وزن‌کشی واردکننده‌ها و تولید‌کننده‌های خودرو

 

وزن‌کشی واردکننده‌ها و تولید‌کننده‌های خودرو

 
روزنامه اعتماد در گزارشی به حاشیه نویسی بر نمایشگاه خودروی تهران پرداخته است.
 
 
اگرچه نمايشگاه خودرو با همه حاشيه‌هاي جذابش توانست روي نمايشگاه كتاب را ازشلوغي بازديد‌كننده سفيد كند، اما ترافيك چند كيلومتري دو روزآخرهفته يعني پنجشنبه و جمعه در مبادي ورودي به نمايشگاه مواجه شد كه به خوبي نشان داد نام خودرو، تنها مزيت قابل اتكايي است كه مي‌تواند نمايشگاه را در هر نقطه‌اي از كشور كه برگزار شود شلوغ كند. حال سئول باشد يا انتهاي اتوبان امام علي يا حتي دورترين نقطه از هر شهري.
 
مدت‌ها بود كه تهران ميزبان نمايشگاه خودرو نبود؛ دلايل زيادي از جمله شلوغي و محل نامناسب برگزاري را براي عدم برگزاري اين نمايشگاه عنوان مي‌كردند. از همين رو، محل برگزاري نمايشگاه را به شهرهاي ديگر انتقال دادند. برگزاري نمايشگاه خودرو به صورت استاني وحتي گاهي با نام بين‌المللي سبب شد تا تنور نمايشگاه خودرو داغ بماند. تنوري كه هر بار هم با استقبال خوب مردم مواجه شده است. گويا بايد براي استقبال از هر نوع نمايشگاهي ابتدا نام «خودرو» را در عنوان نمايشگاه قرار داد تا شاهد استقبال خوب مردم باشيم.
 
داستان نمايشگاه ١٢ ساله تهران بازمي‌گردد به آخرين سال دولت هشتم. آن زماني كه محمود احمدي‌نژاد شهردار بود، نه رييس دولت نهم. آخرين نمايشگاه خودرو با آماج شديد اتهامات و ايرادات مواجه شد تا مسوولان وقت را مجاب به تغيير جايگاه برگزاري نمايشگاه كند. در نهايت كار به جايي رسيد كه بساط برگزاري نمايشگاه خودرو برچيده شد.
 
البته اين حكم نانوشته تنها براي نمايشگاه خودرو ثبت شد. با اين حال زماني كه دولت به دست شهردار دولت هشتم رسيد هم ديگر مجالي براي تغيير نيافت. دولت وقت هم تمايلي نداشت كه حكم زمان شهرداري خود را كه براي دولت هشتم صادر كرده بود، نفي كند و حرف از برگزاري نمايشگاهي بزند كه خود، خواهان توقف برگزاري آن بوده است. با اين حال نمايشگاه‌هاي ديگر به ميزباني خيابان سئول برگزار شد و اثري از خودرو نبود.
 
به اين ترتيب تنها تهراني‌ها بودند كه ديگر روي برگزاري نمايشگاه خودرو را نديدند. در ساير شهرها مثل شيراز و كرمان، مشهد و اصفهان و تبريز نمايشگاه‌هاي خودرويي برگزار شد. حالا بعد از ١٢ سال نمايشگاه خودرو به تهران برگشته، آن هم به شهر آفتاب. برگزاري نخستين نمايشگاه كتاب در اين شهرك نمايشگاهي موجب شد تا حسرت ١٢ ساله تهراني‌ها هم تمام شود و زمينه برگزاري نمايشگاه خودروي تهران هم ميسر شود.
 
در كنار همه حاشيه‌هاي برگزاري نمايشگاهي كه برچسب عدم برگزاري ١٢ ساله دارد، شايد يكي از جذابيت‌هاي نمايشگاه امسال است. البته توجه حضور پررنگ بخش خصوصي و كمرنگ بخش دولتي در كنار رونمايي‌هايي كه انجام شد، به نظر مي‌رسيد اين نمايشگاه را به مكاني براي معرفي محصولات پسابرجامي مبدل كرده بود.
 
البته شايد يكي از دلايل اين امر را بتوان در صحبت‌هايي جست‌وجو كرد كه در نخستين سفر رييس‌جمهور و تيم اقتصادي‌اش به داووس داشتند، ربط داد. آن روزها كه تازه دولت يازدهم بر مسند قدرت نشسته بود و حسن روحاني رييس‌جمهور در جمع هيات‌هاي خارجي از درهاي باز ايران به روي سرمايه‌گذاران خارجي صحبت كرد، حتي عنوان كرد كه سرمايه‌گذاران مي‌توانند مالكان شركت‌هاي خودروسازي ايراني شوند. موضوعي كه موجب شد تا شرط سرمايه‌گذاري در بخش خودرويي ايران به عنوان پيش‌فرض تمام قرادادهاي صنعتي قرار گيرد و در عين حال صادرات ركن ديگر قرادادهاي خارجي باشد.
 
حضور با محصولات قديمي
 
نيم‌نگاهي به حاضران در نمايشگاه نشان مي‌دهد هر چند كه دو جاده مخصوصي آبي و نارنجي كه در تمام نمايشگاه‌هاي خودرويي محصولات خود را با مجموعه گسترده‌اي به نمايش مي‌گذاشتند، نشان مي‌دهد در شهر آفتاب اين دو خودروساز با توافق دقيقه ٩٠ به غرفه‌هاي كوچكي رضايت دادند و تنها با عرضه محصولاتي كه تاكنون بارها خبر از ورود آنها در پايان سال ٩٥ مطرح شده بود يا حداكثر گفته بودند نيمه نخست سال ٩٦ قرار است به بازار عرضه شود، در واقع خودروي تازه‌اي براي عرضه نداشتند.
به اندازه‌اي كه نقش خودروسازان ايراني در اين نمايشگاه كمرنگ است، در مقابل واردكنندگان پر قدرت وارد عرصه شده‌اند. آنها با ثبت بيش از ٢٠ رونمايي براي سبك وزن‌ها و سنگين‌وزن‌ها نمايشگاه تهران را به نمايشگاهي براي رونمايي خودروهاي وارداتي و نيمه توليد داخل مبدل كردند.
 
در طول چهار روز برگزاري نمايشگاه، سنگين‌وزن‌ها به خوبي به بازاريابي مشتريان پرداختند و وارد‌كنندگان و مونتاژ كاران داخلي هم در گپ و گفت‌هاي حاشيه نمايشگاه گويي به وجد آمده و به عرض اندام توليدات دولتي پرداختند. رقابتي البته به مراتب نابرابر. در اين روزها سبك وزن‌ها با رونمايي رسمي ١١ خودرو و البته عرضه خودروهاي پژو كه پيش از اين رونمايي شده بودند و مشتريان عام نتوانسته بودند آنها را از نزديك ببينند، ركورد‌دار رونمايي خودرويي شدند، تا در فصل خريد و فروش نوروزي ليست خريدارهاي خودرويي رشد چشمگيري يابد.
 
در همين حال سنگين‌وزن‌ها هم با رونمايي از ٦ سنگين‌وزن توانستند به خوبي پاسخگوي نياز سنگين‌وزن‌هايي باشند كه سال‌ها براي نوسازي خودروهاي خود منتظر ايجاد شرايط خاص بودند.
 
تكيه بر توان داخل
 
در نخستين نمايشگاه بين‌المللي خودرو شهر آفتاب تهران غرفه‌اي كوچك اما پر جنب و جوش توجه بسياري از مردم و اصحاب رسانه را به خود جلب كرد. تركيبي از دانش كه هدف مشترك دو خودرو مهندسي شده دست‌ساز اسپرت به نام‌هاي توفان ۱ و ۲ در كنار مدل مفهومي از خودرويي طراحي شده از سوي طراحان ايراني بود. اين ويژگي شالوده چيدمان غرفه‌اي شد كه هم بازديد‌كننده‌ها را به سوي خود جلب مي‌كرد و هم توانست گروه مارد را معرفي كند. مارِد در گويش‌هاي قديمي ايراني به معني تند و تيز است.
 
 
 
 

منبع

اعتماد

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو , تولید خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد