شک و شبهه در اخذ نمایندگی رسمی از شرکت‌های مادر

 

شک و شبهه در اخذ نمایندگی رسمی از شرکت‌های مادر

مرکز اصناف ایران بهمن‌ماه سال گذشته طی بخشنامه‌ای به نمایندگی شرکت‌های خارجی و عاملیت‌های فروش خودروهای وارداتی، برای اخذ نمایندگی رسمی از شرکت مادر فرصتی شش ماهه داد اما بسیاری از کمپانی‌های مادر از ارائه نمایندگی سرباز می‌زنند.
 
هر چند مرکز اصناف در شرایط فعلی تنها به ابلاغ بخشنامه در این زمینه اکتفا کرده، اما بسیاری از وارد‌کنندگان با توجه به مدت اعتبار مجوز فعالیت خود که بیشتر آنها از اعتباری پنج‌ساله برخوردار است معتقدند که ممنوعیت ثبت سفارش مستلزم تغییر مقررات واردات خودرو و همچنین دستورالعمل نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگی‌ها و عاملیت‌های فروش است و تنها با بخشنامه نمی‌توان مجوز قانونی وارد‌کنندگان را باطل کرد. اما در شرایطی که نمایندگی‌های رسمی در دوران تحریم مجبور به واردات خودرو از کشورهای ثالث بودند که وزارت صنعت، معدن و تجارت همراه با توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها شرکت‌های مذکور را تشویق به اخذ نمایندگی از شرکت‌های مادر کرد. مسوولان این وزارتخانه بارها در اظهارات خود تاکید کردند که در راستای ساماندهی بازار وارداتی‌ها، شرکت‌های وارد کننده باید به سمت اخذ نمایندگی از شرکت‌های مادر سوق پیدا کنند. هر چند شرکت‌های مذکور حتی تا پیش از لغو تحریم‌ها به‌دنبال اخذ نمایندگی رسمی بودند، اما ظاهرا شرکت‌های مادر عجله‌ای برای ارائه نمایندگی به ایرانی‌ها ندارند. سند این گفته نیز به شرکت‌هایی بازمی‌گردد که سال‌ها است از کشور ثالث به دلیل تحریم‌ها اقدام به واردات خودروهایی از برندهای مطرح اروپایی می‌کنند، اما هنوز در لیست انتظار دریافت مجوز از کمپانی مادر قرار دارند.
 
حال این سوال مطرح است که چرا شرکت‌های اصلی از ارائه مجوز نمایندگی رسمی سر باز می‌زند. در این زمینه برخی از دست‌اندرکاران واردات خودرو به کشور معتقدند که یکی از دغدغه‌های شرکت‌های یاد شده به مراودات بانکی بازمی گردد چرا که با وجود لغو تحریم‌ها این مراودات همچنان با چالش‌هایی روبه‌رو است؛ بنابراین نقل و انتقالات پولی یکی از موانعی است که کمپانی‌های مادر با آن مواجه هستند، اما مورد دیگری که مانع از ورود شرکت‌های مادر به کشور می‌شود، عدم‌اطمینان آنها از لغو تحریم‌ها توسط ایالات‌متحده آمریکا است. در این زمینه چندی پیش نیز روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی ادعا کرد که شرکت‌های اروپایی به خاطر ترس از تحریم‌های آمریکا با ایران وارد معامله نمی‌شوند. این روزنامه در گزارش خود تاکید کرده بود که سه ماه پس از برداشتن بسیاری از تحریم‌ها، شرکت‌های اروپایی هنوز قادر نیستند در حوزه‌های مختلف با شرکت‌های ایرانی قرارداد امضا کنند. هر چند وزیر خارجه آمریکا چندی پیش عنوان کرده بود که تلاش دارد گروه‌های خارجی مایل به سرمایه‌گذاری در ایران را از بلاتکلیفی در بیاورد، اما مشخص نبودن سازو کارها و همچنین مقررات پیچیده در ایران تاکنون نتوانسته شرکت‌های خارجی را تشویق به سرمایه‌گذاری در ایران کند؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد که شرکت‌های بزرگ خودروساز نیز از این امر مستثنی نباشند و در انتظار شفافیت بیشتر هستند، اما مشکل سوم ظاهرا به رقابت‌ ناسالم برخی از شرکت‌های وارد کننده خودرو در ایران برای اخذ نمایندگی باز‌می‌گردد. برخی اخبار حکایت از آن دارد که در کنار پراکندگی پیشنهادهای برخی شرکت‌های ایرانی برای اخذ مجوز نمایندگی رسمی، فعالیت‌های غیر‌تجاری و زد وبندهایی نیز در این زمینه صورت می‌گیرد که مانع از ارائه نمایندگی به شرکت‌های داخلی می‌شود. در هر صورت آنچه مشخص است کمپانی‌های مادر هم‌اکنون با انبوهی از پیشنهادهای اخذ نمایندگی رسمی برای بازار ایران مواجه هستند که انتخاب آنها در کوتاه‌مدت غیرممکن به‌نظر می‌رسد.
 
 
 
شک و شبهه در ارائه نمایندگی
 
همان‌طور که پیش‌تر گفته شد در حالی کمپانی‌های مادر مشغول بررسی شرایط شرکت‌های ایرانی برای ارائه مجوز نمایندگی هستند که وزارت صنعت، معدن و تجارت اصرار زیادی بر اخذ نمایندگی از شرکت‌های مادر تا 6 ماه دیگر دارد. در این میان به‌نظر نمی‌رسد که برخی از این شرکت‌ها بتوانند در مدت زمان تعیین شده مجوز نمایندگی خود را از شرکت مادر اخذ کنند. آن‌گونه که برخی از فعالان حوزه واردات خودرو می‌گویند، برخی از کمپانی‌های مادر تصمیمی برای اعطای مجوز نمایندگی خود تا سال 2018 به شرکت‌های ایرانی ندارند. بنابراین در صورت افزایش سختگیری دولت و تاخیر کمپانی‌های مادر در اعطای مجوز نمایندگی، فعالیت بسیاری از نمایندگی‌های ثالث که هم‌اکنون در بازار ایران فعالیت دارند متوقف می‌شود. این در حالی است که به گفته رئیس انجمن واردکنندگان خودرو تنها تعداد معدودی از نمایندگی‌های واردکننده خودرو دارای مجوز رسمی از شرکت مادر هستند وتعداد زیادی نیز مشغول مذاکره در این زمینه هستند.
 
فرهاد احتشام‌زاد در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» ارائه مجوز از سوی کمپانی‌های مادر به شرکت‌های ایرانی را در سه حالت بررسی می‌کند. اولین حالت اینکه شرکت مادر از وجود نمایندگی خود در ایران مطلع است و با فرض دانستن رفع موانع در ایران حضور پیدا می‌کند؛ اما با سنجش بازار این موضوع را عملیاتی می‌کند. دومین حالت اینکه شرکت مادر از وجود نمایندگی خود در ایران اطلاع دارد اما برنامه‌ای برای حضور در بازار ایران ندارد که این موضوع می‌تواند به‌دلایل مختلفی چون مباحث سیاسی، استراتژی بازار این شرکت‌ها و نگرانی از بازارهای دیگر باشد.
 
حالت سوم نیز شرکت مادر اطلاعی از وجود نمایندگی خود در ایران ندارد؛ بنابراین دو تصمیم می‌تواند اتخاذ کند اینکه براساس استراتژی حضور در بازارش تصمیم به اعطای نمایندگی به شرکت قبلی بگیرد یا اینکه قصد داشته باشد به شرکت جدیدی نمایندگی خود را اعطا کند. در همین زمینه، فربد زاوه، کارشناس خودرو نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه برخی شرکت‌ها در شرایط کنونی هیچ‌گونه استراتژی به منظور حضور در بازار ایران ندارند، می‌گوید: دلایل شرکت مادر در عدم اخذ نمایندگی به شرکت‌های ایرانی به‌دلیل مسائل بانکی به خصوص در حوزه نقل و انتقال پول است؛ بنابراین تا زمانی که فضای کسب‌و‌کار در کشور تسهیل نشود و شرکت‌ها نسبت به امن بودن فضا مطمئن نشوند، اخذ نمایندگی برخی شرکت‌ها جنبه عملی به خود نخواهد گرفت. زاوه با بیان اینکه برخی کمپانی‌های مادر تا سه سال‌ آینده تصمیم به ارائه نمایندگی در ایران ندارند، عنوان می‌کند: افزایش رقابت میان شرکت‌های ایرانی برای اخذ نمایندگی نیز موضوعی اثرگذار است. بسیاری از نمایندگی‌های واردکننده خودرو، از چند ماه پیش به تکاپو افتاده‌اند تا با جلب رضایت شرکت‌های مادر، فعالیت خود را به عنوان نماینده واردکننده محصولات آنها، رسمی کنند. چنین رقابت‌هایی نیز نقش جدی در تصمیم کمپانی‌های مادر دارد.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , مرکز اصناف ایران , نمایندگی شرکت های خارجی , عاملیت فروش خودرو , شرکت مادر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

کاربر: m&z
2

ثبات سیاسی مهمترین عامل رشد اقتصادیه که در ایران وجود نداره، در کشوری که رییس جمهور پیشینش ممنوع التصویره و بسیاری از سرانش در زندان با چه اعتباری یک شرکت خارجی سرمایه خودشو بر داره بیاره اینجا؟ چه تضمینیه که دوباره گروه های تندرو قدرت رو به دست نگیرفته و قرارداد ها رو باطل نکنند؟ برداشته شدن تحریم ها کوچکترین تاثیری بر صنعت خودرو نداشته و غیر از چینی ها و چند شریک قبلی هیچ شرکتی حاضر به همکاری حتی در حد دادن نمایندگی با ایران نیست.
15:56  1395/03/16
پاسخ دادن
سجاد
7

شركت هاي خودرويي تو ايران اينقدر گل كاري كردن كه خارجيا حاضر نيستن بهشون نمايندگي بدن . مي گن ما مي ديم به عربا شما بريد با همونا سر و كله بزنيد .
الان دنياي رقابت ميليمتريه . وقتي با يه تذكر معلوم نيست تكليف يه هفته بعد قانون چيه نبايد انتظار داشت خارجيا بيان سرمايه گذاري كنن .
جان كري گفته بوده ما تحريما رو برداشتيم اما خوده ايرانيا تكليفشون مشخص نيست و نمي دونن مي خوان چيكار كنن .
وقتي يك خودروي 10000دلاري " بايد " در ايران 20000دلار بفروش برسه اصلن مغاير قانون تجارت جهانيه و نمايندگي مربوطه مشمول جريمه مي شه . حالا اون شركت مادر چطوري نمايندگي مستقيم بده به ايران ؟
وزير صنعت ما هم گل گيجه گرفته هر دو روز يه بار يه بخشنامه اي رو هوا در مي كنه . هم از توبره مي خواد هم از آخور . نه مي تونه خودش كاري كنه نه لااقل كامل نمي كشه كنار سرمايه گذار خصوصي يا خارجي بياد جلو .
10:31  1395/03/12
پاسخ دادن
حميد
4

پيرو حرف آقا سجاد دبي كه دربرابر ايران نقطه اي بيش نيست فقط 5% درامدش از نفت و بقيش از تجارت و سرمايه گذاري خارجيه
تراكنش مالي و تجاريشون از ايران بيشتر نباشه كمتر هم نيست
در واقع الان ايران بايد سردمدار تجارت در خاورميانه باشه و با همين تجارت جهاني مردم در رفاه باشن اما متاسفانه بايد در قرن 21 تازه از صفر شروع كنيم و ناز نمايندگي هاي خارجي رو بكشيم كه بيان شعبه بزنن . در حالي كه توي بقيه كشورا شركتا با كلي منت كشي و اشانتيون و ... سعي در جذب مشتري دارن .
11:13  1395/03/12

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 68 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : جناب تحویل کی هست برای شما ؟ به شما صلح نامه دادن؟ یا قرارداد هم دادن؟(قراردادی که تحویل خودرو درج شده باشه و…)
ایکس ۵ آبان : منم 18 پلاک شدم ولی هنوز هیچ خبری از تحویل نیست
تارا تیتانیومv4 : سلام من فاکتور شدم ۳۰ ام
علی : منم مثل شما ، ۱۳ اردیبهشت تاریخ ارسال مدارک خودره
A5 شهریور : متاسفانه خیر؛تصمیم گرفته ام از طریق قوه قضائیه شکایت کنم.
مرتضی j4 : سلام . میگن کارخانه کاشان کرمان موتور هفته پیش آتیش گرفته.
شهرام : سلام....اگر سایپا هم نخوادافزایش قیمت داشته باشه دوستان همیشه در صحنه انقدنفوس بد میزنن که نشون از آمادگی ملت برای افزایش قیمته ....خواهشاً آنقدر صحبت افزایش قیمت نزنید مگر چه خبره هنوز شش ماه نیست که که حدود چهل درصد افزایش قیمت داشتن
محمد-:::::::: : احتمالش زیاده که افزایش بدن چون همیشه قبل افزایش قیمت شایعه میشه بعد به واقیعت تبدیل میشه
مهدی.شاهین پلاس موعد تیرماه : سلام کسی خبر داره دوباره میخوان گرون کنن یا فقط دارن جو میدن ببینن چی میشه
حامد : ینی چی سی بهمن هنوز فاکتور نشدی؟؟؟؟ الان دارن دهه سوم اسفند رو فاکتور میکنن،بهمن تموم شده،رنگ ماشینتون چیه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس جی دی : پاسخ به اطلس دوران جنگ ؛ دقیقا درست میفرمایید من که رفتم نمایندگی گفت مبلغ 502 میلیون قیمت کل اطلس هست که برای شما 50 میلیون سود تورمی محاسبه شده و با پرداختی 252 میلیون باید انجام بدی و اینجور که من فهمیدم سود مشارکت رو حذف کردن بیشرفا ، بله قرارداد هم دارم ولی چاره ای جز تکمیل وجه نداشتم حرفم به جایی نرسید متأسفانه ، مبلغ اولیه هم اسفند 402 ، 198 میلیون بوده
ممد فلز مشکی اریبهشت : سلام چرا از منو فاکتور نمیکنننن مشکی ابنوس تحویل 21 اریبهشت ینی تغییر رنگ بزنم 🤔 سودتاخیر شده 6100
فلز : سلام علی سلام علی ار کجا میدونی فاکتور میره روی فلز خرداد. خواهشا بگو
فروش فوق العاده تحویل مرداد بورسی : سلام دوستان من مشکی انتخاب کرده بودم این سیاست تغیر رنگ برام اومد عوض کردم به سفید فک کردم این سیاسته فقط برا مشکیا فعال شده که تغیر رنگ بدن فاکتور بشه الان اینجا نگاه میکنم این سیاست تغیر رنگ برا سفیدا فعال شده کسی میدونه جریان چیه من برا زودتر فاکتور شدن تغیر دادم لطفا راهنمای کنید
اطلس دوران جنگ : سلام.دوست عزیز شما 5 ماه تأخیر داشته برای تحویل خودرو چرا 252واریزکردی مگه سود مشارکت و تخیر به شما ندادن مگه میشه پول کامل پرداخت کرد بعدش بری دنبال داستان تخیر و سود مشارکت قرارداد داری شما
تینا : سلام آقا توحید. من طرح مادران تحویل تیر هستم. استرس دارم افزایش بخوره 225 دی ماه پرداخت کردم. دعوتنامه اگر خرداد بیاد افزایش به من میخوره؟ راهنمایی کن. ممنون
اسدی : با سلام ، من ساکن اصفهانم . از فاکتور تا روشن شدن چراغ تحویل خودرو کمتر از یک هفته طول کشید . شنبه فاکتور شدم الان چک کردم چراغ تحویل روشن شده
سورنن : خیلی با حالی اورین زین پس هر سوالی داشتم فقط از خودت میپرسم معلوماتت بالاست کلا
سورنن : ولی خودمونیم خیلی نمکی خوش به حال اطرافیانت
تبریزی : کمک داره سایپا بچه هاتون و دنیا میاره اسفندی ها خوشحال باشید ساینا کوچولو داره میاد این مدت سایپا درد زیادی کشیده ماهم خیلی ناراحت ساینا بودیم که زودی بیاد