چالش مشروط‌سازی واردات خودرو

 

چالش مشروط‌سازی واردات خودرو

طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی‌بر مشروط‌سازی واردات خودرو به تولید در حالی با مخالفت وارد‌کنندگان همراه است که روز گذشته عضو انجمن وارد‌کنندگان، این طرح دولت را به مصوبه واردات موز به ازای صادرات سیب تشبیه کرد.
 
در طرح جدید وزارت صنعت که هم‌اکنون در کمیسیون زیربنایی دولت در حال بررسی است پیش‌بینی شده که فقط افرادی اجازه واردات خودرو خواهند داشت که دارای گواهی فعالیت رسمی از طرف شرکت مادر یا یکی از شرکت‌های دارای اختیارنامه رسمی از سوی شرکت مادر باشند. در چنین شرایطی واردکننده خودرو در دو حالت می‌تواند نسبت به واردات اقدام کند یکی اینکه به اندازه 50 درصد ارزش تولید خودرو در داخل، اجازه واردات داشته باشد و شرط دیگر اینکه اگر در کشور سایت تولیدی ندارد، به اندازه 5/ 2 برابر ارزش خودروی وارداتی، صادرات قطعات یا خودروهای داخلی را انجام دهد. این طرح دولت اگرچه واردات خودرو را با چالش‌های زیادی همراه خواهد کرد، اما به گفته عضو انجمن وارد‌کنندگان خودرو این طرح به سرنوشت مصوبه مشروط‌سازی واردات موز به صادرات سیب درختی دچار می‌شود و این ابهام را به همراه دارد که برای واردات پژو و رنو انحصار ایجاد شود.
 
عبدالرضا فهیمی در نشست خبری خود تصریح کرد که این طرح در حالی تهیه شده که مشخص نیست سطح تخصصی واردکنندگان خودرو برای صادرات قطعات و خودروهای داخلی چگونه ارزیابی شده و آیا درست است یک برند ایرانی بخشی از وظایف خود را به یک شرکت دیگر که واردکننده خودرو است، محول کند؟ فهیمی ادامه داد: این مساله مانند موضوع تعرفه تشویقی واردات موز است که طبق آن قرار بود به ازای واردات هر یک کیلو موز، یک و نیم کیلو سیب درختی از کشور صادر شود. در نهایت اجرای این طرح باعث شد که سیب ایرانی دور ریخته شود و در ازای آن، واردکنندگان موز از تعرفه پایین‌تری برخوردار می‌شدند که هیات دولت این مصوبه را مورد تجدیدنظر قرار داد. وی افزود: براساس طرح جدید تهیه‌شده برای واردات خودرو نیز ممکن است واردکنندگان نسبت به دفن یا اسقاط خودروهای داخلی یا قطعات اقدام کنند تا بتوانند واردات خودرو داشته باشند و این در حالی است که اصولا شرکت‌های تولیدکننده خارجی براساس سفارش خرید نسبت به تولید اقدام می‌کنند که به این مساله در طرح دولت توجهی نشده است.
 
عضو انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه در هیچ کشوری تمام برندهای خودرویی مشغول فعالیت نیستند، گفت: الزام شرکت‌های خارجی صادرکننده خودرو به تولید محصولاتشان در ایران منطق اقتصادی ندارد؛ زیرا تیراژ پایین تولید، توجیه تولید را از بین می‌برد. وی با طرح این سوال که تدوین طرح جدید دولت محدود کردن فعالیت برخی برندهای خودروهای خارجی نیست؟ گفت: حتی ترامپ پس از اینکه بر داخلی‌سازی کالاهای مصرفی در آمریکا تاکید کرد، در نهایت تهدید کرد که اگر این اتفاق نیفتد برای محصولات وارداتی باید تعرفه پرداخت شود.وی ادامه داد: اگر تعرفه پرداختی واردکنندگان خودرو در ایران کافی نیست، برای ایجاد یک صندوق حمایت از ایده‌پردازی و کارآفرینی در صنعت خودرو، هزینه‌ای از واردکنندگان خودرو دریافت شود یا با کمک واردکنندگان خودرو، صندوقی برای ضمانت صادرات خودرو تشکیل شود. فهیمی تاکید کرد: دستورالعمل جدید دولت این ابهام را ایجاد می‌کند که قرار است از شرکت‌های پژو و رنو حمایت ویژه‌ای صورت گیرد. وی همچنین در واکنش به مطلب اعلام شده از سوی شرکت تویوتا در سایت رسمی این شرکت مبنی‌بر قطع ارتباط با شرکت ایرتویا در ایران نیز گفت:‌ ارتباط ایرتویا با تویوتا ادامه دارد؛ اما به‌دلیل تحریم‌ها،‌ شرکت مادر نمی‌تواند در سایت رسمی خود اشاره‌ای به ادامه این همکاری کند.
 
 
 
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

مهران
1

هر کار تولیدی یا صادارتی تو ایران باید یا کفش اهنی و کله بتنی داشته باشی ...یا یک کیسه پر از تراول جهت دادن روشفه به..............
20:30  1395/11/15
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
4

گفت صادرات سیب یاد یکی از رفقا افتادم. این دوستمون امارات کار میکنه. میخواست 2000 تن سیب از ایران ب امارات مجوز بگیره و صادر کنه. آخرش اینقدر دووندنش و نشد که رفت سیبش رو از لهستان تأمین کرد.
حکایت کارای اقتصادی که میخوان انجام بدن همینه. اینقدر طرفو اذیت میکنن و شب و روز قانون عوض میکنن که یارو عطاش رو به لقاش میبخشه. آخرش هم سر مردم بی کلاه میمونه.
20:00  1395/11/12
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد