شورای رقابت به بازار وارداتی ها ورود نمی کند

 

شورای رقابت به بازار وارداتی ها ورود نمی کند

 
در حال حاضر قیمت‌گذاری خودروهای پرتیراژ و زیر ۴۵ میلیون تومان بر عهده شورای رقابت است و تعیین قیمت محصولات بالای ۴۵ میلیون در اختیار خودروسازان قرار دارد. تولید‌کنندگان بنا بر تقاضای محصولات یاد شده در بازار می‌توانند نسبت به قیمت‌گذاری خودروهای  عنوان شده اقدام کنند.  خودروسازان در شرایطی که افزایش حباب گونه قیمت ها را در بازار خودرو مشاهده هستیم با تولید انبوه محصولات خود و افزایش کیفیت آن ها می توانند به متعادل سازی این بازار بپردازند. اما به‌دلیل نبود بازار رقابتی و انحصار شکل گرفته در بازار، ظاهرا انگیزه‌ای در این زمینه  برای آنها وجود ندارد.
 
گرچه سگمنت قیمتی زیر 45 میلیون توان بیشترین درصد مشتریان بازار ایران را به خود اختصاص داده اما اکنون با بالا رفتن تعرفه واردات خودرو، خودروسازان داخلی درسایر سگمنت های قیمتی نیز بی رقیب خواهند بود. با این حال که چنین اتفاقی می تواند زمینه های انحصاری بودن سایر بخش های بازار به نفع خودروسازان داخلی را رقم بزند، شورای رقابت می گوید که به این بحث ورود نخواهد کرد.
 
رییس شورای رقابت معتقد است از آنجایی که بازار خودرو های داخلی انحصاری است، افزایش تعرفه واردات تاثیری در بازار رقابت خودرو های داخلی زیر 45 میلیون تومان ندارد و این رقابت تنها در بین خودرو های وارداتی است. 
 
شیوا به خودروکار می‌گوید: خودرو های داخلی زیر 45 میلیون تومان بازار انحصاری دارد. با تعرفه ای که در گذشته وجود داشت این خودرو ها دیگراصلا  وارد نمی شود و برای واردکنندگان هم مقرون به صرفه نبود که این گونه خودرو ها را وارد کنند. اعتقاد  ما بر این بود که برای رقابتی شدن بازار خودرو های داخلی کشور که قیمت شان  زیر 45 میلیون  تومان است،  باید تعرفه این نوع خودرو ها پایین بیاید تا بتوانند با محصولات خارجی رقابت کنند و این بازار از انحصاری بودن بیرون بیاید. ولی اکنون که این اتفاق نیافتاده و همه خودرو ها وارداتی  شده، قیمت ها هم افزایش پیدا کرده است . بنابراین این رقابت تنها بین خودرو های وارداتی است و هیچ تاثیری در وضعیت کنونی انحصار در بازار خودرو های داخلی نمی‌گذارد.
 
او در ادامه با اشاره به مشکل شکاف قیمتی بین وارداتی ها و داخلی ها اظهار می کند: خودروسازان ما محصولاتی تولید می کنند که قیمت آن ها زیر 45 میلیون تومان است. لذا هیچ زمانی این ها با خودرو های وارداتی رقابت نمی کنند. زیرا خودرو های وارداتی در این سطح قیمتی اصلا وجود ندارد. 
 
رییس شواری رقابت  با اشاره به بازار رقابتی  انواع مدل های مونتازی نیز می گوید:  قیمت این محصولات هم همانند وارداتی‌ها است. آن ها هم باید تعرفه بالاتری بدهند و با یکدیگر رقابت دارند.پس در تولید خودرو های داخلی زیر 45 میلیون تومان این تعرفه در بازار رقابتی تاثیری ندارد.
 
او با تاکید بر این موضوع که نظارت بر خودرو های بالای 45 میلیون جز وظایف شورای رقابت نیست اظهار می کند:  اکنون بازار خودرو های بالای 45 میلیون تومان انحصاری نیست و ما هم دخالتی نمی توانیم در آن داشته باشیم. این وظیفه وزارت صنعت معدن و تجارت است که بربازار این خودرو‌ها نظارت داشته باشد وآن ها را  کنترل و رصد کند.
 
شیوا در پایان خاطر نشان می کند: وارد کنندگان باید سود محدودی داشته باشند. یعنی حداکثر بین 7 تا 10 درصد. بنابراین اگر همان خودروهای وارداتی هم از یک رقمی بالاتر برود بر اساس دستور العملی که وزارت صنعت ،معدن و تجارت دارد  نهاد های نظارتی باید دقت کنند که یک وارد کننده هم نتواند سودی بیشتر از حداکثر  10 درصد ببرد.
 

منبع

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار وارداتی ها






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
3

دو دلیل اصلی در این که ورود نمیکنند وجود داره یکی اینکه برخی از اعضا خود وارد کننده هستند و دلیل دوم اینکه حق حساب بموقع و بمقدار کافی میرسه که اگه هر کدوم از اینها دچار نقص بشه یه تبصره جور میکنند و برای دفاع از حق مردم تو این بازار هم ورود خواهند کرد
12:20  1396/10/24
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ضحاک : کشور رفت داخل شرایط فورس ماژور که در قرارداد قید شده، دیگه به کَرَم شرکت ها بستگی داره فاکتور کنن یا نکنن
علی x5 دی ۴۰۳ : دوستان آبانی رنگ مشکی x5هم کسی فاکتور شده؟
شاهین جی : بچه ها ب جای تجمع باید حمله کنیم به پارکینگهای سایپا ماشینم خودمون بگیریم هیچکسی نمیتونه ب ما چیزی بگه چون شاکی ما هستیم بچه های شاهین با شمام که پول بجا پرداخت کردیم پس لطفا همه ی جا بشیم بریم مستقیم سراغ پارکینگ چاره ای نزاشتن برامون
Jac j4 سفید : رنگ سفید تاخیر داره . مشکی و خاکستری زودتر میدن
شاهین سیاه : اسم خودم شاهین هست،بخاطر سبزه بودن پوستم ،تو محل ،بهم میگن "شاهین سیاه" رفقا بدلیل تاخیر تحویل سایپا مسخرم میکنن.امروز صبح که پیاده میرفتم نون بخرم،با ماشینش از کنارم رد شد،بوق شیپوری زد و گفت:"شاهین سیاه،هنوز پلاسی!؟" الان هم که اوضاع دنیا بهم ریخت. افسردگی گرفتم .میخوام برم معتاد بشم.( سنتی-صنعتی و نانو) با هم بعدهم که اگر خودرو را دادند، میرم ساقی میشم،کسی به شاهین شک نمیکنه،ساقی ها موتور دارند.
صادق 207خرداد : منن والا دیگه هیچ امیدی ندارم با این وضعیت جنگی که پیش اومده همه چی رو هواست
نرگس : سلام آقا صادق نه دیگه زنگ نزدم الانم که دیگه شانس ما جنگ شده دیگه امیدی ندارم ماشینمون بهمون بدن 😔😔
T9 : سلام بازم ماشین تحویلت دادن برای ما که هنوز فاکتور صادر نشده
شاهین cvt تحویل هفته چهارم دی : توی حالا عادیش نمیدادن ..... حالا هم که جنگ شد
امین : شاهین پر سایپا منتظر این روز بود و من هم از این روز میترسیدم ۷۰۰میلیون پر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تیگو 7 پرمیوم : منم مثل شما ولی هنوز نمیدونم خروج خوروه یا نه
اطلس : کاش همین الان حداقل سایپا پولامون پس بده ماشین که نمیدی
207 : الان با این ماجراها داستان تحویل چی میشه یعنی همین سرمایه که داشتیم رفت رو هوا
اطلس آذر : ماهم میدونیم آش دهان سوزی نیست از ناچاری اطلس ثبت نام کردیم وگرنه باپولمون طلا میخریدیم الان از بازار آزاد یه خودرو بهتر میگرفتیم دیگه تکمیل وجه کردیم خدا لعنت کنه سران مملکت
بشیر : خواهشمندیم شما تشریف ببرید گروه کویک نظر ارائه بدهید، خوش گلدی
محمد : داداش تحویل بدن شانس آوردیم حالا بالا رفتن به کنار
کوییک s : سلام دوستان چرا خودتان رو عذاب میدین بخاطر اطلس G مگه اطلس G لندکروز هستش ببرین بریزن کوییک s و با کمترین واریزی بیشتر از اون هم سود کنید 20 روزه هم تحویل میدن
کوییک آر اس : سلام ؛ به سلامتی ماشینتون چی بود
رضا : تیگو 7 پرو اقساط ثبت نام 8 شهریور 1403 تاریخ تحویل 20 اردیبهشت 1404 روز چهارشنبه 21 خرداد تحویل گرفتم دیروز بردم کارشناسی رنگ ، خدا روشکر رنگ و تعویضی نداشت اما دوتا نقطه اندازه 5*5 پالیش داشت زیر ماشین هم اوکی لود کیفیت رنگ هم افتضاح حداکثر 80 میکرون رنگ مدت زیادی زیر افتاب بوده ماشین که اولین کارم عوض کردن لاستیک ها خواهد بود چون توس سرعت بالای 80 کاملا میلرزه ماشین انشااله همه دوستان ماشینشون رو زودتر تحویل بگیرن راستی بابت مدت تاخیر هم گفتن 12 میلیون سود تاخیر داره که یک ماه دیگه کارت ام وی ام بهتون میدیم زمان تحویل تو نمایندگی یک بنده خدایی گفت ماشینم هفته قبل فونیکس اف ایکسم که تحویل گرفتم نبردم کارشناسی رنگ بعد از سه چهار روز دیدم چراغ استپ عقب خاموشه وقتی برده کارشناسی همون نقطه صافکاری و رنگ داشته و صافکار سوکت چراغ جا نزده بوده حتما بعد از تحویل تا 24 ساعت بعد کارشناسی ببرید 3-4 تومن هزینه کنید اما خیالتون راحته
محمد زند : سلام دوستان اردیبهشت و خردا از یکشنبه شروع به فاکتور کردن می کنند گویا فقط منتظر افزایش قیمت بودند دوستان این گرگ سالهاست با این گله آشناست