چالش مشروط‌سازی واردات خودرو

 

چالش مشروط‌سازی واردات خودرو

طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی‌بر مشروط‌سازی واردات خودرو به تولید در حالی با مخالفت وارد‌کنندگان همراه است که روز گذشته عضو انجمن وارد‌کنندگان، این طرح دولت را به مصوبه واردات موز به ازای صادرات سیب تشبیه کرد.
 
در طرح جدید وزارت صنعت که هم‌اکنون در کمیسیون زیربنایی دولت در حال بررسی است پیش‌بینی شده که فقط افرادی اجازه واردات خودرو خواهند داشت که دارای گواهی فعالیت رسمی از طرف شرکت مادر یا یکی از شرکت‌های دارای اختیارنامه رسمی از سوی شرکت مادر باشند. در چنین شرایطی واردکننده خودرو در دو حالت می‌تواند نسبت به واردات اقدام کند یکی اینکه به اندازه 50 درصد ارزش تولید خودرو در داخل، اجازه واردات داشته باشد و شرط دیگر اینکه اگر در کشور سایت تولیدی ندارد، به اندازه 5/ 2 برابر ارزش خودروی وارداتی، صادرات قطعات یا خودروهای داخلی را انجام دهد. این طرح دولت اگرچه واردات خودرو را با چالش‌های زیادی همراه خواهد کرد، اما به گفته عضو انجمن وارد‌کنندگان خودرو این طرح به سرنوشت مصوبه مشروط‌سازی واردات موز به صادرات سیب درختی دچار می‌شود و این ابهام را به همراه دارد که برای واردات پژو و رنو انحصار ایجاد شود.
 
عبدالرضا فهیمی در نشست خبری خود تصریح کرد که این طرح در حالی تهیه شده که مشخص نیست سطح تخصصی واردکنندگان خودرو برای صادرات قطعات و خودروهای داخلی چگونه ارزیابی شده و آیا درست است یک برند ایرانی بخشی از وظایف خود را به یک شرکت دیگر که واردکننده خودرو است، محول کند؟ فهیمی ادامه داد: این مساله مانند موضوع تعرفه تشویقی واردات موز است که طبق آن قرار بود به ازای واردات هر یک کیلو موز، یک و نیم کیلو سیب درختی از کشور صادر شود. در نهایت اجرای این طرح باعث شد که سیب ایرانی دور ریخته شود و در ازای آن، واردکنندگان موز از تعرفه پایین‌تری برخوردار می‌شدند که هیات دولت این مصوبه را مورد تجدیدنظر قرار داد. وی افزود: براساس طرح جدید تهیه‌شده برای واردات خودرو نیز ممکن است واردکنندگان نسبت به دفن یا اسقاط خودروهای داخلی یا قطعات اقدام کنند تا بتوانند واردات خودرو داشته باشند و این در حالی است که اصولا شرکت‌های تولیدکننده خارجی براساس سفارش خرید نسبت به تولید اقدام می‌کنند که به این مساله در طرح دولت توجهی نشده است.
 
عضو انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه در هیچ کشوری تمام برندهای خودرویی مشغول فعالیت نیستند، گفت: الزام شرکت‌های خارجی صادرکننده خودرو به تولید محصولاتشان در ایران منطق اقتصادی ندارد؛ زیرا تیراژ پایین تولید، توجیه تولید را از بین می‌برد. وی با طرح این سوال که تدوین طرح جدید دولت محدود کردن فعالیت برخی برندهای خودروهای خارجی نیست؟ گفت: حتی ترامپ پس از اینکه بر داخلی‌سازی کالاهای مصرفی در آمریکا تاکید کرد، در نهایت تهدید کرد که اگر این اتفاق نیفتد برای محصولات وارداتی باید تعرفه پرداخت شود.وی ادامه داد: اگر تعرفه پرداختی واردکنندگان خودرو در ایران کافی نیست، برای ایجاد یک صندوق حمایت از ایده‌پردازی و کارآفرینی در صنعت خودرو، هزینه‌ای از واردکنندگان خودرو دریافت شود یا با کمک واردکنندگان خودرو، صندوقی برای ضمانت صادرات خودرو تشکیل شود. فهیمی تاکید کرد: دستورالعمل جدید دولت این ابهام را ایجاد می‌کند که قرار است از شرکت‌های پژو و رنو حمایت ویژه‌ای صورت گیرد. وی همچنین در واکنش به مطلب اعلام شده از سوی شرکت تویوتا در سایت رسمی این شرکت مبنی‌بر قطع ارتباط با شرکت ایرتویا در ایران نیز گفت:‌ ارتباط ایرتویا با تویوتا ادامه دارد؛ اما به‌دلیل تحریم‌ها،‌ شرکت مادر نمی‌تواند در سایت رسمی خود اشاره‌ای به ادامه این همکاری کند.
 
 
 
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

مهران
1

هر کار تولیدی یا صادارتی تو ایران باید یا کفش اهنی و کله بتنی داشته باشی ...یا یک کیسه پر از تراول جهت دادن روشفه به..............
20:30  1395/11/15
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
4

گفت صادرات سیب یاد یکی از رفقا افتادم. این دوستمون امارات کار میکنه. میخواست 2000 تن سیب از ایران ب امارات مجوز بگیره و صادر کنه. آخرش اینقدر دووندنش و نشد که رفت سیبش رو از لهستان تأمین کرد.
حکایت کارای اقتصادی که میخوان انجام بدن همینه. اینقدر طرفو اذیت میکنن و شب و روز قانون عوض میکنن که یارو عطاش رو به لقاش میبخشه. آخرش هم سر مردم بی کلاه میمونه.
20:00  1395/11/12
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
پارسا. 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا سی بهمن : اقایون داداشام، تحویل سی بهمن تارا دستی، کسی هست تحویل نگرفته باشه یا فاکتور نشده، طرح یکپارچه. واسه من هنوز فاکتور نشده.
تحویل اسفند : با سلام دادا برا ما هم فاکتور شد تکمیل ۱۵ اسفند سخا ۱۵ اسفند
محسن اسفند ماه : نه، دروغ گفتم فاکتور نشدم، هنوز هستم، می خواستم امتخانتون کنم، سلام ایران سلام سلطان وحید
جک جی 4 : من ثبت نامی سازمانی بانک دی ماه بودم امروز تماس گرفتن گفتن بارگیری شده
تارامارا : احتمالا، تا نهایت ده روز دیگه، بستگی به شهر هم داره مبارک باشه به سلامتی و خوشی و خیر استفاده کنین
ارسلان x5 آبان مشکی : برای شما پیامک ثبت اقامت گاه در سامانه املاک نیومد
دیانا : خبر خوش واس منم فاکتور شد🤩
حامد : منم امروز فاکتور شدم واریزی ۲۳ اسفند
میرزاده مشفقی : اتفاقا شقایق راست میگفت بمن گفت امروز فاکتور میشی دقیقا همون روز فاکتور شدم
تیتان ۲ دی : من 2 دیماه و تخصیص نخوردم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی ج : چی 2 میلیون ؟؟؟؟
مهدی : سلام پیش فروش 207 پانا تحویلی تیرماه کسی اطلاع نداره کی دعوتنامه ش میاد؟
اطلس اذر ح : سلام هر کس از خراسان جنوبی هست بیا بالا تا شنبه در کارخانه سایپا حضور داشته باشیم
6دنده اردیبهشت : سلام، دوستان و عزیزان 6دنده تحویلی فروردین هم داریم یا از اردیبهشت شروع میشه؟؟
دوگانه 30بهمن نزدیک ظهور امام زمان رسید حمل نشد : سلام آقا سعید شما مال کدوم شهر هستید؟زمان دریافت پلاک تو قسمت اسناد خودرو چه تاریخی زده واسه شما؟
فرشاد اطلس آذر : توی این مملکت فقط حرف زوره که برو داره اگر همه جمع بشیم صندلی های شما به لرزه در میاد به فکر مردم میوفتید و الا از شماها آبی گرم نمیشه فقط با وعده وعید مردم رو گول میمالید حقوقتونو بگیرید حق گرفتنیه و خواهیم گرفت
محمد : در جواب 9 بهمن، کارت سوخت رو اینترنتی هم میتونی درخواست بزنی شماره VIN میخواد، صد تومن هم هزینه داره که پرداخت میکنی ارسال میشه به آدرسی که در سخا ثبت کردی
محمد : رانا در فروردین 1404 هیچی تولید نشده و فروش هم نداشته جهت اطلاع دوستان
حسن موتور جدید تحویلی 26خرداد : دغ میدن چرا فاکتور نمیکنن؟؟؟؟؟
مادران سورن Xu7p : سلام موعد تحویل 31 خرداد امروز فاکتور شده بنظرتون زودتر تحویل میدن ؟