سريال تكراری توقف شماره گذاری خودروهای ساخت داخل

 

سريال تكراری توقف شماره گذاری خودروهای ساخت داخل

 
اصولا سازمان ملی استاندارد که وظیفه تنظیم مقررات کیفی برای تولیدات و واردات را بر عهده دارد بر اساس آنچه در رشد استانداردهای کیفی دنیا بویژه اروپا رخ می‌دهد نسبت به تدوین مقررات داخلی اقدام می‌کند. اگر چه مقررات مطروحه به جهت سالم سازی محصولات و ایمنی مصرف کنندگان داخلی و نیز با در نظر گرفتن شرایط زیست محیطی تدوین می‌گردد اما اصولا از آنجاییکه شرایط صنعت و اقتصاد صنعتی جمهوری اسلامی ایران چندان با سطح کیفی استانداردهای دنیا تطابق ندارد لذا همواره بین این دو نهاد یعنی سازمان ملی استاندارد و شرکت‌های خودروسازی چالش‌های مداومی بوجود می‌‌اید. 

بازار و صنعت خودروهای داخلی را مانند استخری تصور کنید که هیچگونه آب رونده‌ای نه به آن وارد می‌شود و نه از آن خارج می‌شود که اگر هم ورود و خروجی دارد آنقدر اندک است که می‌توان از آن چشم پوشی کرد. اگر این استخر از شرایط ایده آلی برخوردار باشد طبیعی است که اِلمانهایی نظیر دانش فنی طراحی خودرو، نوسازی تجهیزات وماشین آلات، بهینه سازی نیروی انسانی، تامین قطعات با کیفیت وبسیاری دیگر از الزامات مورد نیاز این صنعت بایستی به این استخر فرضی وارد و محصولات با کیفیت و قیمت رقابتی بایستی از خروجی این استخر به خارج از آن (منظور خارج از کشور است) صادر گردند. در حالیکه مجموع شرایط سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران به صنعت خودروسازی اجازه چنین تعاملی نمی‌دهد. نتیجه چنین وضعی عدم امکان برخورداری خودروسازی ایران از پلت فرم‌های بروز جهت جایگزینی با پلت فرم‌های قدیمی نظیر پراید و ۴۰۵ می‌باشد. نه دانش فنی تولید پلت فرم‌های بروز را داریم و نه اصولا از بازارهای صادراتی برخورداریم که هزینه‌های طراحی و تولید پلت فرم را توجیه نماید. از طرفی نقدینگی این صنعت آنچنان بالا نیست که توانائی نوسازی تجهیزات و ماشین آلات چه در خودروسازی‌ها و چه در قطعه سازی‌ها وجود داشته باشد. 

دولتی بودن بیش از ۹۰ درصد این صنعت نیز مزید بر آن علت است که اصولا بتوان بر روی بهره وری نیروی انسانی و سایر منابع هرگونه فعالیتی را به ثمر نشاند. با این وجود تضمین رعایت استاندارد‌ها یا عملا امکانپذیر نیست و یا باید به زمانی دیگر وعده داد. اتفاقی که معمولا در پس هر تدوین و رسیدن زمان رعایت هر الزام رخ می‌دهد. 

چه باید کرد؟ 

اگر قرار است توسعه‌ای در خودروسازی ایران رخ ندهد و اگر سیاست دست بردار این صنعت نیست پس دو راه بیشتر نداریم یا واردات را محدود نکنیم و یا به سطح پایینی از استاندارد‌ها که توانائی تامینش را داریم اکتفا کنیم. بیش از این اما، نیاز به تحولاتی است که کوچکترینش کوتاه شدن دست مدیران دولتی از سر این صنعت است. بماند که برای بهبود فضای کسب و کار چه باید کرد، برای بهره‌مندی از بازارهای صادراتی به چه ابزاری نیاز داریم و برای جذب دانش فنی و سرمایه خارجی باید به کدام شرایط رقابتی نزدیک شد. رعایت الزامات استاندارد نیاز به سرمایه گذاری دارد و سرمایه گذاری از جایی که شاخص‌های اقتصادیش ناپایدار است و قوانین حوزه کسب و کارش هم همینطور، گریزان است. قطعا فشار بر خودروسازان بیش از آنچه در توانایی‌های فعلیشان نهفته باعث می‌شود خلاقیت‌های ایرانیشان بیش از این گُل کند بطوریکه برای رسیدن به هدف شاخص‌های استاندارد از روش‌های غیر معقول بهره برند. آنوقت نه تنها استاندارد نداریم که فکر می‌کنیم داریم، مانند آن خدا بیامرزی که سیم ترمزماشینش را بریده بودند در حالیکه فکر می‌کرد ماشینش ترمز دارد و در پس پیچی سقوط کرد و به رحمت خدا رفت. 

پس مراقب باشیم با آدرس دهی غلط، صنعت خودرویمان را به رحمت خدا نفرستیم. 
 

منبع

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , شماره گذاری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حمید : باسلام مریم چرا اشتباهی راهنمایی میکنید بچیزکه نمیدونیدنظرندیداقامحمد شماره پذیرش ۲و۳روز بعداز واریزاولت وهمون پذیرش در سیستم برای مالک خودرو پیامک‌ میشه از نمایندگی هم برید میتونید بپرسید کدملی مالک راکه بدید شماره پذیرش رابهت میگه
X5تهران : شاسی ۲۵ آبان پلاک ۱۲ آذر مدارک ۱۶ آذر برگه‌سبز ۲۹ آذر تحویل ۱ دی
X5 : بهتره بری پیش روانشناس
X5تهران : تاریخ شاسی ۲۵ آبان تاریخ پلاک ۱۲ آذر ارسال مدارک هم ۱۶ آذر
شاهین جی : سلام ارادت محضر دوستان کسی هست که تکمیل وجه دومش هفته چهارم شهریور یا مهر باش که براش پیام اومده تکمیل وجه کنند یا مثل ما که فعلا منتظرش هستیم شاهین جی با سپاس
مریم : خیر. شماره پذیرش همراه با واریز دومی یا همون تکمیل وجه براتون صادر میشه.
ناشناس : تمرکز و گذاشتن روی شاهین پلاس فاکتور تحویل میدن مگه ما از شاهین پلاس کمتر هستم وگرنه به این زودیها نه فاکتور نه تحویل شاهین جی ال نباید دست روی دست گذاشت
محسن ۲۴ شهریور v1 تیتانیوم : سلام از بنده لاستیک وست لیک west leak هست، قیمتش تو بازار نسبت به بارز و کویر بیشتره، لاستیک فروشی سوال کردم میگه از ایرانی ها بهتره، اما تا الان که ۳ هزار تا کار کرده تفاوت خاصی ندیدم، تارا v1 خیلی مسخره است که شیشه دودی، اینه برقی، چراغ سقفی برای سرنشین عقب، نداده
عباس : جی ۴ مرداد ۶۰ روزه ثبت نام کردم دوهفته هستش تحویل گرفتم ۸۰۰ باهاش رفتم خوب نیست عالیست هیچ ایرادی نداشته یه ماه دیرتر دادن ولی ارزش ثبت نام داشته
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پیش فروش برج 11 کازرون : رنگش هم شده سفید شیری؟؟؟
علی : شماره پذیرشت چنده کامل بنویس
دوگانه آبی : سلام چرا قیمت دوگانه آبی تکون نمیخوره فقط اکستند بالا رفت
کوییک اس : سلام دوستان دی ماه هم اومد ولی چرا پیام دعوتنامه تکمیل وجه هفته چهارم دی ماه کوییک اس نیومده معلوم نیست که کی قراره بفرستن
علی : الان دارن شهریورو فاکتور میکنن
کوییک اس دی ماه : پیامم خطاب به کوییک اس تحویل آذر بجنورد. سلام منم بجنوردی هستم کدوم نمایندگی ثبت نام کردین شما
تحویل مهر تکمیل شهریور : با سلام کسی میدونه این اس بی ار چیع تازه برا من فعال شده زده ساینا اس با استاندار 85گاه و اس بی ار تازه اس بی ار اضافه شده این چیه کسی میدونه؟؟
زامبیاد : والا از وقتی دیگه نیسان 1تومن رد کرد گفتم اخی که تا ه تومنم میره بالا دیگه هر ماه افزایش میدن ریال نابود شده نصیحت میکنم بخرید لااقل یه لقمه نون روش در بیارید
نیما : چرا دیگه کسی صداش در نمیاد دیگه دلتون نمیخاد فاکتور بشید یکم زنگ بزنید والا خسته شدم از بس پشت خط موندم جواب نگرفتم
علی : چقدر پایه ای ، بیخودی گفتم 😂