ارتقای سیستم صوتی خودرو چقدر آب می خورد؟

 

سیستم صوتی خودرو

 
خیلی از ما هنگام رانندگی برنامه های خاص رادیو و یا قطعات صوتی مورد علاقه خود را گوش می کنیم. در این مواقع، یک سیستم صوتی با کیفیت، لذت سمعی ما را هنگام رانندگی دو چندان می کند. به ویژه اگر در جاده و در حال مسافرت باشیم. 
 
بدیهی است استفاده از این سیستم های صوتی پرقدرت در معابر عمومی و داخل شهر باید با صدای کم و رعایت شرایط باشد.
 
به هر حال  برخی ها به سیستم صوتی پیش فرض خودرو قانع نبوده و آن را تغییر می دهند. اگر شما هم از آن دسته افراد هستید، پیشنهاد می کنیم تا گزارش امروز دخل و خرج را از بازار لوازم صوتی خودرو مطالعه کنید. در سال های اخیر، تجهیزات جانبی زیادی در حوزه صوت و تصویر خودرو تولید شده اند. بااین حال، اگر صرفاً ارتقای سیستم صوت خودرو به میزان قابل قبول را در نظر بگیریم، این کار مستلزم حداقل تغییر و یا اضافه کردن اجزایی هم چون رادیو پخش، بلندگو، ساب ووفر، آمپلی فایر و... است و برای خرید چنین سیستمی با کیفیت قابل قبول، باید حداقل حدود 500 هزار تومان هزینه کنید. البته برای بستن یک سیستم خوب، حتماً باید از یک فروشنده و یا نصاب معتبر هم مشورت بگیرید. چرا که اجزای سیستم صوت باید با هم همخوانی داشته باشند. به همین منظور، دخل و خرج امروز چهار پک مناسب و با کیفیت در چهار محدوده قیمتی مناسب را هم پیشنهاد کرده است. در این گزارش سعی بر بیان ساده مطالب بوده و حتی الامکان اصطلاحات تخصصی به کار گرفته نشده است.
 
چرا سیستم صوتی خودرو را عوض کنیم؟
 
نقطه شروع رفتن به سوی ارتقای سیستم صوت، پاسخ به این سوال است. ارتقای سیستم صوتی خودرو تا حد زیادی شبیه بازار سواری های کلاسیک می ماند. مثل معروفی در این زمینه هست که می گوید خرید و فروش و سواری این ماشین ها، پول نمی خواهد، عشق می خواهد. در زمینه سیستم های صوتی هم موضوع مشابه است. علاقه به کیفیت هر چه بیشتر صدا، شنیدن جزئیات صدای تفکیک شده به ویژه در هنگام گوش دادن به یک موزیک  و ضمناً شنیدن صدا با شدت بیشتر، چیزی است که علاقه مندان به این حوزه را وارد بازار سیستم های صوتی می کند. به طوری که بنا بر اطلاعات میدانی، برخی حتی تا بیش از 10 میلیون، برای یک خودروی زیر 50 میلیون تومانی خرج می کنند! این یک واقعیت است. در هر حال اگر تصمیم به تعویض سیستم صوتی خودرو گرفتید، باید بدانید که سیستم های صوتی خودروهای معمول را در بازار از شما بین 50 تا 100 هزار تومان می خرند. اگر هم خودروی گران قیمت تر دیگری در اختیار دارید، توصیه فعالان بازار این است که سیستم صوتی آن را نزد خود نگه داشته و نفروشید.در این زمینه همچنین نیک خلق ، فعال بازار صوت و تصویر تاکید می کند که مشتریان حتما قطعات دارای گارانتی خریداری و در صورت خرید  اجناس بدون گارانتی  ، موارد را از طریق اتحادیه صوت و تصویر پیگیری کنند.
 
 نگاهی به عمده ترین اجزای سیستم صوتی خودرو
 
بعد از نقطه تصمیم فوق، باید با سیستم صوت خودرو، آشنایی مختصری داشت. در یک نگاه کلی اگر بخواهیم  اجزای عمده سیستم صوتی خودرو برای خودروهای محدوده قیمتی معمولی را بیان کنیم، عبارتند از رادیو پخش، بلندگو یا باند یا اسپیکر، آمپلی فایر، ساب ووفرو توییتر.
 
رادیو پخش: رادیو پخش همان قسمتی از سیستم صوتی است که ما، بخشی از آن را روی داشبورد می بینیم و خود البته شامل انواعی از قبیل رادیو فلش (که فقط فلش و پورت AUX را پشتیبانی می کنند)، رادیو پخش یک طبقه و دو طبقه (دارای مانیتورهای بزرگ تر) و  رادیو پخش های Indash  (دارای مانیتوری که به صورت آسانسوری جمع می شود) است. از سوی دیگر رادیو پخش های صوتی را می توان در دو نوع پنل ثابت و جداشونده در بازار یافت. از نظر کارکرد نیز می توان به قابلیت پشتیبانی آن ها از ورودی هایی نظیر درگاه USB، Aux، اندروید، iPhone و .. اشاره کرد که امکان استفاده از تجهیزات جانبی نظیر رابط بلوتوث، فلش مموری، خواننده حافظه رم، صفحه نمایشگر و .. را فراهم می کنند. علاوه بر این ها، توان صدای خروجی، تفاوت های صفحه نمایش و برخی امکانات نرم افزاری از جمله امکاناتی است که تمایز رادیو پخش ها را رقم می زند. هم اکنون، قیمت یک رادیو پخش معمولی در بازار از حدود۵۰ هزار تومان و پخش هایی که قابل اتصال به آمپلی فایر باشند از  140 هزار تومان به بالاست.
 
بلندگو: بلندگوها خود از نظر شکل به باندهای گرد و یا بیضی (که صدای مناسب تری نسبت به باندهای گرد ایجاد می کنند) تقسیم بندی می شود. از منظری دیگر باندها به دو گروه باندهای قابل اتصال به آمپ (اصطلاح مرسوم در بازار که به جای آمپلی فایر استفاده می شود) و بدون این قابلیت در بازار وجود دارند. مشخصه دیگر باندها توان خروجی آن هاست که در بازار (به عبارت ساده) به دو صورت تجاری (PMPO) و واقعی (RMS) شناخته می شود. هم اکنون این قطعات بسته به ویژگی های یادشده از حدود 15  هزار تومان به بالا در بازار قیمت دارند.
 
آمپلی فایر: آمپلی فایر با تقویت صدا و بهبود کیفیت آن، در حقیقت نقطه شروع یک سیستم صوتی به معنای خاصی است توقع داریم خصلت های ویژه تری نسبت به سیستم های صوتی معمول در خودروها داشته باشد. این قطعه به دلیل این که یک قطعه واسط محسوب شده و در نقاطی از خودرو مثل صندوق عقب کارگذاشته می شود، قابل رویت مستقیم نیست.  از ویژگی های بارز  آمپلی فایر ها می توان به توان و نیز تعداد کانال های خروجی اشاره کرد. هم اکنون، برای سیستم های صوتی معمول در بازار، عمدتاً از آمپلی فایر های دو و چهارکانال استفاده می شود. نوع دو کانال برای ساپورت کردن از یک جفت باند آمپ خور و نوع چهار کانال برای ساپورت کردن از یک جفت باند و یک ساب ووفر به کار می رود.  قیمت این قطعات در بازار، بسته به تعداد خروجی (کانال)، برای برندهای معروف، از 200 هزار تومان به بالا و برای برندهای دیگر از 100 هزار تومان به بالاست. 
 
ساب ووفر: قطعه ای است که برای پخش صدای بم به کار می رود. (همان صدای طبل مانندی که از برخی ماشین ها شنیده می شود). این قطعه برای نصب کردن نیاز به آمپلی فایر دارد. بدین منظور نیاز به یک آمپلی فایر با حداقل خروجی چهار کانال است. این بلندگوها معمولا بزرگ هستند و بین ۲۰ تا ۶۰ سانتی‌متر قطر دارند. قیمت ساب ووفرها در بازار، از 70 هزار تومان شروع می شود و مدل های با کیفیت تر آن نیز قیمتی در حدود 400 هزار تومان به بالا دارند.
 
توییتر: قطعه ای است که برای پخش صداهای ریز به کار می رود و از آن ها موسیقی پخش نمی شود. اضافه کردن این قطعه در سیستم صوتی زیاد ضروری نیست چون باندها معمولاً  خود دارای توییتر هستند. قیمت این قطعه در بازار از پنج هزار تومان شروع می شود و تا بیش از 100 هزار تومان هم وجود دارد. 
 
در سیستم های صوتی معمول و در کنار قطعات فوق، گاه از قطعه ای به نام میدرنج یا میدبیس نیز استفاده می شود که هر یک بخشی از  کار یک بلندگوی حرفه ای را انجام می دهند. هر بلندگوی حرفه ای دارای قابلیت پخش سه نوع صداست، صدای زیر (توییتر)، صدای حد وسط (مثل صدای خواننده)، صدا با بیس بالا (صدای ساب ووفر). با این حال میدرنج قابلیت پخش صدای وسط و میدبیس قابلیت پخش صدای بم (چیزی شبیه ساب ووفر) را دارد.
 
4 سیستم صوتی با کیفیت قابل قبول
 
اگر چه بازار لوازم صوت و تصویر تنوع کالایی و قیمتی بسیار زیادی دارد، اما باید توجه داشت که هنگام خرید یک پک سیستم صوتی برای خودرو، با گرفتن مشورت از یک فروشنده یا نصاب خبره، از هماهنگ بودن قطعاتی که می خواهید بخرید، مطمئن شوید. ما در این قسمت سری به بازار زده ایم تا چهار پک سیستم صوتی خودرو با کیفیت قابل قبول را در چهار  قیمت زیر یک میلیون تومان معرفی کنیم. به گفته فعالان بازار، هم اینک عمده برندهای با کیفیت در رده های معمولی را برندهای پایونیر، جی وی سی و سونی تشکیل می دهند. از برندهای با کیفیت بالاتر می توان به کنوود و جی بی ال اشاره کرد. در این زمینه دو پیشنهاد اول دخل و خرج، مربوط به پک های پایونیر و سونی است که برند محسوب می شوند.
 
سیستم پخش و باند پایونیر: حدود 900 هزار تومان
 
در این پک، پخش پایونیر با مدل DEH-S1052 UB که به طور خلاصه در بازار به 1052 معروف است به کار گرفته می شود. از ویژگی های این پخش می توان به قابلیت پخش فرمت های صوتی WAV/WMA/MP3 از USB / CD، چهار خروجی صدای 50 وات، قابلیت Display Off که امکان گوش دادن به صوت در حالت صفحه نمایش خاموش را می دهد و برای رانندگی در شب بسیار پرکاربرد است، اشاره کرد. در این پک همچنین باند پایونیر Pioneer TS-A6976S که در بازار به 6976 معروف است وجود دارد که دارای توان 90 واتی است. کیفیت صدای خروجی این اسپیکر به‌اندازه ای است که حتی شما را از اتصال آمپلی‌فایر بی‌نیاز می‌کند. دیگر اجزای این پک، ساب ووفر جی بی ال JBL GT-X1200  (که از محبوب ترین ساب های شرکت جی بی ال بوده و دارای قدرت ویبره مناسبی است) به همراه آمپلی فایر چهار کانال MB4130  است.
 
سیستم پخش سونی: حدود 850 هزار تومان
 
در این پک، پخش سونی با مدل Sony CDX-G1200U است که در بازار به 1200 معروف است. چهار خروجی صدای 55 وات، دکمه Extra Bass برای افزایش قدرت بدون ایجاد در هم ریزی صدا از جمله ویژگی های این پخش است. باندهای این پک نیز از نوع سونی Sony XS-FB6930 است که 60 وات توان صدا دارد. ساب ووفر این پک نیز مانند پک پایونیر بوده این پک از آمپلی فایر تورنادو چهار کانال  تورنادو مدل RL-363.4است.
 
پک شماره 3 با قیمت 600 هزار تومان
 
این پک به گفته فعالان بازار پک مناسبی برای خودروهایی نظیر پراید است. این پک شامل پخش کارازوریا 9500، باند MB9623i با قدرتی در حدود 90 وات است. آمپلی فایر این پک از نوع پک سونی بوده و به جای ساب ووفر، دو عدد میدبیس سناتور 810 st در آن به کار می رود.
 
پک چهارم با قیمت حدود 500 هزار تومان
 
اما ارزان ترین پک مناسب طبق تعاریف یادشده، پکی با پخش، باند و آمپلی فایر پک فوق بوده با این تفاوت که تنها در آن یک عدد میدبیس به کار می رود.
 

منبع

www.iranjib.ir

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , سیستم صوتی , ماشین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد