محرمانه‌های رنو در ایران

 

محرمانه‌های رنو در ایران

 
فعالیت کنونی رنو پس از لغو تحریم‌ها طبق انتظارات پیش نمی‌رود و این شرکت برخلاف تصور دست‌اندرکاران صنعت خودرو ظاهرا عجله‌ای برای توسعه فعالیت‌های خود در ایران ندارد، این در شرایطی است که این شرکت فرانسوی همانند رقیب خود یعنی خودروسازی پژو خلف وعده نکرد و با تشدید تحریم‌ها همچنان در خودروسازی ایران حضور یافت. حال این سوال مطرح است که چرا رنو با وجود مشکلاتی که در دوران تحریم به دوش کشید هم‌اکنون تنها به تولید تندر و ساندرو در ایران اکتفا کرده و برنامه جامعی برای حضور در ایران ارائه نمی‌دهد؟ آن‌طور که به‌نظر می‌رسد رنو بر سر خواسته خود مبنی بر همکاری همزمان با دو شرکت بزرگ خودروساز داخلی پافشاری می‌کند؛ این در شرایطی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت با این خواسته مخالفت می‌کند، اما دلیل مخالفت این وزارتخانه چیست؟ طبق اظهارات معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت، این وزارتخانه مقرراتی برای حضور شرکت‌های خودروساز خارجی در ایران وضع کرده مبنی‌بر اینکه تولیدکنندگان خارجی نمی‌توانند بیشتر از یک شریک در ایران داشته باشند حال آنکه شرکت‌های داخلی می‌توانند شرکای بسیاری را برای همکاری انتخاب کنند.
 
اینکه سیاست وزارت صنعت در این زمینه با چه اهدافی دنبال می‌شود با اظهار نظر‌های مختلفی از سوی کارشناسان روبه‌رو است حال آنکه این کارشناسان متفق‌القول تاکید می‌کنند که تجربه جوینت‌ونچر رنو با دو شرکت خودروسازداخلی تجربه موفقی نبوده به همین دلیل مسوولان وزارت صنعت این مقررات را برای جلوگیری از تکرار پلت‌فرم مشترک ال90 با رنو وضع کردند. در این زمینه محسن صالحی‌نیا، معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» نیز با بیان اینکه وزارتخانه در مذاکرات جدید تاکید بسیاری بر همکاری یک خودروساز خارجی با یک خودروساز داخلی دارد، تایید می‌کند که در حال حاضر سیاست‌های وزارت صنعت اینگونه نیست که یک شرکت خارجی با چند شرکت داخلی همکاری داشته باشد. با توجه به سیاست مسوولان صنعتی کشور در این زمینه، به‌نظر می‌رسد رنو همچنان بر خواسته خود پافشاری می‌کند و این وضعیت مانعی برای توسعه فعالیت این شرکت فرانسوی در ایران به شمار می‌رود.
 
این موضوع در حالی است که چندی پیش پیمان کارگر، قائم مقام مدیرعامل رنو در امور آفریقا و خاورمیانه در رونمایی از خودرو ساندرو استپ وی نیز تاکید کرد که با ادامه وضعیت فعلی، رنو عجله‌ای برای بستن قرارداد جدید در ایران ندارد. در همین زمینه، یک منبع آگاه در گفت وگو با «دنیای اقتصاد» از تغییر سیاست رنو در ایران به‌دنبال سخت‌گیری مدیران دولتی خبر داده است. آنگونه که به‌نظر می‌رسد، رنو قصد دارد به‌صورت همزمان سه سیاست را دنبال کند. سیاست اول ادامه همکاری با دو خودروساز بزرگ داخلی در قالب شرکت رنو-پارس است. سیاست دوم، همکاری با دو خودروساز ایرانی براساس شیوه جدید مانند خرید سهام است؛ نه در قالب جوینت‌ونچر و سیاست سوم نیز تولید خودروهای ارزان قیمت به‌صورت مستقل است. بنابر سیاست اول، رنو قصد دارد محصولات پلت‌فرم ال‌90 را در شرکت رنو-پارس دنبال کند و تولید خودروهای تندر و ساندرو را به‌منظور کسب بخشی از سهم بازار ادامه دهد. اما آنگونه که کارگر خبر داده قرار است دو یا سه خودروی دیگر براساس پلت‌فرم ال90 تولید شود.
 
بنابراین در شرایطی که رنو قصد قطع همکاری با دو شرکت سایپا و ایران خودرو در قالب شرکت رنو پارس را ندارد، اما به‌نظر می‌رسد بر اساس سیاست دوم خود خواستار همکاری مجدد با شیوه‌ای جدید با دو شرکت بزرگ خودروساز کشورمان است. به این ترتیب این شرکت در حال مذاکره با دو شرکت ایران خودرو و سایپا به‌منظور دستیابی به یک شیوه جدید همکاری است. هرچند سیاست این شرکت در این بخش با مانع جدی از سوی وزارت صنعت مواجه است. یک کارشناس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه رنو تمایل ندارد همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد بچیند، می‌گوید: رنو تمایل دارد به‌طور همزمان با دو خودروساز کار کند، اما چون وزارتخانه اجازه نمی‌دهد؛ این شرکت به‌دنبال شیوه‌های جدید همکاری است. که به‌نظر می‌رسد این سیاست نیز در نهایت با خرید بخشی از سهام یک شرکت خودروساز خاتمه یابد.
 
در این میان به‌نظر می‌رسد که سیاست‌ سوم رنو در ایران این است که مدیریت بخشی از تولیدات خود در ایران را در دست داشته باشد تا بتواند روند تولید و فروش مفیدتری را ارائه کند. این موضوع از آن رو مطرح می‌شود که یکی از برنامه‌های رنو در جهان تولید خودروهای ارزان قیمت است. از جمله این موارد می‌توان به پروژه تولید لوگان و کوئید در کشورهای در حال توسعه اشاره کرد. از آنجا که تولید لوگان یا همان ال90 در ایران نتوانست براساس برنامه‌ریزی قیمتی این شرکت پیش برود؛ بنابراین این شرکت قصد دارد، محصولات با رنج پایین قیمتی خود را به‌صورت مستقل تولید کند. در این زمینه نیز پیمان کارگر به تولید مستقل کوئید اشاره کرده است. برخی از کارشناسان عامل مهم در این زمینه را بالا بودن قیمت تمام شده خودرو در ایران می‌دانند ومعتقدند چون تولید ال90 نیز براساس خواسته رنو با قیمت پایین ادامه نیافت و در حال حاضر نیز این شک و شبهه وجود دارد که شرکت‌های خودروساز داخلی نتوانند تولیدات این شرکت را با قیمت اقتصادی به تولید برسانند این شرکت قصد دارد برخی از محصولات خود را در ایران به‌صورت مستقل تولید کند. بنابراین کارشناسان، علت برخی مخالفت‌ها با توسعه فعالیت رنو در ایران را خواسته این شرکت مبنی بر استقرار سیستماتیک خدمات پس از فروش، فروش و کیفیت رنو ایران می‌خوانند، خواسته‌ای که در دیگر کشورها نیز صورت گرفته اما با مخالفت‌هایی در این زمینه مواجه است.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , رنو , ال 90 , تندر90 , پارس تندر , ساندرو , پارس خودرو , سایپا , واردات خودرو , تولید خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 50 نظر
محسن ا 11 نظر
Jalil fathi 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی.شاهین پلاس موعد تیرماه : شاید شما رفتی پولو ریختی به حساب نمایندگی بعد نمایندگی با تاخییر برات زده اینا مطمئن شو
شاهین GL : از اول اول جی ال بودم خبری نیست فقط پیامک اومد افزایش شاملت نیست
شاهین GL : دوستان خردادی به بعد که منتظر شاهین GL بنظرم برین اگه پول دارین ی پراید چیزی بخرین تا اینا ماشین بدن حداقل خانواده هاتون کمتر اذیت شن این سایپا ماشین بده نیست همون طوری که G رو ی سال برده تو تاخیر ماهم می تونه ببره خیلی امیدی به سایپا نیست بلکه بخواد رگباری همه تند تند فاکتور کنه تا همه امسال به ماشین برسن که غیر ممکنه چون تعهد های اوتمات تبدیلی زیادن اول اونا تو اولیتن بعد جی بعد متاسفانه ما
مهدی شاهین پلاس : 21 فاکتور شدم 26 پلاک هنوز تحویل ندادن خدا لعنت تون کنه
محمدعلی : سلام کسی خبری نداره دعوت نامه های آبان ماه کی میاد لطفا اگ کسی خبر داره ی اطلاعی بده ممنون
عباد : داوود با معرفت.اولا مبارکه.ضمنا خواستم بگم خیلی مردی.اینطور افراد حسابی و مردمی و لارج دیگه کمتر پیدا میشه.دمت گرم پهلوون با مرام.
فریبا : سلام شاهین جی ال از اول منم از اول شاهین جی ال بودم هفته چهارم مهرماه ولی هیچ پیام تکمیل وجه برام نیومده
++ : دلبندم، اون اوایل که سایپا sbr را برای شاهین نصب کرده بود،از نظر خودش کار مهمی انجام داده بود و در صورت وضعیت فاکتور قید میکرد.الآن sbr را تقریبا اکثر تولیدات جدید ایرانخودرو و سایپا دارند و بصورت آپشن الزامی درآمده،شده یه چیزی مثل کمربند ایمنی که قید نمیکنند.به همین دلیل در صورت وضعیت های جدید شاهین پلاس که رفقا گذاشتند،sbr دیگه ذکر نشده اما دارند.
شاهین G تیر ماه : تو قرار داد برا فروش فوق العاده است یعنی تو برنده شدی فروش فوق العاده اگر نریزی و چند بار تبدیل یا خود ماشین آمد اگر نریزی تا شش ماه فسخ میشه و امتیازت میسوزه - ربطی به پیش فروش نداره تو پیش فروش شما نصف پول ماشین را به یه ماشین خاص ریختی وظیفه شرکت اینه بقیه پول رو برای همون ماشین بگیره و بده اگر غیر این پیام بیاد تبدیلی است و اختیاری .
Samirax5 : کلا هر مرحله ایش با عذاب طی میشه شرف ندارن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیر اریا نژاد : منقل تو حق خودت همه کست تو نون خور سایپایی و هر می تو تایید می کنن
کوییک : 30تیر تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشدم اینجوری نمیشه باید همه جمع شیم یه روز مشخص سایپا رو آتیش بزنیم
تحویل مهر : چرا من شدم البته درعالم رویا😅هنوز تحویل شهریور کامل فاکتور نشدن اجازه بده تموم شه بعدش ببینیم چی میشه
مسعود : تحویل مهر ماه کسی فاکتور شده؟؟
24بهمن پیش فروش : دوستان کسی تحویلی مهر فاکتور نشده؟؟؟؟
سعید : سلام منم26 آبان فاکتور شدم ولی ناجا پلاک صادر نکرده
اطلس آذر ماه : من که 20اسفندم و خبری از فاکتور نیست
حجت : بریم حمله کنیم من بیست نفر میارم
سجاد کوییک اس : سلام 21 آبان کوییک اس پلاک شدم هنوز چراغ تحویل برام روشن نشده کسی هست شرایط منو داشته باشه ساکن شهر مشهد هستم . تبدیل ازشاهین به کوییک بودم.
دنا 6 دنده دی ماه رینگ دار : سلام دوستان فاکتور جدید نداریم؟