محرمانه‌های رنو در ایران

 

محرمانه‌های رنو در ایران

 
فعالیت کنونی رنو پس از لغو تحریم‌ها طبق انتظارات پیش نمی‌رود و این شرکت برخلاف تصور دست‌اندرکاران صنعت خودرو ظاهرا عجله‌ای برای توسعه فعالیت‌های خود در ایران ندارد، این در شرایطی است که این شرکت فرانسوی همانند رقیب خود یعنی خودروسازی پژو خلف وعده نکرد و با تشدید تحریم‌ها همچنان در خودروسازی ایران حضور یافت. حال این سوال مطرح است که چرا رنو با وجود مشکلاتی که در دوران تحریم به دوش کشید هم‌اکنون تنها به تولید تندر و ساندرو در ایران اکتفا کرده و برنامه جامعی برای حضور در ایران ارائه نمی‌دهد؟ آن‌طور که به‌نظر می‌رسد رنو بر سر خواسته خود مبنی بر همکاری همزمان با دو شرکت بزرگ خودروساز داخلی پافشاری می‌کند؛ این در شرایطی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت با این خواسته مخالفت می‌کند، اما دلیل مخالفت این وزارتخانه چیست؟ طبق اظهارات معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت، این وزارتخانه مقرراتی برای حضور شرکت‌های خودروساز خارجی در ایران وضع کرده مبنی‌بر اینکه تولیدکنندگان خارجی نمی‌توانند بیشتر از یک شریک در ایران داشته باشند حال آنکه شرکت‌های داخلی می‌توانند شرکای بسیاری را برای همکاری انتخاب کنند.
 
اینکه سیاست وزارت صنعت در این زمینه با چه اهدافی دنبال می‌شود با اظهار نظر‌های مختلفی از سوی کارشناسان روبه‌رو است حال آنکه این کارشناسان متفق‌القول تاکید می‌کنند که تجربه جوینت‌ونچر رنو با دو شرکت خودروسازداخلی تجربه موفقی نبوده به همین دلیل مسوولان وزارت صنعت این مقررات را برای جلوگیری از تکرار پلت‌فرم مشترک ال90 با رنو وضع کردند. در این زمینه محسن صالحی‌نیا، معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» نیز با بیان اینکه وزارتخانه در مذاکرات جدید تاکید بسیاری بر همکاری یک خودروساز خارجی با یک خودروساز داخلی دارد، تایید می‌کند که در حال حاضر سیاست‌های وزارت صنعت اینگونه نیست که یک شرکت خارجی با چند شرکت داخلی همکاری داشته باشد. با توجه به سیاست مسوولان صنعتی کشور در این زمینه، به‌نظر می‌رسد رنو همچنان بر خواسته خود پافشاری می‌کند و این وضعیت مانعی برای توسعه فعالیت این شرکت فرانسوی در ایران به شمار می‌رود.
 
این موضوع در حالی است که چندی پیش پیمان کارگر، قائم مقام مدیرعامل رنو در امور آفریقا و خاورمیانه در رونمایی از خودرو ساندرو استپ وی نیز تاکید کرد که با ادامه وضعیت فعلی، رنو عجله‌ای برای بستن قرارداد جدید در ایران ندارد. در همین زمینه، یک منبع آگاه در گفت وگو با «دنیای اقتصاد» از تغییر سیاست رنو در ایران به‌دنبال سخت‌گیری مدیران دولتی خبر داده است. آنگونه که به‌نظر می‌رسد، رنو قصد دارد به‌صورت همزمان سه سیاست را دنبال کند. سیاست اول ادامه همکاری با دو خودروساز بزرگ داخلی در قالب شرکت رنو-پارس است. سیاست دوم، همکاری با دو خودروساز ایرانی براساس شیوه جدید مانند خرید سهام است؛ نه در قالب جوینت‌ونچر و سیاست سوم نیز تولید خودروهای ارزان قیمت به‌صورت مستقل است. بنابر سیاست اول، رنو قصد دارد محصولات پلت‌فرم ال‌90 را در شرکت رنو-پارس دنبال کند و تولید خودروهای تندر و ساندرو را به‌منظور کسب بخشی از سهم بازار ادامه دهد. اما آنگونه که کارگر خبر داده قرار است دو یا سه خودروی دیگر براساس پلت‌فرم ال90 تولید شود.
 
بنابراین در شرایطی که رنو قصد قطع همکاری با دو شرکت سایپا و ایران خودرو در قالب شرکت رنو پارس را ندارد، اما به‌نظر می‌رسد بر اساس سیاست دوم خود خواستار همکاری مجدد با شیوه‌ای جدید با دو شرکت بزرگ خودروساز کشورمان است. به این ترتیب این شرکت در حال مذاکره با دو شرکت ایران خودرو و سایپا به‌منظور دستیابی به یک شیوه جدید همکاری است. هرچند سیاست این شرکت در این بخش با مانع جدی از سوی وزارت صنعت مواجه است. یک کارشناس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه رنو تمایل ندارد همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد بچیند، می‌گوید: رنو تمایل دارد به‌طور همزمان با دو خودروساز کار کند، اما چون وزارتخانه اجازه نمی‌دهد؛ این شرکت به‌دنبال شیوه‌های جدید همکاری است. که به‌نظر می‌رسد این سیاست نیز در نهایت با خرید بخشی از سهام یک شرکت خودروساز خاتمه یابد.
 
در این میان به‌نظر می‌رسد که سیاست‌ سوم رنو در ایران این است که مدیریت بخشی از تولیدات خود در ایران را در دست داشته باشد تا بتواند روند تولید و فروش مفیدتری را ارائه کند. این موضوع از آن رو مطرح می‌شود که یکی از برنامه‌های رنو در جهان تولید خودروهای ارزان قیمت است. از جمله این موارد می‌توان به پروژه تولید لوگان و کوئید در کشورهای در حال توسعه اشاره کرد. از آنجا که تولید لوگان یا همان ال90 در ایران نتوانست براساس برنامه‌ریزی قیمتی این شرکت پیش برود؛ بنابراین این شرکت قصد دارد، محصولات با رنج پایین قیمتی خود را به‌صورت مستقل تولید کند. در این زمینه نیز پیمان کارگر به تولید مستقل کوئید اشاره کرده است. برخی از کارشناسان عامل مهم در این زمینه را بالا بودن قیمت تمام شده خودرو در ایران می‌دانند ومعتقدند چون تولید ال90 نیز براساس خواسته رنو با قیمت پایین ادامه نیافت و در حال حاضر نیز این شک و شبهه وجود دارد که شرکت‌های خودروساز داخلی نتوانند تولیدات این شرکت را با قیمت اقتصادی به تولید برسانند این شرکت قصد دارد برخی از محصولات خود را در ایران به‌صورت مستقل تولید کند. بنابراین کارشناسان، علت برخی مخالفت‌ها با توسعه فعالیت رنو در ایران را خواسته این شرکت مبنی بر استقرار سیستماتیک خدمات پس از فروش، فروش و کیفیت رنو ایران می‌خوانند، خواسته‌ای که در دیگر کشورها نیز صورت گرفته اما با مخالفت‌هایی در این زمینه مواجه است.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , رنو , ال 90 , تندر90 , پارس تندر , ساندرو , پارس خودرو , سایپا , واردات خودرو , تولید خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 66 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اکبر : سلام واقعا متاسفم برای سایپا ی مشت دزد و دروغگو من برای شاهین 14/9/4003تکمیل وجه کردم قرارددارم تحویل 17/12/403هنوز خبری نیست فکتور نشده هربارم میرم نمایندگی جواب سربالامیدن
آریزو۵ : این ماشین‌ها آشغالهای ماشین‌ها تو چین هستند که فقط به ایران میفروشه.چطور ایران بهش نفت میده اونهم بجای پول این خودروها رابه ایران میده به مبلغ یک سوم این پول بعد دولت با قیمت چند صد برابری تحویل این ملت مظلوم میده بعد شما می‌خواهید شکایت کی را به کی کنید همه تواین شریک هستند.شب میخوابن صبح بلند میشند که چطوری جیب مردم خالی کنند
X5 : سلام دوست عزیز منم ثبت نامی x5 در تاریخ ۵ دی هستم تا اونجایی که اطلاع دارم چند تا از دوستام که ثبت نام j7 انجام داده بودن فاکتور شدن شما وارد سایت رج کرمان موتور شدین و اون تیک رو زدین بعد تکلیف دیون دولتی رو روشن کردین اگه این کارها رو انجام دادین باید فاکتور بشه
X5 : سلام دوست عزیز منم ثبت نامی x5 در تاریخ ۵ دی هستم تا اونجایی که اطلاع دارم چند تا از دوستام که ثبت نام j7 انجام داده بودن فاکتور شدن شما وارد سایت رج کرمان موتور شدین و اون تیک رو زدین بعد تکلیف دیون دولتی رو روشن کردین اگه این کارها رو انجام دادین باید فاکتور بشه
تارانتینو : پیش فروش تحویل سی بهمن تکمیل وجه دوم دی
علی : سلام مبارکه هزینه سرامیک چقدر شد؟
ali s3 : تولید کردن اما باز معلوم نیست میخوان اولین تولیدی هارو به کی بدن که ماهارو دست به سر میکنن وگرنه توی جاده قم به تهران، نزدیکی های تهران حدود 10تا تابلو از محصولات کرمان خودرو هست، sr3 هم هست تیزر رسمی ماشین هم توی سایت و اینستاشون رفته هفته قبل هم یکنفر اینجا نوشت که منبع موثق داره ماشین ها این هفته شاسی میشن
ali s3 : توی سایت و اینستاشون که تیزر ساختن و گذاشتن، جاده قم به تهران، حدود 10کیلومتر به تهران، تابلوهای کرمان خودرو هست، تبلیغ sr3 هم هست باز معلوم نیست اونایی که تولید شدن رو اول میخوان به کی بدن، مارو دارن دست به سر میکنن
امیر : سلام من ثبت نام 5 دی j7 هستم و هنوز شاسی نشدم کسی از دوستان هست شرایط منو داشته باشه و هنوز شاسی نشده باشه؟
X5 : سلام دقیقا ماشین من بعد ۱۰ روز از فاکتور شدن پلاک شد الان هم یه هفته از پلاک گذشته ولی تو قسمت ارسال پلاک و مدارک نارنجی هست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
آرین : فرهاد جون ببند در گاله رو ... چقد رو داری تو والا ... چند تا فحش مادر خاهر نثارت کردم با اجازت
احمد : سلام ساینا دوگانه کسی از دوستان فاکتور شده ؟
فرهاد : مشتری گرامی شما در حق شرکت محترم و عزیز مدیران خودرو بسیار ناسپاس هستید در افکار مبهم خود تجدید نظر بفرمایید
فروردین فرسوده 207 : خیلی ممنونم که جواب دادین.تشکر.ان شالله به سلامتی تحویل بگیرید و با دل خوش استفاده کنید
فرهاد : مشتری گرامی لطفا صبور باشید
فرهاد : لطفا صبور باشید اجازه بدهید شرکت محترم مدیران خودرو مطابق قانون خودروها را به مشتریان عرضه کند
فرهاد : مشتریان گرامی با ورود به هر یک از نمایندگی های شرکت محترم مدیران خودرو آرامش خاصی شما را فرا می‌گیرد به طوریکه دلتان نمی‌خواهد نمایندگی این شرکت عزیز و بزرگوار را ترک کنید دورود بر شما که با این شرکت پر افتخار و و سربلند قرارداد و پیمان بسته اید
پیش فروش ساینا : تکمیل وجه 9 اسفند
الی (ایکس 33 دستی) : مگه میشه دوست عزیز تحویل 5 مرداد رو مجوز خروج از بم بدن الان؟ من 5 خرداد هنوز مجوز نخوردم
علیرضا 25 مهر : امروز اعتصاب کامیوندارا تموم شده