بررسی کامیون کاترپیلار CT660 2011 (قسمت اول)

بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)

کامیون CT660 2011 جزء اولین مدل های کاری و عملیاتی کمپانی کاترپیلار است که برای بازار آمریکا ساخته و عرضه شده است. اگرچه این کمپانی در گذشته تجارب ارزشمندی در زمینه طراحی و ساخت ماشین آلات عمرانی جهت ساخت وساز به دست آورده است؛ اما به نظر می رسد که مدل جدید این شرکت شباهت زیادی به کامیون International دارد با این تفاوت که فقط کاور و لوگوی آن عوض شده است. با وجود این، واقعیت چیز دیگری است و کامیون CT660 در نوع خودش حرف های جدیدی برای گفتن دارد.

بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)

این کامیون به گونه ای طراحی شده است که برای محدوده وسیعی از کارها کاربرد داشته باشد؛ از جمله این کاربردها می توان به خاک برداری، گودبرداری، مخلوط بتون، حامل نخاله، و حتی کشنده اشاره کرد. قیمت این کامیون چیزی در حدود 157,000 دلار برآورد شده است که در حین خرید، امکان انتخاب یکی از دو موتور CAT CT مبتنی بر واحدهای MaxxForce با قابلیت تولید 330 تا 475 اسب بخار نیرو نیز وجود دارد. در قسمت اول این مقاله قصد داریم ابتدا به بررسی طراحی بیرونی و داخلی این کامیون بپردازیم.


طراحی

بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)

به طورکلی، طراحی این کامیون شباهت بسیار زیادی به مدل های "ماک" (Mack) دارد. خطوط آیرودینامیک روی بدنه و جلو پنجره مشکی یکپارچی خاصی را به تمام کابین بخشیده و در یک کلام به آن ابهت داده است. کاپوت منحنی شکل این کاترپیلار اندکی از جلو جمع شده است تا دید راننده به حد کافی بهبود یابد. هم چنین قوس گل گیر لاستیک ها با در بر داشتن خطوط روی بدنه، طراحی آیرودینامیک را کامل تر کرده است.

بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)

جنس سپر به کار رفته در این کامیون از کامپوزیت لاستیک سخت است که به آن انعطاف پذیری و الاستیسیته بالایی می دهد و در حین برخورد با موانع یا تصادفات تحمل بالایی دارد. سپر سه تکه جلو به زیبایی تمام در بدنه کابین سوار شده است و کاملاً با جلو پنجره هم خوانی دارد. گذشته از همه این ها، چراغ های نوک تیز جلو هستند که به قشنگی هر چه تمام بالای سپر و بر روی گل گیرها جاسازی شده اند. به علاوه، چراغ های هالوژنی از دیگر ویژگی هایی است که در این کاترپیلار ستودنی به چشم می خورد. این چراغ ها با قابلیت تولید نور باکیفیت تر در مقایسه با انواع متداول می توانند مسیر در پیش رو را کاملاً روشن کنند و دید راننده از این طریق به خوبی بهبود یابد.

بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)

با توجه به وظایف سنگینی که این کامیون بر عهده دارد، از کاورهای مخصوصی برای محافظت از چراغ های جلو استفاده شده است که از اصابت نخاله و سنگ به آن ها در حین رانندگی در جاده ها جلوگیری می کند. همان طور که در تصاویر دیده می شود، دو لوله اگزوز بلند عمودی که در پشت کابین کامیون CT660 قرار داده شده است، نقش تخلیه کردن دود حاصل از احتراق سوخت در داخل موتور را بر عهده دارند. از دیگر ویژگی های برجسته این خودروی سنگین می توان به کابین از جنس آلومینیومی آن اشاره کرد که ضمن داشتن خاصیت ضدخوردگی، بسیار سبک است و می تواند حداکثر میزان ظرفیت ترابری را فراهم سازد.

بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)
بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول) بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)
بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول) بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)
بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)

درب های این کامیون به گونه ای طراحی شده اند که با ملایمت خاصی باز و بسته می شوند و به راحتی می توان از روی پله ها و با استفاده از دستگیره ای که در موقعیت مناسب قرار گرفته است، سوار کامیون و به آسانی از آن پیاده شد. اگرچه بسیاری از صاحب نظران انتقادات زیادی نسبت به طراحی خارجی این کاترپیلار کرده اند، اما همگی آن ها به اتفاق می گویند که طراحی داخلی این کامیون فوق العاده است. به محض این که وارد کابین این خودروی سنگین می شوید، این حس القا می شود که همه عناصر دست به دست هم داده اند تا ایده آل ترین شرایط رانندگی در اختیار شما قرار گیرد.

بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)

به طور مثال می توان به داشبورد مربع شکل این کامیون اشاره کرد که با شیب ملایم به سمت راننده متمایل است. مجموعه پنل های کنترلی از دیگر امکاناتی است که در مقابل راننده تدارک دیده شده است؛ این پنل ها به قدری حرفه ای و حساب شده طراحی شده اند که هرگز باعث سردرگمی راننده در حین استفاده از آن ها نمی شوند. بنا به گفته کمپانی کاترپیلار، همه دکمه های کنترلی، دنده ها، سوئیچ ها، و درجه ها طوری جاسازی شده اند که ایمنی و راحتی کار با آن ها در حداکثر سطح ممکن قرار گرفته است. هم چنین، مهندسان این کمپانی نهایت همت خود را به کار بسته تا بهترین ارگونومی را برای این کامیون به وجود آورند.

بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)

پنل های کنترلی کاترپیلار CT660  از جمله مدرن ترین ها در نوع خودش است. صفحه کیلومتر و سایر درجه های روی داشبورد به راحتی در حین رانندگی و در شرایط مختلف قابل خواندن هستند. گذشته از این، سوئیچ های بزرگ کنترلی هستند که کار با آن ها بسیار راحت است و راننده با فشردن آن ها مثلاً جهت روشن کردن سیستم گرمایش، نرمی کار با آن ها را  حس می کند. زمینه سیاه، شماره های سفید، و عقربه های قرمز از جمله ویژگی های قابل رؤیت بر روی درجه های کنترلی است که خواندن آن ها را بسیار آسان ساخته است. هم چنین، به منظور جلوگیری از شلوغ شدن داشبورد و پنل کنترلی، درجه سرعت سنج و تاخوگراف در یکدیگر ادغام شده اند.

بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)

صندلی های این کامیون چیزی از هم کلاس ها و حتی کلاس های بالاتر از خودشان کم ندارند. سیستم تعلیق آن ها با استفاده از هوا انجام شده است و قابلیت تنظیم با هر اندازه و شکلی را دارند. جهت ایجاد شرایط راحت برای راننده، یک جادستی با امکان تاشدن در کنار صندلی تعبیه شده است که انعطاف پذیری راننده در حین رانندگی را بالا می برد. گذشته از این امکانات استاندارد، امکان سفارش صندلی با پشتی بلندتر و دارای پشت سری نیز در این کاترپیلار وجود دارد. اگرچه نیازی به گفتن ندارد، اما به لطف انحنای حساب شده کاپوت و شیشه جلوی این خودروی سنگین، دید راننده در همه جهات عالی است. هم چنین، آینه های جانبی به گونه ای طراحی شده اند که به منظور کسب ایمنی بالاتر بهترین دید را از اطراف در اختیار راننده قرار می دهند. یکشنبه هفته آینده در قسمت دوم و آخر این مقاله به بررسی موتور، گیربکس، عملکرد، و سواری این کامیون خواهیم پرداخت.


منبع

Topspeed

برچسب : کامیون , CT660 , کاترپیلار , کشنده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: m&z
3

"صندلی‌های این کامیون چیزی از هم‌کلاس‌ها و حتی کلاس‌های بالاتر از خودشان ندارند."
فکر کنم نیاز به اصلاح دارد.
13:15  1392/04/30
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J4 سفید اردیبهشت : ثبت نام J4 سفید ۱۷ اردیبهشت تحویل ۶۰ روزه، ۲۶ شهریور فاکتور شده و الان در مرحله صدور پلاک هست.
علیرضا : سلام کسی می‌دونه تارا V1پلاس رنگ سفید تا چه موعودی فاکتور شده ؟
تارا v4lx : طبیعیه رنگهای نقره ای حدود یک هفته تا ۱۰ روز از بقیه رنگها عقب تره
وحید : چرت و پرت نگو مگه مدیر عامل سایپایی اینجور صحبت میکنی محکم
تارا v4lx : بستگی به رنگش داره ولی روالش اینه که نیمه اول بهمن تحویل میگیرین
تارا v4lx : تیتانیوم بین ۳۰ تا ۷۰ روز تاخیر داره
تارا v4lx : مشکلی نداره معمولا یه هفته ای زمان میبره تا ارسال مدارکی که نمایندگی ارسال کرده تایید بشه بعدش پیام میاد براتون
J7 : منظور از تایید چک و مدارک همون سبز شدن قرارداده یا مثل تحویل سیستمی باید از نمایندگی بپرسیم؟
علیرضا : سلام من اردیبهشت ماه ثبت نام داشتم قسمت تکمیل وجه گیر کرده تی 8از نمایندگی اراک بابا اینا خداوکیلی یه مشت کلاهبردارن
J7سفید 22اردیبهشت اقساطی : سلام 22اردیبهشت ثبت نام اقساطی سفید مشهد 11خرداد تایید چک و مدارک 11شهریور فاکتور پلاک و مدارک 20شهریور تحویل ای ام اس فردا 1مهر با تشکر از دوستان جهت اطلاع رسانی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی x55 : دیشب دوتا تریلی که فونیکس و x33 و x55 بود و پلاک خوزستان بود از گچساران به سمت خوزستان میرفتن جهت اطلاع دوستان
اتومات عصبی : داداش نمی‌دونم چطور کار میکنن با این ردیف قراردادها
دوگانه تکمیل وجه 11 بهمن : داستان تغییر رنگ چیه؟
4723 : دوستان تبدیلی به سورن که تیر تکمیل وج کردین وتحویلی مهر هست لطفا هر مرحله تیک خورد اعلام‌کنین بنده 24 تیر واریز 22مهر تحویل روفاکتور میچرخه
امیر : آقا یک سوال ماشینی که فاکتور شده شامل افزایش قیمت کارخانه میشه یا نه
ایران خودگوه : باز این سیاست تغییر رنگ چیه؟ تا تکمیل وجه یازده بهمن فاکتور شده به ما که رسید باز سیاست تغییر رنگ بهونه کردن پدرمون دراومد
مرتضی 207 دستی شهریور : سلام حداکثر بین 5 تا15 روز کاری اما اگر نصبش روماشینم حساب کنی ک تو اسناد کاستومر بیاد معمولا تا30 طول میکشه ک بعدش میشه اماده حمل
رها : سلام دوستان سود تاخیر چقد طول میکشه تا واریز بشه؟
علیرضا : سلام دوستان لطفاً اگه کسی می دونه راهنمایی کنه از فاکتور شدن تا تخصیص پلاک چند روز زمان می بره
ساینا 85گانه : بله قیمت کارخانه شاهین 440