صنعت خودرو ایران در حالی همواره تمایل بر پیادهسازی الگوی کرهای در روند توسعه این صنعت داشته که بهدنبال رونق مونتاژکاری در شرایط کنونی، به نظر میرسد خودروسازی کشور در مسیر الگوگیری از صنعت خودرو ترکیه گام برداشته است.بررسی الگوی ترکیه و کرهجنوبی نشان از نگاه متفاوت این دو کشور به صنعت خودرو دارد؛ بهطوریکه دولت کره از سال ۱۹۴۶ با تدوین برنامهای مدون و مشخص تلاش کرد با تمرکز بر تولید در زمره مهمترین کشورهای خودروساز جهان قرار بگیرد، حال آنکه ترکیه با جذب سرمایههای خارجی و تاسیس شرکتهای سرمایهگذاری مشترک، در کنار سازوکارهای مناسب اقتصادی و پرهیز از سیاستهای حمایتگرایانه، کلید موفقیت این کشور را در صنعت خودرو رقم زد.
[1396/10/04 20:00]
بیشتر مسافرانی که هر روز بلیط استانبول به تهران میخرند از ایرلاین کمک گرفته و از آنها سؤال میپرسند که ممنوعیت وسایل در سفر های آنها چیست. به عنوان مثال، من نوازنده میخواهم ساز خود را در پرواز همراهم داشته باشم آیا این کار مجاز است؟ آیا میتوان با خود سلاح حمل کرد؟ اصلاً میتوانم با خود مواد خوراکی که دوست دارم از استانبول به تهران بیاورم؟
[1401/08/07 17:00]
مقایسه آمار صادرات خودرو بین دو کشور ایران و ترکیه نشان میدهد که خودروسازان ترکیهای در عرضه جهانی بسیار موفق عمل کردهاند و درآمد حاصل از صادرات خودرو در این کشور تنها در سال گذشته ۱۰۰۰ برابر خودروسازان ایرانی بوده است. آمارهای منتشر شده نشان میدهد که سال گذشته خودروسازان کشورمان موفق شدهاند ۱۳۰۰ دستگاه خودرو را صادر کرده و به این واسطه ۵.۷ میلیون یورو ارز را به چرخه اقتصادی کشورمان وارد کنند. این در حالی است که خودروسازان ترکیهای تنها در ظرف ۷ ماه گذشته چیزی در حدود ۵.۵ میلیارد دلار خودرو به بازار جهانی صادر کردهاند و این درآمد تقریبا ۴.۵ برابر درآمد نفتی کشور ما طی سال گذشته محسوب میشود.
[1400/06/08 10:00]
با سرمایهگذاری ۳/۷ میلیارد دلار و صرف ۱۳ سال زمان، شرکت TOGG خودروهایی تولید خواهد کرد که تمامی قطعات آن ساخت ترکیه هستند. اولین محصول، یک شاسیبلند برقی هماهنگ با استانداردهای جهانی خواهد بود.
[1398/10/08 10:00]
نارضایتی از خودروسازان ایرانی آن قدر در سالهای گذشته بالا بوده که تقریبا هیچ یک از ما تصور نمیکنیم که خودروهای ایرانی، جایگاه مهمی در بازارهای خارجی داشته باشند. با این حال حدود یک ماه پیش بود که مهدی خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو، از برنامه ریزی برای صادرات حداقل ۱۵ هزار دستگاه خودرو از این گروه در سال جاری خبر داد و گفت: «این خودروها به بازار روسیه و ونزوئلا صادر خواهند شد.» این درحالیست که، ترکیه در سال ۲۰۱۹ میلادی، به طور متوسط روزانه ۸۲ میلیون دلار صادرات در حوزه صنعت خودرو داشته، تمام چیزی که ایران می خواهد به ونزوئلا بفرستد، کمتر از یک روز صادراتِ مشابه در ترکیه است!
[1401/06/06 10:00]
سیاستهای اتخاذ شده در صنعت خودروی ترکیه کاملا با ایران متفاوت است؛ در نگاه اول به این سیاستها، به نظر میرسد ترکیه بهشت خودروسازان دنیا باشد، اما شرایط برای صنعت ترکیه کمی متفاوت است.
[1395/08/20 15:00]
مدیرعامل واحد ترکیه ای تویوتا برای فروش خودرو به ایران در صورت برداشته شدن تحریمهای غربی ابراز علاقمندی کرد.
[1394/04/20 8:19]
زنجیره خودروسازی ترکیه در سالهای اخیر توانسته است بهخوبی مسیر رشد و شکوفایی را در پیش گیرد؛ درحالیکه ۱۵ سال قبل کشورهای اروپایی وجود خودروسازی در ترکیه را جدی نمیگرفتند، امروز بخش اعظم تولیدات کارخانههای تولید خودرو در ترکیه به اتحادیه اروپا صادر میشود.
جذب سرمایههای خارجی و تاسیس شرکتهای سرمایهگذاری مشترک، در کنار ساز و کارهای مناسب اقتصادی و پرهیز از سیاستهای حمایتگرایانه، کلید موفقیت ترکیه در این مسیر بوده است.
[1396/10/01 18:00]