تویوتا کرولا ۵۰ ساله شد؛

 

تویوتا کرولا ۵۰ ساله شد؛

 
۵۰ سال پیش، در چنین روزهایی، اولین تویوتا کرولا به فروش رفت. خودرویی که امروزه جزو یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین خودروی‌های جهان به حساب می‌آید. اولین نسل کرولا، در ۵ نوامبر سال ۱۹۶۶ (۱۴ آبان ۱۳۴۵) فروخته شد و تویوتا تا امروز توانسته بیش از ۴۴٫۳ میلیون دستگاه از این محصول را در بازار جهانی به فروش برساند. حال به لطف این تجربه‌ی نیم قرنی کرولا، می‌خواهیم گذری به تاریخ آن داشته باشیم.
 
تولد کرولا
 
ژاپن پس از پایان جنگ جهانی دوم تصمیم گرفت که به سمت تولید اتومبیل‌های متوسط خانوادگی روی آورد چراکه در آن زمان، بیشتر مردم این کشور از داشتن خودرو محروم بودند. در سال ۱۹۶۱ اولین محصول تویوتا به‌نام پابلیکا عرضه شد ولی نتوانست آن‌چنان باید و شاید نظر مردم را به خود جلب کند. این کمپانی ژاپنی منتظر نماند و در سال ۱۹۶۶، از یک خودروی اسپرت و جدید به نام کرولا رونمایی کرد. تویوتا در یک ماه، حدود ۳۰٫۰۰۰ دستگاه از این محصول جدید را تولید کرد، این در حالی بود که کل فروش محصولات این کمپانی در یک ماه، فقط به ۵۰٫۰۰۰ دستگاه می‌رسید! موفقیت کرولا ادامه‌دار بود و سه سال بعد از آغاز کار، عنوان پرفروش‌ترین خودروی ژاپن را نصیب خود کرد که این اتفاق، نوعی کمک بزرگ به اقتصاد و صنعت این کشور تلقی می‌شد. در سال ۱۹۷۴، کرولا در لیست پرفروش‌ترین خودروهای جهان جای گرفت و سه سال بعد، دربالاترین جایگاه این لیست ایستاد. حال می‌خواهیم مروری کوتاه به نسل‌های مختلف کرولا، از ابتدا تا نسخه کنونی داشته باشیم.
 
نسل اول: E10، از ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۰
 
تویوتا کرولا ۵۰ ساله شد؛
 
E10 نام اولین نسل کرولاست. این خودرو در نوامبر سال ۱۹۶۶ به بازار آمد. رقیب این اتومبیل، داتسون ۱۰۰۰ نام داشت که چند ماه زودتر به بازار ورود کرد. این اتومبیل در کلاس‌های سدان، کوپه و استیشن طراحی و تولید شد. E10 از دو پیشرانه‌ی ۱٫۱ و ۱٫۲ لیتری بهره می‌برد که هرکدام توانایی تولید ۶۰ و ۶۵ اسب‌بخار قدرت داشتند. این اتومبیل در سال ۱۹۶۸ با قیمت ۱۷۰۰ دلار وارد آمریکا شد.
 
نسل دوم: E20، از ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۴
 
تویوتا کرولا ۵۰ ساله شد؛
 
E20 دومین نسل تویوتا کرولا محسوب می‌شود که در ماه می۱۹۷۰، برای عرضه در بازار آماده شد. کلاس‌های کوپه و سدان کرولا تا سال ۱۹۷۴ و نسخه‌های ون و واگن آن تا سال ۱۹۷۸ تولید شدند. جعبه‌دنده خودکار به همراه افزایش ۱۳ اسب‌بخاری قدرت پیشرانه، مشخصاتی بودند که در افزایش فروش کرولای جدید، بی‌تاثیر نبودند. آخرین محصولات تولیدشده از این نسل مجهز به پیشرانه ۱٫۶ لیتری با یک جعبه‌دنده خودکار ۵ سرعته بود.
 
نسل سوم: E30، E40، E50، E60، از ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۱
 
تویوتا کرولا ۵۰ ساله شد؛
 
آگوست سال ۱۹۷۴ پذیرای سومین نسل کرولا بود که این‌بار در کلاس‌های متنوع‌تری هم‌چون سدان‌، کوپه، لیفت‌بک، واگن و ون عرضه شد. پیشرانه‌های این خودرو نظیر کلاس‌های آن، از همین ویژگی تنوع، برخوردار بودند؛ حجم‌های ۱٫۲، ۱٫۳، ۱٫۴ و ۱٫۶ لیتری رنج گسترده‌ای بودند که توسط تویوتا ارائه شدند. نسل سوم توانست سهم بزرگی از فروش در خاک آمریکا را از آن خود کند.
 
نسل چهارم: E70، از ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۷
 
تویوتا کرولا ۵۰ ساله شد؛
 
E70 نسل چهارم کرولا بود که دارای طراحی جعبه‌‌ای و شارپی نسبت به نسل پیشین بود. طراحی E70 از المان‌های ساده‌ای در جلوپنجره، چراغ جلو و عقب بهره‌مند بود. همچون نسل پیشین، این اتومبیل در طیف گسترده‌ای از کلاس‌ها و پیشرانه‌ها عرضه شد. E70 دارای محور عقب محرک بود و نسخه انژکتور آن به‌طور اختصاصی برای کشور ژاپن عرضه شد.
 
نسل پنجم: E80، از ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۷
 
تویوتا کرولا ۵۰ ساله شد؛
 
نسل پنجم تویوتا که بین سال‌های ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۷ تولید‌ ‌شد از طراحی پخته‌تری نسبت به قبل برخوردار بود. نسخه‌ی هاچ‌بک E80، خودروی چراغ مخفی تویوتا بود که در رده‌ی خودروهای اقتصادی نیز به حساب می‌آمد. به دلیل استقبال خوب مردم از این محصول، فروش آن در استرالیا تا سال ۱۹۸۸ و در ونزوئلا تا سال ۱۹۹۰ نیز ادامه داشت. جدا از نسخه‌ی دیفرانسیل جلو کرولا، برای اولین بار در این اتومبیل، شاهد عرضه‌ی نسخه‌ی دیفرانسیل عقب در کلاس‌های کوپه و هاچ بک آن بودیم. این نسل جزو یکی از منحصربه‌فردترین مدل‌های کرولا به حساب می‌آید.
 
نسل ششم: E90، از ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۲
 
تویوتا کرولا ۵۰ ساله شد؛
 
نسل ششم کرولا یعنی E90، بین سال‌های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۲ تولید شد ولی به دلیل استقبال گرم مردم از این اتاق، حتی تولید آن تا سال ۲۰۰۶ در آفریقای جنوبی ادامه داشت. این اتومبیل در کشور‌هایی نظیر آمریکا، تایلند و اندونزی تولید و به دیگر کشورها صادر می‌شد. به دلیل تقاضای بالای مردم از این خودرو در رنج گسترده‌ای از مشخصات فنی عرضه شد. از جمله این مشخصات فنی متنوع کرولا در بازار جهانی می‌توان به پیشرانه‌های ۱٫۳، ۱٫۵، ۱٫۶ و ۱٫۸ لیتری، جعبه دنده‌های دستی و خودکار و نسخه‌های دیفرانسیل جلو، عقب و دو دیفرانسیل اشاره کرد.
 
نسل هفتم: E100، از ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۸
 
تویوتا کرولا ۵۰ ساله شد؛
 
با داغ شدن بازار کرولا، نسل هفتم آن با زبان طراحی جدیدتری نسبت به قبل پیش‌قدم شد، اتاقی بزرگ‌تر، سنگین‌تر و البته آیرودینامیک‌تر. در این نسل شاهد عرضه‌ی پیشرانه‌های دیزلی و بنزینی بودیم. نسخه دیزلی E100 با حجم بیشتری یعنی۲ و ۲٫۲ لیتری توسط تویوتا روانه‌ی بازار شد. E100 در ۵ کلاس سدان، هاچ‌بک، کوپه، لیفت‌بک و واگن عرضه شد که تولید نسخه واگن آن در بعضی کشورها حتی تا سال ۲۰۰۲ ادامه داشت.
 
نسل هشتم: E110، از ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۲
 
تویوتا کرولا ۵۰ ساله شد؛
 
طراحی کرولا هرچه به جلو‌تر پیش می‌رفت، مدرن‌تر و جذاب‌تر می‌شد. نسل هشتم کرولا بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۲ تولید ‌شد. با وجود جدید بودن زبان طراحی کرولا، مهندسین این شرکت، این اتومبیل را روی پلت‌فرم نسل قبل یعنی E100 طراحی و تولید کردند. پیشرانه‌ی این اتومبیل، ۴ سیلندر ۱٫۸ لیتری بود که توانایی تولید ۱۲۰ اسب‌بخار را داشت که یک گیربکس ۵ دنده دستی این ژاپنی را همراه می‌کرد.
 
نسل ۹ام: E120 و E130 از ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸
 
تویوتا کرولا ۵۰ ساله شد؛
 
در نسل ۹ام کرولا، سبک طراحی تغییر یافت و همه شاهد یک چهره‌ی نوین از این خودرو شدند. کرولای نسل نهم در آگوست سال ۲۰۰۰ در قالب سدان و واگن وارد بازار شد. سال ۲۰۰۱ نسخه‌ی پنج در هاچ‌ّبک  و سال ۲۰۰۲ نسخه‌ی سه در هاچ‌بک کرولا در اروپا عرضه شد. نسل نهم جزو یکی از موفق‌ترین نمونه‌های کرولا محسوب می‌شود که توانست سهم بزرگی از بازار را به خود اختصاص دهد. ظاهر جدیدتر، اتاقی بزرگ‌تر و قدرت بیشتر، پارامتر‌هایی بودند که در موفقیت این مدل، نقش‌‌ اساسی داشتند.
 
نسل دهم: E140، از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳
 
 
تویوتا کرولا ۵۰ ساله شد؛
تویوتا در اکتبر ۲۰۰۶ از مدل جدید کرولا رونمایی کرد و تولید آن تا سال ۲۰۱۴ ادامه داشت. برخلاف گذشته، کرولا در کلاس‌های محدودتری نسبت به مدل‌های پیشین معرفی شد و ظاهر آن، چهره‌ای محافظ کارانه ولی دوست‌داشتنی به خود گرفت. گستره‌ی پیشرانه‌ی کرولا بین ۱٫۳ لیتر و ۲٫۴ لیتر بود. این نسل جزو یکی از مدل‌های نسبتا پر فروش در ایران محسوب می‌شود.
 
نسل یازدهم: E160 و E170 از ۲۰۱۳ تا امروز
 
تویوتا کرولا ۵۰ ساله شد؛
سل یازدهم که آخرین نسل حاضر کرولاست، از سال ۲۰۱۳ در بازار جهانی حضور دارد. زبان طراحی این اتاق بسیار مدرن بوده و از جذابیت‌ نسبتا ویژه‌ای درمقایسه با رقبای خود برخوردار است. طراحی خارجی آن بزرگ‌تر و کابین آن دارای محیطی دلچسب‌تر نسبت به گذشته است. تویوتا در مدل ۲۰۱۷ همین نسل، تغییراتی در قالب فیس‌لیفت برای آن در نظر گرفت که عمده‌ی این تغییرات در چراغ‌های جلو، عقب و داشبورد دیده می‌شود. این تغییرات مصادف با پنجاهمین سالگرد این اتومبیل بوده که در قالب مدل‌های SE و XSE به‌صورت فیس‌لیفت معرفی شد.
 
به‌طور کلی، خودروهای ژاپنی از محبوبیت خاصی در اکثر کشور‌های دنیا از جمله آمریکا برخوردار هستند و به لطف همین محبوبیت، هرساله چند جایگاه از‌ پرفروش‌ترین خودرو‌های آمریکا و جهان را به نام خود ثبت می‌کنند. یکی از موفق‌ترین این محصولات ژاپنی، تویوتا کرولا بوده که در تجربه‌ی ۵۰ ساله‌ی خود توانسته به‌طور چشم‌گیری پیشرفت کند. تویوتا کرولا، امروز به عنوان یک اتومبیل شهری نیمه‌لوکس با امکانات رفاهی مطلوب و قیمتی مناسب، در بازار جهانی خودرو محسوب می‌شود.
 
 
 
 

منبع

دیجی کالا

برچسب : خودرو , تویوتا کرولا , ایرتویا , واردات خودرو , خودرو محبوب , تست خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 29 نظر
X33 Cross cvt 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اتومات طرح نیمه شعبان ۱۴۰۲ : دوستان کسی اطلاع داره دعوتنامه اذر تا چه تاریخی فرصت تکمیل وجه داشته ؟ با توجه به اینکه بعد از اون تاریخ دیگه دعوت نامه‌ای تا ۳۰ بهمن صادر نشد
تیتان 2 دی : رمز موفقیت یک دلال
امیر : بله به من هم گفتن تا ۱۵ اسفند تقریبا فاکتور شده البته من شاهین پلاس رو میگم.
فیلد : خطاب به شاهین پلاس اتوماتیک که تا ۱۶ اسفند فاکتور شده و اطلاع موثق داری اگر غیر حقیقت باشد اگزوز شاهین پلاس با اون منبع که از زیرش زده بیرون در مادر بزرگوارت
محبوبه : سلام خدمت همه دوستان..عزیزان سوالی داشتم....تارا اتومات مرغوبتره یا تارا دستی؟میخوام خرید کنم..کدوم بهتره..ممنون میشم جواب بدین.
akbar : ن داداش ماشین منم هنوز فاکتور نشده معلوم نیست میخوان چیکار کنن الان دیگه دوماه تاخیره
امیر : اسفند . من خودم ۲۵ اسفند تکمیل وجه کردم
سهند اذر : سلام وقت همگی دوستان بخیر سهند اس من یک ماه تحویل گرفتم خدای ماشین خوبی انتظار بیشتری از شرکت‌های ایرانی نمیشه داشت بیشتر به فکر سود خودشون هستن مشکلی که من با سهند دارم سرعت از 120کیلومتر که رد میشه کم کم دور موتور میر بالا روی 140که میرسه دور متر میاد روی 4500 صدای موتور خیلی روی اعصاب به موتور هم فشار میاد از دوستانی که تحویل گرفتین واسه شما هم همین مدلی
محمد : واریز اولیه 5 شهریور ، تکمیل وجه 16 اسفند هنوز فاکتور نشدم
یوسف : سلام نمیدونم خبر درست یا نه. میگن بابت اینکه نمیتونن سانروف رو تامین کنن خط تولید g متوقف شده. اگه مصرف کننده هستین براتون زیاد اهمیت نداره بنظر من تبدیل ب gl قبول کنین. باز خود دانین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تبریزی : داداش ما هنوز ماشین نیامده که مدارکش بیاد😂😂😂
شهریار : داداش شاید اشتباهی ب تو بنز دادن
فردوس دنا اتومات مشکی : آذربایجان شرقی بناب
مروت : سلام کوییک دعوتنامه تیرماه کی میاد اگه دعوتنامه واریزشدخودروروکی میدن
امیر : درود تحویل کی بودی
اطلس بهمن : کستکار تو دلالی بیش نیستی
کستکار : سلام دوستان من تبدیل به کوئیک زدم 10 روز پیش فردا گفتن بیا تحویل بگیر تهران هستیم میخوام درب کارخونه بفروشم اگر کسی خواست تماس بگیره 480 هم میدم ممنون از شما
م : وقتی سخا ثبت میکنی با دقت بخوانید گفته راهور انتخاب کنید
207 پانا فروش فوق العاده : سلام اصلا مشخص نیست تو این چند روز کسی فاکتور نشده
شادمهر : بزار ماشین اومد واست میگیم