محرمانه‌های رنو در ایران

 

محرمانه‌های رنو در ایران

 
فعالیت کنونی رنو پس از لغو تحریم‌ها طبق انتظارات پیش نمی‌رود و این شرکت برخلاف تصور دست‌اندرکاران صنعت خودرو ظاهرا عجله‌ای برای توسعه فعالیت‌های خود در ایران ندارد، این در شرایطی است که این شرکت فرانسوی همانند رقیب خود یعنی خودروسازی پژو خلف وعده نکرد و با تشدید تحریم‌ها همچنان در خودروسازی ایران حضور یافت. حال این سوال مطرح است که چرا رنو با وجود مشکلاتی که در دوران تحریم به دوش کشید هم‌اکنون تنها به تولید تندر و ساندرو در ایران اکتفا کرده و برنامه جامعی برای حضور در ایران ارائه نمی‌دهد؟ آن‌طور که به‌نظر می‌رسد رنو بر سر خواسته خود مبنی بر همکاری همزمان با دو شرکت بزرگ خودروساز داخلی پافشاری می‌کند؛ این در شرایطی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت با این خواسته مخالفت می‌کند، اما دلیل مخالفت این وزارتخانه چیست؟ طبق اظهارات معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت، این وزارتخانه مقرراتی برای حضور شرکت‌های خودروساز خارجی در ایران وضع کرده مبنی‌بر اینکه تولیدکنندگان خارجی نمی‌توانند بیشتر از یک شریک در ایران داشته باشند حال آنکه شرکت‌های داخلی می‌توانند شرکای بسیاری را برای همکاری انتخاب کنند.
 
اینکه سیاست وزارت صنعت در این زمینه با چه اهدافی دنبال می‌شود با اظهار نظر‌های مختلفی از سوی کارشناسان روبه‌رو است حال آنکه این کارشناسان متفق‌القول تاکید می‌کنند که تجربه جوینت‌ونچر رنو با دو شرکت خودروسازداخلی تجربه موفقی نبوده به همین دلیل مسوولان وزارت صنعت این مقررات را برای جلوگیری از تکرار پلت‌فرم مشترک ال90 با رنو وضع کردند. در این زمینه محسن صالحی‌نیا، معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» نیز با بیان اینکه وزارتخانه در مذاکرات جدید تاکید بسیاری بر همکاری یک خودروساز خارجی با یک خودروساز داخلی دارد، تایید می‌کند که در حال حاضر سیاست‌های وزارت صنعت اینگونه نیست که یک شرکت خارجی با چند شرکت داخلی همکاری داشته باشد. با توجه به سیاست مسوولان صنعتی کشور در این زمینه، به‌نظر می‌رسد رنو همچنان بر خواسته خود پافشاری می‌کند و این وضعیت مانعی برای توسعه فعالیت این شرکت فرانسوی در ایران به شمار می‌رود.
 
این موضوع در حالی است که چندی پیش پیمان کارگر، قائم مقام مدیرعامل رنو در امور آفریقا و خاورمیانه در رونمایی از خودرو ساندرو استپ وی نیز تاکید کرد که با ادامه وضعیت فعلی، رنو عجله‌ای برای بستن قرارداد جدید در ایران ندارد. در همین زمینه، یک منبع آگاه در گفت وگو با «دنیای اقتصاد» از تغییر سیاست رنو در ایران به‌دنبال سخت‌گیری مدیران دولتی خبر داده است. آنگونه که به‌نظر می‌رسد، رنو قصد دارد به‌صورت همزمان سه سیاست را دنبال کند. سیاست اول ادامه همکاری با دو خودروساز بزرگ داخلی در قالب شرکت رنو-پارس است. سیاست دوم، همکاری با دو خودروساز ایرانی براساس شیوه جدید مانند خرید سهام است؛ نه در قالب جوینت‌ونچر و سیاست سوم نیز تولید خودروهای ارزان قیمت به‌صورت مستقل است. بنابر سیاست اول، رنو قصد دارد محصولات پلت‌فرم ال‌90 را در شرکت رنو-پارس دنبال کند و تولید خودروهای تندر و ساندرو را به‌منظور کسب بخشی از سهم بازار ادامه دهد. اما آنگونه که کارگر خبر داده قرار است دو یا سه خودروی دیگر براساس پلت‌فرم ال90 تولید شود.
 
بنابراین در شرایطی که رنو قصد قطع همکاری با دو شرکت سایپا و ایران خودرو در قالب شرکت رنو پارس را ندارد، اما به‌نظر می‌رسد بر اساس سیاست دوم خود خواستار همکاری مجدد با شیوه‌ای جدید با دو شرکت بزرگ خودروساز کشورمان است. به این ترتیب این شرکت در حال مذاکره با دو شرکت ایران خودرو و سایپا به‌منظور دستیابی به یک شیوه جدید همکاری است. هرچند سیاست این شرکت در این بخش با مانع جدی از سوی وزارت صنعت مواجه است. یک کارشناس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه رنو تمایل ندارد همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد بچیند، می‌گوید: رنو تمایل دارد به‌طور همزمان با دو خودروساز کار کند، اما چون وزارتخانه اجازه نمی‌دهد؛ این شرکت به‌دنبال شیوه‌های جدید همکاری است. که به‌نظر می‌رسد این سیاست نیز در نهایت با خرید بخشی از سهام یک شرکت خودروساز خاتمه یابد.
 
در این میان به‌نظر می‌رسد که سیاست‌ سوم رنو در ایران این است که مدیریت بخشی از تولیدات خود در ایران را در دست داشته باشد تا بتواند روند تولید و فروش مفیدتری را ارائه کند. این موضوع از آن رو مطرح می‌شود که یکی از برنامه‌های رنو در جهان تولید خودروهای ارزان قیمت است. از جمله این موارد می‌توان به پروژه تولید لوگان و کوئید در کشورهای در حال توسعه اشاره کرد. از آنجا که تولید لوگان یا همان ال90 در ایران نتوانست براساس برنامه‌ریزی قیمتی این شرکت پیش برود؛ بنابراین این شرکت قصد دارد، محصولات با رنج پایین قیمتی خود را به‌صورت مستقل تولید کند. در این زمینه نیز پیمان کارگر به تولید مستقل کوئید اشاره کرده است. برخی از کارشناسان عامل مهم در این زمینه را بالا بودن قیمت تمام شده خودرو در ایران می‌دانند ومعتقدند چون تولید ال90 نیز براساس خواسته رنو با قیمت پایین ادامه نیافت و در حال حاضر نیز این شک و شبهه وجود دارد که شرکت‌های خودروساز داخلی نتوانند تولیدات این شرکت را با قیمت اقتصادی به تولید برسانند این شرکت قصد دارد برخی از محصولات خود را در ایران به‌صورت مستقل تولید کند. بنابراین کارشناسان، علت برخی مخالفت‌ها با توسعه فعالیت رنو در ایران را خواسته این شرکت مبنی بر استقرار سیستماتیک خدمات پس از فروش، فروش و کیفیت رنو ایران می‌خوانند، خواسته‌ای که در دیگر کشورها نیز صورت گرفته اما با مخالفت‌هایی در این زمینه مواجه است.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , رنو , ال 90 , تندر90 , پارس تندر , ساندرو , پارس خودرو , سایپا , واردات خودرو , تولید خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مقرىx5 : ما هم ثبت نام ٥ دى ماه هستيم و متاسفانه دقيقا شرايط شما رو دارم يعنى هنوز تكميل وجه هم زرد هست
محمد به نرگس جان : سلام نرگس خانوم خوبید میگم شما ماشینتون رسید؟؟؟
ساسان : ای کاش اون بنده خدایی که میخواست کاه واسه مدیر سایپا بیارِ.زحمتشو بکشه ویک گونی بیاره .چون به مدیری که نمی‌فهمه باید ناهار کاه داد که صبح گاو بیاد سرکار وظهر خر برگرده خونه با خورجین پر
ساسان : سلام دوستان عزیز...چه تجمع بشه چه نشه اونا کارخودشون رو انجام میدن..بخدا اگه حرکتی نکنیم.پیش فروشها رو حداقل یکسال طول میکشه که تحویل بدن ودر طول این مدت صدرصد گرون میشه...پس باید فشار آورد که دولت یه کاری بکنه و زودتر تحویل بگیریم...انبارها پُراز ماشینِ..فقط فشار
امیرمحمد x5 آبان : سلام دوستان . فاصله بین شاسی و فاکتور معمولا چقدر طول میکشه؟
حمزه 1402 ثبت نام کردیم حالا1404 : محمد تو هنوز یادت ندادن دخالت توی کار کسی نداشته باشید .بشین خیلی هم...همینجا اعلام میشه هرکسی دوست داشت.خودم شخصن خیلی دورم .وگر نه میامدم.... بره شماها نیاید؟؟ 17خرداد یادتون نره
حامد ایکس پنج : کاکا شمادی هسی دیگه خب هنوز اذر شاسی نشده کامل نصف دی هم شده شما حتما رنگ مشکی هسی صبر کن شاسی میشه ما ابانیم خبری از تحویل نیست
مهدی : من امروز فاکتور شدم شاهین cvt پرداختی اول اردیبهشت 403 تحویل هفته چهارم دی ماه 403 ارسال دعوتنامه 30بهمن 403 تکمیل وجه یکم اسفند 403 سخا دوم اسفند
محمد : بعد تجمع افزایش قیمت اومد بعد بدبیراه به سایپا ندین دارین بهانه فشار اوردن سایپا به صمت برای افزایش قیمت میدین وقتی ایران خودرو مدیر عاملش میگه یا تولید نمیکنیم یا گرون کنین سایما میگه باشه گرون نکنین ما هم تولید میبریم بالا؟یکم فکر کنیم فقط به فکر خودمون نباشین به فکر دیگران که تکنیل وجه نکردن باشیم،گرچه تجمع باعث فاکتور نمیشه باعث میشه کلا متوقف بشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ابوالفضل : ساینا دوگانه نوشتیم چرا دعوت نامه تکسوز می آد؟ یعنی دوگانه نمیدن؛ به همین راحتی؟
دوستان اتو : دوستان کسی تاخیر گرفته برا 7 ماه چقدر واریزی داشته
دوستان اتو : منظور جمعه بوده چیه
مجید مشهد : سلام واریز اول 20 اسفند تکمیل و 28 مهر آیا کسی هست که قبل از 28 مهر 25 و اعلام کنیم 26 مانده باشد چون بیست و هفتم مهر جمعه اعلام کنید شنبه هم تجمع کسی هست بریم چون شاهینم تجمع دارن شنبه ممنون
حمزه : سلام منم تحویل 31تیرهستم هنوززده درحال فاکتور انجام شده میزنه وهی زمان صدورفاکتورتاریخش عوض میشه
وحید : دنا مشکی اتومات یک تیر فاکتور شد
مراد بیگ : چشم نسترن جون
دوستان اتو : ای بابا چه شانس گوهی داشتم من که 540 حواله خریدم برج 9 پارسال 7 ماه تو تاخیر موندم اقا صبر من که تمام شده کجا میشه اوقده خالی کرد
لر بختیاری : دوستان عزیز گرامی لطفا کارزار حمایت کنید https://www.karzar.net/211558
مجید مشهد : سلام واریزی اول اسفند 402 تکمیل وجه 28 مهر 403 27 مهر که جمعه بوده از 25 مهر یا 26 مهر کسی مانده لطفا اعلام کنید هر کس که فاکتور شده 26 یا 25 آیا شنبه برای تجمع کسی میاد چون شاهینام تجمع دارد شنبه ممنون