روز گذشته مجموعه تالار وحدت در قلب پایتخت به محل رونمایی و معرفی لوکس ترین سدان رنو تبدیل شده بود، مدل جالب توجه تلیسمان که به تازگی در بازارهای جهانی معرفی شده است و یک خودرو کاملا داغ و استراتژیک برای رنو محسوب می شود قرار است از هفته آینده توسط شرکت نگین خودرو به عنوان نماینده وارداتی رنو در ایران به شکل رسمی عرضه شود.
در مورد این خودرو جذاب پیش از این نیز مطالبی در دیجیاتو منتشر شده است، از این رو برای آشنایی بیشتر با این سدان سایز متوسط می توانید به مطلب معرفی رنو تلیسمان مراجعه فرمایید و یا تجربه رانندگی با تلیسمان و مقایسه مشخصات آن با خودروهای رقیب را مطالعه کنید.
با این حال می توان در توضیحی اجمالی تالیزمان را سدانی لوکس و مجهز به مدرن ترین تکنولوژی های صنعت خودرو اروپا با قیمت رقابتی در برابر خودروهای نسبتا ساده آسیایی نظیر هیوندای سوناتا، کیا اپتیما، تویوتا کمری و هوندا آکورد توصیف کرد.
در واقع اعلام قیمت 164 و 179 میلیون تومانی برای تیپ های نیمه فول و فول تلیسمان مهمترین اتفاق مراسم روز گذشته بود، چرا که پیشتر مشخصات فنی این خودرو نظیر استفاده از پیشرانه 1.6 لیتری توربو چاجر به قدرت 190 اسب بخار و گیربکس هفت سرعته دوبل کلاچ برای همگان روشن شده بود.
تالیسمان در واقع از نظر قیمتی می تواند رقیب مستقیم خودروهای کره ای نظیر سوناتا و اپتیما مبدل شود و همزمان از نظر قدرت و عملکرد موتور با تویوتا کمری هیبرید به عنوان یکی از پیشرفته ترین خودروهای موجود در کشورمان رقابت کند.
از این رو در جذابیت این مدل برای مصرف کنندگان هیچ شک و تردیدی وجود ندارد، به خصوص که باتوجه به طراحی فوق العاده ظاهری و استفاده از امکانات و تجهیزات رفاهی کامل در فضای داخلی، جای گله و شکایتی از این جهات نیز برای مشتریان باقی نمی ماند.
از جالب ترین امکانات رفاهی تلیسمان در نسخه فول می توان به سقف پانوراما، استفاده از تبلت 8.7 اینچی در بخش مرکزی داشبورد، مجموعه سنسورهای کمکی راننده در چهار گوشه خودرو، سیستم نمایشگر اطلاعات روی شیشه جلو (HUD) و تجهیزات متداول تری نظیر صندلی های چرمی مجهز به حافظه، مُد های چهارگانه رانندگی شامل حالت های اقتصادی، راحت، معمولی و اسپرت، امکان تغییر نور پردازی فضای داخل و مواردی از این دست اشاره کرد.
با این اوصاف تنها زمینه تردید و دو دلی خریداران شاید مسائل مربوط به بازار فروش و خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی رنو در ایران باشد که البته به گفته مدیران نگین خودرو، برنامه جامعی برای تقویت مجموعه های خدماتی و توسعه امکانات کمی و کیفی نمایندگی ها در دستور کار قرار گرفته و از این رو جایگاه خودروهای وارداتی رنو در بازار ایران تقویت خواهد شد.
مسلما با توجه به اختلاف قیمتی حدود 15 میلیون تومانی میان مدل های نیمه فول رنو تلیسمان (قیمت اعلامی 164 میلیون تومان) و نمونه فول با قیمت اعلامی 179 میلیون تومان، تفاوت تجهیزات این دو نمونه دارای اهمیت محسوب می شود.
طبق اطلاعات اولیه که در مراسم رونمایی اعلام شد، تفاوت این دو تیپ به روکش پارچه ای صندلی ها، مانیتور کوچکتر 7 اینچی در بخش مرکزی داشبورد و رینگ های کوچکتر و احتمالا کاهش فهرست برخی تجهیزات رفاهی نظیر مجموعه حسگرهای کمک رانندگی و سامانه HUD مربوط خواهد بود.
با این حال باید تا زمان آغاز فروش رسمی رنو تلیسمان که اوایل هفته آینده (دهم مهرماه) اعلام شده است، صبر کرد و منتظر آخرین تغییرات در قیمت گذاری یا فهرست تجهیزات رفاهی ماند.
در مجموع با توجه به افزایش چشمگیر فروش محصولات رنو در بازار کشورمان در شرایط پسا برجام، می توان توسعه بازار خودروهای وارداتی این شرکت را گام مهم بعدی رنو در بازار ایران دانست.
از این رو امید است که قیمت گذاری رقابتی رنو تلیسمان، سرآغازی برای رقابتی تر شدن بازار خودروهای وارداتی در رده قیمتی کمتر از 200 میلیون تومان در ایران باشد، اتفاقی که توامان با بهبود شرایط خدمات دهی می تواند زمینه دلگرمی مشتریان نسبت به بازار نه چندان داغ خودروهای وارداتی را فراهم آورد.