گیربکس دستی یا اتوماتیک؛ کارایی کدام نوع بهتر است؟

 

گیربکس دستی یا اتوماتیک؛ کارایی کدام نوع بهتر است؟

 
از نظر میزان مصرف سوخت، همیشه این سوال مطرح است که جعبه‌دنده‌ی خودکار یا دستی، چه تفاوتی ایجاد می‌کنند؟  
 
معمولاً بیشتر علاقه‌مندان دنیای خودرو، رانندگی با خودروی مجهز به جعبه‌دنده‌ی دستی را لذت‌بخش‌تر از نوع اتوماتیک آن می‌دانند. سال‌ها پیش که گیربکس‌های اتوماتیک هنوز همه‌گیر نشده بودند، کارشناسان مصرف سوخت کمتر خودروهای با گیربکس دستی را عامل مهم دیگری برتری می‌دانستند. اما آیا هنوز هم این مزیت‌ها وجود دارد؟
 
 
بخش اول پاراگراف بالا هنوز هم تغییری نکرده و بعید است که به همین راحتی خللی در آن ایجاد شود. هنوز هم عاشقان سرسخت خودرو و رانندگی، تعویض دنده‌های دستی را لذت‌بخش‌تر، هیجان‌انگیزتر و نزدیک‌تر به شرایط خودروهای مسابقه‌ای می‌دانند. لذت کنترل کامل خودرو و وضعیت دنده‌ها، چیزی نیست که به سادگی نادیده گرفته شود. البته همه‌ی ما بر سر آزاردهنده‌ بودن استفاده‌ی پی‌درپی از پدال کلاچ در ترافیک‌های سنگین توافق داریم. ولی در جاده‌های با ترافیک مناسب یا جاده‌های کوهستانی پر پیچ‌وخم، لذتی که تعویض دنده‌های دستی و بازی کردن با دورموتور به راننده می‌دهد، ساعت‌های خسته کننده در ترافیک شهری را قابل تحمل می‌کند. مورد دیگر قیمت خودروهای با جعبه‌دنده‌ی دستی است؛ معمولاً این نوع خودروها در مقایسه با خودروهای با جعبه‌دنده‌ی خودکار یا نیمه‌خودکار قیمت کمتری دارند.
 
 
باور عموم بر این است که خودروهای با گیربکس دستی سوخت کمتری هم مصرف می‌کنند. این باور امروز و در خودروهای مدرن و پیشرفته با گیربکس اتوماتیک چندان صدق نمی‌کند. اما آیا می‌دانید که دلیل مصرف سوخت کمتر خودروهای با گیربکس دستی چه بوده است؟
 
برای توقف با خودروی مجهز به گیربکس دستی، باید با فشردن پدال کلاچ، دنده را در وضعیت خلاص قرار دهیم. اگر بدون استفاده از کلاچ فقط ترمز استفاده شود، پیشرانه خاموش می‌شود و راننده احتمالاً مورد تمسخر اطرافیان قرار می‌گیرد. اما در خودروی با جعبه‌دنده‌ی خودکار، در هنگام توقف دنده خلاص نمی‌شود؛ اگرچه این عمل با حذف استفاده‌ی زیاد از کلاچ در ترافیک رانندگی را آسان‌تر می‌کند، ولی در عین حال مصرف سوخت در سرعت‌های پایین را بالا می‌برد.
 
 
اما جعبه‌دنده‌های خودکار خودروهای مدرن با مصرف سوخت کمتر در سرعت‌های بالا، این مشکل را جبران می‌کنند. اگر توجه کرده باشید، معمولاً خودروهای مجهز به جعبه‌دنده‌ی خودکار در مقایسه با نوع دستی، تعداد دنده‌های بیشتری دارند. دنده‌های بیشتر به معنی انقال قدرت مشابه به چرخ‌ها در دورموتور پایین‌تر است که همین مورد مصرف سوخت را پایین‌تر می‌آورد.
 
البته خودروهای مدرن به نوعی گیربکس جدید مجهز هستند که اگرچه هنگام رانندگی حس مشابه استفاده از اتوماتیک دارد، ولی عملکرد آن کاملاً متفاوت است. از نظر راننده‌های معمولی، گیربکس CVT مانند نوع اتوماتیک آن عمل می‌کند. برای حرکت نیازی به استفاده از کلاچ نیست و به راحتی با قرار دادن دنده در حالت رانندگی (D)، انجام می‌شود.
 
 
برخلاف جعبه‌دنده‌های خودکار و دستی، گیربکس‌های CVT ترکیب بی‌نهایت نسبت دنده دارند. به زبان ساده‌تر، گیربکس CVT همیشه در بهترین حالت مصرف سوخت، قدرت را از پیشرانه به چرخ‌ها منتقل می‌کند. البته هنوز هم جعبه‌دنده‌های دستی زیادی وجود دارند که در برابر نوع خودکار، با استفاده از آن‌ها مصرف سوخت کمتری حاصل می‌شود، اما در بیشتر خودروهای مدرن امروز، باور مصرف سوخت کمتر خودروهای با گیربکس دستی دیگر حقیقت ندارد.
 
 
جالب است بدانید که بر اساس داده‌های موجود، خودروهای با گیربکس دستی در آمریکا بسیار کمیاب شده‌اند. شاید به دلیل رانندگی آسان‌تر با خودروهای مجهز به جعبه‌دنده‌ی دستی یا مصرف سوخت کمتر، بسیاری از افراد و خانواده‎ها این نوع خودروها را ترجیح دهند، ولی عاشقان دنیای خودرو هیچوقت حاضر نیستند پیوند بین دست راست و دسته‌دنده و پدال دوست‌داستنی کلاچ را به فراموشی بسپارند.
 
 
 
 

منبع

زومیت

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , دنده اتوماتیک , دنده دستی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

کاربر: جاویدیان
0

باید پذیرفت
ذایقه مردم تغییر کرده و کسی حوصله ور رفتن با دنده و کلاچ نداره

غالبا هر کسی دستش ب ذهنش برسه، ا اتومات میگیره
15:53  1396/11/22
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: جاویدیان
0

آبادان... ممکنه لاف زده باشی ولی حقیقت هم داره...خیلی ها به صورت شخصی اتومات میکنن و خیلی ها هم سفارش میدن شرکت شبه اتوماتش کنه
06:14  1396/11/22
گزارش
پاسخ دادن
آبادان
1

یه پراید دنده اتومات ۸۶ دارم خیلی عالیه...
16:57  1396/11/21
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 12 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا دستی : تارا دستی ۳ آبان فوق العاده نقره ای تیتانیوم فاکتور شد
J̌7 : سلام بر عزیزان دو مرحله اردبشهت کسی شاسی شده
x5 سفید : جهت اطلاع دوستان ثبت نام ۲۵ فروردین دو مرحله ایی تکمیل وجه ۱۱ شهریور شاسی ۲۸ مهر و امروز فکر میکنم بیمه شده رفته برای صدور پلاک
x5 سفید : من‌هم‌دقیقا شرایط شمارو دارم و ماشین ظاهرا بیمه شده رفته برای صدور پلاک
جواد : چجور وارد اینجا شدی ک این مشخصاتو اورد؟
شاهین : چه جالب نازنین سفید رنگ خیلی عالی بود حال نازی رو گرفتی جان برار
f x5 : سلام دوست عزیز وقتتون بخیر کامنت شما رو خوندم در خصوص خسارت خوب چرا از زمان شاسی تازه خسارت رو حساب کردند اگر مطابق قرارداد هم بخواهیم در نظر بگیریم تو قرارداد نوشته از زمان تکمیل وجه ظرف ۳۰ روز کاری باید خودرو رو تحویل بدن خب بعد از ۳۰ روز کاری وقتی خودرو تحویل ندادند بعد از پایان ۳۰ روز باید خسارت حساب بشه الان برای بنده ۲۰ روز از آن ۳۰ روز کاری هم گذشته هنوز شماره شاسی نشده یعنی ۲۰ روز اینجا باید خسارت به من بدن اگه قرار باشه الان شاسی کنند و من زمان شاسی تحویل بگیرم خب اینا زیر یک ماه ممکنه تحویل بدن و خسارت قابل توجهی دست من رو نمی‌گیره اگر شما اطلاعات بیشتری دارین ممنون میشم ارائه بدید که دوستانم استفاده کنن
شاهین پلاس۱ : داداش برو بپرس ببین چند نفر جلوتن چرا فاکتور نشدی
شاهین : اگه کسی فاکتور شده این دو روزه لطفا بگه ببینیم ادامه داره یا نه
شاهین پلاس۱ : من رفتم امور مشتریان شرکت سایپا شماره ملی دادم گفتم چند نفر جلومن گفتن انقدر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نگین : یک اقای نوشته بودن از نمایندگی رشت تحویل گرفته بود ماشین تصادف داشت منم روز دوشنبه از همون نمایندگی کوئیک اس تحویل گرفتم صندوق عقب ماشینم خوب بسته نمی شود انگار درز صندوقش بازه یعنی یک طرف خیلی بزرگه یک طرف خیلی کوچیک ؟؟؟ باید چی کار کنم ؟؟ از داخل نگاه کردن بعدش پیش صندوق طاقچه عقبش به اندازه دو بند انگشت ریختگی رنگ داره ؟؟ به نظرتون مشکل داره
یاسر : 14 مهر ثبت نام کردم و 21 مهر پذیرش شدم 3 آبان پلاک و 11 آبان بیمه و بارگیری. فعلا خبری از تحویل نیست. حنی سوخت در سامانه سوخت ثبت نام کردم. ان شالله فردا میرم نمایندگی ببینم آوردنش یا هنوز توی مسیر هست.
مظلومی : خدا رو شکر کن پلاک شدی من از 7 مرداد هنوز پلاک نشدم
30 آبان : منم دور روز نو تحویل هست
کازی : خیلی مببارکتون باشه فقط یه سوال،فکر کنم شما هیچ آپشنی نزدی چرا؟ منی که همه آپشنارو زدم مثل(دزدگیر،کارت طلایی و سینی) بنظرتون کار درستی کردم؟
نیسان ex مهر : منم شرایط شمارو دارم اکستند فعلا پلاک نمیکنن داستان داریم انگار
اطلس اسفند : خدالعنتتون کنه خبرمرگتون وقتی نمیتونین تحویل بدین بیخود ثبت نام میکنین باهمین ماشینا آشغالتون یکسال ازموعد گذشت کی میخواهین تحویل بدین مملکت بی درو پیکر بی صاحاب همینه دیگه حماقت کردم دارو ندارمو دادم براثبت نام این آهن قراضه ازسایپادزد🤬😡🤬😡😡😡🤬
کوییک آر اس : دوست عزیز اصلا اینطور نیست که بخواید حساب کنید همه خودروها تاخیر داره و دقیقم نیست تاخیرش یکی دو ماه تاخیر داره یکی 85 روز یکی 140 روز بستگی به روند تولید داره من خودم الان 82 روزه که تو تاخیرم یعنی 112 روز از تکمیل وجهم گذشته
نیسان : سلام داداش فاکتور پذیرشت کی بوده
صادق : سلام مبارکه پرداخت اول چه ماهی بود آذر یا دیماه 1403؟!