیگیره اما از فرداش یا همون ۲۵ شهریور تعلق میگیره
امین : دوستان کسی تو سایپا آشنا نداره چرا تحویل نمیدن دیگه
امیر پلاس : تکمیل وجه چندم بودین؟
علی x5 : سلام امروز زنگ زدن فردا برم بارا تحویل لباس چی بپوشم کت شلوار کافیه یا نه
شاهین جی ۱۷ آذر : لطفاً همگی همین کارزار رو امضا کنید و بفرستید برا بقیه تا امضا زیاد بشه رسیدگی کنند
شاهین +++ : تجمع شده کسی نیومده
جی ال خرداد : از خرداد فقط ۱۷ ۱۸ ۱۹ فاکتور شدن و یه تعداد معدودی از ۲۰ نمیدونم چرا شرکت استپ کرده و هیچ شاهینی فاکتور نمی کنه دیگه!
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 پانا مرداد : سلام، وارد سامانه 135 بشید، ثبت نام کنید، قسمت ثبت شکایت، تکمیل اطلاعات شاکی، متهم (ایران خودرو)، بارگذاری مدارک (اگر سند آمده، سند وگرنه اسکرین شات از واریزی ها در کاستومر بگیرید و بارگذاری کنید)، در آخر تأیید کنید. براتون شماره پیگیری پیامک میشه
عمو نوروز : منم 18 هم هستم از بس به اینجا امدم نظرات رو خوندم دیگه از اطلس داره حالم به هم می خوره
207 پانا مرداد : ایران خودرو
حسن رانا : داخل اسناد خودرو که میرم تاریخ ارسال پلاک ناجا عوض نشده امروز فک کنم فردا پلاک بشم حدس میزنم کسی اطلاع دقیق تر نداره؟؟؟؟
حسین : من 12 تیر واریز کردم اما با این شانسم فک نکنم حالا حالا ها فاکتور شم 🤣
علی : سلام نمایندگی گفت یا شرکت سایپا تهران؟
فوق العاده24 بهمن : لطفا چراغ فاکتور کسی سبز شده شماره پذیرش اعلام کنه.روال کار داره به بحث های متفرقه میره .
اطلس : جون به لب شدیم بااین طرز فاکتور کردنشون الان دوماهه اسفند رو تموم نکردن از بس فاکتور کردنشون کنده
خدا مرگ سایپا : پفیوزا چرا کوییک اس رو فاکتور نمی کنید پدر سوخته ها مگه قرار نبود تحویل بدید تا اول این ماه پ چی شد
عارف : خدای کجای دقیقن کجایی چرا به این حرمزادها هیچ کاری نداری فکر کردید شکایت کنید کاری میکنن براتون عزیزان اینا همشون توی یه کاسه اش میخورن درمورد کد کلاس که تغییر کرده برای 85 گانه شده 120 گانه پول اضافی میخوان همین پول مملکت ته کشید از من تو میخوان بگیرن