قبل از شروع باید بگوییم که پکیج M جدید برای بی ام و X5 مدل 2013 معرفی گردیده است که علاوه بر تغیرات ظاهری، باعث افزایش 15 اسب بخاری قدرت موتور در تیپ xDrive35i و 40 اسب بخاری در تیپ xDrive50i شده است. X5 جدید خود را در مسیرهای ناهموار و شرایط آب و هوایی سخت نشان می دهد. این خودرو در اصل یک کراس اوور جمع و جور لوکس با امکانات زیاد و کیفیت ساخت بالا است که سواری و هندلینگ بسیار خوبی دارد.
X5 خودروی شاسی بلندی نیست که با آن بتوانید به راحتی از پس عبور از رودخانه های عمیق و تپه های بلند بربیایید، ولی در عبور از مسیرهای آف رود نه چندان چالش برانگیز و در شهر و اتوبان شما را مایوس نمی کند. X5 2013 برای خانواده های پر جمعیت گزینه مناسبی نیست چون با داشتن ردیف سوم صندلی، فضای کلی اتاق از هم وطن خود بی ام و X3 فقط کمی بزرگ تر است. لازم به ذکر است قیمت X5 جدید از 47,500 دلار شروع می شود.
طراحی بدنه و امکانات
بی ام و X5 یک کراس اوور لوکس پنج نفره است که در صورت سفارش صندلی های ردیف سوم، ظرفیت به 7 نفر افزایش می یابد. این خودرو در پنج تیپ مختلف عرضه می شود که شامل: xDrive35i ،xDrive35i premium xDrive35i Sport Activity ،xDrive35d و xDrive50i می باشد. عبارت "xDrive" به این معنی می باشد که سیستم چهار چرخ محرک به صورت استاندارد در تمامی مدل ها وجود دارد و سه کاراکتر آخر بیانگر حجم موتور می باشند. البته X5 M روایتی منحصر به خود دارد.
امکانات استاندارد بر روی X5 جدید شامل: رینگ های 18 اینچی، چراغ های اتوماتیک و تطبیقی جلو از نوع زنون، چراخ های حرکت در روز، چراغ های مه شکن و برف پاک کن های اتوماتیک، سیستم ورود بدون کلید، کروز کنترل، تهویه مطبوع دونقطه ای، صندلی های جلوی برقی حافظه دار با قابلیت تنظیم در جهت، تودوزی از جنس وینیل، فرمان تلسکوپی، سیستم iDrive، بلوتوث، سیستم ارتباطی امدادی بی ام و، سیستم صوتی با 10 عدد بلندگو، رادیو HD و خروجی iPod و USB می باشد.
در تیپ پریمیوم (Premium)، تیپ دیزلی (xDirive35d) و تیپ 5 لیتری (xDrive50i)، امکاناتی ازقبیل: سانروف پانوراما، آینه های جانبی اتوماتیک و الکتروکرومیک، سنسور پارک جلو و عقب، درب صندوق عقب برقی، شیشه های عقب دودی، گرم کن صندلی های جلو، تودوزی چرم و غربیلک فرمان قابل تنظیم به صورت الکتریکی به لیست فوق اضافه می گردند. البته بسیاری از این موارد به صورت سفارشی بر روی مدل پایه X5 قابل نصب می باشند. در تیپ اسپرت اکتیویتی (Sport Activity)، سیستم تعلیق اسپرت، رینگ های 20 اینچی، صندلی های اسپرت، غربیلک فرمان اسپرت، تودوزی به رنگ تیره و قابلیت دست یابی به حداکثر سرعت بالاتر نیز در دسترس می باشند.
علاوه بر تمام موارد بالا، 4 پکیج دیگر نیز به صورت سفارشی قابل نصب بر روی این خودرو می باشد. پکیج موسوم به Convenience شامل: دوربین دید عقب و جلو، سیستم ورود بدون کلید، تهویه مطبوع چهارنقطه ای، پرده های عقب، سیستم مسیریاب و سیستم کنترل صوتی می باشد. پکیج Cold Weather نیز شامل مواردی از قبیل: فرمان گرم شونده، صندلی های عقب گرم شونده و شیشه شور چراغ های جلو است. پکیج Technology نیز مواردی شامل Head-Up Display، دوربین های جانبی و سیستم نوربالای اتوماتیک است. آخرین پکیج نیز با نام Luxury Seating نیز امکاناتی همچون صندلی های برقی جلو با قابلیت تنظیم در 14 جهت، تهویه و ماساژور صندلی را در بر می گیرد.
قدرت موتور و کارایی
XDrive35i دارای موتور شش سیلندر خطی مجهز به توربوشارژر می باشد که توانایی تولید 300 اسب بخار نیرو و 406 نیوتن متر گشتاور دارد. هر دو موتور 3 و 4.4 لیتری، به صورت استاندارد از یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک و سیستم چهارچرخ متحرک بهره می برند. شتاب صفر تا صد در مدل های مجهز به موتور 3 لیتری، برابر با 6.4 ثانیه و میزان مصرف سوخت ترکیبی آن 14 لیتر در یکصد کیلومتر است. xDrive50i نیز دارای یک موتور هشت سیلندر خورجینی با حجم 4.4 لیتر و مجهز به توربوشارژر دوگانه می باشد که توانایی تولید 400 اسب بخار نیرو و 610 نیوتن متر گشتاور دارد و می تواند در عرض 5.3 ثانیه، خودرو را به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند. میانگین مصرف سوخت این موتور نیز در هر صد کیلومتر به میزان 17 لیتر است. موتور دیزلی نیز شش سیلندر خطی 3 لیتری مجهز به توربو شارژر است که 265 اسب بخار نیرو دارد و شتاب 0 تا 100 آن 7.2 ثانیه می باشد.
ایمنی
تمامی مدل های بی ام و X5 2013، مجهز به سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، ترمز ضدقفل، خشک کن اتوماتیک دیسک های ترمز، ایربگ جلو و جانبی، ایربگ پرده ای و چراغ ترمز تطبیقی می باشند. در مواقع ترمز شدید، چراغ های عقب به صورت اتوماتیک چشمک می زنند تا رانندگان پشت سر را از خطر آگاه کنند. سیستم امدادرسانی کمکی BMW نیز به صورت استاندارد در تمام مدل ها در دسترس است که به صورت اتوماتیک، راننده را از احتمال وقوع تصادف باخبر می کند و در مواقع سرقت خودرو را مکان یابی می کند. هم چنین در صورت وقوع تصادف نیروهای امدادی را به محل اعزام می کند. موسسه ایمنی بزرگ راه ها نیز به X5 جدید بالاترین سطح امتیاز (Good) را در آزمایشات برخود از جلو و طرفین داده است.
طراحی داخلی و ویژگی های کابین
مثل تمام محصولات BMW، داخل X5 زیبا، بادوام و بسیار با کیفیت است. صندلی های جلو برای هر جثه ای کاملاً مناسب و راحت است. البته کار با ادوات سیستم iDrive کمی پیچیده است ولی در کل چیدمان دکمه ها خوب و ارگونومیک است.
ارتفاع کفی صندلی ردیف دوم تا کف خودرو کم است و این باعث آزار افراد قد بلند در مسافت های طولانی می شود. ردیف سوم صندلی ها نیز عملاً برای کودکان مناسب است چون فضای بسیار کمی دارد. ولی در صورت جمع کردن صندلی های ردیف دوم و سوم، فضای بار خوبی را در اختیار مالک قرار می دهد.
کیفیت سواری و هندلینگ
بی ام و X5 2013 در کلاس خود از بهترین کیفیت سواری و هندلینگ برخوردار است. شاید خودروهای رقیب در این کلاس، قابلیت های آف رود بیش تری را در اختیار شما قرار بدهد ولی X5 سواری اسپرت و دل نشین یک بی ام و را به شما ارائه می دهد. قدرت موتور بالا است و راننده را در شتاب گیری های ناگهانی مایوس نمی کند. فقط تنها ایرادی که در این قسمت می توان به فرمان خودرو ایراد گرفت که در مواقع گردش درجا و پارک کردن کمی سفت است. در کل باید از X5 2013 به عنوان خودرویی زیبا، پرقدرت و با هندلینگ عالی یاد کرد که اگر مالک آن بشوید، تا مدت زیادی دل زده نخواهید شد.
با کلیک بر تصویر زیر و عضویت در خبرنامه ایمیلی می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.