شورای رقابت به بازار وارداتی ها ورود نمی کند

 

شورای رقابت به بازار وارداتی ها ورود نمی کند

 
در حال حاضر قیمت‌گذاری خودروهای پرتیراژ و زیر ۴۵ میلیون تومان بر عهده شورای رقابت است و تعیین قیمت محصولات بالای ۴۵ میلیون در اختیار خودروسازان قرار دارد. تولید‌کنندگان بنا بر تقاضای محصولات یاد شده در بازار می‌توانند نسبت به قیمت‌گذاری خودروهای  عنوان شده اقدام کنند.  خودروسازان در شرایطی که افزایش حباب گونه قیمت ها را در بازار خودرو مشاهده هستیم با تولید انبوه محصولات خود و افزایش کیفیت آن ها می توانند به متعادل سازی این بازار بپردازند. اما به‌دلیل نبود بازار رقابتی و انحصار شکل گرفته در بازار، ظاهرا انگیزه‌ای در این زمینه  برای آنها وجود ندارد.
 
گرچه سگمنت قیمتی زیر 45 میلیون توان بیشترین درصد مشتریان بازار ایران را به خود اختصاص داده اما اکنون با بالا رفتن تعرفه واردات خودرو، خودروسازان داخلی درسایر سگمنت های قیمتی نیز بی رقیب خواهند بود. با این حال که چنین اتفاقی می تواند زمینه های انحصاری بودن سایر بخش های بازار به نفع خودروسازان داخلی را رقم بزند، شورای رقابت می گوید که به این بحث ورود نخواهد کرد.
 
رییس شورای رقابت معتقد است از آنجایی که بازار خودرو های داخلی انحصاری است، افزایش تعرفه واردات تاثیری در بازار رقابت خودرو های داخلی زیر 45 میلیون تومان ندارد و این رقابت تنها در بین خودرو های وارداتی است. 
 
شیوا به خودروکار می‌گوید: خودرو های داخلی زیر 45 میلیون تومان بازار انحصاری دارد. با تعرفه ای که در گذشته وجود داشت این خودرو ها دیگراصلا  وارد نمی شود و برای واردکنندگان هم مقرون به صرفه نبود که این گونه خودرو ها را وارد کنند. اعتقاد  ما بر این بود که برای رقابتی شدن بازار خودرو های داخلی کشور که قیمت شان  زیر 45 میلیون  تومان است،  باید تعرفه این نوع خودرو ها پایین بیاید تا بتوانند با محصولات خارجی رقابت کنند و این بازار از انحصاری بودن بیرون بیاید. ولی اکنون که این اتفاق نیافتاده و همه خودرو ها وارداتی  شده، قیمت ها هم افزایش پیدا کرده است . بنابراین این رقابت تنها بین خودرو های وارداتی است و هیچ تاثیری در وضعیت کنونی انحصار در بازار خودرو های داخلی نمی‌گذارد.
 
او در ادامه با اشاره به مشکل شکاف قیمتی بین وارداتی ها و داخلی ها اظهار می کند: خودروسازان ما محصولاتی تولید می کنند که قیمت آن ها زیر 45 میلیون تومان است. لذا هیچ زمانی این ها با خودرو های وارداتی رقابت نمی کنند. زیرا خودرو های وارداتی در این سطح قیمتی اصلا وجود ندارد. 
 
رییس شواری رقابت  با اشاره به بازار رقابتی  انواع مدل های مونتازی نیز می گوید:  قیمت این محصولات هم همانند وارداتی‌ها است. آن ها هم باید تعرفه بالاتری بدهند و با یکدیگر رقابت دارند.پس در تولید خودرو های داخلی زیر 45 میلیون تومان این تعرفه در بازار رقابتی تاثیری ندارد.
 
او با تاکید بر این موضوع که نظارت بر خودرو های بالای 45 میلیون جز وظایف شورای رقابت نیست اظهار می کند:  اکنون بازار خودرو های بالای 45 میلیون تومان انحصاری نیست و ما هم دخالتی نمی توانیم در آن داشته باشیم. این وظیفه وزارت صنعت معدن و تجارت است که بربازار این خودرو‌ها نظارت داشته باشد وآن ها را  کنترل و رصد کند.
 
شیوا در پایان خاطر نشان می کند: وارد کنندگان باید سود محدودی داشته باشند. یعنی حداکثر بین 7 تا 10 درصد. بنابراین اگر همان خودروهای وارداتی هم از یک رقمی بالاتر برود بر اساس دستور العملی که وزارت صنعت ،معدن و تجارت دارد  نهاد های نظارتی باید دقت کنند که یک وارد کننده هم نتواند سودی بیشتر از حداکثر  10 درصد ببرد.
 

منبع

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار وارداتی ها






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
3

دو دلیل اصلی در این که ورود نمیکنند وجود داره یکی اینکه برخی از اعضا خود وارد کننده هستند و دلیل دوم اینکه حق حساب بموقع و بمقدار کافی میرسه که اگه هر کدوم از اینها دچار نقص بشه یه تبصره جور میکنند و برای دفاع از حق مردم تو این بازار هم ورود خواهند کرد
12:20  1396/10/24
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی : من تکمیل وحه 17 بهمن و تحوبل 29 اسفندم خبری نیست رنگ تیتانیوم Sbr و کارت طلایی و همه جی انحام سده واریز شده.
امیر : ممنونم کارم راه افتاد دستت طلا
حسین X5 : سلام کی ثبت نام کردید و تو قرارداد تون تحویل کی هسنیتد
تاراv1pفوری : سلام بله منم تحویل 20 شهریور همچنان در حالا فاکتور شدن
تاراv1pفوری : سلام منم تارا پلاس تحویل زده 20 شهریور امروز زنگ ایرانخودرو زدم میگه بخاطر مشکلاتی که در کشور پیش اومده یه ماه تاخیر داره
علی x5 دی ۴۰۳ : مشهد.ان شاالله زودتر هم مدارک و هم ماشین دوستان بیاد راحت شن
وی ۴ تیتانیوم : سلام کاش ساعت واریزتون رو‌هم میفرمودین‌ هم شما هم علی
cvt مهر 1402 : سلام من تکمیل وجه 16 اسفند هستم. سخا 18 اسفند هنوز فاکتور نشدم. بعد از 6 ماه تاخیر تازه امروز برام پیامک تبدیل اختیاری به GL اومده
مهدی : من واریزی دوم 17 اسفند هستم رنگ تیتانیوم، تحویل 29 اسفند فعلا خبری نیست،
شاهین : من نمی‌دونم شرکت سایپا داره چیکار می‌کنه ولی هیچ عدالتی ندارن ما ۲۹ آذر پیام پیش فروش شاهین جی برای آبان ۴۰۴ اومد و ۳۰ ام واریز کردم ولی برای بعضیا ۳ و۵..دی ماه پیام پیش فروش مرداد اومده و الان ماشینشون را تحویل گرفتن بر چه اساس برا منی که ۲۹ آذر پیام میدی میفتم آبان ولی اینایی که دی ماه بودن میفتن مرداد والا عجیبه بخدا عجیبه الهی خیر دنیا و آخرت را نبینید که آنقدر مارو اذیت کردید بخدا نمیبخشم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پیش فروش آذرماه : هنوز فوق العاده تموم نشد، کی پیش فروش فاکتور میشه؟؟؟ پیش فروش آذر که زودتر ثبت نام کردند و شماره پذیرش با 120 شروع میشه پس فاکتور پیش فروش کی شروع میشه خسته شدیم از انتظار
حسن : پیش فروش طرح فرسوده ثبت نامی اردیبهشت 1404 ، موعد تحویل مرداد 1404 تا حالا کسی فاکتور شده ؟؟؟؟
فوق العاده 23 بهمن : بچه ها بعد از 13 بهمن میره واسه 23 بهمن؟؟
ب مهدی : قیمت نهایی کو
ندارم : اگه بزاری خودم شخص بیام فاکتورت کنم
207 پانا تبدیل به رینگ 31 مرداد : من امروز تبدیل انجام دادم 20/800 هم ازم پول گرفتن بعد الان همش برای من نوشته قرار داد تکمیل وجه نمیباشید توی کاستومر این عادیه؟! ممنون میشم اگه بدونید و بهم پاسخ بدین
ساینا فوق العاده : سلام ببخشید من کلا اطلاعاتم خیلی کمه،چک چی؟ میشه راهنمایی کنید لطفا
اصغر کننده : تبدیلی ها حالتان چونه
محمد : الان زدم تو اینترنت نوشته بود ناوگان نوسازی شماره گذاری نیسان رو متوقف کرده احتمالا مجبورمون کنن نیسان جدیده رو بگیریم
رانا سفید 8 مرداد : سلام مشهد، هنوز نگرفتم