تأمین انرژی خودروهای خودران چگونه انجام می‌شود؟

 

تأمین انرژی خودروهای خودران چگونه انجام می‌شود؟

 
به نظر می‌رسد، آینده‌ی خودروسازی به انرژی الکتریکی متکی باشد. سیستم‌های خودران هم، برای انجام پردازش‌های سنگین در کنار انرژی مورد نیاز پیشرانه‌های الکتریکی، با چالش تامین انرژی روبرو هستند.
 
 
در حال حاضر شرکت‌های مختلف در حال انجام آزمایشات روی سیستم‌های خودران هستند. عملکرد صحیح این سیستم‌ها وابسته به توان پردازشی آن‌ها است و به‌طور قطع پردازش‌گرهای قدرتمندی برای این منظور در حال توسعه‌اند. اما نکته‌ی قابل توجه پیرامون این موضوع، مصرف برق بالای سیستم‌های خودران است. با توجه به جهت‌گیری صنعت خودروسازی به سوی توسعه‌ی خودروهای هیبریدی، الکتریکی و خودران، بحث تأمین انرژی مورد نیاز این سیستم‌ها به یک چالش جدی بدل شده است. با این‌که شرکت تسلا در حال حاضر خودروهای تمام الکتریکی مجهز به فناوری خودران تولید می‌کند و ظاهرا در تأمین انرژی الکتریکی مورد نیاز خودروهایش مشکلی ندارد، اما نسل‌های آینده‌ی این فناوری (مانند سیستم‌های خودران سطح سه تا پنج) مطمئنا مصرف برق بسیار بیش‌تری خواهند داشت که می‌تواند به یک مشکل اساسی در تولید خودروهای الکتریکی خودران بدل شود.
 
 
مصرف برق سیستم‌های خودران چقدر است؟
 
خبرگزاری بلومبرگ به نقل از شرکت بورگ‌وارنر (فعال در زمینه‌ی تأمین تجهیزات خودروهای الکتریکی) میزان مصرف برق نمونه‌های اولیه از سیستم‌های خودران کنونی را معادل میزان مصرف انرژی الکتریکی ۵۰ تا ۱۰۰ دستگاه لپ‌تاپ اعلام کرده است. به بیان دیگر، سیستم‌های خودران کنونی حدود ۲ تا ۴ کیلووات انرژی الکتریکی مصرف می‌کنند. مصرف بالای انرژی الکتریکی این سیستم‌ها سبب دشوارتر شدن کاهش مصرف سوخت و انتشار گاز کربن دی‌اکسید به میزان ۵ تا ۱۰ درصد می‌شود.
 
 
با این‌که به نظر می‌رسد این مشکلات در آینده‌ای نه چندان نزدیک دردسرساز شوند، اما حقیقت این است که با توجه به سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر دولت‌ها پیرامون کاهش مصرف سوخت و انرژی، تأمین انرژی مورد نیاز پردازش‌گر و حس‌گرهای سیستم‌های خودران یک چالش اساسی است. در حال حاضر، سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ی دولت‌ها برای کاهش مصرف انرژی سبب شده تا صنعت خودروسازی در جهت تولید خودروهای الکتریکی و هیبریدی گام بردارد، اما رقابت بر سر تولید فناوری خودران در جهت مخالف و به سوی افزایش مصرف انرژی پیش می‌رود.
 
بر اساس مصاحبه‌ی بلومبرگ با متخصصان این حوزه، تا زمانی که پیشرفتی اساسی در صنعت تولید باتری رخ نداده، پیشرانه‌های هیبریدی راه حل تأمین انرژی مورد نیاز نسل‌های آتی فناوری خودران است. بر اساس پیش‌بینی فعالان صنعت خودرو، اولین خودروهای کاملا خودران تاکسی‌های رباتیک خواهند بود. مالکان خودروهای الکتریکی شخصی می‌توانند در زمان‌های مختلف باتری‌های اتومبیلشان را شارژ کنند، اما تاکسی‌ها باید به‌طور مداوم مشغول حمل‌ونقل مسافران باشند. به همین دلیل در حال حاضر تولید تاکسی‌های الکتریکی کاملا خودران، با توجه به مصرف برق بسیار بالا، اندکی دور از ذهن است و انتظار می‌رود که این تاکسی‌ها به پیشرانه‌های هیبریدی مجهز باشند.
 
 
سم جف، موسس گروه مشاوره و تحقیق کیرن انرژی، در گفت‌وگو با بلومبرگ گفته است:
 
انتخاب پیشرانه‌های هیبریدی برای تاکسی‌های خودران آینده علاوه بر افزایش شعاع حرکتی آن‌ها باعث می‌شود که بار تأمین انرژی الکتریکی سیستم خودران تنها بر دوش باتری‌ها نیافتد.
 
هم اکنون خودروسازانی مانند فورد پیشرانه‌های هیبریدی را به عنوان انتخابی منطقی برای پیاده‌سازی تکنولوژی خودران می‌دانند و البته معتقدند که تکنولوژی خودران نباید تنها منحصر به خودروهای هیبریدی یا تمام الکتریکی باشد. به بیان دیگر، در روزگاری که تلاش همه‌ی شرکت‌ها معطوف به جلب اعتماد مشتریان برای استفاده از سیستم‌های خودران شده است، نباید این تکنولوژی به عنوان یک آپشن برای خودروهای الکتریکی در اذهان عمومی جا بیافتد.
 
 
 
 

منبع

زومیت

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودران






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین g پذیرش 12 آذر ظ : لطفا دروغ نگویید
نسترن : امضا کنید لطفاً بلکه پیگیری صورت بگیره
علی تاراv1p : اگه روز موعد تحویلتون یا روز های قبل از اون ماشینتون فاکتور بشه، که هیچ خسارت تاخیری بهتون تعلق نمیگیره، اما اگر روز موعد تحویلتون تموم بشه، یعنی تا ساعت ۱۲ شب روز ۲۴ شهریور ماشینتون فاکتور نشه، به اندازه یک روز خسارت تاخیر بهتون تعلق میگیره، یعنی روز موعد تحویل، خسارت تاخیر تعلق نمیگیره اما از فرداش یا همون ۲۵ شهریور تعلق میگیره
امین : دوستان کسی تو سایپا آشنا نداره چرا تحویل نمیدن دیگه
امیر پلاس : تکمیل وجه چندم بودین؟
علی x5 : سلام امروز زنگ زدن فردا برم بارا تحویل لباس چی بپوشم کت شلوار کافیه یا نه
شاهین جی ۱۷ آذر : لطفاً همگی همین کارزار رو امضا کنید و بفرستید برا بقیه تا امضا زیاد بشه رسیدگی کنند
شاهین +++ : تجمع شده کسی نیومده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دناپلاس 6سرعته تحویل 6/31 : هنوزماشهریوریم تحویلش اخرمهره.....مال شمامونداخرابان عجله نکن
احسان : دوستان اگر کسی تحویل میگیره اینجا بنویسه توروخدا ناامیدم چند سری میخواستم خودکشی کنم همه چیزو تو زندگی از دست دادم .
اطلس : آقا برید بپیوندید من رفتم شاید جواب بده
151 پذیرش 4 سهریور : تبدیل به بدون لاینر زدم هنوز فاکتور نشدم کسی هست فاکتور شده باشه؟
207 پانا مرداد : سلام، وارد سامانه 135 بشید، ثبت نام کنید، قسمت ثبت شکایت، تکمیل اطلاعات شاکی، متهم (ایران خودرو)، بارگذاری مدارک (اگر سند آمده، سند وگرنه اسکرین شات از واریزی ها در کاستومر بگیرید و بارگذاری کنید)، در آخر تأیید کنید. براتون شماره پیگیری پیامک میشه
عمو نوروز : منم 18 هم هستم از بس به اینجا امدم نظرات رو خوندم دیگه از اطلس داره حالم به هم می خوره
207 پانا مرداد : ایران خودرو
حسن رانا : داخل اسناد خودرو که میرم تاریخ ارسال پلاک ناجا عوض نشده امروز فک کنم فردا پلاک بشم حدس میزنم کسی اطلاع دقیق تر نداره؟؟؟؟
حسین : من 12 تیر واریز کردم اما با این شانسم فک نکنم حالا حالا ها فاکتور شم 🤣
علی : سلام نمایندگی گفت یا شرکت سایپا تهران؟