آیا عنصر زیبایی از جهان خودرو رخت بسته است؟ مرگ تدریجی زیبایی

 

آیا عنصر زیبایی از جهان خودرو رخت بسته است؟ مرگ تدریجی زیبایی

 
کافی است سری به لیست‌های منتشرشده در نشریات و رسانه‌های خودرویی معتبر پیرامون زیباترین خودروهای جهان بزنید تا سهم اندک قرن بیست‌و‌یکم شما را شگفت‌زده کند.
 
همین وضعیت در میان علاقه‌مندان نیز وجود دارد. ممکن است بسیاری جگوار E Type، لامبورگینی میورا و سیتروئن DS را به عنوان زیباترین خودروهای تاریخ نام ببرند، اما کمتر کسی به سراغ نوادگان مدرن همین خودروها می‌رود. برای مثال، در لیست منتشر‌شده توسط نشریه معتبر اتوکار، از میان 25 خودرو زیبای جهان تنها 3جایگاه آن هم در اواخر لیست به خودروهای قرن بیست‌و‌یکم رسیده است. تمام این موارد این سوال را به ذهن ما تحمیل می‌کند که آیا زیبایی عنصری در حال زوال و مربوط به گذشته‌های دور است؟
 
مفهوم زیبایی
 
قطعا در این مورد شکی نیست که تشخیص زیبایی امری سلیقه‌ای و مرتبط با نگاه و نظر بیننده است. اما معیارهای نزدیکی در میان همه افراد وجود دارد که می‌تواند برای سنجش زیبایی به کار گرفته شود. برای مثال، کمتر کسی فیات مالتی‌پلا را خودرویی زیبا ارزیابی می‌کند، همان‌طور که کمتر اختلافی بر سر زیبایی شورولت کوروت استینگری و تویوتا 2000GT وجود دارد. علاوه بر این، خودروهای زیادی نیز وجود دارند که در عین ظاهر خوب، زیبا ارزیابی نمی‌شوند. برای مثال، لانچیا دلتا، داج چارجر 1968 و فولکس واگن Up با وجود ظاهر خوبشان، کمتر به عنوان خودروهایی زیبا شناخته شده‌اند. علاوه بر تناسب ظاهری که زیبایی خودروهایی همانند تویوتا 2000GT را رقم زده، ظرافتی که در خودروهایی همانند پورشه 356 و  ب‌ام‌و Z8 دیده می‌شود نیز در نهایت از آنها خودرویی زیبا می‌سازد.
 
زیبایی در گذشته و حال
 
با آنکه برخورد نوستالژیک ما با برخی خودروها سبب شده تا بیش از پیش روی زیبایی آنها تاکید کنیم، اما خودروهای زیبا امروزه نیز در میان ما دیده می‌شوند. برای مثال، پورشه 918، فراری 458 و مرسدس بنز AMG GT از نظر بسیاری خودروهایی زیبا هستند. برخی طراحان نیز با نیم‌نگاهی به خودروهای زیبای گذشته، محصولات زیبایی همانند فیات 500 و رنو آلپین A110 را خلق کرده‌اند. با این حال به نظر می‌رسد که به ازای هر خودرو زیبا و جذابی که امروزه در بازار حاضر است، یک خودرو زشت و نامتناسب نیز وجود دارد. برخی با وجود زیبایی 918، پورشه را به دلیل ظاهر نه‌چندان زیبای کاین ملامت می‌کنند. فراری 458/488 از نظر بسیاری تنها محصول ظریف و غیرخشن سال‌های اخیر فراری است و بیشتر محصولات مرسدس بنز برخلاف AMG GT، ظاهر زیبایی ندارند. اما دلیل این عدم زیبایی در بیشتر تولیدات خودروسازان چیست؟
 
قواعد دست و پا گیر
 
بسیاری از متخصصان این مرگ تدریجی زیبایی را ناشی از قوانین و مقرراتی می‌دانند که بیش از پیش دست خودروسازان را در خلق آثار هنری چهارچرخه می‌بندد. برای مثال، توجه روزافزون به ایمنی عابرین پیاده سبب شده تا دماغه‌های تیز و کم‌ارتفاع از جهان خودرو رخت بربندد. علاوه بر این قوانین، برخی موارد همانند مصرف سوخت و بهبود کارایی خودروها نیز وضعیت چندان جالبی ایجاد نمی‌کنند. نیاز به افزایش Downforce در کنار کاهش ضریب پسا سبب شده تا سوپراسپرت‌هایی همانند لافراری و لامبورگینی Veneno با محدودیت عمده‌ای مواجه شوند. آخرین مورد در این زمینه مک‌لارن سنا و مرسدس بنز Project One هستند که در آنها کارایی ملاک اصلی طراحی بوده است.
 
سلیقه بازار آشفته
 
تنوع‌طلبی روزافزون در بازار خودرو در سطح جهانی، خود دست و پای خودروسازان را بسته است. عمر مفید محصولات در جهان خودرو به سرعت رو به کاهش است و مخاطبان بیش از پیش به عرضه محصولات جدید با ظاهری متفاوت در بازه‌های زمانی کوتاه عادت کرده‌اند. قطعا اگر در طراحی هر یک از این محصولات جدید خودروسازان به دنبال ساخت یک خودرو بی‌نقص باشند، هزینه‌ها سرسام‌آور خواهد بود. بنابراین بسیاری از خودروسازان پس از رسیدن به یک طرح مناسب و زیبا، همان را در مقیاسی وسیع در محصولاتی متعدد به کار می‌برند؛ موردی که برای مثال در تیم طراحی جگوار به هدایت ایان کالوم به شدت مشاهده می‌شود. علاوه بر این رواج مدرنیته و فرم‌های تند و تیز و خشن در تمامی بخش‌های جوامع جهانی، به بازار خودرو نیز سرایت کرده و همگان به دنبال یک شاسی‌بلند یا کراس‌اوور با طراحی خشن و ظاهری خشمگین هستند.
 
همان‌طور که طراحی یک خودرو زیبا چندان ساده نیست، برهم زدن تناسبات برای ساخت یک خودرو نه‌چندان زیبا نیز چندان دشوار نیست. کافی است ابعاد و تناسبات اولیه و اساسی خودروها تغییر کنند تا فرمی زشت پدید بیایند. جلوپنجره‌های بسیار بزرگ ب‌ام‌و X7، جزئیات متعدد بسیاری از محصولات مرسدس بنز و فرم‌های عجیب و فضایی ورودی‌های هوا و چراغ‌های محصولات تویوتا در این دسته قرار دارند. علاوه بر این، نیاز بازار برای خودروهایی خشن و با ظاهر فضایی سبب شده تا طراحان مجبور شوند این ایده‌های نه‌چندان زیبا را در تیراژی بزرگ بازتولید کنند.
 
پایان سخن
 
امروزه جهان خودرو در قید و بندهای بازار و مصرف‌گرایی افسار‌گسیخته به دام افتاده ‌و همین امر سبب شده تا زیبایی در مقیاس بسیار کمتری مورد توجه قرار گیرد. اما یک کورسوی امید برای رهایی از این وضعیت وجود دارد و آن هم رونق بازار خودروهای الکتریکی است. این تغییر اساسی ممکن است علاوه بر تغییر سلیقه و نیاز بازار، روند تکامل خودرو را نیز به سمت و سویی متفاوت سوق دهد. زبان طراحی مورد نظر تسلا در کمال سادگی، زیبا و دلنشین است و برخی خودروهایی که در آینده عرضه خواهند شد نیز با همین وضع تطبیق داده شده‌اند. ورود هر چه بیشتر خودروهای خودران و برقی به بازار، ممکن است انقلابی نو در جهان خودرو ایجاد کند؛ انقلابی که ممکن است تعاریفی جدید از زیبایی را همانگونه که با ورود از دوران کالسکه‌ها به خودروهای مدرن داشتیم، ارائه کند.
 
خودروهای برقی آینده همانند هوندا سری EV ا(Sports  و Urban) می‌توانند در عین سادگی، زیبایی را به جهان خودرو بازگردانند.
 
فیات مالتی‌پلا خودرویی بود که براساس کارایی هرچه بیشتر طراحی و عرضه شد. با این حال طراحی هوشمندانه آن هیچ کمکی به زیبایی آن نکرده و امروزه مالتی‌پلا ، یکی از زشت‌ترین خودروهای تاریخ است.
 
جگوار پس از موفقیت E Type با بحرانی دست و پنجه نرم می‌کند که ناشی از مقایسه محصولات بعدی آن با این خودرو است. پس از مدل XJS، حتی با مدل XK8 نیز جگوار نتوانست پاسخ انتقادات را بدهد.
 
مک‌لارن سنا یکی از برترین محصولات تاریخ این خودروساز بریتانیایی است که ظاهری خشن و استثنایی دارد. با این حال کمتر کسی سنا را خودرویی زیبا می‌داند و بیشتر عناصر ظاهری آن در راستای عملکرد فنی بهتر هستند.
 

source

asrekhodro.com

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , ماشین , داشبورد , موتور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 64 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علیرضا x5 شهریور : سلام سپاس از شما بزرگوار بابت راهنمایی خوبتون
شاهین هفته : بر اساس سخا گفتن که برج 11 فاکتور شده بعضی از مشتریان احراز رو بعدا انجام دادند
سهند ۷اردیبهشت : دعوتنامه بعد تعطیلات نوروز اومد من ۷اردیبهشت تکمیل کردم ۲۴۵،۵۰۰۰،۰۰۰
میرزاده مشفقی : دوستان عزیز درود بر شما خیلی میببنم دارید حرص میخورید و در تماس با کارشناسان سایپا هستید خواستم یه واقعیتی رو بگم .. کارشناسان تلفنی سایپا هیچی نمیدونن فقط تلفن جواب میدن که بگن پاسخگو هستن وگرنه از هیچی اطلاع ندارن یا اگر دارن به مردم حرفی نمیزنن برای مثال من خودم 14 اسفند باهاشون تماس گرفتم گفتن فعلا خبری از فاکتور شاهین پلاس نیست احتمالا میره بعد تعطیلات عید ولی فرداش برام فاکتور شد و یک هفته بعد تحویل گرفتم به شما هم توصیه میکنم با اینا تماس نگیرید. ارامش خودتون رو حفظ کنید اینا مجبورن دیر یا زود ماشینتون رو تحویل بدن اونم با جریمه .. اگر نمبتونید کاری کنید میتونید به وزارت صنعت معدن شکایت کنید یا اینکه یک تجمع صلح امیز جلوی سایپا برگزار کنید تا صداتون شنیده بشه ... شاید تحویل ندادن خودرو سه دلیل داشته باشه ، یا گرانی مجدد ، یا بالا بردن تقاضای شاهین و یا کمبود قطعه
وکیل دادگستری : دوستان دقت بفرمایید اون چیزی که توی قرارداد بعنوان 36 درصد سالیانه که ماهیانه سه درصد میشه تا زمان فاکتور شدن نوشته شده و این بعنوان وجه التزام قراردادی هست . ولی دقت بفرمایید مطابق قانون مدنی تحویل مبیع از لوازم عقد بیع هست تا فروشنده مبیع را تسلیم نکند مشتری میتواند الزام اونا به تحویل و مطالبه خسارت نماید . پس دوستان باید در مورد خسارت قایل به تفکیک بشند و دو خواسته در دادخواست مطرح کنند 1_ مطالبه وجه التزام قراردادی ماهانه سه درصد که باید تا روز دادخواست محاسبه و هزینه ی دادرسی اون پرداخت بشه 2_ مطالبه خسارت ناشی از عدم تحویل از تاریخ فاکتور شدن لغایت تحویل مبیع با جلب نظر کارشناس علی الحساب مقوم به 21000000 ریال
رسول : درود من فروش فوری ۱۰ خردادماه هنوز فاکتور نشده
حسین : دوستان تا چه تاریخی فاکتور شده.من فروش فوری هستم .تارا دستی رنگ‌ سفید .تحویل 2 تیر تو‌ قراردادم نوشته به نظرتون کی فاکتور میشه.
T9 ثبت نام ۱۳ آذر : منم هستم از اردبیل آذر T9 مشکی ۷ ماه گذشته حتی شاسی هم نشدیم
علیرضا : مردم نون شب ندارن دگ تموم شد بتونن همه ماشین بخرن، چی میگی انقد وضع مردم خوب شده همه هجوم میارن ماشیای کرمان موتور که از یک میلیارد شروع میشه بخرم🤣🤣🤣🤣🤣
علی : چرا الکی جو میدی خواهر من
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید تحویل مرداد : هه بگو به خدا تو با این همه هوشو ذکاوت داری تو این مملکت حیف می شی
سایناتکمیل وجه 29بهمن : ای لعنت برسایپا ماهم 29بهمنیم دیگه پس چرافاکتورنشدیم الهی خیرنبینن خسته شدیم دیگه انگارمفت میخوان ماشین بدن بی وجدانا13ماهه پول دادیم خدایاخودت نجاتمون بده ازدست سایپا
مریم : سلام . دوستان جریمه تاخیر که ایرانخودرو پرداخت کرد نصف جریمه تاخیر روی سایته.... چرا؟؟؟
اطلس آذر : انشاالله امروزفاکتورمیشی
حمید : تحویل پیمانکار حمل شده ؟
207پانا : سلام خردادی ها سقف پانا سفیدهمه فاکتورشدن ممنون میشم جواب بدین
شایان بهاری : شما اولین نفری هستید که باید بهمون خبر بدید.
پیمان X22 PRO MT : سلام دوستان آمار کامل از وضعیت خودم: X22 PRO MT Black تاریخ ثبت نام 1403/11/23 تاریخ تکمیل وجه: 1403/11/27 تاریخ تخصیص شاسی: 1403/11/29 تاریخ پرداخت دیون:1404/02/31 تاریخ فاکتور:1404/03/03 تاریخ صدور بیمه:1404/03/04 تاریخ صدور پلاک:1404/03/04 تاریخ ارسال مدارک:1404/03/06 تاریخ تحویل سیستمی:1404/04/18 وضعیت فعلی: تحویل شده موقعیت:بیرجند به نظرتون کی تحویلم میدن؟
تیگو 8 پرومکس 1404 : هنوز فاکتور نشده و مجوز هم نخورده
آن تن : چقدر گرفتید