مدل 2016 از شاسی بلندهای BMW X1 هم اکنون به گمرک ایران رسیده است و به زودی شاهد جدال این تازه وارد آلمانی با ولوو XC60، لکسس NX200 و همچنین DS6 فرانسوی خواهیم بود.
اولین بار در سال 2009 کوچکترین فرزند از خانواده شاسی بلندهای سری X روانه بازار شد؛ خودرویی که توانست همانند برادران بزرگترش نهایت لذت رانندگی را به راننده بچشاند و با تلفیق عملکرد اسپرت و توانایی خودروهای شاسی بلند، استانداردهای جدیدی در کلاس شاسی بلندهای جمعوجور تعریف کند.
بین سالهای 2009 تا 2015 بیش از 730 هزار دستگاه از این خودرو به فروش رفت تا نشان از عملکرد رضایت بخش آن داشته باشد. با چنین فروش و استقبالی میتوان X1 را، علیرغم ابعاد جمع وجورش، رهبر خودروهای سری X قلمداد کرد. حال پس از ثبت کارنامه ای درخشان، نوبت به عرض اندام نسل دوم X1 رسیده است.
چراغهای راهنمای LED به صورت هوشمند میزان برد پرتو نور را تنظیم میکند تا به خوبی جهت چرخش شما مشخص شود.
طراحی خودرو با داشتن خطوط پویا روی بدنه به خوبی القاکننده سرزندگی آن است. برای این که چنین حسی را بتوان با تمام وجود لمس کرد تنها به تغییر در طراحی بدنه اکتفا نشده و طراحی شاسی نیز بازبینی شده که به بهبود فرمانپذیری و راحتی سرنشینان منجر شده است. علاوه بر این تغییر مرکز ثقل خودرو، تقسیم وزن 50-50، بدنه عریض تر و فاصله کم اورهنگ ها (فاصله میان مرکز چرخ ها تا سپرها) نیز به بهبود سواری آن کمک کرده اند. X1 در کنار ارتقای توانایی های دینامیکی و کارایی بالایی که دارد از تجهیزات جدید و نوآورانه ای بهره می برد؛ مانند چراغ های تمام LED، سیستم دینامیکی کنترل دمپرها، چراغ های روشنایی روز LED و چراغ های LED در جلو و عقب.
کابین خودرو با تمرکز بر عملکرد راننده طراحی شده است. افزایش ارتفاع به میزان 53 میلیمتر کمک شایانی به افزایش فضای کابین کرده که همین امر در کنار افزایش ارتفاع صندلی راننده و سرنشینان باعث شده است تا آنها دید بهتری از محیط اطراف داشته باشند. سقف پانوراما نمایی زیبا به خودرو بخشیده است و سرنشینان را از نور کافی بهرهمند می سازد. در زمان باز بودن دریچه سقف، سیستم منحرف کردن باد به طور خودکار وارد عمل می شود و از افزایش نیروی مقاوم در برابر جریان هوا جلوگیری می کند.
همچنین افزایش ظرفیت دیگر قسمت ها به کارایی X1 افزوده است؛ به طور مثال، فضای زانوی ردیف عقب 33 میلی متر افزایش یافته که در صورت سفارش صندلی های قابل تنظیم ردیف عقب این فاصله به 66 میلی متر نیز میرسد. همچنین فضای بار 505 لیتری نسبت به نسل قبل 85 لیتر افزایش یافته است.
در کابین نسل جدید X1 پیشرفت های قابل توجهی در سیستمهای ارتباطی با راننده شاهد هستیم. از جمله این تکنولوژی ها که به طور استاندارد برای تمامی مدلها در دسترس است میتوان به نمایشگر HUD، کروز کنترل هوشمند، سیستم استارت-استاپ، سیستم هشدار تغییر مسیر، سیستم هشدار ترافیک و سیستم هشدار برخورد به خودرو و عابر پیاده اشاره کرد.
شما می توانید در کنار تجهیزات استاندارد همچون سیستم تهویه مطبوع، سیستم صوتی مجهز به پورت AUX و USB، سیستم هوشمند iDrive و صفحه نمایش 6.5 اینچی، کابین خودرو را به کمک پکیجهای سفارشی Sport Line، xLine و M Sport بیش از پیش تجهیز کنید. ب ام و در بخش پیشرانه هم برای X1 چیزی کم نگذاشته و آن را به نسل جدید پیشرانه های 4 سیلندر بنزینی مجهز کرده است. در حال حاضر X1 با 4 مدل بنزینی عرضه می شود که عبارتاند از:
برای این پیشرانه ها مصرف سوخت 4.1 تا 6.4 لیتر در صد کیلومتر و میزان انتشار CO2 بین 109 تا 149 گرم در هر کیلومتر به ثبت رسیده است که نسبت به نسل قبل 17% کاهش یافته است. این پیشرانه ها با اتصال به جعبه دنده های 6 سرعته دستی و 8 سرعته استپ ترونیک (که هر دو آنها نسبت به نسل قبل تغییراتی به خود دیده اند) نیرو را به چرخ ها منتقل می کنند.
از مهمترین تفاوت های این نسل با نسل قبل، عدم عرضه پیشرانه توربو 6 سیلندر و بهره گیری از پلتفرم دیفرانسیل جلو به جای دیفرانسیل عقب در کدهای sDrive است. همچنین در نسخه xDrive سیستم هوشمند چهارچرخ متحرک به لطف استفاده از کلاچ الکتروهیدرولیکی تنها در موارد لزوم نیرو را علاوه بر چرخ های جلو به چرخ های محور عقب منتقل می کند.
تغییر سیستم چیدمان صندلیهای عقب و قابلیت تاشوندگی آنها امکان افزایش فضای بار را تا 1550 لیتر فراهم میسازد. همچنین به عنوان یک آپشن صندلی سرنشین جلو نیز قابلیت تاشوندگی خواهد داشت.کافی است پای خود را در زیر سپر تکان دهید تا در صندوق به صورت خودکار باز شود. این سیستم به کمک دو سنسوری که در پشت خودرو قرار گرفتهاند عمل میکند. واضح است که تنها در صورت حضور کلید خودرو در فاصله نزدیک درها باز خواهند شد.
این خودرو در بازار جهانی بسته به سطح تجهیزات و پیشرانه قیمت های متفاوتی دارد؛ به طور مثال، مدل xDrive28i که در بازار آمریکا عرضه می شود قیمت پایه ای نزدیک به 35 هزار دلار دارد. به احتمال فراوان مدل های مختلف این شاسی بلند جمع وجور در صورت ورود به بازار ایران قیمتی بین 250 تا 350 میلیون تومان خواهند داشت.