بر اساس گفتههای رئیس جمهور و سناتور سنای آمریکا، احتمال تحریم یا اعمال تعرفهی گمرکی سنگین بر خودروهای چینی وجود دارد.
گروه خودروسازی چینی GAC امسال در نمایشگاه خودروی دیترویت، با نمایش مدل مفهومی اِنورج (Enverge) توجه بسیاری را به خود جلب کرد. Guangzhou Automobile Group Co یا به اختصار GAC، یکی از باسابقهترین شرکتهای خودروسازی چین است که دفتر اصلی آن در شهر گوانگژو قرار دارد.
مقامات این شرکت چینی قصد دارند در سال ۲۰۱۹ با عرضهی مدل بازطراحی شده از شاسیبلند GS8 و سپس عرضهی مدلهای جدید سالهای آینده، بهطور رسمی به بازار آمریکا وارد شوند. با توجه به گفتههای مقامات GAC، ورود آنها به بازار آمریکا چندان آسان نیست و شاید این عمل، اصلاً امکانپذیر نباشد.
بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، چاک شومر سناتور نیویورک و رهبر حزب اقلیت سنای ایالات متحده آمریکا (دموکرات)، تعرفهی گمرکی صادرات خودرو به چین را ناعادلانه خواند و قوانین و سیاستهای تجارت این کشور را سودجویانه دانست. دلیل این گفتهی سناتور شومر، تفاوت ۱۰ برابری تعرفهی گمرکی خودروهای ساخت چین و آمریکا است. خودروهایی که در چین ساخته میشوند، برای فروش در آمریکا ۲.۵ درصد تعرفه میخورند؛ اما خودروهایی که در آمریکا ساخته میشوند برای فروش در بازار چین، مشمول ۲۵ درصد تعرفهی گمرکی میشوند.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، نیز در یک مصاحبه اظهار نظر مشابهی داشته و گفته است:
به دلیل کسری تجاری (واردات بیشتر)، ما کمک زیادی به چین کردهایم. زمانی که چین یا هر کشور دیگری به محصولات ما ۵۰ درصد تعرفهی گمرکی –در برخی موارد از این مقدار هم بیشتر- وارد میکند اما تعرفهی محصولات آنها از طرف ما درصد بسیار ناچیزی است، این شرایط اصلاً عادلانه نیست. به هیچوجه عادلانه نیست.
با اینکه ترامپ و شومر بهصورت آشکار از تعرفهی گمرکی محصولات آمریکا در بازار چین صحبت کردهاند؛ اما برنامهی آنها برای مقابله با این مورد مشخص نشده است. در حال حاضر هیچکدام از آنها، برنامهای برای افزایش تعرفهی گمرکی خودروهای چینی یا تحریم محصولات شرکت خودروسازی GAC ارائه ندادهاند.
با توجه به اینکه ترامپ و شومر در دو حزب مخالف هستند، همنظر بودن آنها در یک مورد، زنگ خطر جدی برای مقامات GAC است.