سريال تكراری توقف شماره گذاری خودروهای ساخت داخل

 

سريال تكراری توقف شماره گذاری خودروهای ساخت داخل

 
اصولا سازمان ملی استاندارد که وظیفه تنظیم مقررات کیفی برای تولیدات و واردات را بر عهده دارد بر اساس آنچه در رشد استانداردهای کیفی دنیا بویژه اروپا رخ می‌دهد نسبت به تدوین مقررات داخلی اقدام می‌کند. اگر چه مقررات مطروحه به جهت سالم سازی محصولات و ایمنی مصرف کنندگان داخلی و نیز با در نظر گرفتن شرایط زیست محیطی تدوین می‌گردد اما اصولا از آنجاییکه شرایط صنعت و اقتصاد صنعتی جمهوری اسلامی ایران چندان با سطح کیفی استانداردهای دنیا تطابق ندارد لذا همواره بین این دو نهاد یعنی سازمان ملی استاندارد و شرکت‌های خودروسازی چالش‌های مداومی بوجود می‌‌اید. 

بازار و صنعت خودروهای داخلی را مانند استخری تصور کنید که هیچگونه آب رونده‌ای نه به آن وارد می‌شود و نه از آن خارج می‌شود که اگر هم ورود و خروجی دارد آنقدر اندک است که می‌توان از آن چشم پوشی کرد. اگر این استخر از شرایط ایده آلی برخوردار باشد طبیعی است که اِلمانهایی نظیر دانش فنی طراحی خودرو، نوسازی تجهیزات وماشین آلات، بهینه سازی نیروی انسانی، تامین قطعات با کیفیت وبسیاری دیگر از الزامات مورد نیاز این صنعت بایستی به این استخر فرضی وارد و محصولات با کیفیت و قیمت رقابتی بایستی از خروجی این استخر به خارج از آن (منظور خارج از کشور است) صادر گردند. در حالیکه مجموع شرایط سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران به صنعت خودروسازی اجازه چنین تعاملی نمی‌دهد. نتیجه چنین وضعی عدم امکان برخورداری خودروسازی ایران از پلت فرم‌های بروز جهت جایگزینی با پلت فرم‌های قدیمی نظیر پراید و ۴۰۵ می‌باشد. نه دانش فنی تولید پلت فرم‌های بروز را داریم و نه اصولا از بازارهای صادراتی برخورداریم که هزینه‌های طراحی و تولید پلت فرم را توجیه نماید. از طرفی نقدینگی این صنعت آنچنان بالا نیست که توانائی نوسازی تجهیزات و ماشین آلات چه در خودروسازی‌ها و چه در قطعه سازی‌ها وجود داشته باشد. 

دولتی بودن بیش از ۹۰ درصد این صنعت نیز مزید بر آن علت است که اصولا بتوان بر روی بهره وری نیروی انسانی و سایر منابع هرگونه فعالیتی را به ثمر نشاند. با این وجود تضمین رعایت استاندارد‌ها یا عملا امکانپذیر نیست و یا باید به زمانی دیگر وعده داد. اتفاقی که معمولا در پس هر تدوین و رسیدن زمان رعایت هر الزام رخ می‌دهد. 

چه باید کرد؟ 

اگر قرار است توسعه‌ای در خودروسازی ایران رخ ندهد و اگر سیاست دست بردار این صنعت نیست پس دو راه بیشتر نداریم یا واردات را محدود نکنیم و یا به سطح پایینی از استاندارد‌ها که توانائی تامینش را داریم اکتفا کنیم. بیش از این اما، نیاز به تحولاتی است که کوچکترینش کوتاه شدن دست مدیران دولتی از سر این صنعت است. بماند که برای بهبود فضای کسب و کار چه باید کرد، برای بهره‌مندی از بازارهای صادراتی به چه ابزاری نیاز داریم و برای جذب دانش فنی و سرمایه خارجی باید به کدام شرایط رقابتی نزدیک شد. رعایت الزامات استاندارد نیاز به سرمایه گذاری دارد و سرمایه گذاری از جایی که شاخص‌های اقتصادیش ناپایدار است و قوانین حوزه کسب و کارش هم همینطور، گریزان است. قطعا فشار بر خودروسازان بیش از آنچه در توانایی‌های فعلیشان نهفته باعث می‌شود خلاقیت‌های ایرانیشان بیش از این گُل کند بطوریکه برای رسیدن به هدف شاخص‌های استاندارد از روش‌های غیر معقول بهره برند. آنوقت نه تنها استاندارد نداریم که فکر می‌کنیم داریم، مانند آن خدا بیامرزی که سیم ترمزماشینش را بریده بودند در حالیکه فکر می‌کرد ماشینش ترمز دارد و در پس پیچی سقوط کرد و به رحمت خدا رفت. 

پس مراقب باشیم با آدرس دهی غلط، صنعت خودرویمان را به رحمت خدا نفرستیم. 
 

منبع

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , شماره گذاری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Mina : سلام مبارک باشه چرخش بچرخه براتون
زمان تحویل : سلام یک الی یک و نیم ماه
شاهین 403 : برنامه پلیس من رو نصب کن قسمت پلاکهای فعال
شیرین براری : ۲۳اسفند تکمیل وجه برای شاهین پلاس اتومات کردم قرار بود سی روز کاری تحویل بدن هیچ خبری نیست واقعا اگر نمی تونید تحویل بدید چرا ثبت نام می کنید کجا شکایتم رو ثبت کنم ممنون
شیرین براری : ۲۳اسفند تکمیل وجه برای شاهین پلاس اتومات کردم قرار بود سی روز کاری تحویل بدن هیچ خبری نیست واقعا اگر نمی تونید تحویل بدید چرا ثبت نام می کنید کجا شکایتم رو ثبت کنم ممنون
شاهین gl : سلام من ۲۰ اردیبهشت تبدیل زدم فعلا فاکتور نشده واقعا دیگه خسته شدم از بس نگاه کردم این اولین و آخرین بارم بود از سایپا ماشین میگیرم
X5 مشکی : سلام امروز کارت ماشین از پست به دستم رسید ولی هنوز ماشین رو تحویل ندادن کسی میدونه چقدر طول میکشه تحویل بدن ؟
سهند ۲۶فروردین : سلام کسی از۲۵ام یا ۲۶ام امروز فاکتور شده؟؟ اصلا بنظرمن کسی یکماه فاکتور نشده هیچ خبری نیست
شاهین اتومات پیش فروش مهر۱۴۰۲ : سلام ببخشید میشه بپرسم شما چقد تکمیل وجه کردین هرکه یه چیزی میگه یکی میگه سودمشارکت حساب میکنن یکی میگه نه یکی میگه افزایش مخوره یکی میگه نه دیگه نه اعصاب برامون مونده ایقد که ذهنمان درگیره
تبدیلی s3بهj7 : ۲۰اردی فاکتور ۷خرداد مدارک امروز تحویل گرفتم اراک
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207تیتانیوم دنده ای : از تاریخ تحویل تا فاکتور
حسین : کسی خبر داره سورن داره به رانا یا 207 تبدیل میشه ینی باید 80 90 تومن بازم بدیم
اطلس 23 مهر : سلام مبارکتون باشه... شرمنده شما از کدوم شهر بودید؟
دستی مشکی : اگه قرار باشه سالی یکبار باشه باید از آذر که پارسال 33 درصد گرون کردن امسال هم بکنن
دوگانه : من شنیدم شرکت آپکو جمع شده
ساینا 1 اسفند : به سایپا رنگ زدی؟ چی گفتن؟
امیرX55 : ممنون از اطلاع رسانیتون ، انشاالله همین طور باشد ، هرچند که اینا چوپان دروغگو شدن ، حرف راست رو هم که بزنن کسی باور نمی کنه .
دستی مشکی : کاش فقط حرف دلالها بود مشکل خود ایران خودرو هست انشالله گرون نشه با توجه به اینکه پارسال آذر گرون کردن
مهدی. تیگو 7دودف : سلام به همه ثبت نام تیگو 7 پرومکس دو دف. تاریخ قرارداد 27دی.و تاریخ18 اسفند فاکتور. تاریخ 26 اسفند ارسال مدارک و موعد تحویل سیستمی 19 خرداد 1404 است. الان زنگ زدم صدای مشتری ماشینم گفت که 17خرداد خروج از گمرگ خورده و رفته تو صف بارگیری. پاسخگوش یه خانم بود که لحن صحبتش هم خیلی بد بود. و اخرش نذاشت بره روی نظرسنجی تا نمره منفی بهش بدم.
دوگانه 31 تیر : سلام دوستان دوگانه تحویل 31 تیر دیروز فاکتور و پلاک شد.