پورشه را به خوبی می شناسیم و بی ام و را دوست داریم. هر دو خودروسازان معتبر و قابل احترامی هستند که بخش اعظمی از دنیای خودرو را قبضه کرده اند. این بار دو هم وطن آلمانی در مقابل هم قرار گرفته اند و لی قصد نشان دادن برتری خود به یکدیگر را ندارند چراکه کیفیت بالا، هندلینگ خوب، قدرت و شتاب زیاد خصیصه اصلی خودروهای آلمانی است و این قیاس بیشتر می تواند به انتخاب خودروی دلخواه شما بر اساس سلیقه تان کمک کند.
پورشه کاین و بی ام و X6 هر دو شش سیلندر دیزلی هستند و وزن هرکدامشان، حدود یک تن بیش تر از رقیبان ایتالیایی است. ولی با این وجود کاین می تواند در عرض 7.07 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که تنها کم تر از یک ثانیه از لامبورگینی میورا کندتر است.
بی ام و X6 نیز با شتاب 6.18 ثانیه ای می تواند در مسافت کوتاه سر به سر فراری Testarossa بگذارد! با توجه به اختلاف وزن زیاد، اختلاف شتاب کم این دو آلمانی عضلانی با سوپرخودروهای ایتالیایی، قابل توجه است. و البته هیچ کدام از آن سوپرخودروهای ایتالیایی توانایی پیمایش حتی رقمی نزدیک به 650 الی 700 کیلومتر را با یک باک پر ندارند.
این دو شاسی بلند دیزلی در طی دو دهه، پیشرفت بسیار سریع تری از سوپرخودروها داشته اند. در هر دو خودرو شاهد طراحی حجیم با خطوط عضلانی هستیم که باعث شده تا دیگر شاهد طراحی سنتی خودروهای شاسی بلند و مواردی از قبیل فاصله زیاد از سطح زمین و وزن زیاد، در این دو خودرو نباشیم. نمای ظاهری X6 شبیه خودروی چهار درب کوپه ای می باشد که به شکل شاسی بلند درآمده است در حالی که کاین کمی بیش تر به یک شاسی بلند واقعی شبیه است.
در بحث عبور از مسیرهای آف رود و خاکی، هر دو خودرو از آزمایش سربلند بیرون آمدند ولی کاین عملکرد بهتری از خود نشان داد. البته شتاب بیشتر X6 در برخی موارد برای خروج از بحران، به یاری بیش تر راننده خواهد شتافت. البته X6 ظاهری خشن تر و نیرومندتر دارد و برای استفاده روزمره و در داخل شهر گزینه مناسب تری است.
هم چنین وقتی برای اولین بار پشت فرمان این دو خودرو قرار می گیرید، X6 هیجان رانندگی بیش تری دارد و این به لطف موتور شش سیلندر خطی دیزلی است با توربوشارژر دوگانه است که موتور را در پایین ترین سطح، یعنی 1000 دور در دقیقه، مانند شوالیه ای مسلح آماده نبرد کرده است. در X6 هیچ گاه شاهد کوپ کردن و تاخیر در شتاب گیری نخواهید بود و باید این باور را که خودروی دیزلی همیشه کندتر از خودروی بنزینی است، کنار گذاشت.
فرمان پذیری X6 بسیار بهتر از X3 و کمی ضعیف تر از X1 است. فرمانپذیری دقیق است ولی حس سوار شدن به BMW را به شما نمی دهد. کمربندها در این خودرو به سرنشینان حس عدم توانایی در محافظت از بدن را القا می کنند ولی مطمئن باشید در صورت تصادف در بزرگ راه با سرعت 3 رقمی، به بیرون پرتاب نخواهید شد! در بحث کیفیت سواری نیز باید گفت جاده های ما چنان وضعیت وخیمی دارند که بهترین سیستم تعلیق با بالاترین سطح مهندسی، در جذب آن ها عاجز هستند!
بر خلاف X6، در کاین می توان کیفیت سواری را در سه سطح ،Normal ،Comfort و Sport تنظیم کرد. این تنظیمات تعلیق را دلپذیرتر کرده و در عبور از پیچ ها، لبخند به لب های راننده می آورد! البته سیستم هوشمند پورشه در مقابل iDrive بی ام و، مانند سیستم DOS در مقابل ویندوز 7 است! در حالی که فرمان پذیری کاین بهتر از X6 است، هیچ گاه حس سوار شدن به 911، باکستر و حتی پانامرا به شما دست نمی دهد.
صفحه کیلومتر شمار و سایر نشان دهنده ها در کاین، سنت پورشه را حفظ کرده اند. نشان دهنده دور موتور در مرکز قرار دارد و توسط نشان دهنده های حرارت آب، حرارت روغن، کیلومترشمار و ... احاطه شده است. البته شیشه روی این نشان دهنده ها کمی نور را منعکس می کنند و آزاردهنده هستند ولی در BMW خوانا و در معرض دید کامل راننده می باشند.
در کل، در جاده های خاکی و گلی، X6 یک سوپرخودرو محسوب می شود ولی طراحی آن مورد پسند همه نیست. ارتفاع لبه صندوق از سطح زمین کمی زیاد است. در صورت نشستن روی صندلی های عقب با قد حدود 180 سانتی متر، سر شما با سقف تماس پیدا خواهد کرد و سوار وپیاده شدن نیز به این خودرو کمی سخت است.
البته بعد از اندکی رانندگی با X6 تجربه لذت و هیجان با آن، موارد فوق را فراموش خواهید کرد. گشتاور و قدرت موتور بی ام و بیشتر از پورشه است و در شتابگیری، از همتای آلمانی خود سریع تر است. البته در دنده های بالاتر، پورشه عملکرد بهتری دارد.
شاید بتوان از پورشه کاین به عنوان یک خودروی "همه کاره" (All-in-One) نام برد که سواری یک خودروی اسپرت و جاداری و قابلیت های یک خودروی شاسی بلند را باهم ارائه می دهد و بی ام و X6 نیز خودرویی با شتاب بالا و امکانات خاص است. در خاتمه توجه شما را به مشخصات فنی این دو خودرو جلب می کنیم:
|
Porsche Cayenne D
|
BMW X6 40d
|
حجم موتور |
6 سیلندر خورجینی 2967 سی سی توربو دیزل |
6 سیلندر خطی 2993 سی سی توربو دیزل دوگانه |
قدرت و گشتاور |
241 اسب بخار/550 نیوتن متر |
301 اسب بخار/600 نیوتن متر |
گیربکس و دیفرانسیل |
8 سرعته اتوماتیک/چهارچرخ متحرک |
8 سرعته اتوماتیک/چهارچرخ متحرک |
شتاب 0 تا 100 |
7.07 ثانیه |
6.18 ثانیه |
حداکثر سرعت |
220 کیلومتر بر ساعت |
235 کیلومتر بر ساعت |
میانگین مصرف سوخت |
9 لیتر در 100 کیلومتر |
8.6 لیتر در 100 کیلومتر |
حجم مخزن سوخت |
85 لیتر (100 لیتر سفارشی) |
85 لیتر |
وزن کل |
2080 کیلوگرم |
2185 کیلوگرم |
حجم فضای بار |
670 لیتر (قابل افزایش تا 1780 لیتر) |
570 لیتر (قابل افزایش تا 1450 لیتر) |
با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در صفحه توییتر 1Car، مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.