چرا ایدرو «بن‌رو» را به رنو داد؟

 

چرا ایدرو «بن‌رو» را به رنو داد؟

 
 توافقنامه ناگهانی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با رنو در حالی از نظر خودروسازان داخلی، حکم دور زدن آنها را داشته که به گفته مدیرعامل ایدرو، مذاکره برخی خودروسازان داخلی با شرکت‌های سطح پایین خارجی، دلیل این توافقنامه بوده است. آن‌طور که منصور معظمی در گفت‌و‌گوی خود با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرده است، «وزارت صنعت موافق برخی مذاکرات خارجی خودروسازان داخلی نبوده»، از همین رو ایدرو دست به کار شده و به سراغ رنو رفته است.
 
 
 
به‌عبارت بهتر، مسوولان وزارت صنعت و سازمان گسترش وقتی متوجه تعلل خودروسازان داخلی در عقد قرارداد همکاری مشترک با رنو شده‌اند، تصمیم گرفته‌اند خود پا به میدان گذاشته و با خودروساز فرانسوی همکار شوند. در واقع وزارت صنعتی‌ها به تشخیص خود، به‌نوعی مانع حضور برخی شرکت‌های خارجی موردنظر خودروسازان داخلی در ایران شده و مصلحت را در مشارکت با خودروسازانی معتبرتر از جمله رنو دیده‌اند. اتفاقا درست زمانی که سایپا و شریک چینی‌اش (چانگان) مشغول مذاکره بر سر «سایت بن‌رو» بودند، ایدرو و رنو نیز با یکدیگر توافق کرده و قرار شد بن‌رو به خودروساز فرانسوی برای تولید محصولات جدید واگذار شود. در اصل، بن‌رو در عوض طلب 800 میلیاردی ایدرو از سایپا (بابت فروش سهام) و به‌عنوان آورده این سازمان در توافقنامه با رنو، در اختیار رنویی‌ها قرار خواهد گرفت. این موضوع نشان می‌دهد مسوولان وزارت صنعت چون نمی‌خواسته‌اند بن‌رو در اختیار چینی‌ها قرار گیرد، به‌نوعی پیشدستی کرده و این سایت مجهز را به گزینه خارجی خود یعنی رنو واگذار کرده‌اند. این اقدام ایدرو در راستای اهداف دولت مبنی‌بر مشارکت با خودروسازان معتبر دنیا انجام شده، با این حال خالی از حاشیه نیز نبوده و نارضایتی خاموش سایپایی‌ها را به‌دنبال داشته است.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , ایدرو , بنرو , رنو , سایپا , پارس خودرو , بازار خودرو , تولید خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
6

خودروسازهای ما اینقدر خوار و ذلیل هستند که برای منفعت بیشتر تن به هر کا و هر شرکتی میدهند. و اینقدر لابی قدرتمند در کشور دارند که هیچ کس توان بهبود این شرایت را ندارد. ما مردم اگه با هم همکاری کنیم و در صدد بهبود این صنعت جدی باشیم تنها گزینه ای میتوانیم باشیم که بدون خسارت و آشوب خودروسازان را به جاده درست هدایت کنیم
14:06  1395/08/18
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
نیکا : دوستان امکان نداره یه ماشین دوبار گرونی بهش بخوره اگرم بخوان این کارو بکنن ما نباید بزاریم چون خیلی دیر تحویل دادن ومقصر خودشون بودن بازم تجمع
دی ماه : سلام کسی ۲۵ام خرداد ساعت ۱۰ نمیادجلودرب معاونت سایپا جاده مخصوص؟
شاهین6 اردیبهشت : سخا تکمیل وجه 6 اردیبهشت در انتظار فاکتور
شاهین6 اردیبهشت : سخا تکمیل وجه 6 اردیبهشت در انتظار فاکتور
چابهار پلاس : سلام دوستان من واریزی 1 اردیبهشت و سخا را هم که از قبل آماده داشتم همون 1م برام ثبت کرد
بردیا شاهین پلاس اردیبهشت : اردیبهشت آخرین مهلتش مگه ۲۸ ام نبود ...؟
شاهین پلاس اتومات اسفند محمد : تکمیل وجه 3اردیبهشت سخا 6اردیبهشت در انتظار فاکتور
مجید : دوستان t9 خریداری شده برج ۱۰ ۱۴۰۳ تحویل ۳۰ ۱۲ مدارک شامل سند و کارت اومده اما ماشین نیومده
مریم : چرا میگین ۲۰۰؟ نصفشو ریختیم، ۲۵ درصد ۲۹۱ میشه ۷۳ میلیون، که اونم اگه تاخیر کنن سود تاخیر میگیریم، از طرفی هم خود ماشین gتو بازار هم بیشتر از gl میره روش.
شاهین پلاس : من 29 اردیبهشت تکمیل وجه و سخا انجام دادم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید واریزی 1 اسفند : سلام دوستان. چراغ تحویل خودرو بعداز ظهر برام روشن شد. ایشالله قسمت همگی ...
نگار : واریزی6اسفند در پوست خودتاریخ پذیرشتون چنده
مهدی : جایی هست علیه ایران خودرو شکایت کنیم؟
دکتر : دیوان عدالت اداری مصوبه افزایش قیمت خودرو را ابطال کرد
حسین : 25 منم میام صدرصد خواهشن بیاید چه راه نزدیک چه راه دور
واریزی 6 اسفند، در پوست خود نمیگنجم : 6 اسفند فاکتور شدش برای من
یوسف : اگه یه کم قیمت بیاد پایین باز هم غنیمته
اپشنال شهریور : از مدیریت فقط گرون کردن بلدن ای کاش کیفیت هم بالا ببرن نه فقط قیمتها بالا بره
دنا اپشنال : از کجا میدونی فکر نکنم کم کنن
پاسخ ب جلیل : مطمئنی 4تیربودی من 26خردادم هنوز نشدم