کراس اوور کامپکت و لوکس X1 از سال 2009 به لیست محصولات بی ام وی اضافه شده و اکنون در نسل دوم خود به سر می برد.
همانند اکثر خودروهای ساخت بی ام وی این کراس اوور تقریبا 35 هزار دلاری نیز با طیف وسیعی از پیشرانه های مختلف – از انواع چهار سیلندر کم مصرف گرفته تا نمونه های شش سیلندر قدرتمند – ارائه شده است.
در سال های اخیر کمپانی بی ام وی گام های بزرگی را در راستای حفاظت از محیط زیست از طریق به کارگیری پیشرانه های سبز و همچنین کاهش آلایندگی خودروهای خود برداشته است.
پس از ارایه نسخه iPerformance سری هفت با مصرف سوخت 3.6 لیتری، این بار نوبت X1 رسیده تا تجربیات به دست آمده در سری خودروهای i در آن مورد استفاده قرار گیرد.
بی ام وی X1 xDrive25Le iPerformance که چند روز پیش در نمایشگاه چنگدو موتور شو 2016 در چین معرفی شد، اولین کراس اوور کامپکت لوکس است که به پیشرانه هیبریدی شارژی (Plug in) مجهز می شود.
این نسخه که بر پایه X1 با فاصله محوری طولانی تر شکل گرفته، به پیشرانه هیبریدی امانت گرفته شده از خودروی 225xe Active Tourer مجهز گردیده؛ این پیشرانه شامل یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ در جلو و یک موتور برقی در عقب می شود.
موتور درون سوز 1.5 لیتری قدرت و گشتاوری به ترتیب برابر با 134 اسب بخار و 220 نیوتن متر بر ثانیه دارد؛ موتور الکتریکی نیز 94 اسب بخار قدرت و 165 نیوتن متر گشتاور تولید می کند.
بنابراین خروجی پیشرانه در مجموع برابر با 228 اسب بخار قدرت و 385 نیوتن متر گشتاور می باشد. با این مشخصات شتاب صفر تا صد این کراس اوور 7.4 ثانیه عنوان شده؛ همچنین موتور الکتریکی می تواند با تکیه بر باتری های 10.7 کیلو وات ساعتی، تا مسافت 60 کیلومتری و با حداکثر سرعت 120 کیلومتر در ساعت X1 را جابجا کند.
اما جالب ترین مساله در مورد این کراس اوور که فقط برای بازار چین در گرفته شده به مصرف سوخت اعجاب انگیز آن بر می گردد.
بی ام ویX1 xDrive25Le iPerformance در حالت هیبریدی برای پیمایش صد کیلومتر ترکیبی فقط به 1.8 لیتر سوخت نیاز دارد که با توجه به استانداردهای امروزی میزانی بسیار کمی محسوب می شود.
باک این خودرو گنجایش 35 لیتر سوخت را دارد که در صورت رانندگی در حالت غیر هیبریدی، راننده جوان چینی تا مسافت 630 کیلومتری نیازی به سوخت گیری نخواهد داشت.
بنابراین با کمک گرفتن از علم مفید ریاضی می توان حساب کرد که در این حالت مصرف سوخت X1 چیزی در حدود 5.5 لیتر در 100 کیلومتر خواهد بود.
در واقع تفاوت بین رقم 5.5 لیتر و 1.8 لیتر ناشی از تفاوت در استانداردهای اندازه گیری مصرف سوخت خودروهای هیبریدی است، به شکلی که در صد کیلومتر اول با استفاده از نیروی موتورهای برقی ، ممکن است مصرف سوخت خودرو واقعا 1.8 لیتر باشد.
اما پس از خالی شدن شارژ باتری ها، موتور درون سوز انرژی بیشتری مصرف می کند و در نهایت میزان پیمایش کلی با یک باک به حدود 630 کیلومتر محدود می شود که حکایت از میانگین مصرف 5.5 لیتر در یکصد کیلومتر دارد.
نکته جالب توجه اینکه X1 ویژه چینی ها در کارخانه های برلیانس مونتاژ خواهد شد. تا لحظه تنظیم خبر هنوز اطلاعاتی درباره قیمت این خودرو منتشر نشده است.