چاله خدمات پس از فروش چینی ها برای مشتریان

 

چاله خدمات پس از فروش چینی ها برای مشتریان

 
بدنه ارزان، قطعات گران؛خدمات پس از فروش، مانعی پیش پای خرید برخی چینی ها
چینی ها در سال های اخیر توانسته اند سهم خوبی از بازار خودروی ایران را به خود اختصاص دهند، دلیل عمده این اتفاق هم ارزان بودن محصولات چینی است، اما این محصولات ارزان از دور دل می برند و از نزدیک قیمت قطعات یدکی شان، ضربان قلب مصرف کنندگان شان را بالا می برند. تحریم های بین المللی علیه ایران، به نفع هرکه نبود، برای چینی ها سود بسیار داشت.
 
چاله خدمات پس از فروش چینی ها برای مشتریان
 
این سود به ویژه در صنعت خودرو برای آنها چندین برابر شد و در نهایت با بالا گرفتن تحریم ها، این چرخ تولید چینی سازان در ایران بود که در بازار یکه تازی کرد و محصولاتی که حتی در خود چین هم خریدار زیادی نداشت به دلیل قیمت مناسب و آپشن های کپی شده بیش از خودروهای ساخت داخل، راهی بازار ایران شدند.
 
گرچه اگر منصفانه نگاه کنیم همه این محصولات هم بد نبودند، اما بخشی از این محصولات فقط قیمت ارزانی داشتند و در عوض در خدمات پس از فروش از خجالت مشتریان ایرانی درآمدند.
 
قیمت بالای خدمات پس از فروش نسبت به قیمت خودروهای چینی، چالشی است که صدای مصرف کنندگان این خودروها را درآورده است. مثلا فرناز نوبری که دو سال است خودروی ام وی ام 110 دارد می گوید: «قیمت لوازم یدکی این خودرو بسیار گران است. مثلا قیمت آیینه این خودرو در نمایندگی های خدمات پس از فروش شرکت مدیران خودرو، 180 هزار تومان است. درحالی که در بازار همان آیینه با همان برند و کارایی 70 هزار تومان هم پیدا می شود. »
 
همچنین کلانتری یکی دیگر از دارندگان این خودرو، در گفت وگو با «فرصت امروز» در این باره اظهار می کند: «سپر رنگ شده 206 که خودروی قبلی من بود، در نهایت 180 هزارتومان بود اما قیمت سپر خودروی کنونی ام با اینکه 14 میلیون از نظر قیمتی از 206 ارزان تر است، 320 هزار تومان تمام می شود. »
 
این گرانی تا این حد است که یکی از نمایندگان خدمات پس از فروش یکی از خودروسازان چینی می گوید قیمت برخی از فاکتورها به قدری زیاد است که مشتری حاضر نیست خودروی خود را تحویل بگیرد و برخی خودروها چندین ماه در نمایندگی ها باقی می مانند. اما دلیل این گرانی چیست؟ آیا چینی ها سود کم شده خود از قیمت خودرو را روی لوازم یدکی جبران می کنند؟
 
کاظمی، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی می گوید: «اصولا قطعاتی که توسط خود شرکت های خودروساز تولید می شوند، گران تر هستند، زیرا با کیفیت بالاتری تولید می شوند اما نمونه مشابه آنها که توسط شرکت های دیگر تولید شده اند، در بازار ارزان تر هستند. »
 
آرش محبی نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازان، در گفت وگو با «فرصت امروز» در پاسخ به این پرسش اظهار می کند: «این فرضیه درست است، وقتی خودرویی وارد کشور می شود، تا 10 سال وارانتی را شامل می شود که باید قطعات مصرفی آن تأمین شود، بنابراین ما در بحث قطعات یدکی وابسته به خارجی ها می شویم.
 
قسمت زیادی از این قطعات اصولا قاچاق می شوند و بخشی هم که از مبادی رسمی وارد می شوند، سود سرشاری را نصیب واردکننده می کند، درحالی که قطعات چینی کیفیت لازم را ندارند و تعداد مراجعه خودروهای چینی نیز به تعمیرگاه ها بیشتر است. این مشکل همه خودرو های ارزان قیمت چینی است. »
 
علاوه بر گران بودن لوازم یدکی، موضوع دیگر موجود نبودن برخی قطعات این خودروها در بازار و حتی نمایندگی هاست. مثلا کافی است شما بخواهید لاستیک خودروی ام وی ام 110 خود را تعویض کنید، آنگاه متوجه می شوید این لاستیک اصلا در بازار وجود ندارد و ناچارید که لاستیک پراید را که 5 سانتی متر از لاستیک استاندارد این خودرو بزرگ تر است خریداری کنید.
 
نکته بعدی گران تر بودن لوازم یدکی طرف راست خودرو نسبت به طرف چپ است، پدیده عجیبی که فقط در خودروسازان چینی یافت می شود، دلیل این گرانی هم این است که اصولا در تصادفات سمت شاگرد خودرو است که آسیب می بیند. درجه بندی مراکز خدمات پس از فروش که مشتری باید اختلاف قیمت آن را پرداخت کند، نکته دیگری است. مثلا شما اگر به نمایندگی خدمات پس از فروش رتبه یک مراجعه کنید، باید هزینه بیشتری نسبت به خدمات یکسانی که در نمایندگی خدمات پس از فروش رتبه 2 دریافت می کنید، بپردازید.
 
همه این موارد دست به دست هم داده تا چاله ای به نام خدمات پس از فروش برای مشتریان خودروهای چینی کنده شود، چاله ای که مشتریان با خودروهای چینی ارزان خود درون آن خواهند افتاد.
 
 
 
 

 

برچسب : خودرو , خودرو چینی , خدمات پس از فروش خودرو , قیمت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اتومات : آقا رضا در زمان صدور دعوتنامه 98 میلیون تومن مبلغ عوارض و بیمه و مالیات و... هست که حساب کردند اینی که شما می گین یعنی چی؟
شاهین اتومات : با سلام خدمت دوستان. ماشین من هنوز فاکتور نشده ولی طبق قرارداد میزان تاخیر در تحویل خودرو سالانه 28 درصد نوشته شده یعنی قید شده 16 درصد سود مشارکت به اضافه 12 درصد تاخیر که میشه 28 درصد سالانه. عزیزان این رو با سود مشارکت 16 درصدی که از زمان واریز اول تا صدور دعوتنامه باید شرکت از مبلغ خودرو کم میکرد اشتباه نکنین برای کسانی مثل من که به افزایش قیمت خوردیم به ما سود ت ندادن و فقط سهم تورمی رو حساب کردن که به نفع سایپا و ضرر ما بود اما تاخیر در تحویل همون 28 درصد سالانه طبق قرارداد خواهد بود.
قم شاهین : عزیزان بعداز نصب پلاک وارسال بیمه نامه شاهین جی ال چندوقت دیگه ماشین تحویل میدن؟
سورن xu7p : بله طبق تجاربی که دیگران دارن میگن با حد اقل 20 رو تا 35 روز تاخیر فاکتور میشه من خودم 8 مردادم منتظرم
تارادستی سفید : نرگس خانوم شما سودتاخیرگرفتی؟؟؟
ناشناس : اخه گفتن رنگ سفید تا 31 فروردین فاکتور شده بقیه رنگها تا 2 اردیبهشت
شاهین اتومات هفته 4 اسفند 403 ، 290 واریز : احمد آقا نه فقط سایپا بلکه در این کشور دیگه نباید در هیچگونه برنامه های اینچنینی تحت عنوان پیش فروش شرکت کرد ، حالا میخواد خودرو باشه طلا باشه خانه باشه یا هر چیز دیگه ای، پول رو بدی دست عده ای گردن کلفت و بعد دنبالشون بدویی ، قانون هم که نداره مملکت ، هیچ کس پاسخگو نیست دست آدم هم به هیچ جا بند نیست ، این پیش فروش با برنامه ریزی مستقیم وزارت صمت بود ، الان شما بری وزارت صمت شکایت کنی خیلی راحت به شما میگن به ما ارتباطی نداره برو دادگاه شکایت کن
شاه منم : خدالعنت کنه تمام طلاهامو فروختیم دادیم به این شرکت خراب مونده سایپا اما حروم خورا نون حروم میخورن تخم حرام ها خیربهره زندگیتون نبینینین تحویل سهند اسفند ۱۴۰۳ بودیم ا
شاه منم : خدالعنت کنه تمام طلاهامو فروختیم دادیم به این شرکت خراب مونده سایپا اما حروم خورا نون حروم میخورن تخم حرام ها خیربهره زندگیتون نبینینین تحویل سهند اسفند 1403 بودیم ندادم شاشیدم تو شرکتت سایپا
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
6 تیر : اذر ماه شاید ماشین رو بهت بدن روى دو ماه حساب کن من اردیبهشت امسال همینجا گفتم تیر ماهی هستم دوستانی که قبل من بودند بمن گفتند روى شهریور حساب کن
207 پانا پیش فروش 31 تیر : پس چرا برای من رو فاکتور نمیکنن؟! دیروز تبدیل به رینگ اومد مجبوری پول جور کردم دادم که بلکم زودتر فاکتور شه؟!!! ای خدا خسته شدیم!!!😩
بهمن : شما کدام شهر ایلام هستید دوگانه بود ماشینتون یا تک واینکه حضوری تحویل گرفتین یا به باربری داده شده بود
پناه : درسته خیلی سخته ایشالا زودتر از شمارو هم بدن . جریمه تاخیر روزی چقد محاسبه میشه
ارسلان : هجدهم تبدیل زدم عرض کردم شیراز هستم
ساینا اس : سلام آقا مهدی....شما تاریخ واریز اولتون کی بوده و کی تکمیل وجه کردین وچه طرحی بودین
. : کی تبدیل زدی چه تاریخی، کدوم شهر هستی؟
ارتا : سلام دوستان تحویل حضوری گرفتی بابت کرایه چقد پس دادن
کوییک ار اس : باسلام کوییک ار اس
رضا : درجواب دوستانی که میگفتن اونایی که تبدیل زدن یه تک چی شدچراصداتون درنمیاددعوت نامه تیرهم اومدوسودمشکارت حساب نکردن 225اولیه الانم 254جمعامیشه 480مثل همون تک اومدن حساب کردن 30میلون کم کردن گفتن اینم تخفیفت فقط یه عددبی سوادهستن میان چهارتاکاردست انجام میدن حرف مفت میزنن