محرمانه‌های رنو در ایران

 

محرمانه‌های رنو در ایران

 
فعالیت کنونی رنو پس از لغو تحریم‌ها طبق انتظارات پیش نمی‌رود و این شرکت برخلاف تصور دست‌اندرکاران صنعت خودرو ظاهرا عجله‌ای برای توسعه فعالیت‌های خود در ایران ندارد، این در شرایطی است که این شرکت فرانسوی همانند رقیب خود یعنی خودروسازی پژو خلف وعده نکرد و با تشدید تحریم‌ها همچنان در خودروسازی ایران حضور یافت. حال این سوال مطرح است که چرا رنو با وجود مشکلاتی که در دوران تحریم به دوش کشید هم‌اکنون تنها به تولید تندر و ساندرو در ایران اکتفا کرده و برنامه جامعی برای حضور در ایران ارائه نمی‌دهد؟ آن‌طور که به‌نظر می‌رسد رنو بر سر خواسته خود مبنی بر همکاری همزمان با دو شرکت بزرگ خودروساز داخلی پافشاری می‌کند؛ این در شرایطی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت با این خواسته مخالفت می‌کند، اما دلیل مخالفت این وزارتخانه چیست؟ طبق اظهارات معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت، این وزارتخانه مقرراتی برای حضور شرکت‌های خودروساز خارجی در ایران وضع کرده مبنی‌بر اینکه تولیدکنندگان خارجی نمی‌توانند بیشتر از یک شریک در ایران داشته باشند حال آنکه شرکت‌های داخلی می‌توانند شرکای بسیاری را برای همکاری انتخاب کنند.
 
اینکه سیاست وزارت صنعت در این زمینه با چه اهدافی دنبال می‌شود با اظهار نظر‌های مختلفی از سوی کارشناسان روبه‌رو است حال آنکه این کارشناسان متفق‌القول تاکید می‌کنند که تجربه جوینت‌ونچر رنو با دو شرکت خودروسازداخلی تجربه موفقی نبوده به همین دلیل مسوولان وزارت صنعت این مقررات را برای جلوگیری از تکرار پلت‌فرم مشترک ال90 با رنو وضع کردند. در این زمینه محسن صالحی‌نیا، معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» نیز با بیان اینکه وزارتخانه در مذاکرات جدید تاکید بسیاری بر همکاری یک خودروساز خارجی با یک خودروساز داخلی دارد، تایید می‌کند که در حال حاضر سیاست‌های وزارت صنعت اینگونه نیست که یک شرکت خارجی با چند شرکت داخلی همکاری داشته باشد. با توجه به سیاست مسوولان صنعتی کشور در این زمینه، به‌نظر می‌رسد رنو همچنان بر خواسته خود پافشاری می‌کند و این وضعیت مانعی برای توسعه فعالیت این شرکت فرانسوی در ایران به شمار می‌رود.
 
این موضوع در حالی است که چندی پیش پیمان کارگر، قائم مقام مدیرعامل رنو در امور آفریقا و خاورمیانه در رونمایی از خودرو ساندرو استپ وی نیز تاکید کرد که با ادامه وضعیت فعلی، رنو عجله‌ای برای بستن قرارداد جدید در ایران ندارد. در همین زمینه، یک منبع آگاه در گفت وگو با «دنیای اقتصاد» از تغییر سیاست رنو در ایران به‌دنبال سخت‌گیری مدیران دولتی خبر داده است. آنگونه که به‌نظر می‌رسد، رنو قصد دارد به‌صورت همزمان سه سیاست را دنبال کند. سیاست اول ادامه همکاری با دو خودروساز بزرگ داخلی در قالب شرکت رنو-پارس است. سیاست دوم، همکاری با دو خودروساز ایرانی براساس شیوه جدید مانند خرید سهام است؛ نه در قالب جوینت‌ونچر و سیاست سوم نیز تولید خودروهای ارزان قیمت به‌صورت مستقل است. بنابر سیاست اول، رنو قصد دارد محصولات پلت‌فرم ال‌90 را در شرکت رنو-پارس دنبال کند و تولید خودروهای تندر و ساندرو را به‌منظور کسب بخشی از سهم بازار ادامه دهد. اما آنگونه که کارگر خبر داده قرار است دو یا سه خودروی دیگر براساس پلت‌فرم ال90 تولید شود.
 
بنابراین در شرایطی که رنو قصد قطع همکاری با دو شرکت سایپا و ایران خودرو در قالب شرکت رنو پارس را ندارد، اما به‌نظر می‌رسد بر اساس سیاست دوم خود خواستار همکاری مجدد با شیوه‌ای جدید با دو شرکت بزرگ خودروساز کشورمان است. به این ترتیب این شرکت در حال مذاکره با دو شرکت ایران خودرو و سایپا به‌منظور دستیابی به یک شیوه جدید همکاری است. هرچند سیاست این شرکت در این بخش با مانع جدی از سوی وزارت صنعت مواجه است. یک کارشناس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه رنو تمایل ندارد همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد بچیند، می‌گوید: رنو تمایل دارد به‌طور همزمان با دو خودروساز کار کند، اما چون وزارتخانه اجازه نمی‌دهد؛ این شرکت به‌دنبال شیوه‌های جدید همکاری است. که به‌نظر می‌رسد این سیاست نیز در نهایت با خرید بخشی از سهام یک شرکت خودروساز خاتمه یابد.
 
در این میان به‌نظر می‌رسد که سیاست‌ سوم رنو در ایران این است که مدیریت بخشی از تولیدات خود در ایران را در دست داشته باشد تا بتواند روند تولید و فروش مفیدتری را ارائه کند. این موضوع از آن رو مطرح می‌شود که یکی از برنامه‌های رنو در جهان تولید خودروهای ارزان قیمت است. از جمله این موارد می‌توان به پروژه تولید لوگان و کوئید در کشورهای در حال توسعه اشاره کرد. از آنجا که تولید لوگان یا همان ال90 در ایران نتوانست براساس برنامه‌ریزی قیمتی این شرکت پیش برود؛ بنابراین این شرکت قصد دارد، محصولات با رنج پایین قیمتی خود را به‌صورت مستقل تولید کند. در این زمینه نیز پیمان کارگر به تولید مستقل کوئید اشاره کرده است. برخی از کارشناسان عامل مهم در این زمینه را بالا بودن قیمت تمام شده خودرو در ایران می‌دانند ومعتقدند چون تولید ال90 نیز براساس خواسته رنو با قیمت پایین ادامه نیافت و در حال حاضر نیز این شک و شبهه وجود دارد که شرکت‌های خودروساز داخلی نتوانند تولیدات این شرکت را با قیمت اقتصادی به تولید برسانند این شرکت قصد دارد برخی از محصولات خود را در ایران به‌صورت مستقل تولید کند. بنابراین کارشناسان، علت برخی مخالفت‌ها با توسعه فعالیت رنو در ایران را خواسته این شرکت مبنی بر استقرار سیستماتیک خدمات پس از فروش، فروش و کیفیت رنو ایران می‌خوانند، خواسته‌ای که در دیگر کشورها نیز صورت گرفته اما با مخالفت‌هایی در این زمینه مواجه است.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , رنو , ال 90 , تندر90 , پارس تندر , ساندرو , پارس خودرو , سایپا , واردات خودرو , تولید خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
دوست : ظاهرا به همه ۱۵ و ۱۶ اسفندی ها سفید شیری فاکتور کردن. درسته؟ اگه کسی رنگ دیگه فاکتور شده اعلام کنه.
ناهید : از دوهفته پیش که تجمع شد کلا متوقف شد فاکتور
محمد : اگه همینایی که میرن تجمع باعث گرونی شاهین نشدن بهانه ندادن دست سایپا که فشار بیاره به صمت گرون کن تا تولید ببریم بالا وگرنه نمیصرفه
bac x3 : با سلام دوستان عزیزی که در اردیبهشت خودرو bacx3 تحویل گرفتند چه مبلغی بابت تفاوت مالیات و عوارض سال ۱۴۰۴ با ۱۴۰۳ پرداخت کردید؟
وحید : سلام دوستان پیرو صحبت دوستمون آقا ماشین ها رو به قیمت برای فروش بگذارید حداقل بعداز این همه انتظار به قیمت واقعی بفروشیم من دیدم میام جلو جلو میزان برای فروش اونم به قیمت مفت بابا کسی نمیاد ماشینی که هنوز فاکتور نشده رو بگیره لطفا بازار خراب نکن
خشایار : دوستان گرامی سلام وقتتون بخیر میگم کسی ایکس پنج با چشماش رویت کرده ببینم مشکلش حل شده یانه مممنونم اطلاع بدین
محمد : تا فاکتور میخواد راه بیوفته یک عده مشخص نیست چرا دنبال تجمع هستن که بهانه گرونی برای سایپا محیا کنن فشار بیاره به صمت که گرون کن تولید ببریم بالا وگرنه مردم تجمع میکنن ،دقیقا حرفی که ایران خودرو گفت گرون کنین تا بفروشیم وگرنه ماشین نمیفروشیم
محمد : بازم فاکتور میشد قطره چکانی ولی تجمع گذاشتن دیگه فاکتور کلا قطع شد حتی gl
علیرضا x5 شهریور : سلام آقا خودروی من رنگ مشکی، هست، تحویل با شاسی انجام می‌دهند. تحویلی به این صورت هست ما که قبلا پلاک شدیم رفتیم ته انبار،هر چه بعد از تولید و پلاک شده مثلا ثبت نامی های آبان و دیماه،میاد داخل انبار جلو ما قرار میگیره،پس اونایی که جلوتر هستند زودتر بارگیری میشن،البته باید ۸ خودرو سواری کش مال هر شهری تکمیل باشه،روز تعطیل اداره تحویل تعطیل هست ولی بارگیری انجام میشه
حسن : بهترین خودروهای لوکس دنیا سرازیر شده به سوریه ارزش پولشون داره روز به روز بیشتر میشه ووووووو بعد ما نشستیم ک لگن کی بهمون تحویل میدن تا اینا باشن آب خوش از گلوی هیچ ایرانی جز خواص دوستان آشنایان آقا زاده ها پایین نخواهد رفت
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
خسارت دیده از سایپا : افرین بشما. سایپا هم میدونه مردم بیخیالن میخوان همه کاراشونو بکنن سر فرصت مناسب اونوقت برن سراغ سایپا. اینوری یک ماه دیگه وقت دارن باریکلا عجب پیشنهادی
علی : تاریخ تحویل سیستمی تون چه زمانی بوده؟
محسن : دوست عزیز شما همون پرسنل سایپا هستید در پوستی دیگر یک سوال شما راهنمایی میکنید تاحلا چندتا خودرو تحویل گرفتی ثبت نام کردی
الاف سایپا : آی مردمی دارین این همه اعتراض رو میبینید بالا غیرتن پولتونو به ماشین دسته دوم بدین ولی دست این دزدها نزدید حداقلش اینه فکرت راحته درگیری فکری نداری
ساینا دوگانه : سلام آقا توحید من از 22 اسفند تا الان 4 میلیون سود تاخیر بهم دادن الانم باید 2700 واریز کنم که فاکتور کنن اونم یک ماه دیگه ؟ چرا اینقدر سود کم تعلق گرفته بهم ؟ پیش فروش بودم مرحله اولم ول آذر ریختم
شیدا : پاسخ به RS تحویل هفته چهار اردیبهشت: من پذیرش 10 دی تحویل هفته چهارم اردیبهشت تکمیل وجه 1 اردیبهشت در وضعیت آماده تخصیص ام. یه آقایی چند روز پیش گفت 31 فروردین تکمیل وجه کرده rs و فاکتور شده. الان خوندم واسه شما نشده واقعا معلوم نیست چجوریاست
محمد 207دنده ایTU5 : البته در حالت خوشبیانه 1میلیارد و 200 ......
ساینا اس1404 : پیش بینی در گدال شده قیمت ساینا به قیمت 650میلیون و تا انتهای سال از 750میلیون عبور خواهد کرد
توحید ارومیه : سلام مرسی مهدی جان فرق العاده ها 36درصد هست.پیش فروش ها متفاوت هست بعضی ها سود مشارکت 16درصد دارن بعضی ها 14 بعضی ها 11بعضی ها هم 9درصد که بسته به طرح ثبت نام و مدت زمان دعوتنامه متفاوت هست.اما همگی با 12درصد سود تاخیر در تحویل برای فهمیدن سو تاخیر باید اول خودرو تحویل گرفته باشی بعد با کارشناس تماس بگیر واست میگه
پیش بینی گدال : قیمت خودروی 207 دنده ای پیش بینی ها از قیمت 1میلیارد و 200میلیون در گدال انجام شده است و اتومات این نسخه از 207 بالای 1میلیارد و 300میلیون پیش بینی شده است