محرمانه‌های رنو در ایران

 

محرمانه‌های رنو در ایران

 
فعالیت کنونی رنو پس از لغو تحریم‌ها طبق انتظارات پیش نمی‌رود و این شرکت برخلاف تصور دست‌اندرکاران صنعت خودرو ظاهرا عجله‌ای برای توسعه فعالیت‌های خود در ایران ندارد، این در شرایطی است که این شرکت فرانسوی همانند رقیب خود یعنی خودروسازی پژو خلف وعده نکرد و با تشدید تحریم‌ها همچنان در خودروسازی ایران حضور یافت. حال این سوال مطرح است که چرا رنو با وجود مشکلاتی که در دوران تحریم به دوش کشید هم‌اکنون تنها به تولید تندر و ساندرو در ایران اکتفا کرده و برنامه جامعی برای حضور در ایران ارائه نمی‌دهد؟ آن‌طور که به‌نظر می‌رسد رنو بر سر خواسته خود مبنی بر همکاری همزمان با دو شرکت بزرگ خودروساز داخلی پافشاری می‌کند؛ این در شرایطی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت با این خواسته مخالفت می‌کند، اما دلیل مخالفت این وزارتخانه چیست؟ طبق اظهارات معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت، این وزارتخانه مقرراتی برای حضور شرکت‌های خودروساز خارجی در ایران وضع کرده مبنی‌بر اینکه تولیدکنندگان خارجی نمی‌توانند بیشتر از یک شریک در ایران داشته باشند حال آنکه شرکت‌های داخلی می‌توانند شرکای بسیاری را برای همکاری انتخاب کنند.
 
اینکه سیاست وزارت صنعت در این زمینه با چه اهدافی دنبال می‌شود با اظهار نظر‌های مختلفی از سوی کارشناسان روبه‌رو است حال آنکه این کارشناسان متفق‌القول تاکید می‌کنند که تجربه جوینت‌ونچر رنو با دو شرکت خودروسازداخلی تجربه موفقی نبوده به همین دلیل مسوولان وزارت صنعت این مقررات را برای جلوگیری از تکرار پلت‌فرم مشترک ال90 با رنو وضع کردند. در این زمینه محسن صالحی‌نیا، معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» نیز با بیان اینکه وزارتخانه در مذاکرات جدید تاکید بسیاری بر همکاری یک خودروساز خارجی با یک خودروساز داخلی دارد، تایید می‌کند که در حال حاضر سیاست‌های وزارت صنعت اینگونه نیست که یک شرکت خارجی با چند شرکت داخلی همکاری داشته باشد. با توجه به سیاست مسوولان صنعتی کشور در این زمینه، به‌نظر می‌رسد رنو همچنان بر خواسته خود پافشاری می‌کند و این وضعیت مانعی برای توسعه فعالیت این شرکت فرانسوی در ایران به شمار می‌رود.
 
این موضوع در حالی است که چندی پیش پیمان کارگر، قائم مقام مدیرعامل رنو در امور آفریقا و خاورمیانه در رونمایی از خودرو ساندرو استپ وی نیز تاکید کرد که با ادامه وضعیت فعلی، رنو عجله‌ای برای بستن قرارداد جدید در ایران ندارد. در همین زمینه، یک منبع آگاه در گفت وگو با «دنیای اقتصاد» از تغییر سیاست رنو در ایران به‌دنبال سخت‌گیری مدیران دولتی خبر داده است. آنگونه که به‌نظر می‌رسد، رنو قصد دارد به‌صورت همزمان سه سیاست را دنبال کند. سیاست اول ادامه همکاری با دو خودروساز بزرگ داخلی در قالب شرکت رنو-پارس است. سیاست دوم، همکاری با دو خودروساز ایرانی براساس شیوه جدید مانند خرید سهام است؛ نه در قالب جوینت‌ونچر و سیاست سوم نیز تولید خودروهای ارزان قیمت به‌صورت مستقل است. بنابر سیاست اول، رنو قصد دارد محصولات پلت‌فرم ال‌90 را در شرکت رنو-پارس دنبال کند و تولید خودروهای تندر و ساندرو را به‌منظور کسب بخشی از سهم بازار ادامه دهد. اما آنگونه که کارگر خبر داده قرار است دو یا سه خودروی دیگر براساس پلت‌فرم ال90 تولید شود.
 
بنابراین در شرایطی که رنو قصد قطع همکاری با دو شرکت سایپا و ایران خودرو در قالب شرکت رنو پارس را ندارد، اما به‌نظر می‌رسد بر اساس سیاست دوم خود خواستار همکاری مجدد با شیوه‌ای جدید با دو شرکت بزرگ خودروساز کشورمان است. به این ترتیب این شرکت در حال مذاکره با دو شرکت ایران خودرو و سایپا به‌منظور دستیابی به یک شیوه جدید همکاری است. هرچند سیاست این شرکت در این بخش با مانع جدی از سوی وزارت صنعت مواجه است. یک کارشناس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه رنو تمایل ندارد همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد بچیند، می‌گوید: رنو تمایل دارد به‌طور همزمان با دو خودروساز کار کند، اما چون وزارتخانه اجازه نمی‌دهد؛ این شرکت به‌دنبال شیوه‌های جدید همکاری است. که به‌نظر می‌رسد این سیاست نیز در نهایت با خرید بخشی از سهام یک شرکت خودروساز خاتمه یابد.
 
در این میان به‌نظر می‌رسد که سیاست‌ سوم رنو در ایران این است که مدیریت بخشی از تولیدات خود در ایران را در دست داشته باشد تا بتواند روند تولید و فروش مفیدتری را ارائه کند. این موضوع از آن رو مطرح می‌شود که یکی از برنامه‌های رنو در جهان تولید خودروهای ارزان قیمت است. از جمله این موارد می‌توان به پروژه تولید لوگان و کوئید در کشورهای در حال توسعه اشاره کرد. از آنجا که تولید لوگان یا همان ال90 در ایران نتوانست براساس برنامه‌ریزی قیمتی این شرکت پیش برود؛ بنابراین این شرکت قصد دارد، محصولات با رنج پایین قیمتی خود را به‌صورت مستقل تولید کند. در این زمینه نیز پیمان کارگر به تولید مستقل کوئید اشاره کرده است. برخی از کارشناسان عامل مهم در این زمینه را بالا بودن قیمت تمام شده خودرو در ایران می‌دانند ومعتقدند چون تولید ال90 نیز براساس خواسته رنو با قیمت پایین ادامه نیافت و در حال حاضر نیز این شک و شبهه وجود دارد که شرکت‌های خودروساز داخلی نتوانند تولیدات این شرکت را با قیمت اقتصادی به تولید برسانند این شرکت قصد دارد برخی از محصولات خود را در ایران به‌صورت مستقل تولید کند. بنابراین کارشناسان، علت برخی مخالفت‌ها با توسعه فعالیت رنو در ایران را خواسته این شرکت مبنی بر استقرار سیستماتیک خدمات پس از فروش، فروش و کیفیت رنو ایران می‌خوانند، خواسته‌ای که در دیگر کشورها نیز صورت گرفته اما با مخالفت‌هایی در این زمینه مواجه است.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , رنو , ال 90 , تندر90 , پارس تندر , ساندرو , پارس خودرو , سایپا , واردات خودرو , تولید خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سایپا بی همه چیز : سلام دوستان پذیرش 14 آذر ماه هنوز فاکتور نشدم شاهین جی ،به خاطر رضای خدا فردا بیایید تا حقمان ثابت شود ساعت 9الی 12
سایپا بی همه چیز : سلام دوستان تاریخ پذیرش 14 آذر ماه هنوز فاکتور نشدم ،برای رضای خدا ،فردا بیایید تا جواب نگرفتید بر نگردید ساعت 9الی 11
تارا v1 تحویل 2تیر : دوستان تارا v1 پلاس هستم فروش فوری تحویل 2تیر .اول تا چندم خرداد فاکتور شده. دوماً به نظرتون کی فاکتور میشم.سفید رنگ فروش فوری
تارا اتوماتیک تیرماه. امیر حسین : سلام.تارا اتوماتیک تاچه شماره قرارداد ی فاکتور شده؟برا من از پنج خرداد آماده برا صدور فاکتور بروز شده.
حامد : مبلغی رو که واریز کردی منهای مبلغ قابل پرداخت تو فاکتور بکن هرچی موند بهت پس میدن
تجمع 17 خرداد : یادتون نره باید با دست پر برگردیم وگرنه اینا شاهین تحویل بده نیستن این حروم خورا
ناشناس : دوستان شرکت سایپا از قصد پیش فروشای مهر 402 که 290 میلیون واریز کردیمو گذاشته کنار اصلا هم واسش مهم نیست واسه همین هست تا الان از دادن پیامک دعوتنامه هفته چهارم اسفند ماه 403 سر باز میزنه خوداری میکنه تنها راهش قراردادمنو ببریم دادسرا اعلام جرم کنیم از شرکت سایپا ازش شکایت کنیم دادستان قوه قضاییه باید باشرکت دزد کلاهبردار برخورد قضایی کنه تنها راهش همین هست تا شکایت نکنیم شرکت سایپا دعوتنامه های هفته چهارم اسفند ماه 403 نمیفرسته بای اعصابمنو خورد کرده واسمون اعصاب نگذاشته
رضا : شاهین جی سانروف، 6ماه تاخیر داره بخاطر خدا فردا تمامی حواله داران شاهین جی در این تجمع شرکت کنند بخدا قسم اگه به این شرکت کلا بردار فشار نیاریم تحویل نمیده تاریخ تجمع17خرداد ساعت 9الی 12ظهر
X5 : سلام، ثبت نام بهمن x5 اردبیل هستم هنوز تکمیل وجه زرده چرا؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید : دوستان ماشین که دوشنبه زنگ زدم میکه تو صف بارگیری برای مشهد چند روزه میرسه مشهد ؟
رانا : برا من امروز بارگیری شده تیک حمل خودرو خورده تحویل توسط نمایندگی داره می چرخه تحویل 11خردادم بودم
پیش فروش 4 اسفند : سلام دوستان پیش فروش 3 اسفند اینجا اگه کسی هست ببیند فاکتور شده یا نه اطلاع بده ممنون
محمد : فرهاد یه سر بیا قزوین بچه ها دوست دارن ببیننت،خوشحال میشن از زیارتت.
عبدالله : معلوم نیست که بیاد
الی جون : آه وناله مردم ومشتریان گریبان شرکت مدیران خودرو رو گرفت واتبارآتیش گرفت وضررکرد چون هدفش کلاه سرمردم گذاشت
27 بهمن : نه فردا ایشالا، برگ سبز کارت ماشین کارت سوخت همه اینا هم صادر شده حتی برگ سبز دستمه ، کارت ماشین دست پسته ،
29بهمن : خب پیگیری کردین ببینین چرا اینقدر طول کشیده؟
صادق rs : سلام من هم مثه شما هستم و هنوز فاکتور نشدم
تحویل آذر : سلام شما کی تکمیل وجه انجام دادین؟ آیا تکمیل وجه دی و بهمن هم داریم؟