مزدا 3 مدل 2014، سومین نسل از مدل جمع و جور کمپانی خودروسازی مزدا محسوب می شود. نسل قبلی این مدل نیز توسط شرکت گروه بهمن به کشور وارد شده است و در حال حاضر قیمتی در حدود 115 میلیون تومان دارد. مزدا 3 جدید از شاسی سبک وزن به کار رفته در ساخت CX-5 و مزدا 6 استفاده می کند و فاصله محوری این مدل نیز نسبت به مدل فعلی مزدا 3، شش سانتی متر طویل تر است. شاید یکی از مهم ترین تغییراتی که در ظاهر مدل 2014 به چشم می آید، طرح خشن جلو پنجره آن است که بدون شک از مدل فعلی موجود در بازار جذاب تر است.
موتور انتخاب شده برای مزدا همان موتور چهار سیلندر 2 لیتری ارتقا یافته ای است که این شرکت از دو سال پیش برای مزدا 3 عرضه کرد. البته ناگفته نماند که خریداران می توانند یک موتور چهار سیلندر 2.5 لیتری را نیز سفارش دهند؛ موتوری که قدرت بیش تر و مصرف سوخت بهینه تری دارد. اگرچه انتخاب موتور 2.5 لیتری چندان به صرفه به نظر نمی رسد، اما باید قبول کرد که سواری با این موتور نسبت به موتور 2 لیتری تجربه رانندگی متفاوتی را برایتان به ارمغان می آورد.
کابین این مدل نیز دستخوش تغییرات بسیاری شده است. طراحی داخلی در نگاه اول همان ظاهر اسپرت مدل قبلی را تداعی می کند، اما با کمی دقت متوجه تغییراتی چون طراحی به روز کابین، کیفیت بسیار بالای مواد به کار رفته در ساخت، صفحه نمایش لمسی و رابط جدید کاربری می شویم. در واقع خودروهای جمع و جور تولید شده در شرکت های خودروسازی معتبر، همگی از کیفیت ساخت بسیار خوبی برخوردار هستند و از این میان می توان به هوندا سیویک، شورولت کروز، هیوندای الانترا و کیا فورته اشاره کرد. به نظر می رسد مزدا 3 مدل 2014 بالغ شده است و دیگر خودرویی صرفاً مناسب جوان های بیست ساله نیست.
تیپ های و امکانات مزدا 3 مدل 2014
مزدا 3 در دو مدل سدان و هاچ بک به بازار عرضه می شود که هر کدام در دو تیپ 3i و 3S و زیرشاخه های آن ها موجود هستند. تیپ 3i SV که تنها برای مدل سدان عرضه می شود دارای چرخ های 16 اینچی از جنس استیل، تهویه مطبوع، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، فرمان تلسکوپی، کامپیوتر سفری، صندلی های عقب تاشو، سیستم صوتی دارای چهار اسپیکر به همراه رادیوی FM و AM و پورت USB و iPod.
تیپ های دیگر مزدا 3 برای هر دو مدل سدان و هاچ بک یکسان است. تیپ 3i Sport به امکانات اشاره شده کروز کنترل، صندلی های عقب با نسبت 60 به 40 و تلفن بلوتوث را اضافه می کند. این در حالی است که تیپ 3i Touring دارای چرخ های آلومینیومی 16 اینچ، آینه های جانبی مجهز به گرم کن، بال عقب، سیستم ورود بدون کلید، صندلی های جلوی اسپرت، فرمان دارای روکش چرم، زیردستی صندلی عقب و سیستم هشدار نقاط کور می باشد. یکی از آپشن های این تیپ سانروف می باشد که در یک پکیج سفارشی شامل تهویه مطبوع دومنطقه ای، صفحه نمایش لمسی هفت اینچی، سیستم کنترلی "Commander"، سیستم صوتی فراگیر دارای 9 اسپیکر برند Bose و رادیوی HD نیز قابل سفارش است. امکانات ذکر شده همگی در تیپ 3i Grand Touring به صورت استاندارد قرار دارد، علاوه بر این روکش های صندلی از جنس چرم مصنوعی، صندلی های جلویی دارای گرم کن، آینه الکتروکرومیک، صندلی راننده دارای تنظیم برقی و دوربین عقب را نیز باید به این لیست امکانات اضافه کرد.
تیپ 3s Touring مجهز به تمامی امکانات تیپ 3i Grand Touring است و نسبت به این تیپ مزیت های دیگری از جمله موتور قوی تر، چرخ های آلومینیومی 18 اینچی، دنده های تعبیه شده در پشت فرمان، چراغ های زنون، چراغ مه شکن، چراغ های عقب LED و نمایشگر مجازی نمایش دهنده اطلاعات مهم دارد. سانروف در این تیپ به صورت یک آپشن قابل سفارش است. تیپ 3S Grand Touring با اضافه کردن چراغ های زنون با قابلیت تنظیم، سانروف، سنسور باران، آینه الکتروکرومیک و روکش چرم به تجهیزات تیپ 3s Touring از هر لحاظ کامل می شود. تنها برای این تیپ یک پکیج تکنولوژی قابل سفارش است که خودرو را به سیستم i-ELOOP تبدیل کننده نیروی ترمز به انرژی، سیستم های هشدار برخورد و عبور از خط، سیستم تطبیق نور چراغ ها با مسیر و کروز کنترل تطبیقی مجهز می کند.
موتورها
تیپ های مزدا 3i 2014 نیروی محرکه خود را از یک موتور چهارسیلندر 2 لیتری می گیرد که نیرویی برابر با 155 اسب بخار و گشتاور 203 نیوتن متر تولید می کند. این موتور نیروی تولیدی را از طریق یک گیربکس شش سرعته دستی یا یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک سفارشی به چرخ های جلو منتقل می کند. مصرف سوخت این تیپ به ازای هر یکصد کیلومتر برای مدل هاچ بک گیربکس دستی برابر با 9.7 لیتر در شهر، 7.1 لیتر در بزرگراه و 8.6 لیتر به صورت ترکیبی است. موتور در نظر گرفته شده برای تیپ های مزدا 3s، یک موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری است که توانایی تولید 155 اسب بخار و گشتاور 250 نیوتن متر را دارد. لازم به ذکر است که خودروهای این تیپ تنها به گیربکس اتوماتیک تجهیز هستند. مصرف سوخت اعلام شده از طرف کمپانی برای مدل سدان این تیپ برای حرکت در شهر و بزرگراه به ترتیب 10.1 لیتر و 7.2 لیتر می باشد. بنابر گفته کمپانی مزدا، سیستم i-ELOOP با توزیع انرژی حاصله از ترمزها باعث کاهش و بهینه شدن مصرف سوخت خودرو می شود.
ایمنی
تمامی مدل های مزدا 3 به صورت استاندارد مجهز به ترمزهای ضد قفل (ABS)، سیستم های کنترل کشش و کنترل پایداری، سیستم محافظت از گردن، کیسه هوای جانبی و پرده ای هستند. تیپ 3i Touring نیز سیستم هشدار نقاط کور را در خود جای داده است. این در حالی است که تیپ 3i Grand Touring علاوه بر تجهیزات ایمنی ذکر شده، دارای دوربین عقب نیز می باشد. همان طور که ذکر شد برای تیپ 3s Grand Touring یک پکیج تکنولوژی ارائه می شود که شامل امکانات ایمنی چون هشدار عبور از خط و برخورد است؛ این پکیج از سیستم ترمز هوشمند مزدا نیز بهره مند است که در زمان تشخیص برخورد در سرعت های پایین و در صورت بی توجهی راننده، خود به صورت خودکار خودرو را متوقف می کند.
طراحی داخلی
باید اذعان داشت که طراحی داخلی مزدا 3 جدید نسبت به مدل پیشین پیشرفت بسیار قابل ملاحظه ای داشته است و به نوعی در کلاس خودروهای مشابه خود بهترین است. طراحی داشبورد و کنسول راننده محور باعث شده است که تمامی دکمه های کنترلی در دسترس راننده باشند. ممکن است کمی استفاده زیاد از پلاستیک مورد پسندتان واقع نشود، اما بدون شک کابین مزدا 3 در زمره بهترین ها قرار می گیرد و همان طور که اشاره کردیم به جرات می توان گفت که طراحی مزدا 3 از همه نظر سنگین تر و مدرن شده است.
صندلی های جلو پشتی های اسپرت و کیفیت مرغوب مواد به کار رفته در ساخت آن ها بسیار راحت هستند. به طور کلی پنل ها و سوئیچ های کنترلی و روکش ها به نظر خاص و گران قیمت به نظر می رسند. تنها موردی که در این طراحی هماهنگی با سایر قسمت ها ندارد، صفحه نمایش لمسی جدید است که برخلاف بزرگ تر بودن، اصلاً در بالای داشبورد جلوه زیبایی ندارد. فضای پای صندلی های عقب پاسخ گوی افرادی با قامت کم تر از 180 سانتی متر مناسب است! و تقزیباً فضایی برای دراز کردن پا و حرکت دادن زانو ندارید.
صندوق مدل سدان مزدا 3 با حجم 0.35 متر مکعب در مقایسه با خودروهای هم رده کم تر است؛ هوندا سیویک تقریباً حجم یکسانی دارد، در حالی که شورولت کروز صندق بزرگ تری دارد. فضای بار پشت صندلی های عقب مدل هاچ بک برابر با 0.57 مترمکعب است. اگر صندلی های عقب خوابانده شوند، این فضای بار به 1.33 متر مکعب می رسد. گفتنی است که برای خواباندن صندلی های عقب نیازی به جدا کردن پشت سر ها نیست.
تجربه رانندگی
مزدا 3 خودرویی مناسب برای حرکت در سطح شهر و بزرگراه است. موتور 2 لیتری مزدا برای حرکت با حداکثر سرعت سر و صدای زیادی به پا می کند و به نظر می رسد که برخی اوقات بیش از حد تلاش می کند. این در حالی است که موتور 2.5 لیتری با تولید گشتاور بیش تر، به میزان 47 نیوتن متر، سواری نرم تر، سریع تر و شتاب بهتری را ارائه می کند. پیشنهاد بیش تر صاحب نظران در صورت امکان، انتخاب موتور 2.5 لیتری است. باید اشاره کرد که هر دو موتور با گیربکس اتوماتیک عملکرد مناسبی از خود به نمایش می گذارند که از نقاط قوت این مدل ها محسوب می شود.
یکی از ویزگی های همیشگی مزدا 3 هندلینگ مناسب آن بوده است که قطعاً یکی از مشخصه های اصلی این مدل به شمار می رود. پس جای تعجب نخواهد بود که اگر بگوییم مزدا 3 جدید نیز هندلینگ بسیار خوب و سریعی دارد. به لطف استفاده از شاسی جدید و تنظیمات سیستم تعلیق، سواری این مدل بهبود یافته است، به طوری که این موضوع در مسیرهای پر پیچ و خم به خوبی خود را نشان می دهد.