با حضور خودروسازان اروپایی؛ آیا باید با چینی‌ها خداحافظی کنیم؟

 

فولکسواگن

 
در زمان اوج تحریم‌ و با خروج شرکت‌های خودروسازی طرف قرارداد، چینی‌ها بازار مناسبی را از آن خود کردند حال با رفع تحریم‌ها و سرمایه‌گذاری خودروسازان اروپایی در ایران، اکثر کارشناسان بر این عقیده هستند که نباید از پیشرفت چینی‌ها چشم‌پوشی کرد اما نیاز است تا برنامه‌ریزی مناسبی در فعالیت با آنها داشت.
  
 
از حدود ۱۵ سال پیش چینی‌ها با خودروهای خود پا به بازار ایران گذاشتند. آن زمان برای ایرانی‌ها کپی کاری چینی‌ها در ساخت خودرو به‌شدت به چشم می‌آمد اما در حال حاضر با گذشت زمان و اندکی خلاقیت و البته عادی بودن کپی کاری چینی‌ها از منظر مردم، خودروهای چینی در بازار ایران جایگاه خود را پیدا کرده‌اند. 
 
چینی‌ها با وجود آنکه مونتاژکار جهان شناخته می‌شوند اما محصولات خود را برای مونتاژ به ایران ارسال می‌کنند و هر شرکت نوپایی که قصد ورود به بازار خودرو را دارد همکار مونتاژکار یک شرکت چینی می‌شود و این موضوع در زمان تحریم‌ها به اوج خود رسید. 
 
اما حال که حدود دو سال از دستیابی به برجام می‌گذرد و چند قرارداد همکاری بین برخی خودروسازان آسیایی و اروپایی با شرکت‌های ایرانی به امضا رسیده است جای سؤال دارد که باید همچنان با چینی‌ها به روش گذشته ادامه همکاری داد؟ این مطلب در حالی بیان می‌شود که چینی‌ها به طور میانگین با وجود حضور بیش از ۱۰ سال در ایران داخلی سازی خود را در محدوده ۲۵ درصد نگه داشته‌اند در حالیکه طبق دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت میزان داخلی‌سازی خودروهای خارجی مونتاژی در ابتدای فعالیت باید ۴۰ درصد باشد. 
 
در این رابطه اکثر کارشناسان بر این باورند که چینی‌ها در سال‌های اخیر رشد قابل‌توجهی داشته‌اند و نمی‌توان به‌راحتی از چینی‌ها چشم‌پوشی کرد اما نیاز است برای همکاری با چینی‌ها استراتژی متفاوتی نسبت به دیگر شرکای خودرویی اتخاذ کرد. 
 
در همین رابطه امیرحسن کاکایی، با بیان اینکه در میزان تولید چینی‌ها رتبه اول را دارند و در نوآوری رتبه بهتری را از آن خود کرده‌اند، اظهار کرد: چینی‌ها با تکیه بر روش‌های مختلف به جذب سرمایه‌گذاری خارجی پرداخته‌اند. 
 
او افزود: بعید به نظر می‌رسد که چینی‌ها علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در صنعت خودروسازی ایران داشته باشند و نمی‌توان تنها با اعمال قوانین چینی‌ها را مجبور به سرمایه‌گذاری در ایران کرد و باید راهبرد متفاوتی برای رسیدن به این هدف در پیش گرفت. 
 
وی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان در زمینه تولید خودرو بر پایه طراحی و ساخت پلتفرم مشترک، سرمایه‌گذاری با چینی‌ها داشت، بیان کرد: چینی‌ها در حال حاضر دانش فنی و تکنولوژی ساخت را از کشورهای اروپایی و آمریکا دریافت کرده‌اند و در این موارد به صلاح است تا دانش فنی، تکنولوژی و کالا از مبدأ اصلی دریافت شود. 
 
این کارشناس صنعت خودروسازی کشور، با اشاره به این نکته که چینی‌ها توان انتقال دانش به ایران را ندارند و تنها توانایی عرضه محصول نهایی را به کشور دارند، خاطرنشان کرد: همکاری با چینی‌ها در دراز مدت برای صنعت خودرو ایران به‌صرفه نیست زیرا در تمام موارد مزیت دارند و اشتغال‌زایی برای کشور ایجاد نمی‌کنند. 
 
کاکایی یادآور شد: راه‌حل‌های اعمال‌شده برای همکاری با اروپایی‌ها آن‌چنان در رابطه با چینی‌ها پاسخ مناسبی به همراه نخواهد داشت و باید به فکر رویه متفاوتی برای همکاری با چینی‌ها بود.
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , ماشین , چینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

مهدی
4

کدام جضور ..کدام برند ...کدام خودرو...؟؟؟/تازه اگر هم تشریف بیارن فقط واسه 5درصد نجومیها خوبه..الباقی85درصد باید به درد خود بسوزن حسرت خودروهای باکیفیت ...............................................................
19:19  1396/09/17
پاسخ دادن
حسن
3

منظورتون دقیقا ورود کدام خودروی اروپایی است وقتی تویوتا برای فروش یک دستگاه خودرو به سفارت ایران از آمریکا معذرت خواهی میکنه یعنی ورود خودروی اروپایی کشکه
01:08  1396/09/17
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
پارسا. 24 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مجید x5 : شماره قرارداد اشتباه هستش
حسین : داداش مبارکه، شماره قرارداد شما چند بود؟ من ثبت نام ۱۸ آذر هستم هنوز تکمیل وجه هست، کی تحویل میدن؟؟
تارا v4 تیتا نیوم : سلام ماشین من تکمیل وجه ۱۳ دی سرامیکش رو رفتم حذف کردم ، فاکتور شده امروز
تارا : سلام دوستان کسی تارا اتومات سی بهمن فاکتور شده؟
بهی : این همه سانروف از کجا میاد میذارن رو ملاس ملاس؟؟؟؟ واقعا مردم وکیل مدافع ندارند؟؟ حمایت از تولید میکنیم. کو حمایت از مصرف کننده؟؟؟شاهین‌زمستان ۴۰۳ شد تابستان و پاییز و زمستان ۴۰۴ اونم اگه بدن اونم به قیمت جدیدِ جدیدِ خیلی جدید
طاها طاها فرسوده تیتان : سلام واسه منم از ۲۳ بهمن تو تاخیره ،،😁😁
علی ری را : فکر کنم اصن بعضی از این دوستان واسه سرگرمی اومدن اینجا و ربطی به خودروی ری را ندارن. به هر حال اون دوستان واقعی که از سال قبل پیگیر بودن و پیام میدادن اگر خبری جدیدی پیدا کردن بزارن تو گروه
شاهین جی : من خودم سرکار بودم قرار داد نگاه نکردم زنگ زدم اینجوری گفت
s : از من همون آماده تخصيصه عقب نرفته
حامد : دوست عزیز مشکل خاصی نیست معمولا سیستم رو بروز رسانی میکنن اینجور میشه برا منم پیش اومده بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
داود : مال منم 31 پلاک شد . امروز رسید تیک حمل هم نخورده بود فقط صدور اسناد تیک خورده بود
اطلس 24 مهر : باید انگلیسی وارد کنی
سورن تاکسی : خواهش میکنم بازم اگه سوالی داشتید در خدمتم انشالا مبارکتون باشه چرخش به خوشی بچرخه
حسینی : از شما مچکرم من جوابiranرو دادم
بردیا : سلام بچه ها. من امروز زنگ زدم. گفتند توی این سال جدید اطلس g اصلا فاکتور نشده.
207tu3فرسوده : دوستان من 207تیوتری تحویل14بهمن403هستم،فروش فوق العاده بوده هنوزفاکتورنشده،الان تعهدات tu3داره فروردین404فاکتورمیشه ولی برامن فاکتورنشده،کسی اینجاهست تحویل بهمن403باشه؟
شادمهر : سلام چرا واریز نشده همیشه بعد 7ساعت نهایتا واریز میشد الان 10ساعته نیامده حساب
اکران : مبارکه، انشالله همه تحویل بهمن واسفند زود فاکتور بشن که کاسه صبرمون لبریز شده
امیر : سلام همین الان نمایندگی 1113بودم میگه هرچی امسال 1404 اتومات سقف فلز تحویل دادن رینگ فولادی بوده خیلی دزدن
شادمهر : آقا توحید پیش فروش های پارسال بهمن واسفند چه تاریخهایی هستن موندن