پایان قیمت‌گذاری دستوری در پساتحریم؟

 

پایان قیمت‌گذاری دستوری در پساتحریم؟

 
قیمت‌گذاری دستوری خودرو در حالی در پساتحریم به خط پایان خود نزدیک می‌شود که علاوه‌بر منتقدان، رئیس شورای رقابت نیز بر تغییر مسیر این شورا از قیمت‌گذاری به سمت احیای شرایط رقابتی آن هم با حمایت دولت اذعان دارد.
 
به‌طوری‌که روز گذشته در همین زمینه جلسه‌ای در شورای رقابت با دستور رابطه قیمت‌گذاری با اخلال در رقابت تشکیل شد. موضوعی که طی سال‌های گذشته با انتقادهای زیادی از سوی مخالفان شورا مواجه بوده است و بر این اساس آنها بارها تاکید کرده‌اند که ورود شورای رقابت به بازار خودرو و قیمت‌گذاری مخل بازار رقابتی است. این مخالفان همچنین ورود شورا به قیمت‌گذاری را ضدرقابت دانسته‌ و معتقدند که شورا هنوز به وظیفه ذاتی خود که ایجاد رقابت در صنعت خودرو است، عمل نکرده است. اینکه گفته می‌شود شورا تنها وظیفه قیمت‌گذاری دارد نمی‌تواند استدلال محکمی در راستای توجیه حضور این شورا در صنعت خودرو باشد؛ چراکه این اظهارنظر می‌تواند به‌نوعی به دخالت مستقیم شورا در امور خودروسازان تعبیر شود. بر این اساس منتقدان بارها تاکید داشته‌اند که مبنای دخالت شورای رقابت به‌عنوان نهادی فراقوه‌ای در قیمت‌گذاری اشتباه است و شورای یاد شده باید در مسیر رقابتی کردن بازار گام بردارد.
 
با این حال، شورای رقابت همواره اصلی‌ترین دلیل خود برای حضور در بازار خودرو و ارائه دستورالعمل قیمت‌گذاری را وجود انحصار در بازار خودروهای داخلی دانسته است. هرچند منتقدان در رد انحصاری نبودن صنعت خودرو نیز موضوعات متعددی را مطرح می‌کنند، اما شورای رقابت همواره بر این امر که بازار خودروهای داخلی در ایران انحصاری است، تاکید دارد. بر این اساس در حالی که تصور می‌شد بعد از پساتحریم در نحوه فعالیت این شورا مبنی‌بر قیمت‌گذاری صرف تجدیدنظر شود، اما شاهد حضور دوباره شورای یاد شده در قیمت‌گذاری خودرو بودیم این در شرایطی است که به‌نظر می‌رسد ادامه این فعالیت در پساتحریم با چالش‌هایی مواجه است.
 
به‌طوری‌که این چالش این روزها اعضای شورای رقابت را نیز به خود مشغول کرده و آنها را به ایفای نقش اصلی خود یعنی ایجاد رقابت در بازار خودرو ترغیب می‌کند. در همین زمینه رضا شیوا در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» تاکید می‌کند که قیمت‌گذاری خودرو ازسوی این نهاد بیشتر از جنبه اختیاری بودن، اجباری است و مهم‌ترین عامل اثرگذار در ادامه روند قیمت‌گذاری در بازار رویکرد دولت در حمایت از صنعت خودرو و بی‌توجهی به راهکارهای ارائه شده از سوی شورا بوده است. شیوا با بیان اینکه شورای رقابت راه‌حل رقابتی شدن در بازار خودرو را عدم دخالت در مسائل خودرویی کشور می‌داند، می‌گوید: شورا به‌منظور ایجاد رقابت در بازار خودرو دو راهکار را به دولت پیشنهاد داده، اما تاکنون هیچ یک از این راهکارها عملیاتی نشده است. وی اولین راهکار رقابتی شدن بازار خودرو را کاهش یا صفر کردن تعرفه واردات خودرو می‌خواند. او در تبیین دومین پیشنهاد شورا بر ورود تولیدکنندگان جدید به بازار خودرو ایران تاکید دارد، تولید کنندگانی که به تولید خودروهایی با رنج قیمتی زیر 40 میلیون تومان به عرضه محصول بپردازند. تا از این طریق قیمت‌ها در این محدوده رقابتی شوند.
 
وی تنها مسیر رقابتی شدن بازار خودروهای زیر 40میلیون تومان را این دو موضوع می‌داند. با این حال به‌نظر می‌رسد که عدم‌حمایت دولت از پیشنهادهای ارائه شده از سوی شورا موجب شده که شورای رقابت همچنان به قیمت‌گذاری محصولات بپردازد. به‌این‌ترتیب، به‌نظر می‌رسد شورای رقابت در شرایط پساتحریم بار دیگر قصد دارد، راهکارهای رقابتی شدن بازار خودرو را به تولیدکنندگان و دولت گوشزد کند. در این بین، کارشناسان نیز تغییر مسیر شورا را مثبت ارزیابی می‌کنند و تاکید دارند که شورای رقابت باید هرچه زودتر به جای قیمت‌گذاری که مخل فضای رقابتی در بازار است، خودروسازان را مجبور به فعالیت در بازار رقابتی کند. یکی از راه‌های رقابتی شدن بازار خودرو در شرایط پساتحریم حضور شرکای خارجی در بازار ایران و افزایش تنوع محصولات در رنج‌های قیمتی به‌خصوص محدوده قیمتی زیر 40 میلیون تومان است که قدرت خرید بسیاری از مشتریان داخلی در این بازه قیمتی است. هرچند کارشناسان کاهش تعرفه واردات خودرو در کشور را محتمل نمی‌دانند، اما به اعتقاد آنها در شرایط پساتحریم دولت می‌تواند با ورود تولیدکنندگان جدید در بازه‌های مختلف قیمتی بازار خودرو ایران را رقابتی کند. با این حال، به‌نظر می‌رسد که دولت تمایل چندانی به این موضوع ندارد و همسو با نظر خودروسازان همچنان به تولید محصولات قدیمی تولیدی که تیراژ اقتصادی برای صنعت خودرو به همراه دارد، رضایت دارد.
 
در همین زمینه، موسی غنی‌نژاد، اقتصاددان در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه برداشتن دیوار تعرفه‌ای در شرایط کنونی که کشور دچار تغییر و تحولاتی در فضای سیاسی و اقتصادی شده باید به مرور صورت بگیرد، می‌گوید: در کنار این موضوع، شورا باید به دولت فشار وارد کند تا تولیدکنندگانی به کشور وارد ‌شوند که در رنج قیمتی زیر 40 میلیون تومان به تولید بپردازند. تا بازار این خودروها نیز تکانی جدی را تجربه کند. غنی‌نژاد تاکید دارد، شورا باید به جای قیمت‌گذاری به رقابتی کردن بازار بپردازد و اگر دولت نیز مانع ایجاد می‌کند با پیشنهاد و حتی فشار به وظایف قانونی خود یعنی رفع انحصار و ایجاد رقابت بپردازد. مهم آن است که شورا متوجه شود، قیمت‌گذاری راهکار مناسبی برای کنترل بازار نیست. در این میان اعضای شورا تاکید دارند، چون تولیدکنندگان خودرو سود و منافع خود را تولید برخی خودروهای قدیمی و افزایش قیمت می‌بینند؛ بنابراین تمایلی به ورود رقبای جدید در بازار ندارند و دولت نیز به‌منظور حمایت از تولید داخل، زمینه‌های بروز هر گونه رقابتی در بازار خودرو را بسته است، بنابراین قیمت‌ها و تولیدات براساس خواست مشتریان نیست. در این بین شورای رقابت نیز باید هر دو طرف را راضی نگه دارد به همین دلیل انتقادهای زیادی صورت می‌گیرد. بهاره عریانی، پژوهشگر صنعت خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه شورای رقابت در شرایط پساتحریم باید تجدیدنظری جدی در وظایف خود داشته باشد، می‌گوید: بازار خودرو در حال حاضر انحصاري است و عرضه و تقاضا نقشی در تعیین قیمت خودرو ندارد. در این شرایط شورای رقابت سعی دارد با كار كارشناسي قيمت‌ها را به نفع مصرف‌كننده و توليدكننده تعیین ‌کند، اما این روند باید تغییر کند. وی تاکید می‌کند که در شرایط پساتحریم، قطعا دولت باید تعرفه خودروهای خارجی که می‌توانند با خودروهای زیر 40 میلیون تومان رقابت کند را کاهش دهد تا بازار رقابتی شود.
 
وی ادامه می‌دهد که این شورا باید کنترل بازار خودرو و نظارت بر قیمت‌ها را کنار بگذارد و با ورود به وظیفه اصلی خود یعنی رقابتی کردن بازار، مسیر توسعه صنعت خودرو را دنبال کند.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , تولید خودرو , بازار خودرو , قیمت خودرو , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
3

این شورا هم سالی یکی دو بار جلسه تشکیل میده و هر بار هم همین حرفها را با یک لحن مردم پسند تکرار میکنه و هیچ تغییر در روند کاری و خودرویی مشاهده نمیشه. چراکه تمام اعضای این شورا بشدت در مسئله خودرو یا ذینفع هستند و یا رئیسشان منفعت دارد.ما سالهاست که از شما از این دست حرفهای زیبا میشنویم ولی در عمل بجز گرانی شدید خودرو و اسیر شدن در تعمیرگاه و کشته و معلول شدن و سوختن در محصولات تولیدی شما چیزی بیشتر ندیدیم. محصولات مشترک جدید هم با حذف تمام امکانات و قیمت 3برابری به لطف مسئولین و شورای رقابت مهمان مردم ایران میشوند. ایکاش مردمان کشورم ایران به مانند اسم بزرگ ایران همان اتحاد و همت بلند را هنوز هم میداشتند
14:22  1395/08/18
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی.شاهین پلاس موعد تیرماه : سلام دعوتنامه برج ۵ اومد و پر کردم و ۳۰ روز داره پر میشه
شاهین پلاس6 : آره اینا والا ژنو بچه شاید بشناسن
شاهین پلاس5 : منم میرم اعتراض میکنم تهرانم میشه زنم برد
شاهین : دوستان بخدا نامیده والا نمیده من میخوام برم اعتراض کنم بندرعباس هستم لطفا هر کی می‌تونه بگه
شاهین اتومات : بخدا من از دوسال پیش گیر افتادم فکر کردم حواله اش خوبه خیلی خوبه شاهین اتومات الان تحویل نداده انتظار دارین شاهین پلاس تحویل بده کاش میشد هیچوقت حواله نخرم
حمید هادی زاده : ببخشید ولی واقعا که من 3.4سال پیش اسم نوشتم هنوزم تحویل نگرفتم پولمم رفت رو هوا چندتا پروژه هم دارم ای کاش سایپا نبود
شاهین پلاس اتومات : چی زدی داداش
داریوش : الان ۲۶ اسفند در حال فاکتوره شما چطور میگی تکمیل وجه مرداد را تحویل گرفتی
داریوش : سلام مبارکه خرید شما چی بود شاهین پلاس شاهین جی نوع قرارداد چی بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلسی : اسفند ماه اطلس جی بودن
فوق العاده 23بهمن : عزیزان اینجا هیچکس اطلاعات خاصی نداره فقط تاریخ فاکتور شدن گذاشته میشه
علی : سلام تکمیل وجه اسفند که الان فاکتور شده اطلس Gبودن یاGLجایگزین؟؟؟
پیش فروش دهه فجر : روزانه چند تا فاکتور میکنن آخه وقتی ماشین ندارن چرا دوباره ثبت نام میکنن از بهمن نصف پولو زدیم از تیر هم تکمیل وجه کردیم یعنی داره پیش فروش از فروش فوری سبقت میگیره داداش اسمش روشه پیش فروش کمک به تولید بعد 15 روز از تکمیل وجه باید دست مردم باشه این مردمی که همه جا پشت شماست آدم حساب کنید این لگنشون رو بدید اگه میدونستم اینطوری مسخره بازیه قید 60 تومنو میزدم از بازار مستقیم میخریدم
علی : رو نمودار تو مرحله ی قاکتر شده است اما تو وضعیت خودرو مشتری نوشته تخصیص شده،این یعنی الان چی؟فاکتور شده یانه؟
اطلسی : مگه قراره باز جنگ شروع شه
پانا : یعنی پلاک شد
پانا فولادی 31مرداد : دوستان پانا رینگ فولادی تیر کسی مونده فاکتور نشده باشه
س ا ی ن ا : سلام،نه
معصومه : خدالعنتتون کنه مسئولین سایپا اینقدر ماشین روندادی که دوباره شیپورجنگ نواخته شده ودوباره خطر بیخ گوش ایران هست وسرمایه مردم بیچاره دردستان شماست چقدرباروح روان مردم بازی میکنید اوندوفعه اگه به سرعت فاکتورشده بودوماشین ها ازاون شرکت کثیف سایپا بیرون اومده بود اون اتفاق نمیفتاد الان هم اینقد لف دادی تاسرمایه مردم روبسوزونی خداریشه کن کنه هرچی ظلم رواز ایران