وضع تحریم ها و نبود بسترهای توسعه اقتصادی بر میزان تیراژ تولید شرکت های خودرویی خصوصی که شرکای چینی دارند اثر گذار بوده، با این حال در سال های اخیر و در پی عدم همکاری خودروسازان بزرگ جهان با ایران، خودروهای چینی حضور پررنگی در بازار ایران داشته اند.
وضع تحریم و عدم ارتباط با شرکت های خودروسازی جهان باعث شد تا شرکت های چینی جولان بهتری در ایران داده و محصولات خود را روانه بازار کنند.
از سویی دیگر تمایل برخی افراد برای خرید خودروهای خارجی با قیمت مناسب تر باعث شده تا میزان خودروهای چینی در خیابان و جاده ها افزایش یافته و شرکت های خصوصی فعال در صنعت خودرو بیش از گذشته به سراغ همکاری با چین بروند.
اما در این میان تنوع محصولات از عواملی است که می تواند مشتریان بیشتر را به سمت بازار کشانده و تقاضا برای خودروهای چینی را افزایش دهد.
سعید مدنی مدیر عامل اسبق گروه خودروسازی سایپا درباره وضعیت تنوع خودروهای چینی در سال جاری به «خودروکار»، گفت: خوشبختانه در کنار شرکت های بزرگ دولتی که گرفتار تحریم ها هستند، چند شرکت با چینی ها وارد همکاری شده و حتی در برخی از آنها چینی ها سهامدار عمده هستند و می توانند مثل یک شرکت چینی در ایران بدون تاثیر از تحریم ها فعالیت داشته باشند.
وی اظهار کرد: این موضوع باعث شده تا شاهد تنوع محصول چینی در ایران باشیم اما ظرفیت این شرکت ها بالا نیست هرچند ممکن است طرح های توسعه ای در دستور کار داشته باشند. البته باید به این نکته توجه داشت که در شرایط تحریم سرمایه گذار با احتیاط بیشتری حرکت می کند و به دنبال ثبات اقتصادی است.
به گفته مدنی، در حال حاضر شاید حدود 15 تا 20 درصد تولیدات داخلی ما خودروهای چینی بوده و 85 درصد خودروهایی است که از سوی خودروسازان بزرگ دولتی تولید می شود.
وی اضافه کرد: بخشی از تنوع محصول از سوی این شرکت ها اجرا می شود هرچند درصد ساخت داخل آن کم و زیاد است. البته اگر شرایط پایدار باشد درصد ساخت داخل نیز افزایش پیدا می کند. اما تنوع محصولات کمتر است زیرا تیراژ این خودروسازان چندان بالا نیست.
مدیر عامل اسبق گروه خودروسازی سایپا تصریح کرد: خودروسازان بخش خصوصی در حال حاضر چندان ظرفیتی برای افزایش تیراژ ندارند این در حالی است که به اندازه تیراژ می توانند در بحث تنوع محصول نقش آفرینی کنند.