ایرانی ها سالی چند بار به تعمیرگاه می روند؟

ایرانی‌ها سالی چند بار به تعمیرگاه می‌روند؟

یک روز پس از آن که ایساکو برای دفاع از مقام اولی خود در خدمات پس از فروش، به جمع خبرنگاران آمد، مدیر مهندسی و بازرسی خدمات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد نیز میزبان رسانه ها شد تا از نحوه و روند ارزیابی خدمات پس از فروش خودروسازان بگوید. طی دو هفته گذشته بحث شدیدی بین ایساکو و سایپایدک به عنوان شرکت های خدمات پس از فروش ایران خودرو و سایپا در گرفته و هر یک از طرفین ادعا می کنند خودشان مقام اول را در خدمات کسب کرده اند. سایپایی ها با استناد به همایشی که خود برگزار کرده اند، این ادعا را دارند و ایران خودرویی ها نیز با توجه به اعلام آمار اخیر شرکت بازرسی، خود را مستحق عنوان اولی می دانند. شاید از پس همین ادعاها بود که مدیر مهندسی شرکت بازرسی نیز میزبان رسانه ها شد تا بگوید روند ارزیابی عملکرد شرکت های خدمات پس از فروش به چه شکل است.

ایرانی‌ها سالی چند بار به تعمیرگاه می‌روند؟

سعید تاجیک با اشاره به این که امتیاز شرکت های خدمات پس از فروش، براساس کیفیت خدمات، سرعت و هزینه خدمات و هم چنین نتایج عملکرد تعیین شده است، گفت: "50 درصد از امتیاز این شرکت ها بر اساس نتایج عملکرد تعیین می شود که این بخش موضوع رضایت مندی مشتریان را در بر می گیرد. هم چنین کیفیت خدمات سهم 25 درصدی، سرعت خدمات سهم 20 درصدی، و هزینه خدمات نیز سهم 5 درصدی را در امتیاز شرکت های ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرو دارا هستند.

ایرانی‌ها سالی چند بار به تعمیرگاه می‌روند؟

تاجیک با بیان این که میزان مراجعه مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش 66 درصد بیش تر از متوسط جهانی است، تاکید کرد: یکی از ایرادات اصلی در وضعیت ارائه خدمات توسط شرکت های خودروساز در ارزیابی سال 91، مشکل تامین قطعات یدکی و کمبود در این زمینه است. این امکان وجود دارد که جمع تامین قطعه توسط این شرکت ها در طول سال 91 به هدف تعیین شده رسیده باشد، ولی در واقع اجرای این طرح در برخی ماه ها با تاخیر همراه بوده است. وی در عین حال تاکید کرد که تعداد پذیرش خودروها در نمایندگی های مجاز شرکت های خودروساز در سال 90 معادل 5/16 خودرو به ازای هر نمایندگی بود که این رقم در سال 91 به 15 خودرو در روز رسید. هم چنین، هر خودروی ایرانی سالانه 5/2 مرتبه به نمایندگی های مجاز شرکت های خودروساز مراجعه می کند که این رقم در دنیا 5/1 تا 75/1 مرتبه است. با توجه به این آمار، اگر تعداد خودروهای حال حاضر در کشور را حدود 15 میلیون دستگاه بگیریم، ایرانی ها در مجموع سالی 37 میلیون و 500 هزار بار به نمایندگی ها و تعمیرگاه ها مراجعه می کنند.

ایرانی‌ها سالی چند بار به تعمیرگاه می‌روند؟

اما ایساکو و سایپایدک در حالی این روزها بر سر «اول بودن» جدال می کنند که با توجه به آمار، می توان گفت نمایندگی های خارجی کیفیت خدمات بهتری را دارند. طبق آماری که مدیر مهندسی شرکت بازرسی اعلام کرد، از 10 نمایندگی برتر سال 91، سه رتبه اول در اختیار ایرتویا (شرکت خدمات پس از فروش تویوتا در ایران) قرار دارد. البته رتبه چهارم به سایپا یدک، رتبه پنجم به آسان  موتور، رتبه ششم و هفتم به ایساکو، رتبه هشتم به اطلس خودرو، رتبه نهم به بهمن دیزل و رتبه دهم نیز دوباره به ایساکو اختصاص دارد. وی در ادامه عنوان کرد که شرکت مزدایدک به دلیل عدم ارائه اطلاعات، مورد بازرسی قرار نگرفته و شرکت نگین خودرو (خدمات پس از فروش رنو) نیز از نظر شاخص خدمات، در بین شرکت های ارائه دهنده خدمات به خودروهای سبک مردود شده است.

ایرانی‌ها سالی چند بار به تعمیرگاه می‌روند؟

اما تاجیک در ادامه با بیان اینکه کمبود قطعات یدکی بیش ترین عامل نارضایتی مشتریان از عملکرد شبکه خدماتی پس از فروش خودروسازان است، کیفیت قطعات اولیه خودرو را دومین عامل دانست. به گفته وی، در مورد شرکت های ارائه دهنده خدمات به خودروهای خارجی نیز بالا بودن هزینه تعمیرات، کمبود نمایندگی و بی تجربه بودن نمایندگی مهم ترین دلایل نارضایتی مشتریان است. به گفته تاجیک، ظاهرا فقط سایپا در این همایش حضور داشته و تامین کننده مالی آن نیز بوده است؛ بنابراین این نوع همایش ها مورد تایید شرکت بازرسی نیست. وی در ادامه تاکید کرد که شاخص رضایت مندی مشتریان در سال 90 معادل 73 درصد بوده که این رقم در سال 91 به 74 درصد رسیده است. مدیر مهندسی شرکت بازرسی کیفیت همچنین از بازنگری  در آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو خبر داد و گفت که  در حال پیگیری این موضوع هستیم تا بحث رضایت مشتری و شاخص کیفیت فروش خودرو نیز در این آیین نامه لحاظ شود. وی با بیان این که وزارت صنعت این موضوع را پیگیری می کند، تاکید کرد که استانداردهای مربوط به این مساله تدوین شده و در صورت اجرایی شدن آن، فرایند خدمات در حوزه فروش نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد.

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

ایرانی‌ها سالی چند بار به تعمیرگاه می‌روند؟


منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خدمات پس از فروش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

سام
1

خداوکیل یه چیزی بسازین که همه بگن خدارحمت کنه پدرتون البته من ماشین رو خوب نگه میدارم وسالی یه بار هم گذرم به تعمیرکا رمعمولا نمی افته.
03:49  1392/06/26
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: هاشم زرین کیا
1

جک سال
18:53  1392/05/05
گزارش
پاسخ دادن
کاشانی
2

خدمات پس از فروش در ایران
به قول علی پروین :
یعنی کشک . . . . !
14:50  1392/05/05
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین گی : شاهین پر سایپا پر دیگه یعنی چی من واسه اون پول جون کندم ایران و اسرائیل که هیچ کل دنیام جنگ بشه من شرکت دزد سایپارو رو سرش خراب میکنم حتی به قیمت جونمم که شده ولی نمیذارم پولمو بخوره
علی طیاری ایکس پنج : سلام دوستان من برگ سبزم نیومده با وجود جنگ اگر پست بشه باید کجا برم بگیرم ممکنه پست خونه بسته باشه
ضحاک : کشور رفت داخل شرایط فورس ماژور که در قرارداد قید شده، دیگه به کَرَم شرکت ها بستگی داره فاکتور کنن یا نکنن
علی x5 دی ۴۰۳ : دوستان آبانی رنگ مشکی x5هم کسی فاکتور شده؟
شاهین جی : بچه ها ب جای تجمع باید حمله کنیم به پارکینگهای سایپا ماشینم خودمون بگیریم هیچکسی نمیتونه ب ما چیزی بگه چون شاکی ما هستیم بچه های شاهین با شمام که پول بجا پرداخت کردیم پس لطفا همه ی جا بشیم بریم مستقیم سراغ پارکینگ چاره ای نزاشتن برامون
Jac j4 سفید : رنگ سفید تاخیر داره . مشکی و خاکستری زودتر میدن
شاهین سیاه : اسم خودم شاهین هست،بخاطر سبزه بودن پوستم ،تو محل ،بهم میگن "شاهین سیاه" رفقا بدلیل تاخیر تحویل سایپا مسخرم میکنن.امروز صبح که پیاده میرفتم نون بخرم،با ماشینش از کنارم رد شد،بوق شیپوری زد و گفت:"شاهین سیاه،هنوز پلاسی!؟" الان هم که اوضاع دنیا بهم ریخت. افسردگی گرفتم .میخوام برم معتاد بشم.( سنتی-صنعتی و نانو) با هم بعدهم که اگر خودرو را دادند، میرم ساقی میشم،کسی به شاهین شک نمیکنه،ساقی ها موتور دارند.
صادق 207خرداد : منن والا دیگه هیچ امیدی ندارم با این وضعیت جنگی که پیش اومده همه چی رو هواست
نرگس : سلام آقا صادق نه دیگه زنگ نزدم الانم که دیگه شانس ما جنگ شده دیگه امیدی ندارم ماشینمون بهمون بدن 😔😔
T9 : سلام بازم ماشین تحویلت دادن برای ما که هنوز فاکتور صادر نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایران : به نظرتون ماشین ها تو این وضعیت حمل میشن؟
اطلس دوران جنگ : ماشین ندادن تا جنگ شد . ما رو باش رو دیوار کی یادگاری نوشتیم دلم مون خوش بود اگر هیچی نیست حداقل یه امنیت هست هم پول زحمت کشیده مون رفت هم آبرو ملت تو دنیا
حسن : ماشین پر فعلا واریز نکنید
207 پانا تحویل 12 و 18 خرداد : با این ماجرا که پیش اومده من بعید میدونم ماشین فعلا خبری بشه اگه شدتم بگیره ماشین و خونه جزو بی ارزشترین ها میشه ماشین طرف میخواد چیکار همه دنبال خوراک هستن تا داستان دیگه 😔😔😔
نگار : توحید ارومیه داداش جنگ شده تکلیف ماشین ما چه میشه
نسترن : تکمیل وج 6 اسفند پیش فروش امروزکسی فاکتور نشد
ساینادوگانه : با این شرایط جنگی تکمیل وجه تبدیل وضعیت ساینا دوگانه به تک رو انجام بدیم یا بیخیالش بشیم کلا
فرنوش : الان مدیران خودرو میگه به خاطر حمله اسرائیل 200 میلیون دیگه بیارید بدید ماشیناتونم ترکیده به ما چه کاش اسراییل مدیر عامل مدیران خودرو رو میزد یه دل می شدیم حداقل
تیگو 7 پرمیوم : منم مثل شما ولی هنوز نمیدونم خروج خوروه یا نه
اطلس : کاش همین الان حداقل سایپا پولامون پس بده ماشین که نمیدی