تأمین انرژی خودروهای خودران چگونه انجام می‌شود؟

 

تأمین انرژی خودروهای خودران چگونه انجام می‌شود؟

 
به نظر می‌رسد، آینده‌ی خودروسازی به انرژی الکتریکی متکی باشد. سیستم‌های خودران هم، برای انجام پردازش‌های سنگین در کنار انرژی مورد نیاز پیشرانه‌های الکتریکی، با چالش تامین انرژی روبرو هستند.
 
 
در حال حاضر شرکت‌های مختلف در حال انجام آزمایشات روی سیستم‌های خودران هستند. عملکرد صحیح این سیستم‌ها وابسته به توان پردازشی آن‌ها است و به‌طور قطع پردازش‌گرهای قدرتمندی برای این منظور در حال توسعه‌اند. اما نکته‌ی قابل توجه پیرامون این موضوع، مصرف برق بالای سیستم‌های خودران است. با توجه به جهت‌گیری صنعت خودروسازی به سوی توسعه‌ی خودروهای هیبریدی، الکتریکی و خودران، بحث تأمین انرژی مورد نیاز این سیستم‌ها به یک چالش جدی بدل شده است. با این‌که شرکت تسلا در حال حاضر خودروهای تمام الکتریکی مجهز به فناوری خودران تولید می‌کند و ظاهرا در تأمین انرژی الکتریکی مورد نیاز خودروهایش مشکلی ندارد، اما نسل‌های آینده‌ی این فناوری (مانند سیستم‌های خودران سطح سه تا پنج) مطمئنا مصرف برق بسیار بیش‌تری خواهند داشت که می‌تواند به یک مشکل اساسی در تولید خودروهای الکتریکی خودران بدل شود.
 
 
مصرف برق سیستم‌های خودران چقدر است؟
 
خبرگزاری بلومبرگ به نقل از شرکت بورگ‌وارنر (فعال در زمینه‌ی تأمین تجهیزات خودروهای الکتریکی) میزان مصرف برق نمونه‌های اولیه از سیستم‌های خودران کنونی را معادل میزان مصرف انرژی الکتریکی ۵۰ تا ۱۰۰ دستگاه لپ‌تاپ اعلام کرده است. به بیان دیگر، سیستم‌های خودران کنونی حدود ۲ تا ۴ کیلووات انرژی الکتریکی مصرف می‌کنند. مصرف بالای انرژی الکتریکی این سیستم‌ها سبب دشوارتر شدن کاهش مصرف سوخت و انتشار گاز کربن دی‌اکسید به میزان ۵ تا ۱۰ درصد می‌شود.
 
 
با این‌که به نظر می‌رسد این مشکلات در آینده‌ای نه چندان نزدیک دردسرساز شوند، اما حقیقت این است که با توجه به سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر دولت‌ها پیرامون کاهش مصرف سوخت و انرژی، تأمین انرژی مورد نیاز پردازش‌گر و حس‌گرهای سیستم‌های خودران یک چالش اساسی است. در حال حاضر، سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ی دولت‌ها برای کاهش مصرف انرژی سبب شده تا صنعت خودروسازی در جهت تولید خودروهای الکتریکی و هیبریدی گام بردارد، اما رقابت بر سر تولید فناوری خودران در جهت مخالف و به سوی افزایش مصرف انرژی پیش می‌رود.
 
بر اساس مصاحبه‌ی بلومبرگ با متخصصان این حوزه، تا زمانی که پیشرفتی اساسی در صنعت تولید باتری رخ نداده، پیشرانه‌های هیبریدی راه حل تأمین انرژی مورد نیاز نسل‌های آتی فناوری خودران است. بر اساس پیش‌بینی فعالان صنعت خودرو، اولین خودروهای کاملا خودران تاکسی‌های رباتیک خواهند بود. مالکان خودروهای الکتریکی شخصی می‌توانند در زمان‌های مختلف باتری‌های اتومبیلشان را شارژ کنند، اما تاکسی‌ها باید به‌طور مداوم مشغول حمل‌ونقل مسافران باشند. به همین دلیل در حال حاضر تولید تاکسی‌های الکتریکی کاملا خودران، با توجه به مصرف برق بسیار بالا، اندکی دور از ذهن است و انتظار می‌رود که این تاکسی‌ها به پیشرانه‌های هیبریدی مجهز باشند.
 
 
سم جف، موسس گروه مشاوره و تحقیق کیرن انرژی، در گفت‌وگو با بلومبرگ گفته است:
 
انتخاب پیشرانه‌های هیبریدی برای تاکسی‌های خودران آینده علاوه بر افزایش شعاع حرکتی آن‌ها باعث می‌شود که بار تأمین انرژی الکتریکی سیستم خودران تنها بر دوش باتری‌ها نیافتد.
 
هم اکنون خودروسازانی مانند فورد پیشرانه‌های هیبریدی را به عنوان انتخابی منطقی برای پیاده‌سازی تکنولوژی خودران می‌دانند و البته معتقدند که تکنولوژی خودران نباید تنها منحصر به خودروهای هیبریدی یا تمام الکتریکی باشد. به بیان دیگر، در روزگاری که تلاش همه‌ی شرکت‌ها معطوف به جلب اعتماد مشتریان برای استفاده از سیستم‌های خودران شده است، نباید این تکنولوژی به عنوان یک آپشن برای خودروهای الکتریکی در اذهان عمومی جا بیافتد.
 
 
 
 

منبع

زومیت

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودران






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
v1p : سلام. گزینه ی دیگه ای بجز تبدیل جریمه به کارت طلایی جلو پای آدم میزارن؟ من کارت طلایی از اول سفارش دادم. نقد بدن؟ یا برای من v1 هست، مثلا رینگ درخواست بدم؟
ایگل اردیبهشت : سلام منم ثبت نامی ایگل اردیبهشت تحویل 60 روزه که تیرماه فاکتور و پلاک شده ولی هنوز تحویل ندادن
tvop : سلام واریز اولتون چه تاریخی و چه مبلغی بوده؟
اردیبهشت : سلام جناب پرهام بله برای من فعال بود.
آخر آبان-اتومات : آره واقعا. 😒
تارا : سلام .دوستان یک راه حل بدید از دست این ....نجات پیدا کنیم نزدیک ۹۰۰ م پول دادیم ۲ ماه بی وسیله ایم
پرهام : در جواب اردیبهشت مگه تکمیل وجه های اردیبهشت تبدیل برامون فعاله؟ چون منم اردیبهشتم رفتم نمایندگی تبدیل بزنم گفت براتون فعال نیست
حمید : منم فاکتور نشدم هنوز
Arash : سلام دوستان آخرش متوجه نشدیم که روز شنبه تجمع شد یانه اگه تجمع شد مسئولین سایپا چی گفتن
شاهین gl : من 20خرداد تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 6 دنده آلومینیم تیتانیوم31مرداد : آره درسته
اطلس : سلام نتونستم پیدا کنم پویش رو
آمینا 31تیر فولادی 20 اردیبهشت : بله بین 1 تا 3 روز پلاک شدن طول میکشه
دی : من نوبت دی هستم 29 اردیبهشت تکمیل کردم
اطلس جان : منتظر اون خبر موثق اصلی هستم پیداش نیس مو دارم هی چک میکنم
احسان : اطلس جان کوکا این خبر موثق اون اصلی نیست.این یکی دیگه اس حرفاش همش کشکه.
اکبر : سلام کسی می دونه چند روز رو اسناد میچرخه
اطلس جان : از اطلس جان به خبر موثق اصلی کوکا منتظر خبر خوب ازت هستم چشم به راه گذاشتیم
ساینا فرسوده : ساینا تک فرسوده طرح دهه فجر.میدونم اذیت میکنن و خیلی طول میکشه برا من که ماشینم داغون بود که بازار خریدار نداشت بهترین گزینه بود.ماشین من اردی هست مدل 83که 50ت هم نمیخواستن میخواستم بفروشم 250داشتم بذارم روش یه پراید 300ت بخرم.نشد.پیش خودم فکر کردم با پولی که دستم هست خودش هم نقد بود پیش فروش ثبت نام کنم.حالا اون موقع برای 3برگ اوراق من 105میلیون از مبلغ تکمیل وجه کم میکنن میمونه تقریبا 130ت اونم کمی زور میزنم و قرض میکنم جور میکنم.چون با کارگری نمیشه .حالا هر وقت هم دادن غروب ها 3.4ساعت توی اسنپ کار میکنم قرض هام رو میدم.این برای شرایط من میخوره.چون نظرات اینجا رو هم خوندم دیگه میرم تا هر وقت که دعوتنامه تکمیل وجه بیاد.چون توی نظرات خوندم پیش فروش مرداد رو چند روز پیش فاکتور کردن طرح فرسوده
فرسوده مرداد کوییک اس : به شدت کمبود قطعه دارن و قطعه سازان همکاری نمیکنن،چون بدبختا پولی از سایپا نمیبینن