آشفته بازار خدمات پس از فروش خودرو ادامه دارد

 

آشفته بازار خدمات پس از فروش خودرو ادامه دارد

 
با وجود تصویب قوانین جدید و وعده وعید‌های وزیر صنعت و مدیران شرکت‌های خودروسازی برای بهبود خدمات پس از فروش خودرو، هنوز هم مراجعه چندباره برای مشتریان خودرو برای رفع عیوب تکراری، خواب خودروها در نمایندگی‌های خدمات پس از فروش و کیفیت پایین قطعات یدکی ازجمله گلایه‌های مصرف‌کنندگان خودرو است.
با اجراي برجام و بهبود روند تأمين مواداوليه توليد و قطعات خودرو، مشتريان ايراني خودرو انتظار خريد خودروهايي با كيفيت و خدمات پس از فروش بهتر يا استفاده از قطعات اصلي در خطوط توليد و تعميرگاه‌هاي خودروسازان را دارند؛ خودروهايي كه ميزان مراجعه آنها براي دريافت خدمات يا توقف در نمايندگي‌هاي مجاز خدمات پس از فروش را كاهش دهد اما هنوز هم خدمات پس از فروش خودرو پاشنه آشيل خودروسازان و مونتاژكاران داخلي است.
 
افزايش انتقادها نسبت به خدمات پس از فروش خودروهاي ساخت و مونتاژ داخل به‌ويژه خودروهاي چيني در مقايسه با خودروهاي وارداتي موجب انتقاد چندباره وزير صنعت و بسياري از دست‌اندركاران صنعت خودرو از ضعف كيفيت قطعات و خدمات پس از فروش عرضه‌كنندگان خودرو شده است. همچنين در آيين‌نامه اجرايي جديد قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو كه فروردين‌ماه امسال به دستگاه‌هاي اجرايي ابلاغ شده، راهكارهاي تازه‌اي براي بهبود ارائه خدمات پس از فروش، جلوگيري از خواب خودرو و يا مراجعه مكرر خودروهاي معيوب به نمايندگي‌هاي مجاز خودروسازان انديشيده شده است. گرچه به‌نظر مي‌رسد صرف تصويب چنين قوانيني، بهبود كيفيت خدمات پس از فروش خودرو را به‌دنبال نخواهد داشت.
 
خودروهاي چيني بلاي جان مشتريان
خدمات پس از فروش به‌ويژه در بخش خودرو، نارضايتي‌هاي زيادي را براي مشتريان رقم زده است. نارضايتي مشتريان خودرو تنها مربوط به‌خودروسازان داخلي نيست. مصرف‌كننده يكي از خودروهاي‌ام‌وي‌ام چيني در ايران با گلايه از نحوه سرويس‌دهي اين شركت به همشهري گفت:«يك هفته پس از آنكه خودوي ام‌وي‌ام 110را از كارخانه تحويل گرفتم، چراغ هشدار ايربگ آن در آمپر روشن شد. با وجود اينكه طي يك سال گذشته 3بار براي تعمير اين مورد به تعميرگاه مركزي اين خودروساز مراجعه كرده‌ام هنوز اين مشكل پابرجاست.»
 
اين مصرف‌كننده خودرو ادامه داد: «اولين بار كه براي سرويس دوره‌اي 5هزار كيلومتر اين موضوع را اعلام كردم، مأمور پذيرش گفت كه اين مسئله بايد در تعميرگاه مركزي تعمير شود و از من خواست تا هنگام سرويس دوره‌اي بعدي اين موضوع را اعلام كنم. بعد از آن 3 نوبت ديگر براي سرويس دوره‌اي به تعميرگاه مركزي در كيلومتر 11جاده مخصوص كرج مراجعه كرده‌ام.
 
هربار اين مسئله رفع مي‌شود و دوباره چند روز پس از تحويل خودرو، چراغ هشدار ايربگ روشن مي‌شود.» به گفته اين مشتري، در نوبت آخر 6روز خودرو در تعميرگاه ماند و مسئول تعميرگاه كه برخورد خوبي با صاحب خودرو داشته، اعلام كرد كه تكنيسين‌هاي شركت براي اصلاح اين مورد به تعميرگاه آمده‌اند. با وجود اين تنها 48ساعت پس از تحويل خودرو بازهم چراغ هشدار روشن شد و در نهايت مسئول تعميرگاه مركزي شماره2 ام‌وي‌ام به اين مصرف‌كننده توصيه كرده كه به واحد مشتريان اين خودروساز شكايت ببرد.
 
آمارهاي رسمي خدمات پس از فروش
آخرين گزارش رسمي سالانه ارائه‌شده توسط شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران در مورد ميزان رضايتمندي مشتريان از خدمات پس از فروش خودرو مربوط به سال 93 است؛ گزارشي كه در آن بر بهبود 4.5درصدي ميزان رضايت مشتريان از خدمات پس از فروش خودرو در سال93نسبت به سال92تأكيد شده است. همچنين مقرر شده تا گزارش مربوط به ميزان رضايتمندي مشتريان خودرو از كيفيت خدمات پس از فروش طي سال 94 تا خرداد‌ماه امسال منتشر شود.
 
با وجود اين آمارهاي رسمي در حالي از بهبود وضعيت خدمات پس از فروش خودرو حكايت دارد كه واقعيت‌هاي بازار خدمات پس از فروش و انتقادات مشتريان خودرو حاكي از درجازدن عرضه‌كنندگان خودرو در جاده خدمات پس از فروش است. هنوز هم استفاده از قطعات يدكي بي‌كيفيت، مراجعه چندباره (حتي خودروهاي صفر كيلومتر) براي رفع عيوب تكراري، كيفيت پايين و نرخ بالاي خدمات پس از فروش ازجمله محورهاي اصلي گلايه مشتريان از خدمات پس از فروش خودرو به‌خودروهاي چيني است؛ ضعفي كه منجر به تهديد ايمني، از دست رفتن مال و اتلاف وقت مالكان اين خودروها شده است.
 
براساس گزارش شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران از ميزان رضايتمندي مشتريان از خدمات پس از فروش خودرودر سال 93كه با بررسي 21شركت عرضه‌كننده خودرو سبك (اعم از توليد‌كننده و واردكننده) و 2هزارو 31نمايندگي مجاز شركت‌هاي توليد‌كننده و وارد‌كننده خودرو سبك انجام شد، امتياز نهايي خدمات پس از فروش خودروهاي سبك در سال 93به ميزان 4.5درصد نسبت به سال 92رشد داشت. همچنين در حوزه ارزيابي سيستم خدمات پس از فروش (نظام مديريتي شركت ها) براساس ضوابط آيين‌نامه اجرايي قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو امتياز متوسط صنعت خودروهاي سبك به ميزان 10.8درصد نسبت به سال 92 ارتقا يافته بود.
 
گزارش جديد تا پايان خرداد‌ماه امسال منتشر مي‌شود
معاون اجرايي شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران با بيان اينكه گزارش رضايتمندي مشتريان از خدمات پس از فروش خودرو به‌صورت سالانه منتشر مي‌شود، به خبرنگار ما گفت: حدود دو‌ماه‌ونيم طول مي‌كشد تا داده‌هاي مشتريان خودرو و شبكه خدمات پس از فروش براي اعلام گزارش سال 94را جمع‌آوري كنيم و بر اين اساس گزارش جديد ميزان رضايت مشتريان از خدمات پس از فروش خودرو طي سال 94تا اواخر خرداد‌ماه امسال منتشر مي‌شود.
 
سعيد تاجيك با بيان اينكه روند رضايتمندي مشتريان از خدمات پس از فروش خودرو در سال‌هاي اخير تا حدودي بهتر شده است، در مورد تأثير ابلاغ آيين‌نامه جديد حقوق مصرف‌كنندگان خودرو بر بهبود خدمات پس از فروش افزود: تصويب اين قانون مي‌تواند مؤثر باشد اما بايد توجه كرد كه اجراي قانون مهم‌تر از خود قانون است و بايد منتظر ماند و ديد درمرحله اجراي اين آيين‌نامه جديد چه اتفاقي مي‌افتد.
 
وي افزود: با استفاده از قطعات بهتر بايد روند مراجعه مردم به تعميرگاه‌هاي خودروسازان يا توقف و ماندگاري خودروها در نمايندگي‌هاي خدمات پس از فروش كمتر شود چرا كه به هراندازه مراجعه مشتريان خودرو براي دريافت خدمات پس از فروش كمتر شود در افزايش ميزان رضايتمندي آنها دخيل خواهد بود. تاجيك با بيان اينكه انتقادهاي مشتريان از خدمات پس از فروش خودروهاي داخلي يا خودروهاي چيني يكسان است، افزود: الزاما نمي‌توان گفت كه خدمات پس از فروش همه خودروهاي چيني خوب يا بد است و اين موضوع هم در مورد برخي مدل‌ خودروهاي ساخت داخل يا چيني مصداق دارد.
 
با وجود اين در مورد برخي خودروهاي چيني ميزان مراجعه مشتريان به تعميرگاه‌ها زياد است. به گفته وي، وزارت صنعت بر مبناي گزارش‌هاي رضايتمندي مشتريان خودرو، هدف‌گذاري را براي ارتقاي خدمات پس از فروش خودرو تعيين مي‌كند. اهداف كيفي خودرو در سال 94ابلاغ شده و نتايج و وضعيت تحقق اين اهداف تا پايان خرداد‌ماه امسال اعلام و وزارت صنعت و شوراي سياستگذاري خودرو بر مبناي اين گزارش‌ها در مورد عرضه‌كنندگان خودرو تصميم‌گيري مي‌كنند.
 
 
 
 

منبع

همشهری آنلاین

 

برچسب : خودرو , آشفته بازار , خدمات , پس از فروش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

مهدی
2

خدمات پس از فروش میبری میگه این ایرادو داره تازه مشکلش روع میشه باید ثابت کنی بهش که ایراد داره.انگار ماله باباشه و ما مرض داریم وقتمونو بزاریم بریم اونجا ماشینمونو ببریم
13:30  1395/02/23
گزارش
پاسخ دادن
ماها
2

تحریم.....یا برجام ....هیچ ربطی به مسایل خدمات اشفته پس از فروش نداره...تنها راه خروج از این اشفته گی صداقت هست ...تا اغتماد به بازار برگردد
12:27  1395/02/23
گزارش
پاسخ دادن
علي
10

برجام كدومه بابا
معلوم نيست رفتن اونجا چه شكري خوردن برگشتن
فقط تركمنچاي دوم رو دادن انررژي هسته اي كار نكنيم همين
هيچكدوم از تحريم ها برداشته نشده فقط به حالت تعليق در اومده
كشورهاي خارجي هم جرات نمي كنن سرمايه گذاري كنن
من كه خودم ايرانيم به هفته آينده ايران اطميناني ندارم با يه تذكر
قانون عوض بشه .
11:31  1395/02/22
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی x5 دی ۴۰۳ : دوستان آبانی رنگ مشکی x5هم کسی فاکتور شده؟
شاهین جی : بچه ها ب جای تجمع باید حمله کنیم به پارکینگهای سایپا ماشینم خودمون بگیریم هیچکسی نمیتونه ب ما چیزی بگه چون شاکی ما هستیم بچه های شاهین با شمام که پول بجا پرداخت کردیم پس لطفا همه ی جا بشیم بریم مستقیم سراغ پارکینگ چاره ای نزاشتن برامون
Jac j4 سفید : رنگ سفید تاخیر داره . مشکی و خاکستری زودتر میدن
شاهین سیاه : اسم خودم شاهین هست،بخاطر سبزه بودن پوستم ،تو محل ،بهم میگن "شاهین سیاه" رفقا بدلیل تاخیر تحویل سایپا مسخرم میکنن.امروز صبح که پیاده میرفتم نون بخرم،با ماشینش از کنارم رد شد،بوق شیپوری زد و گفت:"شاهین سیاه،هنوز پلاسی!؟" الان هم که اوضاع دنیا بهم ریخت. افسردگی گرفتم .میخوام برم معتاد بشم.( سنتی-صنعتی و نانو) با هم بعدهم که اگر خودرو را دادند، میرم ساقی میشم،کسی به شاهین شک نمیکنه،ساقی ها موتور دارند.
صادق 207خرداد : منن والا دیگه هیچ امیدی ندارم با این وضعیت جنگی که پیش اومده همه چی رو هواست
نرگس : سلام آقا صادق نه دیگه زنگ نزدم الانم که دیگه شانس ما جنگ شده دیگه امیدی ندارم ماشینمون بهمون بدن 😔😔
T9 : سلام بازم ماشین تحویلت دادن برای ما که هنوز فاکتور صادر نشده
شاهین cvt تحویل هفته چهارم دی : توی حالا عادیش نمیدادن ..... حالا هم که جنگ شد
امین : شاهین پر سایپا منتظر این روز بود و من هم از این روز میترسیدم ۷۰۰میلیون پر
تحویل 2 تیر سفید رنگ : منم فروش فوری هستم .تحویل 2 تیرماه.اماده برای صدور فاکتور 3/20بروز شده .به نظرتون کی فاکتور میشم .
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 : الان با این ماجراها داستان تحویل چی میشه یعنی همین سرمایه که داشتیم رفت رو هوا
اطلس آذر : ماهم میدونیم آش دهان سوزی نیست از ناچاری اطلس ثبت نام کردیم وگرنه باپولمون طلا میخریدیم الان از بازار آزاد یه خودرو بهتر میگرفتیم دیگه تکمیل وجه کردیم خدا لعنت کنه سران مملکت
بشیر : خواهشمندیم شما تشریف ببرید گروه کویک نظر ارائه بدهید، خوش گلدی
محمد : داداش تحویل بدن شانس آوردیم حالا بالا رفتن به کنار
کوییک s : سلام دوستان چرا خودتان رو عذاب میدین بخاطر اطلس G مگه اطلس G لندکروز هستش ببرین بریزن کوییک s و با کمترین واریزی بیشتر از اون هم سود کنید 20 روزه هم تحویل میدن
کوییک آر اس : سلام ؛ به سلامتی ماشینتون چی بود
رضا : تیگو 7 پرو اقساط ثبت نام 8 شهریور 1403 تاریخ تحویل 20 اردیبهشت 1404 روز چهارشنبه 21 خرداد تحویل گرفتم دیروز بردم کارشناسی رنگ ، خدا روشکر رنگ و تعویضی نداشت اما دوتا نقطه اندازه 5*5 پالیش داشت زیر ماشین هم اوکی لود کیفیت رنگ هم افتضاح حداکثر 80 میکرون رنگ مدت زیادی زیر افتاب بوده ماشین که اولین کارم عوض کردن لاستیک ها خواهد بود چون توس سرعت بالای 80 کاملا میلرزه ماشین انشااله همه دوستان ماشینشون رو زودتر تحویل بگیرن راستی بابت مدت تاخیر هم گفتن 12 میلیون سود تاخیر داره که یک ماه دیگه کارت ام وی ام بهتون میدیم زمان تحویل تو نمایندگی یک بنده خدایی گفت ماشینم هفته قبل فونیکس اف ایکسم که تحویل گرفتم نبردم کارشناسی رنگ بعد از سه چهار روز دیدم چراغ استپ عقب خاموشه وقتی برده کارشناسی همون نقطه صافکاری و رنگ داشته و صافکار سوکت چراغ جا نزده بوده حتما بعد از تحویل تا 24 ساعت بعد کارشناسی ببرید 3-4 تومن هزینه کنید اما خیالتون راحته
محمد زند : سلام دوستان اردیبهشت و خردا از یکشنبه شروع به فاکتور کردن می کنند گویا فقط منتظر افزایش قیمت بودند دوستان این گرگ سالهاست با این گله آشناست
علی : شک نکنید همه چی رفت بالا حتی ماشین خدا بخیر کنه
محمد زند : بله ماهم منتظریم