ایرانی ها سالی چند بار به تعمیرگاه می روند؟

ایرانی‌ها سالی چند بار به تعمیرگاه می‌روند؟

یک روز پس از آن که ایساکو برای دفاع از مقام اولی خود در خدمات پس از فروش، به جمع خبرنگاران آمد، مدیر مهندسی و بازرسی خدمات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد نیز میزبان رسانه ها شد تا از نحوه و روند ارزیابی خدمات پس از فروش خودروسازان بگوید. طی دو هفته گذشته بحث شدیدی بین ایساکو و سایپایدک به عنوان شرکت های خدمات پس از فروش ایران خودرو و سایپا در گرفته و هر یک از طرفین ادعا می کنند خودشان مقام اول را در خدمات کسب کرده اند. سایپایی ها با استناد به همایشی که خود برگزار کرده اند، این ادعا را دارند و ایران خودرویی ها نیز با توجه به اعلام آمار اخیر شرکت بازرسی، خود را مستحق عنوان اولی می دانند. شاید از پس همین ادعاها بود که مدیر مهندسی شرکت بازرسی نیز میزبان رسانه ها شد تا بگوید روند ارزیابی عملکرد شرکت های خدمات پس از فروش به چه شکل است.

ایرانی‌ها سالی چند بار به تعمیرگاه می‌روند؟

سعید تاجیک با اشاره به این که امتیاز شرکت های خدمات پس از فروش، براساس کیفیت خدمات، سرعت و هزینه خدمات و هم چنین نتایج عملکرد تعیین شده است، گفت: "50 درصد از امتیاز این شرکت ها بر اساس نتایج عملکرد تعیین می شود که این بخش موضوع رضایت مندی مشتریان را در بر می گیرد. هم چنین کیفیت خدمات سهم 25 درصدی، سرعت خدمات سهم 20 درصدی، و هزینه خدمات نیز سهم 5 درصدی را در امتیاز شرکت های ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرو دارا هستند.

ایرانی‌ها سالی چند بار به تعمیرگاه می‌روند؟

تاجیک با بیان این که میزان مراجعه مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش 66 درصد بیش تر از متوسط جهانی است، تاکید کرد: یکی از ایرادات اصلی در وضعیت ارائه خدمات توسط شرکت های خودروساز در ارزیابی سال 91، مشکل تامین قطعات یدکی و کمبود در این زمینه است. این امکان وجود دارد که جمع تامین قطعه توسط این شرکت ها در طول سال 91 به هدف تعیین شده رسیده باشد، ولی در واقع اجرای این طرح در برخی ماه ها با تاخیر همراه بوده است. وی در عین حال تاکید کرد که تعداد پذیرش خودروها در نمایندگی های مجاز شرکت های خودروساز در سال 90 معادل 5/16 خودرو به ازای هر نمایندگی بود که این رقم در سال 91 به 15 خودرو در روز رسید. هم چنین، هر خودروی ایرانی سالانه 5/2 مرتبه به نمایندگی های مجاز شرکت های خودروساز مراجعه می کند که این رقم در دنیا 5/1 تا 75/1 مرتبه است. با توجه به این آمار، اگر تعداد خودروهای حال حاضر در کشور را حدود 15 میلیون دستگاه بگیریم، ایرانی ها در مجموع سالی 37 میلیون و 500 هزار بار به نمایندگی ها و تعمیرگاه ها مراجعه می کنند.

ایرانی‌ها سالی چند بار به تعمیرگاه می‌روند؟

اما ایساکو و سایپایدک در حالی این روزها بر سر «اول بودن» جدال می کنند که با توجه به آمار، می توان گفت نمایندگی های خارجی کیفیت خدمات بهتری را دارند. طبق آماری که مدیر مهندسی شرکت بازرسی اعلام کرد، از 10 نمایندگی برتر سال 91، سه رتبه اول در اختیار ایرتویا (شرکت خدمات پس از فروش تویوتا در ایران) قرار دارد. البته رتبه چهارم به سایپا یدک، رتبه پنجم به آسان  موتور، رتبه ششم و هفتم به ایساکو، رتبه هشتم به اطلس خودرو، رتبه نهم به بهمن دیزل و رتبه دهم نیز دوباره به ایساکو اختصاص دارد. وی در ادامه عنوان کرد که شرکت مزدایدک به دلیل عدم ارائه اطلاعات، مورد بازرسی قرار نگرفته و شرکت نگین خودرو (خدمات پس از فروش رنو) نیز از نظر شاخص خدمات، در بین شرکت های ارائه دهنده خدمات به خودروهای سبک مردود شده است.

ایرانی‌ها سالی چند بار به تعمیرگاه می‌روند؟

اما تاجیک در ادامه با بیان اینکه کمبود قطعات یدکی بیش ترین عامل نارضایتی مشتریان از عملکرد شبکه خدماتی پس از فروش خودروسازان است، کیفیت قطعات اولیه خودرو را دومین عامل دانست. به گفته وی، در مورد شرکت های ارائه دهنده خدمات به خودروهای خارجی نیز بالا بودن هزینه تعمیرات، کمبود نمایندگی و بی تجربه بودن نمایندگی مهم ترین دلایل نارضایتی مشتریان است. به گفته تاجیک، ظاهرا فقط سایپا در این همایش حضور داشته و تامین کننده مالی آن نیز بوده است؛ بنابراین این نوع همایش ها مورد تایید شرکت بازرسی نیست. وی در ادامه تاکید کرد که شاخص رضایت مندی مشتریان در سال 90 معادل 73 درصد بوده که این رقم در سال 91 به 74 درصد رسیده است. مدیر مهندسی شرکت بازرسی کیفیت همچنین از بازنگری  در آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو خبر داد و گفت که  در حال پیگیری این موضوع هستیم تا بحث رضایت مشتری و شاخص کیفیت فروش خودرو نیز در این آیین نامه لحاظ شود. وی با بیان این که وزارت صنعت این موضوع را پیگیری می کند، تاکید کرد که استانداردهای مربوط به این مساله تدوین شده و در صورت اجرایی شدن آن، فرایند خدمات در حوزه فروش نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد.

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

ایرانی‌ها سالی چند بار به تعمیرگاه می‌روند؟


منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خدمات پس از فروش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

سام
1

خداوکیل یه چیزی بسازین که همه بگن خدارحمت کنه پدرتون البته من ماشین رو خوب نگه میدارم وسالی یه بار هم گذرم به تعمیرکا رمعمولا نمی افته.
03:49  1392/06/26
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: هاشم زرین کیا
1

جک سال
18:53  1392/05/05
گزارش
پاسخ دادن
کاشانی
2

خدمات پس از فروش در ایران
به قول علی پروین :
یعنی کشک . . . . !
14:50  1392/05/05
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مصطفی : سلام مگه شاهین جی راه افتاده تحویلش میگفتن سانروف نداریم که؟
رها : سلام خدمت دوستان یلدا همگی مبارک🍉🍉🌹🌹 انشاءالله به کوری چشم عوامل تاخیر در سایپا همگی سلامت و تندرست باشین و خدا خودش از در غیب واسه همگیمون برکت و سر سلامتی بفرسته ک جای هزاران شاهین پر کنه تو زندگیامون .🙏🙏
T8 : ثبت‌نام های شهریور t8کسی شاسی شده؟ چند شهریور ثبت‌نام کرده ؟ چه رنگی بوده؟
X5 03/03 . مشهد : با سلام و احترام ؛ دوستانی که ثبت نام x5 دو مرحله ای سوم خردادماه هستند ، در صورت دریافت پیامک شاسی و صدور فاکتور ، حتما داخل گروه اطلاع رسانی کنند جهت اطلاع و پیگیری . سپاس فراوان
محمد : داداش برا تحویل های تابستون هم هنوز پیامک تکمیل وجه نرفته دیگه شما که زمستونی . از الان بفکر پول نباش شاید بعد عید پیامک اومد که قیمتشم معلوم نیست
علیرام : بله منم شنیدم امسال دیگه پیامک تکمیل وجهی ارسال نمیشه حتی برای اونایی که مثلا تحویل مرداد 1404 بودن ... امسال اگه شاهکار کنه شاهین های تکمیل وجه شده رو تحویل میده ... پیامک تکمیل وجه از سال 1405
شاهین تحویل زمستان : سلام ،چند روز پیش ازوزارت صمت تماس گرفتن برای نظر سنجی درباره خودرو تحویلی ،ازشون پرسیدم چرا جریمه تاخیر ومابتفاوت رو نمیدن گفت که حدود6 ماه تا 12 ماه زمان میبره ،متاسفانه شرکت سایپا فعلا تو این شرایط قرار داره
جهان : بمنsr3ثبت نام کردم الانزده درحال پلاک تحویل چقدرطول میکشه
امیرمهدی : دوستان ما طرح بازنشستگی بودیم و ۲۸ اسفند پارسال تکمیل وجه کرده بودیم و بالاخره امروز فاکتور شدیم،انشالله زودتر همه ی دوستان هم ماشینشون رو تحویل بگیرن
hossein x5 : منم شرایط شما را داشتم ولی 13 آذر تحویل شد البته تکمیل وجه 9 شهریور و پلاک 14 آبان بوده الانم دنبال شکایت تاخیر هستم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مرتضی : سلام دوستان کسی می دونه در طرح تبدیل ساندرو اتوماتیک، چند تا کوییک و به چه قیمتی می‌دهند؟ ممنون
کوییک اس : منم همه آپشن ها رو زدم و فعلا فاکتور نشدم
خوزستان : سلام ساینا تک تا کی فاکتور شد؟ خبر موثق کسی داره ؟
احسان : یوخ نگین خانم
اطلس اذر : 19 اسفند تکمیل وجه کسی مونده فاکتور نشده باشه
کوییک اس تکمیل 12 شهریور : بله همه آپشنارو زده بودم بخاطر اونه ؟؟؟ اخه مهرماهی هام فاکتور شدن
خطاب به مازیار : داداش توهم ساییدی همه را با این 4تکه طلا و پراید شاسی پلمپ میخاسی ننویسی تبر بالا سرت بود؟ دیگه زندگی همینه مثل قماره تا چیزی ندی چیزی نمیگیری داستان سرایی و رمان مویسی و آه وناله نداریم همه با اطلاع قبلی نام نویسی کردن الانم دارن ثبت نام میکنن حتی جنگلی های آمازون هم میدن سایپا تاخیر داره
31شهریور : برادر اصفهانی شماره پذیرش میزاری فاکتور شدی
محمد : شانس من زحمت کش هست .همه چی رفت بالا نیسان پودر شد
پیش فروش برج 11 کازرون : سلام آقا ول کنید این فاکتور شده اون نشده خواهشا فقط کسایی که فاکتور شدن اعلام کنن بدونیم تا چه تاریخی فاکتور کردن همین ممنون