مشتریان از کدام شرکت وارد‌کننده و خودروساز رضایت دارند؟

 

مشتریان از کدام شرکت وارد‌کننده و خودروساز رضایت دارند؟

 
گزارش رضایتمندی مشتریان از فروش و خدمات پس از فروش در حالی از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر شد که خودروسازان داخلی در مقایسه با وارداتی‌ها جایگاه مناسبی کسب نکردند. هرچند برخی از کارشناسان معتقدند که سهم بالای داخلی‌ها در بازار خودرو آنها را در رده‌های زیرین جدول رضایتمندی مشتریان قرار داده، اما طبق آخرین گزارش سال 94 دفتر ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان در رتبه اول شکایات مشتریان قرار گرفتند.
 
در همین حال شکایات مشتریان بیشتر از کیفیت و خدمات پس از فروش بوده حال آنکه خودروسازان داخلی با توجه به افزایش تولید توانسته‌اند فرآیند فروش را تا حدودی بهبود بخشند. طبق گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که در مورد فرآیند فروش از مشتریان در سال گذشته نظرسنجی کرده آنها انتقادهایی چون عدم تحویل لوازم جانبی خودرو، تاخیر در تحویل، ایراد داشتن خودرو در زمان تحویل و همچنین تاخیر در تحویل پلاک و مدارک خودرو را مطرح کرده‌اند. بر این اساس شرکت بازرسی به بررسی 17 شرکت در فرآیند فروش پرداخته و نظر مشتریان را در مورد سرویس‌دهی آنها در این زمینه خواستار شده است. طبق جدولی که در مورد رضایتمندی مشتریان از فرآیند فروش خودروهای سواری استخراج شده، شرکت کرمان موتور توانسته رتبه اول را در این زمینه کسب کند. اما رتبه دوم رضایتمندی مشتریان متعلق به شرکت اسان موتور است؛ به‌طوری‌که این شرکت وارد‌کننده محصولات هیوندایی توانسته نظر مشتریان را در این زمینه جلب کند، خودروسازی مدیران با تولید خودروهای چری چین در رتبه سوم قرار گرفته است.
 
این شرکت بیشترین تولید در بخش خصوصی ایران را به خود اختصاص داده است. اما پس از مدیا موتورز، شرکت ایران خودرو رتبه پنجم رضایتمندی مشتریان از فرآیند فروش خودروهای سواری را کسب کرده است. شرکت ایران خودرو هر چند سال گذشته افت تولید را تجربه کرد، اما با توجه به کمبود تقاضا توانست پاسخگوی مشتریان در این زمینه باشد. سهم ایران خودرو در بازار ایران حدود 46 درصد برآورد شده است. اما اطلس خودرو و ایرتویا به ترتیب در رتبه‌های بعدی رضایتمندی مشتریان قرار دارند.پس از خودروسازان راین که در سال جاری تولید خود را به‌شدت کاهش داده، خودروسازی بهمن موتور که به‌تازگی سهام آن فروخته شد قرار دارد، اما دهمین شرکتی که مشتریان نسبت به فرآیند فروش آن اظهار رضایت کرده‌اند، نگین خودرو وارد‌کننده محصولات رنو است. پس از این شرکت فرانسوی و در رده یازدهم شرکت سایپا به‌عنوان دومین شرکت بزرگ خودروساز قرار دارد و پس از آن پارس‌خودرو از شرکت‌های زیرمجموعه سایپا. طبق نظرسنجی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، سایپا و پارس‌خودرو در فرآیند فروش نسبت به دیگر خودروسازها و وارد‌کنندگان نتوانستند نمره مناسبی کسب کنند. اما دیار خودرو، آلفا موتور، پرشین خودرو، آرین موتور پویا و در نهایت ستاره ایران به ترتیب در انتهای جدول رضایتمندی مشتریان از فرآیند فروش قرار دارند. به‌دنبال این گزارش شرکت بازرسی کیفیت جدول رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش در زمستان سال گذشته را نیز منتشر کرده است. در این گزارش امتیازدهی براساس رضایتمندی، عملکرد و کارآیی شرکت‌ها در نظر گرفته شده است.
 
بر این اساس شرکت ایرتویا توانسته رتبه اول رضایتمندی مشتریان را از خدمات پس از فروش کسب کند.در تعیین شاخص رضایتمندی گزینه‌هایی همچوم نحوه نوبت‌دهی، مدت زمان صرف شده جهت پذیرش، هزینه پرداختی، تامین به موقع قطعه توسط نمایندگی و دسترسی به نمایندگی‌های شرکت مدنظر قرار گرفته است. اما پس از شرکت تولید‌کننده محصولات تویوتا، اطلس خودرو در رتبه دوم قرار گرفته و پس از آن پرشیا خودرو وارد‌کننده محصولات بی‌ام‌دبلیو در این جدول جای گرفته است. نکته قابل‌توجه در این نظرسنجی به غیبت برخی شرکت‌های خودروساز داخلی در رتبه‌های نخست برمی‌گردد همانطور که گفته شد طبق آخرین گزارش سال 94 دفتر ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان در رتبه اول شکایات مشتریان قرار گرفتند که بخش اعظم این شکایت به ارائه خدمات پس از فروش تولید‌کنندگان داخلی برمی‌گشت، بر این اساس استفاده از قطعات کم‌کیفیت و همچنین نوع پذیرش از جمله بیشترین شکایات را به خود اختصاص داده است، اما مزدا یدک و آرین موتور پویا که در جدول فرآیند فروش خیلی موفق عمل نکردند توانستند در ارائه خدمات پس از فروش نظر مشتریان را جلب کنند، اما رتبه یازدهم به ستاره ایران تولید‌کننده خودروهای بنز در ایران رسیده حال آنکه پس از آن شرکت ایساکو تامین‌کننده قطعات شرکت ایران خودرو قرار دارد. پس از آلفا موتور و نگین خودرو، شرکت سایپا یدک توانسته رضایتمندی مشتریان در ارائه خدمات پس از فروش را کسب کند. اما شرکت‌هایی که در فرآیند فروش در ابتدای جدول رضایتمندی قرار داشتند در ارائه خدمات پس از فروش نتوانستند رتبه مناسبی کسب کنند.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو , خودرو سازی , ایران خودرو , سایپا , تولید خودرو , خدمات پس از فروش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

علي
1

متاسفانه آرين موتور براي سود بيشتر اقدام به واردات محصولات تايلندي ميتسوبيشي مي كند و اين موضوع را خريدار زماني متوجه مي شود كه خودرو را تحويل گرفته و ديگر كاري از دستش بر نمي آيد .بهمين خاطر است كه رتبه آخر را كسب نموده است .
16:57  1395/04/30
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: m&z
0

اجازه بدن کمپانی های مادر خودشون مستقیم نمایندگی تو ایران بزنن تا اونوقت متوجه بشیم خدمات یعنی چی!
15:53  1395/04/30
گزارش
پاسخ دادن
مسعود
5

فقط پاراگراف آخر رو بخونید جواب سوال رو داده بقیش چرتو پرته!
13:12  1395/04/30
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی پذیرش ۱۴ آذر : اجتماع خریداران شاهین ، اطلس ، کوییک ، ساینا . اگر حق شما را هم این شرکت حرو مزا ده خورده لطفا روز دوشنبه ۲۶ خرداد ماه ساعت ۱۱ صبح در شرکت سایپا کیلومتر ۱۱ جاده مخصوص حضور داشته باشید ، تجمع حداکثری داشته باشید دوستان حتی تونستید از شهرستان بیاید تا محرم ماشین هارو تحویل بگیریم
شاهین جی پذیرش ۱۴ آذر : اجتماع خریداران شاهین ، اطلس ، کوییک ، ساینا . اگر حق شما را هم این شرکت حرو مزا ده خورده لطفا روز دوشنبه ۲۶ خرداد ماه ساعت ۱۱ صبح در شرکت سایپا کیلومتر ۱۱ جاده مخصوص حضور داشته باشید ، تجمع حداکثری داشته باشید دوستان حتی تونستید از شهرستان بیاید تا محرم ماشین هارو تحویل بگیریم
تارادستی‌سفید : بله‌من‌۱۷ام‌تحویل‌گرفتم
X5 محمد : سلام ثبت نام نقدی x5 اول دی ماه هنوز تو مرحله واریز وجه و تایید گیر کرده هیچ کسی تحویل نگرفته هنوز ثبت نام شهریور رو هم ندادن چه برسه به ماه های بعد اونهایی که الکی پیام گذاشتن که شاسی شد و فاکتور شد و .... الکی میگن از طرف خود شرکت هستن که کسی اعتراض نکنه
محمد : سلام ببخشید کسی میدونه تارا اتومات تهران تولید میشه یا خراسان ؟؟؟ مدارک ماشین از خراسان برام ارسال شده
ایمان ، شاهین زمستان ۱۴۰۳ : سلام کارت بنام کسی دیگه باشه واریز تکمیل وجه کنم مشکلی نداره کسی اطلاع داره؟
T9 ثبت نام 13 آذر : دوستان هرکس رسید فیلم بگیره بزاره گروه تا فیلما زیاد بشه و اینستا هم پور کنیم تا خودمون کاری نکنیم رسانه اینا خبری نیست این شنبه ساعت 11 دفتر مرکزی تهران کرمان موتور
تارا اتوماتیک v4 تحویل ۳۰ اسفند نانو سرامیک : جهت اطلاع دوستان شماره قرارداد ۱۵۰۶۳۵۳۷ پرداخت اوليه 1403/10/20 انتخاب نمايندگي 1403/07/20 صدور دعوتنامه 1403/10/08 پرداخت كل وجه 1403/10/20 دريافت پرونده 1404/02/17 آماده براي صدور فاكتور 1404/03/17 فاكتور شده 1404/03/17 تخصيص پلاک 1404/03/17 آماده جهت تحويل 1404/03/18
تارا تحویل 26 خرداد فروش فوری : سلام دوستان تارا دستی ما هم ۱۷ خرداد فاکتور شد . ان شاالله همگی به زودی تحویل بگیریم .
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مجید : اگر توی هفته مهر ماهی ها فاکتور شدن تو رو خدا اعلام کنید تکمیل وجهتون چه روزه مهر ماه بوده ممنون
شاهین جی پذیرش 14 آذر : اجتماع خریداران شاهین ، اطلس ، کوییک ، ساینا . اگر حق شما را هم این شرکت حرو مزا ده خورده لطفا روز دوشنبه 26 خرداد ماه ساعت 11 صبح در شرکت سایپا کیلومتر 11 جاده مخصوص حضور داشته باشید ، تجمع حداکثری داشته باشید دوستان حتی تونستید از شهرستان بیاید تا محرم ماشین هارو تحویل بگیریم
شاهین جی پذیرش 14 آذر : اجتماع خریداران شاهین ، اطلس ، کوییک ، ساینا . اگر حق شما را هم این شرکت حرو مزا ده خورده لطفا روز دوشنبه 26 خرداد ماه ساعت 11 صبح در شرکت سایپا کیلومتر 11 جاده مخصوص حضور داشته باشید ، تجمع حداکثری داشته باشید دوستان حتی تونستید از شهرستان بیاید تا محرم ماشین هارو تحویل بگیریم
شاهین جی پذیرش 14 آذر : اجتماع خریداران شاهین ، اطلس ، کوییک ، ساینا . اگر حق شما را هم این شرکت حرو مزا ده خورده لطفا روز دوشنبه 26 خرداد ماه ساعت 11 صبح در شرکت سایپا کیلومتر 11 جاده مخصوص حضور داشته باشید ، تجمع حداکثری داشته باشید دوستان حتی تونستید از شهرستان بیاید تا محرم ماشین هارو تحویل بگیریم دوستان اطلس یه روز چیزی نیست با این تایم هماهنگ بشید لطفا
اطلس بهمن : داداش وعده ما 25 جم دوستان نظرتون چیه . ما 10نفر جم شدیم .......
رانا 11 خرداد : رانا مشکی 11خرداد هنوز فاکتور نده
ساینا پیش فروش : تشکر🌷🌷🌷
اکبر : داداش یکی مثل تو سایپا روگیج کرده سخا رو اردیبهشت بردی واقعا کسی نبود تو اون نمایندگی خراب شده بهت بگه سخا میخوای
شهریار : کسی خبر نداره برای رانا تبدیل میاد یا چی چرا فاکتور نمیشه مال من 7 خرداد تحویل بوده
شهریار : 7 خراد مشکی هنوز فاکتور نشده