فولکس واگن GTI از جمله خودروهای هاچ بک پرشتابی است که برتری آن در میان هم رده های خود برکسی پوشیده نیست. از سال 2009 به بعد با حضور نسل ششم فولکس واگن، موفقیت هیچ یک از رقبا به پای این اسطوره آلمانی نرسیده است. در حقیقت، GTI نمونه بارز یک خودروی پرطرفدار است که در طول حضور خود، همواره مورد توجه بوده و جایگاه چهارم را در فهرست 10 خودروی برتر کسب کرده است. اگرچه این خودرو، آخرین مدل از نسل ششم GTI می باشد، اما تلاش های این کمپانی برای ارائه یک مدل جدیدتر هم چنان ادامه دارد. این خودرو ی 3 درب با قیمتی در حدود 24,790 دلار، سبک ترین و ارزان ترین نمونه از یک خودروی دوست داشتنی در فهرست 10 خودروی برتر می باشد. فولکس واگن GTI با داشتن یک موتور کوچک 2 لیتری 4 سیلندر مجهز به توربوشارژر و سیستم سوخت رسانی انژکتور با تزریق مستقیم می تواند قدرتی معادل 200 اسب بخار تولید کند و آن را از طریق گیربکس 6 دنده به چرخ ها منتقل سازد. گفتنی است، موتور به کار رفته در این فولکس، برای اولین بار در سال 2005 توسط کمپانی آئودی ارائه شده است. از جمله خصوصیات منحصر به فرد این خودرو در مدل پایه می توان به صندلی های با روکش مرغوب، دور فرمان چرمی، محل استراحت پای راننده (سمت چپ کلاچ)، رینگ های 18 اینچی، و خطوط قرمز بسیار زیبای روی بدنه و داخل خودرو اشاره کرد.
کمپانی فورد با عرضه مدل فوکوس 2013، بیست سالگی خود را جشن گرفت. از آن جا که تیونینگ این خودرو توسط متخصصین اروپایی انجام شده است، با نام ST، برگرفته از سرواژه های عبارت Sport Technologies، پلاک شد. طراحان آلمانی این خودرو با داشتن اطلاعات جامعی از تیپ GTI، تمام تلاش خود را به کار بستند تا قدرت موتور این فورد فوکوس را تقویت کنند. این خودرو با داشتن یک موتور 2 لیتری 4 سیلندر مجهز به توربوشارژر BorgWarner می تواند 252 اسب بخار نیرو تولید کند. در یک مقایسه به وضوح دیده می شود که گشتاور 281 نیوتن متری فولکس در مقابل گشتاور 366 نیوتن متری فورد، بسیار ناچیز است. اگرچه لاستیک های این فورد از نوع گودیر (Goodyear) مدل Eagle F1 Asymmetric 2 می باشند و سیستم کنترل کشش خودرو را با مشکل روبه رو می سازند، اما فنر ها، کمک فنر ها، و سیستم تعلیق عقب و جلو به طور انحصاری برای این خودرو طراحی شده اند. ویژگی هایی اعم از باربند دو تکه، اگزوز قرار گرفته در وسط، و رکاب های کوتاه، ابهت خاصی به فوکوس ST بخشیده اند. همان طور که در تصاویر مشاهده می شود، در قسمت بالای داشبورد یک سری نشان گر جهت نمایش میزان فشار توربوشارژر و فشار و دمای روغن قرار داده شده است. در طراحی داخلی این خودرو می توان از صندلی های تمام چرم یا نیمه چرم رکارو (Recaro) که در پکیج های انتخابی گران قیمت قابل سفارش هستند، استفاده کرد.
فولکس واگن GTI در چهار حالت 3 درب، 5 درب، با کلاچ دوگانه اتوماتیک، یا بدون آن قابل انتخاب است؛ در حالی که فوکوس ST تنها به صورت 5 درب با گیربکس دستی 6 سرعته عرضه می شود. قیمت این خودرو با اضافه شدن آپشن هایی نظیر رنگ سفارشی Tangerine Scream (به مبلغ 495 دلار)، سیستم مسیریاب ماهواره ای (795 دلار)، و یک پکیج ویژه (2,385 دلار) شامل صندلی های رکارو نیمه چرم، سیستم کنترل آب و هوای دوگانه، رادیو HD، گیرنده ماهواره Sirius، سیستم صوتی سونی با 10 بلندگو، و نمایشگر لمسی 8 اینچی MyFord Touch، از 24,495 دلار در مدل پایه به 28,170 دلار افزایش می یابد.
|
|
عملکرد دقیق این مدل از فولکس واگن در خانواده خودروهای هاچ بک همانند ساعت های سوییسی است و با داشتن موتوری با چرخش 6,000 دور در دقیقه نه تنها آسیبی به گوش شما نمی رساند، بلکه شاسی اتومبیل نیز در امان است. فرمان این خودرو، فاقد دکمه های کنترلی متعدد است و صرفاً وظیفه هدایت اتومبیل را برعهده دارد. کمک فنر های این فولکس بسیار نرم است و راحتی فوق العاده ای را برای راننده و سرنشینان به ارمغان می آورد. هم چنین، پشتی صندلی های جلو طوری طراحی شده است که بدن را به طور کامل در بر می گیرند.
با وجود تفاوت قابل ملاحظه ای که در قدرت موتور این دو خودرو دیده می شود، اگرچه GTI با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت، شانه به شانه فوکوس به پیش می رود، اما این امر با افت عملکرد GTI در برخی قسمت ها نظیر پدال های ترمز و کلاچ همراه است. گذشته از این، محل قرارگیری فرمان برای راننده راحت نیست و در مسیرهای پر پیچ و خم، کندی چرخش آن باعث خستگی آرنج می شود. اگرچه GTI در پیچ ها عملکرد چندان مناسبی ندارد، اما این ضعف در مقایسه با دیگر ویژگی های این خودرو که رانندگی با آن را لذت بخش می سازند، قابل چشم پوشی است.
|
|
گذشته از نقطه ضعف هایی که در بالا در مورد فولکس واگن GTI گفته شد، موارد مهم تری اعم از چهارفصل بودن لاستیک ها و عدم تعادل خودرو در پیچ ها، عملکرد GTI را با مشکل روبه رو کرده است. با این وجود، فولکس واگن GTI در ارزیابی میزان لغزش، چگونگی توقف، هندلینگ، و فرمان پذیری، به موفقیت دست یافت. البته این امیدواری وجود دارد که طراحی شاسی این خودرو هم زمان با عرضه نسل هفتم GTI در اوایل سال 2014 بهبود پیدا کند. از دیگر مواردی که انتظار می رود در آینده به آپشن های این خودرو اضافه شود، امکان انتخاب لاستیک های تابستانی 19 اینچی قابل دسترس در سراسر اروپا به جای لاستیک های چهارفصل است.
با این اوصاف، فورد فوکوس ST، خودرویی سریع، جذاب، و ارزان قیمت است و به طورکلی عملکردی عالی دارد. همان طور که گفته شد، فولکس تا سرعت 160 کیلومتر بر ساعت، شانه به شانه فوکوس به پیش می رود، اما زمانی که سرعت به 194 کیلومتر بر ساعت می رسد، فورد از GTI عقب می ماند و از سرعت 202 کیلومتر بر ساعت به بعد، این روال برعکس می شود.
اگرچه فورد ST کمی بزرگ تر و سنگین تر است، اما فرمان سفت و محکم آن به ندرت ایجاد مشکل می کند و چالاکی GTI را زیر سوال می برد. می توان گفت که بهترین ویژگی فوکوس ST این است که در پیچ های تند با کاهش فشار روی پدال گاز، خودرو به راحتی کنترل شده و منحرف نمی شود. هندلینگ فورد فوکوس ST به قدری زیاد است که هر راننده ای حتی با کم ترین میزان توانایی می تواند آن را کنترل کند. اگرچه هر دو خودرو در مسیر مسابقه عملکرد خوبی داشتند، اما فوکوس ST در یک مسیر 2.5 کیلومتری دارای 10 پیچ، توانست در حدود 2 ثانیه زودتر به خط پایان برسد. کلید فعال سازی سیستم کنترل پایداری که در کنسول وسط قرار دارد، امکان انتخاب حالت اسپرت را برای راننده فراهم می کند.
|
|
انحنای پشت سری صندلی های جلوی فورد ST که نقش تکیه گاه کلاه ایمنی را ایفا می کنند، بسیار زیاد است و موجب نارضایتی های فراوانی شده است. البته برای رفع این مشکل می توان پشت سری ها را خارج و به سمت عقب نصب کرد. اگرچه طراحی داخلی ST در مجموع رضایت بخش است، اما کمپانی فورد می تواند با استفاده از جزییات طراحی محل استراحت پای راننده (سمت چپ کلاچ) و اهرم های تنظیم کننده پشتی صندلی GTI، فورد فوکوس را مورد بازنگری قرار دهد. قطر گردش فورد ST به دلیل داشتن رینگ و لاستیک های بزرگ بدون تنظیم کمک فنر های جلو در حدود 12 متر است. اگرچه در فورد برچسبی مبنی برسوخت گیری با بنزین سوپر نصب نشده است، اما پرکردن باک با 87 لیتر بنزین اکتان، بدون این که تغییری در گشتاور خودرو ایجاد کند، 9 اسب بخار از قدرت آن کم می کند.