چالش مشروط‌سازی واردات خودرو

 

چالش مشروط‌سازی واردات خودرو

طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی‌بر مشروط‌سازی واردات خودرو به تولید در حالی با مخالفت وارد‌کنندگان همراه است که روز گذشته عضو انجمن وارد‌کنندگان، این طرح دولت را به مصوبه واردات موز به ازای صادرات سیب تشبیه کرد.
 
در طرح جدید وزارت صنعت که هم‌اکنون در کمیسیون زیربنایی دولت در حال بررسی است پیش‌بینی شده که فقط افرادی اجازه واردات خودرو خواهند داشت که دارای گواهی فعالیت رسمی از طرف شرکت مادر یا یکی از شرکت‌های دارای اختیارنامه رسمی از سوی شرکت مادر باشند. در چنین شرایطی واردکننده خودرو در دو حالت می‌تواند نسبت به واردات اقدام کند یکی اینکه به اندازه 50 درصد ارزش تولید خودرو در داخل، اجازه واردات داشته باشد و شرط دیگر اینکه اگر در کشور سایت تولیدی ندارد، به اندازه 5/ 2 برابر ارزش خودروی وارداتی، صادرات قطعات یا خودروهای داخلی را انجام دهد. این طرح دولت اگرچه واردات خودرو را با چالش‌های زیادی همراه خواهد کرد، اما به گفته عضو انجمن وارد‌کنندگان خودرو این طرح به سرنوشت مصوبه مشروط‌سازی واردات موز به صادرات سیب درختی دچار می‌شود و این ابهام را به همراه دارد که برای واردات پژو و رنو انحصار ایجاد شود.
 
عبدالرضا فهیمی در نشست خبری خود تصریح کرد که این طرح در حالی تهیه شده که مشخص نیست سطح تخصصی واردکنندگان خودرو برای صادرات قطعات و خودروهای داخلی چگونه ارزیابی شده و آیا درست است یک برند ایرانی بخشی از وظایف خود را به یک شرکت دیگر که واردکننده خودرو است، محول کند؟ فهیمی ادامه داد: این مساله مانند موضوع تعرفه تشویقی واردات موز است که طبق آن قرار بود به ازای واردات هر یک کیلو موز، یک و نیم کیلو سیب درختی از کشور صادر شود. در نهایت اجرای این طرح باعث شد که سیب ایرانی دور ریخته شود و در ازای آن، واردکنندگان موز از تعرفه پایین‌تری برخوردار می‌شدند که هیات دولت این مصوبه را مورد تجدیدنظر قرار داد. وی افزود: براساس طرح جدید تهیه‌شده برای واردات خودرو نیز ممکن است واردکنندگان نسبت به دفن یا اسقاط خودروهای داخلی یا قطعات اقدام کنند تا بتوانند واردات خودرو داشته باشند و این در حالی است که اصولا شرکت‌های تولیدکننده خارجی براساس سفارش خرید نسبت به تولید اقدام می‌کنند که به این مساله در طرح دولت توجهی نشده است.
 
عضو انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه در هیچ کشوری تمام برندهای خودرویی مشغول فعالیت نیستند، گفت: الزام شرکت‌های خارجی صادرکننده خودرو به تولید محصولاتشان در ایران منطق اقتصادی ندارد؛ زیرا تیراژ پایین تولید، توجیه تولید را از بین می‌برد. وی با طرح این سوال که تدوین طرح جدید دولت محدود کردن فعالیت برخی برندهای خودروهای خارجی نیست؟ گفت: حتی ترامپ پس از اینکه بر داخلی‌سازی کالاهای مصرفی در آمریکا تاکید کرد، در نهایت تهدید کرد که اگر این اتفاق نیفتد برای محصولات وارداتی باید تعرفه پرداخت شود.وی ادامه داد: اگر تعرفه پرداختی واردکنندگان خودرو در ایران کافی نیست، برای ایجاد یک صندوق حمایت از ایده‌پردازی و کارآفرینی در صنعت خودرو، هزینه‌ای از واردکنندگان خودرو دریافت شود یا با کمک واردکنندگان خودرو، صندوقی برای ضمانت صادرات خودرو تشکیل شود. فهیمی تاکید کرد: دستورالعمل جدید دولت این ابهام را ایجاد می‌کند که قرار است از شرکت‌های پژو و رنو حمایت ویژه‌ای صورت گیرد. وی همچنین در واکنش به مطلب اعلام شده از سوی شرکت تویوتا در سایت رسمی این شرکت مبنی‌بر قطع ارتباط با شرکت ایرتویا در ایران نیز گفت:‌ ارتباط ایرتویا با تویوتا ادامه دارد؛ اما به‌دلیل تحریم‌ها،‌ شرکت مادر نمی‌تواند در سایت رسمی خود اشاره‌ای به ادامه این همکاری کند.
 
 
 
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

مهران
1

هر کار تولیدی یا صادارتی تو ایران باید یا کفش اهنی و کله بتنی داشته باشی ...یا یک کیسه پر از تراول جهت دادن روشفه به..............
20:30  1395/11/15
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
4

گفت صادرات سیب یاد یکی از رفقا افتادم. این دوستمون امارات کار میکنه. میخواست 2000 تن سیب از ایران ب امارات مجوز بگیره و صادر کنه. آخرش اینقدر دووندنش و نشد که رفت سیبش رو از لهستان تأمین کرد.
حکایت کارای اقتصادی که میخوان انجام بدن همینه. اینقدر طرفو اذیت میکنن و شب و روز قانون عوض میکنن که یارو عطاش رو به لقاش میبخشه. آخرش هم سر مردم بی کلاه میمونه.
20:00  1395/11/12
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
دی ماه : سلام کسی ۲۵ام خرداد ساعت ۱۰ نمیادجلودرب معاونت سایپا جاده مخصوص؟
شاهین6 اردیبهشت : سخا تکمیل وجه 6 اردیبهشت در انتظار فاکتور
شاهین6 اردیبهشت : سخا تکمیل وجه 6 اردیبهشت در انتظار فاکتور
چابهار پلاس : سلام دوستان من واریزی 1 اردیبهشت و سخا را هم که از قبل آماده داشتم همون 1م برام ثبت کرد
بردیا شاهین پلاس اردیبهشت : اردیبهشت آخرین مهلتش مگه ۲۸ ام نبود ...؟
شاهین پلاس اتومات اسفند محمد : تکمیل وجه 3اردیبهشت سخا 6اردیبهشت در انتظار فاکتور
مجید : دوستان t9 خریداری شده برج ۱۰ ۱۴۰۳ تحویل ۳۰ ۱۲ مدارک شامل سند و کارت اومده اما ماشین نیومده
مریم : چرا میگین ۲۰۰؟ نصفشو ریختیم، ۲۵ درصد ۲۹۱ میشه ۷۳ میلیون، که اونم اگه تاخیر کنن سود تاخیر میگیریم، از طرفی هم خود ماشین gتو بازار هم بیشتر از gl میره روش.
شاهین پلاس : من 29 اردیبهشت تکمیل وجه و سخا انجام دادم
اینو : دوستان کسی در مورد این سرامیک توضیح میده آیا موقع ثبت نام هزینه ی اضافی بابتش دادید؟ انتخابش اجباری بود یا اختیاری؟ شمال چه رنگ هایی؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید واریزی 1 اسفند : سلام دوستان. چراغ تحویل خودرو بعداز ظهر برام روشن شد. ایشالله قسمت همگی ...
نگار : واریزی6اسفند در پوست خودتاریخ پذیرشتون چنده
مهدی : جایی هست علیه ایران خودرو شکایت کنیم؟
دکتر : دیوان عدالت اداری مصوبه افزایش قیمت خودرو را ابطال کرد
حسین : 25 منم میام صدرصد خواهشن بیاید چه راه نزدیک چه راه دور
واریزی 6 اسفند، در پوست خود نمیگنجم : 6 اسفند فاکتور شدش برای من
یوسف : اگه یه کم قیمت بیاد پایین باز هم غنیمته
اپشنال شهریور : از مدیریت فقط گرون کردن بلدن ای کاش کیفیت هم بالا ببرن نه فقط قیمتها بالا بره
دنا اپشنال : از کجا میدونی فکر نکنم کم کنن
پاسخ ب جلیل : مطمئنی 4تیربودی من 26خردادم هنوز نشدم