وزن‌کشی واردکننده‌ها و تولید‌کننده‌های خودرو

 

وزن‌کشی واردکننده‌ها و تولید‌کننده‌های خودرو

 
روزنامه اعتماد در گزارشی به حاشیه نویسی بر نمایشگاه خودروی تهران پرداخته است.
 
 
اگرچه نمايشگاه خودرو با همه حاشيه‌هاي جذابش توانست روي نمايشگاه كتاب را ازشلوغي بازديد‌كننده سفيد كند، اما ترافيك چند كيلومتري دو روزآخرهفته يعني پنجشنبه و جمعه در مبادي ورودي به نمايشگاه مواجه شد كه به خوبي نشان داد نام خودرو، تنها مزيت قابل اتكايي است كه مي‌تواند نمايشگاه را در هر نقطه‌اي از كشور كه برگزار شود شلوغ كند. حال سئول باشد يا انتهاي اتوبان امام علي يا حتي دورترين نقطه از هر شهري.
 
مدت‌ها بود كه تهران ميزبان نمايشگاه خودرو نبود؛ دلايل زيادي از جمله شلوغي و محل نامناسب برگزاري را براي عدم برگزاري اين نمايشگاه عنوان مي‌كردند. از همين رو، محل برگزاري نمايشگاه را به شهرهاي ديگر انتقال دادند. برگزاري نمايشگاه خودرو به صورت استاني وحتي گاهي با نام بين‌المللي سبب شد تا تنور نمايشگاه خودرو داغ بماند. تنوري كه هر بار هم با استقبال خوب مردم مواجه شده است. گويا بايد براي استقبال از هر نوع نمايشگاهي ابتدا نام «خودرو» را در عنوان نمايشگاه قرار داد تا شاهد استقبال خوب مردم باشيم.
 
داستان نمايشگاه ١٢ ساله تهران بازمي‌گردد به آخرين سال دولت هشتم. آن زماني كه محمود احمدي‌نژاد شهردار بود، نه رييس دولت نهم. آخرين نمايشگاه خودرو با آماج شديد اتهامات و ايرادات مواجه شد تا مسوولان وقت را مجاب به تغيير جايگاه برگزاري نمايشگاه كند. در نهايت كار به جايي رسيد كه بساط برگزاري نمايشگاه خودرو برچيده شد.
 
البته اين حكم نانوشته تنها براي نمايشگاه خودرو ثبت شد. با اين حال زماني كه دولت به دست شهردار دولت هشتم رسيد هم ديگر مجالي براي تغيير نيافت. دولت وقت هم تمايلي نداشت كه حكم زمان شهرداري خود را كه براي دولت هشتم صادر كرده بود، نفي كند و حرف از برگزاري نمايشگاهي بزند كه خود، خواهان توقف برگزاري آن بوده است. با اين حال نمايشگاه‌هاي ديگر به ميزباني خيابان سئول برگزار شد و اثري از خودرو نبود.
 
به اين ترتيب تنها تهراني‌ها بودند كه ديگر روي برگزاري نمايشگاه خودرو را نديدند. در ساير شهرها مثل شيراز و كرمان، مشهد و اصفهان و تبريز نمايشگاه‌هاي خودرويي برگزار شد. حالا بعد از ١٢ سال نمايشگاه خودرو به تهران برگشته، آن هم به شهر آفتاب. برگزاري نخستين نمايشگاه كتاب در اين شهرك نمايشگاهي موجب شد تا حسرت ١٢ ساله تهراني‌ها هم تمام شود و زمينه برگزاري نمايشگاه خودروي تهران هم ميسر شود.
 
در كنار همه حاشيه‌هاي برگزاري نمايشگاهي كه برچسب عدم برگزاري ١٢ ساله دارد، شايد يكي از جذابيت‌هاي نمايشگاه امسال است. البته توجه حضور پررنگ بخش خصوصي و كمرنگ بخش دولتي در كنار رونمايي‌هايي كه انجام شد، به نظر مي‌رسيد اين نمايشگاه را به مكاني براي معرفي محصولات پسابرجامي مبدل كرده بود.
 
البته شايد يكي از دلايل اين امر را بتوان در صحبت‌هايي جست‌وجو كرد كه در نخستين سفر رييس‌جمهور و تيم اقتصادي‌اش به داووس داشتند، ربط داد. آن روزها كه تازه دولت يازدهم بر مسند قدرت نشسته بود و حسن روحاني رييس‌جمهور در جمع هيات‌هاي خارجي از درهاي باز ايران به روي سرمايه‌گذاران خارجي صحبت كرد، حتي عنوان كرد كه سرمايه‌گذاران مي‌توانند مالكان شركت‌هاي خودروسازي ايراني شوند. موضوعي كه موجب شد تا شرط سرمايه‌گذاري در بخش خودرويي ايران به عنوان پيش‌فرض تمام قرادادهاي صنعتي قرار گيرد و در عين حال صادرات ركن ديگر قرادادهاي خارجي باشد.
 
حضور با محصولات قديمي
 
نيم‌نگاهي به حاضران در نمايشگاه نشان مي‌دهد هر چند كه دو جاده مخصوصي آبي و نارنجي كه در تمام نمايشگاه‌هاي خودرويي محصولات خود را با مجموعه گسترده‌اي به نمايش مي‌گذاشتند، نشان مي‌دهد در شهر آفتاب اين دو خودروساز با توافق دقيقه ٩٠ به غرفه‌هاي كوچكي رضايت دادند و تنها با عرضه محصولاتي كه تاكنون بارها خبر از ورود آنها در پايان سال ٩٥ مطرح شده بود يا حداكثر گفته بودند نيمه نخست سال ٩٦ قرار است به بازار عرضه شود، در واقع خودروي تازه‌اي براي عرضه نداشتند.
به اندازه‌اي كه نقش خودروسازان ايراني در اين نمايشگاه كمرنگ است، در مقابل واردكنندگان پر قدرت وارد عرصه شده‌اند. آنها با ثبت بيش از ٢٠ رونمايي براي سبك وزن‌ها و سنگين‌وزن‌ها نمايشگاه تهران را به نمايشگاهي براي رونمايي خودروهاي وارداتي و نيمه توليد داخل مبدل كردند.
 
در طول چهار روز برگزاري نمايشگاه، سنگين‌وزن‌ها به خوبي به بازاريابي مشتريان پرداختند و وارد‌كنندگان و مونتاژ كاران داخلي هم در گپ و گفت‌هاي حاشيه نمايشگاه گويي به وجد آمده و به عرض اندام توليدات دولتي پرداختند. رقابتي البته به مراتب نابرابر. در اين روزها سبك وزن‌ها با رونمايي رسمي ١١ خودرو و البته عرضه خودروهاي پژو كه پيش از اين رونمايي شده بودند و مشتريان عام نتوانسته بودند آنها را از نزديك ببينند، ركورد‌دار رونمايي خودرويي شدند، تا در فصل خريد و فروش نوروزي ليست خريدارهاي خودرويي رشد چشمگيري يابد.
 
در همين حال سنگين‌وزن‌ها هم با رونمايي از ٦ سنگين‌وزن توانستند به خوبي پاسخگوي نياز سنگين‌وزن‌هايي باشند كه سال‌ها براي نوسازي خودروهاي خود منتظر ايجاد شرايط خاص بودند.
 
تكيه بر توان داخل
 
در نخستين نمايشگاه بين‌المللي خودرو شهر آفتاب تهران غرفه‌اي كوچك اما پر جنب و جوش توجه بسياري از مردم و اصحاب رسانه را به خود جلب كرد. تركيبي از دانش كه هدف مشترك دو خودرو مهندسي شده دست‌ساز اسپرت به نام‌هاي توفان ۱ و ۲ در كنار مدل مفهومي از خودرويي طراحي شده از سوي طراحان ايراني بود. اين ويژگي شالوده چيدمان غرفه‌اي شد كه هم بازديد‌كننده‌ها را به سوي خود جلب مي‌كرد و هم توانست گروه مارد را معرفي كند. مارِد در گويش‌هاي قديمي ايراني به معني تند و تيز است.
 
 
 
 

منبع

اعتماد

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو , تولید خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 29 نظر
X33 Cross cvt 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اتومات طرح نیمه شعبان ۱۴۰۲ : دوستان کسی اطلاع داره دعوتنامه اذر تا چه تاریخی فرصت تکمیل وجه داشته ؟ با توجه به اینکه بعد از اون تاریخ دیگه دعوت نامه‌ای تا ۳۰ بهمن صادر نشد
تیتان 2 دی : رمز موفقیت یک دلال
امیر : بله به من هم گفتن تا ۱۵ اسفند تقریبا فاکتور شده البته من شاهین پلاس رو میگم.
فیلد : خطاب به شاهین پلاس اتوماتیک که تا ۱۶ اسفند فاکتور شده و اطلاع موثق داری اگر غیر حقیقت باشد اگزوز شاهین پلاس با اون منبع که از زیرش زده بیرون در مادر بزرگوارت
محبوبه : سلام خدمت همه دوستان..عزیزان سوالی داشتم....تارا اتومات مرغوبتره یا تارا دستی؟میخوام خرید کنم..کدوم بهتره..ممنون میشم جواب بدین.
akbar : ن داداش ماشین منم هنوز فاکتور نشده معلوم نیست میخوان چیکار کنن الان دیگه دوماه تاخیره
امیر : اسفند . من خودم ۲۵ اسفند تکمیل وجه کردم
سهند اذر : سلام وقت همگی دوستان بخیر سهند اس من یک ماه تحویل گرفتم خدای ماشین خوبی انتظار بیشتری از شرکت‌های ایرانی نمیشه داشت بیشتر به فکر سود خودشون هستن مشکلی که من با سهند دارم سرعت از 120کیلومتر که رد میشه کم کم دور موتور میر بالا روی 140که میرسه دور متر میاد روی 4500 صدای موتور خیلی روی اعصاب به موتور هم فشار میاد از دوستانی که تحویل گرفتین واسه شما هم همین مدلی
محمد : واریز اولیه 5 شهریور ، تکمیل وجه 16 اسفند هنوز فاکتور نشدم
یوسف : سلام نمیدونم خبر درست یا نه. میگن بابت اینکه نمیتونن سانروف رو تامین کنن خط تولید g متوقف شده. اگه مصرف کننده هستین براتون زیاد اهمیت نداره بنظر من تبدیل ب gl قبول کنین. باز خود دانین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تبریزی : داداش ما هنوز ماشین نیامده که مدارکش بیاد😂😂😂
شهریار : داداش شاید اشتباهی ب تو بنز دادن
فردوس دنا اتومات مشکی : آذربایجان شرقی بناب
مروت : سلام کوییک دعوتنامه تیرماه کی میاد اگه دعوتنامه واریزشدخودروروکی میدن
امیر : درود تحویل کی بودی
اطلس بهمن : کستکار تو دلالی بیش نیستی
کستکار : سلام دوستان من تبدیل به کوئیک زدم 10 روز پیش فردا گفتن بیا تحویل بگیر تهران هستیم میخوام درب کارخونه بفروشم اگر کسی خواست تماس بگیره 480 هم میدم ممنون از شما
م : وقتی سخا ثبت میکنی با دقت بخوانید گفته راهور انتخاب کنید
207 پانا فروش فوق العاده : سلام اصلا مشخص نیست تو این چند روز کسی فاکتور نشده
شادمهر : بزار ماشین اومد واست میگیم