امضای قرارداد با ۷۶ قطعه ساز ایرانی برای تولید محصولات ایکاپ

 

امضای قرارداد با ۷۶ قطعه ساز ایرانی برای تولید محصولات ایکاپ

ژان کریستف کومار در نشستی خبری در پاسخ به سوالی مبنی براینکه با توجه به افزایش نرخ ارز در ایران برنامه دقیق گروه خودروسازی PSA  برای مدیریت خرید قطعات و قیمت محصولاتش در بازار ایران چیست؟  اظهار کرد: "نوسانات نرخ ارز در ایران همانند باراش باران، امری کاملا خارج از کنترل ما است و PSA نمی تواند در قبال آن کاری انجام دهد. همه تلاش خود را در کار می گیریم تا هرچه بیشتر صرفه جویی کنیم اما افزایش 30 دردی نرخ ارز در ایران کاملا دیوانه کننده است و ما نمی توانیم در این باره کاری انجام دهیم.»
 
او افزود: «طبیعتا قیمت محصولات ما متاثر از نرخ ارز خواهد بود و بر همان اساس قیمت گذاری صورت خواهد گرفت.»
 
کومار در پاسخ به پرسش دیگر  مبنی بر اینکه با چند قطعه ساز ایرانی در ایکاپ قرارداد به امضا رسیده و میزان دقیق داخلی سازی پژو 2008 چقدر است؟ بیان کرد: «درحال حاضر 76 خوروساز در قراداد ایکاپ برای تولید داخلی کردن محصولات پژو در ایران حضور دارند. اگرچه هنوز هم کارهایی برای نهایی کردن قراداد ها وجود دارد اما تقریبا همین تعداد قطعه ساز ایرانی نیز در قرارداد سایپا-سیتروئن حضور دارند.»
 
 
میزان داخلی سازی 2008، 20 درصد است
 
او در خصوص میزان داخلی سازی پژو 2008 می گوید: هدف پژو برای مدل 2008 داخلی سازی تا مرز 60 درصد است. سهم داخلی سازی این خودرو در حال حاضر کمی بیش از 20 درصد است اما به دلیل مشکلاتی چون نوسانات نرخ ارز از این مهم دور مانده ایم. در حال حاضر بیش از 1000 دستگاه 2008 تولید و و به فروش رفته است. این میزان چشمگیر نیست اما بدون شک افزایش خواهد یافت.»
 
کومار تاکید کرد: «خواهش میکنم ایده اینکه پژو به داخلی سازی میلی ندارد را از سرتان بیرون کنید. بهترین و پر سود ترین روش برای ما داخلی سازی است اما به دلیل وجود مشکلات بسیار از دشواری های گمرکی گرفته تا نوسانات غیر قابل پیش بینی نرخ ارز، همگی ما را از هدف دور ساخته است.»
 
زیر ساخت های ایران آماده نیست
 
کومار با اشاره به دشواری های پیش رو قرارداد های مشترک با ایران گفت:« به منظور شتابگیری خودروسازی در ایران، ما از ارسال کیت خودداری کرده و به ارسال قطعه روی آورده است. این سیاست ما در همه کشورهای دنیا است. اما اقتصاد ایران آماده این شیوه نیست. حتی اگر ایران ادعا کند که از واردات به سبک CKD گذر کرده است، این تنها یک ادعا است و بدون شک نه از نظر بانکی، نه از نظر تامین مالی یا از نظر زیرساختی، ایران آمادگی این روش را ندارد. ما مشکلات را دست کم گرفتیم و انتظار بهبود شرایط اقتصادی را داشتیم ام این مهم محقق نشد. البته در همین راستا رقبای ما نیز پیشرفت چندان چشمگیری نداشته اند.»
 
او با اشاره به 18 ماه از گذشت جوینت ونچر پژو و ایران خودرو، تصریح کرد:« در این مدت حجم قابل توجهی اشتغال زایی در ایران صورت گرفته است. حدود 90 درصد پرسنل قرارداد جوینت ونچر پژو و ایران را افراد ایرانی تشکیل می دهند. بسیاری را به کارخانه در فرانسه فرستادیم تا از نزدیک روند کار راه مشاهده کنند. حتی بسیاری را نیز از تامین کننده ها استخدام کردیم تا بتوانی زیرساخت های تولی داخلی را گسترش بدهیم. برای اینکه در امر تولید داخلی سریع تر عمل کنیم حتی بسیاری از قطعه سازان را نیز از پیش برگزیدیم.»
 
کومار درباره  جایگاه فعلی رقبا در بازار خودرو ایران گفت: «برند پژو در ایران هنوز در جایگاه اول است. رنو در بازار ایران رقیبی جدی است اما ما از اون ترسی نداریم. به منظور رقابت با رنو و گسترش سبد محصولات، با شرکت هایی چون ایران خودرو و سایپا قرادارد داریم تا مشتری و سهم بیشتری از بازار کسب کنیم.»
 
قائم مقام پژو-سیتروئن در خاورمیانه و آفریقا در رابطه با جایگاه جهانی قطعه سازان ایرانی بیان کرد: «ایران بسیاری از مواد اولیه از جمله فولاد، مس و آلومینیوم را به تولید می رساند و از این جها جایگاه رقابتی دارد. اما در این میان بسیاری از قطعه سازان ایرانی نتوانستند با مشکلات اقتصادی همگام شده و خود را به روز بکنند. بسیاری از قطعه سازان ایرانی توانایی و پتانسیل کار در مقیاس جهانی را دارند اما باید خود را از نظر تکنولوژی به روز کنند تا بتوانند از مزیت رقابتی بودن و حضور در بازار جهانی استفاده کنند.»
 
سرنوشت محصولات قدیمی
 
کومار در ادامه این نشست درباره سرنوشت محصولات قدیمی پژو در ایران، تصریح کرد: «محصولاتی چون پژو 206 اکنون بسیار قدیمی و از نظر استانداردهای امروزی مستهلک و غیر قابل رقابت هستند. اما در عین حال در کوتاه مدت نمی توان هیچ جایگزینی برای آن ها تدارک دید. خودرویی مانند 2008 از استانداردهای روز چون 5 ستاره ایمنی، آپشن های روز، مصرف سوخت پایین و آلایندگی کم بهره می برد و از این جهت هرگز جانشین مناسبی برای محصولات قدیمی نخواهد بود چرا که خودرویی با این سطح از ایمنی و رفاه هرگز ارزان نخواهد بود. متاسفانه پژو در حال حاضر برای بازار رده پایین ایران جایگزینی به همراه ندارد. اما بدون شک این وضعیت همیشگی نخواهد بود.»
 
او در رابطه با استانداردهای جدید 85 گانه صنعت خودرو ایران گفت: «این قوانین برای ما جدید نیستند اما برخی از آن ها بسیار دشوار است. ما بر رعایت استاندارد در محصولات قدیمی پژو که هم اکنون در ایران بر روی خط تولید قرار دارند فشار بسیاری آورده ایم اما همه آن ها قادر به گذر از فیلتر این قوانین نخواهند بود.»
 
واکسهال و اوپل به ایران نمی آیند
 
کومار در رابطه با برنامه آینده دو زیرمجموعه جدید PSA، یعنی واکسهال و اوپل در ایران، که ریشه آمریکایی دارند نیز اظهار کرد:« برای این دو برند در بازار ایران در حال حاضر هیچ برنامه ای نداریم. چرا که بر قراداد های فعلی خود در ایکاپ و سایپا-سیتروئن متمرکز هستیم. بخشی از تکنولوژی و محصولات تولیدی این دو محصول ریشه آمریکایی دارند که حضور آن ها به هیچ نحوی در بازار ایران ممکن نیست. اما در بعد دیگر که ریشه محصولات کاملا اروپایی است امکان حضور در بازار خودرو آینده ایران هست اما در حال حاضر برنامه ای در دست نداریم و حالا برای صحبت در رابطه با این دو برند بسیار زود است.»
 
کومار در رابطه با آینده خودروهای هیبرید و برقی در ایران تاکید کرد: «ایران پتانسیل بسیار زیادی در زمینه استفاده از خودروهای برقی دارد و دلیل آن آلودگی شدید هوا است. اما مشکل از زیرساخت های هزینه بردار و دشوار چون ایستگاه های شارژ است که هیچ کس بر آن ها سرمایه گذاری نخواهد کرد. از طرف دیگر قیمت انرژی در ایران هنوز به مراتب پایین تر از قیمت الکتریسیته است وتولید خودروهای هیبرید و برقی توجیه اقتصادی ندارد.»
 
 
 
 

منبع

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قطعه ساز , ایکاپ






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حمزه شاهین جی : دوستان هیچ نهادی هیچ مسولی نیست که جواب مارو بده فقط خدا داند انشاالله روی زمین نیست نابود بشن دیگه از آدم بودن خودم بدم میاد چرا این کشور مها ب دنیا آمدیم 40سال زحمت حالا ۳سال درگیر شرکت دزد سایپا حالا میگن هیچ نمی‌دونیم کی فاکتور میشه نمیتونی جمع کنید بیشرفا خسته شدم دیگه ۸ماه که امروز فردا میکنید خدا ازشمها نگزرد
مهدی : بله من شهریور ۴۰۳ ثبت نام کردم ولی هنوز تحویل نشده
مهدی.شاهین پلاس موعد تیرماه : کسی هست دعوتنامه تیرماه داشته باشه
شاهین : دوستانی که اردیبهشت تکمیل وجه کردن الان با پشتی بانیه سایپا تماس گرفتم،گفتن براشما تا۴۰روز دیگه فاکتور میشه راسته به نظرتون؟
کرکس سایپا : بخدا کسایی ک از سایپای فرقون ساز دارن خرید میکنند قشر ضعیفند خیال نکنید خیلی هنر کردین با فرقون سازیتون آمار فوتی ها رو چک کنیید می بینید چ بلایی سر این مردم آوردین اینا همون مردمیند ک هشت سال جنگیدن امروز شما شکماتون از مال مردم پر از حرام کردین و جواب سر بالا تحویلشون میدید
عباسی : ماشین من سوم پلاک شد طبق گفته خودشون دهم تحویل پیمانکار شده اما هنوز بارگیری نشده واقعا به نظرتون حرفش منطقیه؟ نهایت ده تا ماشین تو این 8 روز جور نشده که راه بیفته؟
فروتن : دنده هاشو از حالت شیفتینگ در بیارید و به حالت دستی بکنید البته باید وسایلش و بخرید مکانیک نصب کنه ،، شیفتینگ یه تعداد قطعاتی هستند که وقتی شما دنده عوض میکنید همزمان تو گیربکس اون کار تعویض و انجام میده چون اون قطعات پلاستیکی هستن بعد از مدتی دیگه خوب عمل نمیکنه شما وقتی اونا رو حذف میکنی به حالت ساده میشه عین بنز ۱۹۲۴ خودمون
کریم : سلام یکی از دوستان داخل سایپا کار می‌کنه گفت فعلا شاهین دنده ای تولید میکنن و فعلا از اتوماتیک خبری نیست .منم شاهین پلاس تکمیل وجه اسفند هستم که فاکتور نشدم خدا لعنتشون کنه
سهند بهمن : تف تو ذاتتون دوباره کوییک می فرستید، آخه 3ماه گیش ک ارزونتر بود، الان یجا زده177یه قسمت دیگش 184900 اینا چ میکنن، ن سود تاخیری زده ن هدیه مشارکتی
بهمن : عجب تجمعی شد، نکنه نیست نابودتون کردن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس بهمن : واسه چی پیام تکمیل وجه واسم نیومده من بهمنیم
فرید : همین الان از نمایندگی بهم زنگ زدن گفتن که ماشین فاکتور شده و دیگه امکان تبدیل به 207 نیست. از توی سایت هم میزنم گزینه تبدیل امروز برام فعال شده ولی موقع زدن دکمه خطا میده. (فروش فوق العاده 8 خرداد)
علیرضا : من تحویل 26 خرداد هستم دیروز تبدیل زدم فاکتور نشده زنگ هم میزنم جواب نمیدن
اکرم : سلام جریمه تاخیر رو کجا نشون میده
پرنیا : سلام جریمه تاخیر مبلغشو از کجا باید ببینیم
مطلع : بعد از تحویل خودرو زنگ می زنی به شرکت توصیح میدی که تاخیر در حمل خودرو داشته .اوکی میشه .بعدش پیامک میاد میری از نمایندگی رسید میگیری میری بانک صادرات
رانا تبدیل 207 : من تحویل 2 تیر هستم دیروز تبدیل زدم هنوز فاکتور نشده
احد : من 20 تومن سود تاخیر دارم ولی گفتن 18تومن دیگه هم باید پرداخت کنم چرا من با همه تبدیلا فرق دارم
ساینا فوری : منم اینترنتی یک ماه ونیم پیش ثبت شکایت انجام دادم اما پدر سوخته های لعنتی و احمق ها هنوز جوابی نداده اند
فروش فوری رانا تحویل 6 تیر : سلام آیا کسی هست دیروز تبدیل به 207 زده باشه و امروز فاکتور شده باشه منظورم تحویل تیر هست