سريال تكراری توقف شماره گذاری خودروهای ساخت داخل

 

سريال تكراری توقف شماره گذاری خودروهای ساخت داخل

 
اصولا سازمان ملی استاندارد که وظیفه تنظیم مقررات کیفی برای تولیدات و واردات را بر عهده دارد بر اساس آنچه در رشد استانداردهای کیفی دنیا بویژه اروپا رخ می‌دهد نسبت به تدوین مقررات داخلی اقدام می‌کند. اگر چه مقررات مطروحه به جهت سالم سازی محصولات و ایمنی مصرف کنندگان داخلی و نیز با در نظر گرفتن شرایط زیست محیطی تدوین می‌گردد اما اصولا از آنجاییکه شرایط صنعت و اقتصاد صنعتی جمهوری اسلامی ایران چندان با سطح کیفی استانداردهای دنیا تطابق ندارد لذا همواره بین این دو نهاد یعنی سازمان ملی استاندارد و شرکت‌های خودروسازی چالش‌های مداومی بوجود می‌‌اید. 

بازار و صنعت خودروهای داخلی را مانند استخری تصور کنید که هیچگونه آب رونده‌ای نه به آن وارد می‌شود و نه از آن خارج می‌شود که اگر هم ورود و خروجی دارد آنقدر اندک است که می‌توان از آن چشم پوشی کرد. اگر این استخر از شرایط ایده آلی برخوردار باشد طبیعی است که اِلمانهایی نظیر دانش فنی طراحی خودرو، نوسازی تجهیزات وماشین آلات، بهینه سازی نیروی انسانی، تامین قطعات با کیفیت وبسیاری دیگر از الزامات مورد نیاز این صنعت بایستی به این استخر فرضی وارد و محصولات با کیفیت و قیمت رقابتی بایستی از خروجی این استخر به خارج از آن (منظور خارج از کشور است) صادر گردند. در حالیکه مجموع شرایط سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران به صنعت خودروسازی اجازه چنین تعاملی نمی‌دهد. نتیجه چنین وضعی عدم امکان برخورداری خودروسازی ایران از پلت فرم‌های بروز جهت جایگزینی با پلت فرم‌های قدیمی نظیر پراید و ۴۰۵ می‌باشد. نه دانش فنی تولید پلت فرم‌های بروز را داریم و نه اصولا از بازارهای صادراتی برخورداریم که هزینه‌های طراحی و تولید پلت فرم را توجیه نماید. از طرفی نقدینگی این صنعت آنچنان بالا نیست که توانائی نوسازی تجهیزات و ماشین آلات چه در خودروسازی‌ها و چه در قطعه سازی‌ها وجود داشته باشد. 

دولتی بودن بیش از ۹۰ درصد این صنعت نیز مزید بر آن علت است که اصولا بتوان بر روی بهره وری نیروی انسانی و سایر منابع هرگونه فعالیتی را به ثمر نشاند. با این وجود تضمین رعایت استاندارد‌ها یا عملا امکانپذیر نیست و یا باید به زمانی دیگر وعده داد. اتفاقی که معمولا در پس هر تدوین و رسیدن زمان رعایت هر الزام رخ می‌دهد. 

چه باید کرد؟ 

اگر قرار است توسعه‌ای در خودروسازی ایران رخ ندهد و اگر سیاست دست بردار این صنعت نیست پس دو راه بیشتر نداریم یا واردات را محدود نکنیم و یا به سطح پایینی از استاندارد‌ها که توانائی تامینش را داریم اکتفا کنیم. بیش از این اما، نیاز به تحولاتی است که کوچکترینش کوتاه شدن دست مدیران دولتی از سر این صنعت است. بماند که برای بهبود فضای کسب و کار چه باید کرد، برای بهره‌مندی از بازارهای صادراتی به چه ابزاری نیاز داریم و برای جذب دانش فنی و سرمایه خارجی باید به کدام شرایط رقابتی نزدیک شد. رعایت الزامات استاندارد نیاز به سرمایه گذاری دارد و سرمایه گذاری از جایی که شاخص‌های اقتصادیش ناپایدار است و قوانین حوزه کسب و کارش هم همینطور، گریزان است. قطعا فشار بر خودروسازان بیش از آنچه در توانایی‌های فعلیشان نهفته باعث می‌شود خلاقیت‌های ایرانیشان بیش از این گُل کند بطوریکه برای رسیدن به هدف شاخص‌های استاندارد از روش‌های غیر معقول بهره برند. آنوقت نه تنها استاندارد نداریم که فکر می‌کنیم داریم، مانند آن خدا بیامرزی که سیم ترمزماشینش را بریده بودند در حالیکه فکر می‌کرد ماشینش ترمز دارد و در پس پیچی سقوط کرد و به رحمت خدا رفت. 

پس مراقب باشیم با آدرس دهی غلط، صنعت خودرویمان را به رحمت خدا نفرستیم. 
 

منبع

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , شماره گذاری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
زارعی : سلام الان برای تکمیل وجه چقد باید پرداخت کرد ۲۹۱تومن پرداخت کردیم
زارعی : سلام کسی خبر داره هر کی ک ۲۹۱تومن ریخته و برای تکمیل وجه چقد دیگه باید پرداخت کنه؟
پویا : دستی یا اتومات نگفتن کدوم قسمت نیاز ب بازبینی داره
T9 اسفند ماه : نه پیگیری نکردم دیروز سالت ۲ عصر برام شماره شاسی اومد
رضا : فرشاد جان‌منم‌۲۸ تیر ثبت‌نام کردم‌نود روز کاری ولی چشمم آب نمیخوره فک‌کنم بهمن ماه تحویلمون بدن‌با این شرایط با این کامنتا که میخونم
تاراv4 پیش فروش تحویل ۳۰آبان : تعزیرات سفت وسخت گرفته وبرام ثابت شده گرانفروشی.ایشالا مابقی پول رو برمیگردونن
نازنین : شما میتونی بری تبدیل بزنید برای شما فروش فوری ها تبدیل باز هست برید نمایندگی تبدیل بزنید .یا وارد حساب کاربری سایپا شوید پنل کابری .درخواست .تغییر رنگ و مدل رو بزنید .اونجا شماره پذیرش بزنید میتونید به جی ال تبدیل بزنید
T9 ۲۸ اسفند : سللم دوست عزیز پیگیری کردید یا خودشون فاکتور کردن ؟ منم با شما در یک‌روز‌ثبت نام‌کردم ولی فاکتور نشدم
محمد : سلام درود بر همه رفقا تارا طرح مادران تحویل اول شهریورماه آخرش بدستمون رسید . باور کنید هر چی اشغال به عنوان بدنه و سایر قطعات ازش استفاده شده.. هرچند سواری عالیه و بدون سر و صدا هنوز 300 تا باهاش نرفتم و گارانتی هم فعال نشده درب باک ماشین تارا خراب شده و بسته نمیشه بخاطر قطعات خشک و ... کجا باید مراجعه کنم ؟
آناهید : امروز فقط تاریخ آماده برای فاکتور از تاریخ شانزدهم به بیست و یکم تغییر کرده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی207 تیر : زنگ زدم ایران خودرو گفت تا اول مهر احتمالا فاکتور بشیم
207 هیدرولیک فلز قالپاق تحویل 26 آبان سفید : سلام دوستانی که مثل من فاکتور نشدن احتمالا رنگ سفید هستن چون این بنده خدا رنگ خاکستری بوده میگه فاکتور شده. شماها چه رنگی هستین؟
207 پانا قالپاق تیر : خسته شدیم چرا 207 تیر قالپاق فاکتور نمیشه
اطلس جان : اگر تبدیل بزنیم به جی ال زودتر تحویل میگیریم یا نه
امین فوری شهریور : پذیرش12332013 فاکتور نشده
رانا موعد تحویل 30 آبان : سلام کسی میدونه دعوت نامه کی ارسال میکنن
بیاتی : سلام دوستان من دوروزه پلاک شدم ولی چراغ تحویل روشن نشده هنوز میدونید چقدر زمان میبره تا چراغ تحویل روشن بشه ؟؟اراکم
تحویل 31 مرداد : ببخشید کسی میدونه چرا تو قسمت فاکتور نوشته فاکتور شده و فاکتور فروش هم زده شده ولی تیک فاکتورشده هنوز داره میچرخه؟و یه مبلغی هم به عنوان کسورات برای ما زده شده اون یعنی چی؟باید بهمون برگردونن یا ما دوباره پول باید بدیم؟
ه : فک نننکککنم
تحویل 31 مرداد : برا ما اومد خخ