مشتریان از کدام شرکت وارد‌کننده و خودروساز رضایت دارند؟

 

مشتریان از کدام شرکت وارد‌کننده و خودروساز رضایت دارند؟

 
گزارش رضایتمندی مشتریان از فروش و خدمات پس از فروش در حالی از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر شد که خودروسازان داخلی در مقایسه با وارداتی‌ها جایگاه مناسبی کسب نکردند. هرچند برخی از کارشناسان معتقدند که سهم بالای داخلی‌ها در بازار خودرو آنها را در رده‌های زیرین جدول رضایتمندی مشتریان قرار داده، اما طبق آخرین گزارش سال 94 دفتر ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان در رتبه اول شکایات مشتریان قرار گرفتند.
 
در همین حال شکایات مشتریان بیشتر از کیفیت و خدمات پس از فروش بوده حال آنکه خودروسازان داخلی با توجه به افزایش تولید توانسته‌اند فرآیند فروش را تا حدودی بهبود بخشند. طبق گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که در مورد فرآیند فروش از مشتریان در سال گذشته نظرسنجی کرده آنها انتقادهایی چون عدم تحویل لوازم جانبی خودرو، تاخیر در تحویل، ایراد داشتن خودرو در زمان تحویل و همچنین تاخیر در تحویل پلاک و مدارک خودرو را مطرح کرده‌اند. بر این اساس شرکت بازرسی به بررسی 17 شرکت در فرآیند فروش پرداخته و نظر مشتریان را در مورد سرویس‌دهی آنها در این زمینه خواستار شده است. طبق جدولی که در مورد رضایتمندی مشتریان از فرآیند فروش خودروهای سواری استخراج شده، شرکت کرمان موتور توانسته رتبه اول را در این زمینه کسب کند. اما رتبه دوم رضایتمندی مشتریان متعلق به شرکت اسان موتور است؛ به‌طوری‌که این شرکت وارد‌کننده محصولات هیوندایی توانسته نظر مشتریان را در این زمینه جلب کند، خودروسازی مدیران با تولید خودروهای چری چین در رتبه سوم قرار گرفته است.
 
این شرکت بیشترین تولید در بخش خصوصی ایران را به خود اختصاص داده است. اما پس از مدیا موتورز، شرکت ایران خودرو رتبه پنجم رضایتمندی مشتریان از فرآیند فروش خودروهای سواری را کسب کرده است. شرکت ایران خودرو هر چند سال گذشته افت تولید را تجربه کرد، اما با توجه به کمبود تقاضا توانست پاسخگوی مشتریان در این زمینه باشد. سهم ایران خودرو در بازار ایران حدود 46 درصد برآورد شده است. اما اطلس خودرو و ایرتویا به ترتیب در رتبه‌های بعدی رضایتمندی مشتریان قرار دارند.پس از خودروسازان راین که در سال جاری تولید خود را به‌شدت کاهش داده، خودروسازی بهمن موتور که به‌تازگی سهام آن فروخته شد قرار دارد، اما دهمین شرکتی که مشتریان نسبت به فرآیند فروش آن اظهار رضایت کرده‌اند، نگین خودرو وارد‌کننده محصولات رنو است. پس از این شرکت فرانسوی و در رده یازدهم شرکت سایپا به‌عنوان دومین شرکت بزرگ خودروساز قرار دارد و پس از آن پارس‌خودرو از شرکت‌های زیرمجموعه سایپا. طبق نظرسنجی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، سایپا و پارس‌خودرو در فرآیند فروش نسبت به دیگر خودروسازها و وارد‌کنندگان نتوانستند نمره مناسبی کسب کنند. اما دیار خودرو، آلفا موتور، پرشین خودرو، آرین موتور پویا و در نهایت ستاره ایران به ترتیب در انتهای جدول رضایتمندی مشتریان از فرآیند فروش قرار دارند. به‌دنبال این گزارش شرکت بازرسی کیفیت جدول رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش در زمستان سال گذشته را نیز منتشر کرده است. در این گزارش امتیازدهی براساس رضایتمندی، عملکرد و کارآیی شرکت‌ها در نظر گرفته شده است.
 
بر این اساس شرکت ایرتویا توانسته رتبه اول رضایتمندی مشتریان را از خدمات پس از فروش کسب کند.در تعیین شاخص رضایتمندی گزینه‌هایی همچوم نحوه نوبت‌دهی، مدت زمان صرف شده جهت پذیرش، هزینه پرداختی، تامین به موقع قطعه توسط نمایندگی و دسترسی به نمایندگی‌های شرکت مدنظر قرار گرفته است. اما پس از شرکت تولید‌کننده محصولات تویوتا، اطلس خودرو در رتبه دوم قرار گرفته و پس از آن پرشیا خودرو وارد‌کننده محصولات بی‌ام‌دبلیو در این جدول جای گرفته است. نکته قابل‌توجه در این نظرسنجی به غیبت برخی شرکت‌های خودروساز داخلی در رتبه‌های نخست برمی‌گردد همانطور که گفته شد طبق آخرین گزارش سال 94 دفتر ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان در رتبه اول شکایات مشتریان قرار گرفتند که بخش اعظم این شکایت به ارائه خدمات پس از فروش تولید‌کنندگان داخلی برمی‌گشت، بر این اساس استفاده از قطعات کم‌کیفیت و همچنین نوع پذیرش از جمله بیشترین شکایات را به خود اختصاص داده است، اما مزدا یدک و آرین موتور پویا که در جدول فرآیند فروش خیلی موفق عمل نکردند توانستند در ارائه خدمات پس از فروش نظر مشتریان را جلب کنند، اما رتبه یازدهم به ستاره ایران تولید‌کننده خودروهای بنز در ایران رسیده حال آنکه پس از آن شرکت ایساکو تامین‌کننده قطعات شرکت ایران خودرو قرار دارد. پس از آلفا موتور و نگین خودرو، شرکت سایپا یدک توانسته رضایتمندی مشتریان در ارائه خدمات پس از فروش را کسب کند. اما شرکت‌هایی که در فرآیند فروش در ابتدای جدول رضایتمندی قرار داشتند در ارائه خدمات پس از فروش نتوانستند رتبه مناسبی کسب کنند.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو , خودرو سازی , ایران خودرو , سایپا , تولید خودرو , خدمات پس از فروش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

علي
1

متاسفانه آرين موتور براي سود بيشتر اقدام به واردات محصولات تايلندي ميتسوبيشي مي كند و اين موضوع را خريدار زماني متوجه مي شود كه خودرو را تحويل گرفته و ديگر كاري از دستش بر نمي آيد .بهمين خاطر است كه رتبه آخر را كسب نموده است .
16:57  1395/04/30
پاسخ دادن
کاربر: m&z
0

اجازه بدن کمپانی های مادر خودشون مستقیم نمایندگی تو ایران بزنن تا اونوقت متوجه بشیم خدمات یعنی چی!
15:53  1395/04/30
پاسخ دادن
مسعود
5

فقط پاراگراف آخر رو بخونید جواب سوال رو داده بقیش چرتو پرته!
13:12  1395/04/30
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 72 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تکمیل وجه اول اسفند : من تکمیل وجه اول اسفندم که تاریخ دعوتنامه هفته چهارم دی بود ولی خبری از ماشین نیست مثل اینکه تا ی ماه دیگه هم ندن خود اسفند انقدر تکمیل وجه داشته که فکر کنم از وقتی شروع کنن تا ۵ماه تحویلش طول میکشه یعنی تا آبان اینا بدبخت اونایی که هنوز تکمیل وجهشون نیومده
مهدی صدرا : درود قربون همه تان برم . سپاسگزارم . خیلی عزیزید .
علی : خوب چرا ثبت نام کردی وقتی می‌دونی وضعیت اینجوریه😑😑😑☹️
الیاس : همینه دگ، باید عادت کنید یا اعتراض، تو مجازی اعتراض میکنیم ودروافعیت اتحاد نداریم و همه منفعت طلب یکی دگ بره کارها و انجام بده,واقعا ما ایرانی ها اعجوبه هستیم در دنیا ، همش مینالیم و هیچ کاری نمی کنیم ، اصلا قفله این اتفاقات دردنیا، همه اقلام ده برابر مردم می‌نالند ولی دریغ از اتحاد ، مگه داریم مگه میشه، پس اگه اتحاد نیست لااقل صبر کنیم خودش درست بشه
الیاس : ما شاسی داریم مگه دوچرخه یا گاریه مال مارو موتورشو بندازن رو ماشین دگ فروش بیست روزه بزارن، صبر صبر
الیاس : داداش حمل و باربری ربطی به کرمان موتور ندارها همه اعتصابن، اخبار نگه گوش نمیدی، ما مردم همه چی رو بهم ربط می‌دیم ، یکم اطلاعاتشون روبالاببریم
داود : من با ۳تا بچه ماشینمو فروختم خدا موتور سوار میشم لغت به مدیران سایپا پس کی قرار تحویل بدید شاهین جی رو
.x5 آبان : ماشین های ما رو تحویل نمی دن، الان نمایندگی های کرمان موتور تحویل فوری بیست روز کاری دارن x5 و j7 و t9 می فروشن
Sr3 : غلط میکنن ندن این خرداد هم صبر میکنیم ندن میریم سراغشون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207فلز : دقیقا دیروزم همینو گفتید لطفا اگه‌واقعا خبری دارید بگید امید الکی ندید
نیلوفر : من 12089001 ولی فاکتور نشدم عجیبه؟؟؟؟؟
بهمن : تشکر از شا
رضا : پیش فروش ها چی؟
محمودرضا : جریمه تاخیر بسته به روش پیش فروش و فروش فوری متفاوت است. در پیش فروش، نرخ آن 12 درصد سالیانه است و در فروش فوری، 36 درصد. به عنوان نمونه پیش فروش های فروردین 1404، به ازای هر روز تاخیر، 205 هزار تومان باید بهشون عودت شود و این عدد برای فروش فوری ها، 615 هزار تومان در روز است. نکته قابل توجه این است که تاخیر از اخرین مهلت تحویل (مندرج در قرارداد) تا زمان فاکتور شدن ماشین محاسبه می شود. مثلا اگر کسی مهلت تحویلش، 31 فروردین بوده و 31 اردیبهشت فاکتور شده، این 31 روز براش محاسبه می شود و یکی دو ماه بعد از فاکتور ماشین به حسابش واریز می شود.
صادق 207خرداد : مال من نصب شده پلاکم،نمایندگی کجا هستین شما؟
اطلس21 مهر : سلام دیروز به سایپا مرکزی زنگ زدم گفتند تا قبل از تعطیلات 15 خرداد خیلی‌ها باید فاکتور وشماره گزاری شوند
اطلس جی آدز سفیدقرمز : شنبه صبح هستیم در کنار خریداران سهند و شاهین در اعتراض به مدیریت ضعیف سایپا
کارن : حالا جریمه یک ماه تاخیر چقد میشه
شاهین جی : ما بخاطر شاهین شنبه تجمع داریم انشالله شنبه شماها هم تشریف بیارید