راز موفقیت چینی‌ها در بازار خودرو ایران/ آیا سهم خودروهای چینی در ایران بالا می‌رود؟

 

راز موفقیت چینی‌ها در بازار خودرو ایران/ آیا سهم خودروهای چینی در ایران بالا می‌رود؟

 
به گزارش اقتصادنیوز، چینیها در کنار رقبای اروپایی خود به ارائه محصولات متنوع و جدیدی پرداخته و خودروهای به روزی را روانه بازار خودرو ایران کرده‌اند این در حالیست که خودروسازان اروپایی به ویژه پژو، کماکان به تولید خودروهای قرن بیستمی نظیر پژو 405 و پژو پارس در ایران مشغول است. 
 
آمار تولید خودرو در سال 1394 بیانگر آن است که تا پایان این سال چینی‌ها 80 هزار دستگاه انواع خودرو را به تولید رسانده‌اند که حدود 20 مدل خودرو از انواع سواری را شامل می‌شود حال آنکه خودروسازان اروپایی به رغم در دست داشتن سهم عمده بازار و تولید 500 هزار دستگاه خودرو، کمتر از 10 نوع خودرو را به تولید رسانده‌اند که این خودروها عمدتا از تکنولوژی عقب افتاده‌ای برخوردار بوده است.
 
فارغ از بحث کیفیت محصولات چینی، خودروسازان این کشور در طول سال‌های گذشته توانسته‌اند جدیدترین محصولات خود را روانه بازار ایران کنند و خلاف خودروسازان اروپایی در این راه خساست به خرج نداده‌اند. اگرچه آن‌ها به مونتاژ خودرو به صورت فول سی‌کی‌دی روی آورده اند اما در این مدت کوتاه هر ساله تقریبا مدل‌های جدیدی از خودرو را در ایران عرضه کرده‌اند حال آنکه شرکای اروپایی همواره تلاش کرده‌اند تا خودروهای از رده خارج و تاریخ مصرف گذشته خود را به بازار ایران بفرستند.
 
در همین رابطه فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو به اقتصادنیوز می‌گوید: یکی از دلایلی که خودروسازان اروپایی طی سه دهه فعالیت خود در ایران، محصولات از خارج از رده را به تولید رسانده‌اند این بوده که همواره به بهانه حمایت از ساخت داخل، خیالشان از دولت ایران و حمایت‌های دولتی راحت بوده است. به عنوان مثال پژو در این سال‌ها تا جایی که توانسته به دولت ایران فشار آورده که تعرفه‌ها را بالا نگه دارد و بازاری انحصاری برای خود درست کند. 
 
او می افزاید: اصولا ذات شرکت‌های فرانسوی این است که با دولت‌ها کار کنند به همین خاطر است که در قرارداد جدید پژو هم پای دولت‌ها در میان است و این شرکت فرانسوی با حمایت دولتی می خواهد به همکاری خود با ایران ادامه دهد.
 
زاوه در خصوص فعالیت چینی‌ها در بازار خودرو ایران می‌گوید: اینکه امروز دیده می‌شود برندهای چینی گوناگونی وارد بازار خودرو ایران شده‌اند به خاطر شرایط پسابرجام است و گرنه آنها هم در دوره تحریم ها تا توانستند محصولات کم‌کیفیت و گران را به ما دادند که به خاطر پوشش بخشی از نیازهای مردم مجبور بودیم این محصولات را در بازار داخلی عرضه کنیم.
 
تولید محصولات قدیمی تا کی؟
دلیل اصرار خودروسازان اروپایی برای تولید خودروهای قدیمی در ایران را می توان به مقاومت برخی چهره‌ها و نهادهای سیاسی در این خصوص ربط داد چرا که آنها همواره تلاش کرده اند تا قراردادهای خارجی را از زیر نظر خود بگذرانند و در این باره نظراتشان را اعمال کنند. 
محمدرضا نجفی‌منش در خصوص ادامه تولید خودروهای قدیمی به اقتصادنیوز می گوید: تولید این دسته از خودروها بیشتر به خواست طرف ایرانی است و مطمئنا طرف خارجی مایل نیست با تولید خودروهای قدیمی اعتبار برند خود را زیر سوال ببرد.
 
دبیر انجمن خودروسازان می افزاید: حلقه مفقوده در این میان نبود تاریخ انقضا برای محصولات تولیدی در کشور است که از نظر ما بهتر است هر نوع خودرو تا ده سال بیشتر به تولید نرسد و بعد از آن خودرو دیگری به تولید برسد.
 
اما در این میان طرف اروپایی هم کم سود نبرده است و تا توانسته از این آب گل آلود ماهی گرفته و خودروهای قدیمی خود را تحویل بازار خودرو ایران داده است.
 
بررسی کارنامه تولید خودرو از طریق قراردادهای جدید نشان می‌دهد که همواره تلاشی در داخل به وجود آمده تا جلوی تولید مشترک گرفته شود. نمونه آن قرارداد ال90 بود که اگر به خوبی اجرا می شد می توانست در تیراژ 300 هزار دستگاهی به یکی از جایگزین های اصلی پراید تبدیل شود.
 
حال سوال اینجاست که چرا وقتی خودروسازان بزرگ ما پای قراردادهای بزرگ با اروپایی‌ها می روند عمده سیاسیون و افرادی که تخصصی در این زمینه ندارند، زبان به انتقاد داده و فریاد واسفا برای نابود شدن تولید ملی سر می‌دهند اما در برابر ورود خودروهای چینی و قراردادهایی که با خودروسازان این کشور بسته می شود سکوت می‌کنند.
 
شاید بتوان گفت اجماع سیاسی بر سر ورود خودروهای چینی یکی از عوامل مهم در موفقیت خودروسازان این کشور به ایران بوده اما حساسیت همین سیاسیون سبب شده تا اروپایی‌ها و بزرگان صنعت خودرو دنیا نتوانند در این میان موفق شوند. به همین خاطر است که چینی ها به رغم حضور ناچیزشان در بازار ایران انواع و اقسام خودروها را روانه بازار ایران کرده اند اما خودروسازان اروپایی نتوانسته اند کاری از پیش ببرند.
 
 
 
 

منبع

اقتصاد نیوز

 

برچسب : خودرو , موفقیت , چینی‌ها , بازار خودرو , چین , خودروی چینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

ناشناس
0

ایران عملا شده مستعمره چین. بویژه زمان تحریمها هر جنس بنجلی را می کرد تو پاچه مان. البته مافیای واردات هم بی تقصیر نیست. مافیایی که پر شدن جیبش مهمتر از منافع ملی و رونق تولید وخودکفایی است. حال بیاییم و باز هم شعارهای توخالی مثل اقتصاد مقاومتی سربدهیم.
09:37  1395/02/19
گزارش
پاسخ دادن
بهنام طیبی
2

دوستان برلیان چطور خودرویی؟؟؟؟؟؟
برلیان بهتره یا جک؟؟؟؟؟؟؟؟؟
20:13  1395/02/15
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
1

والا نداشتم بدونم. اما اگر دست مونتاژ ما نیفتاده بود میگفتم جک بهتره.
16:24  1395/02/16

گزارش
بهنام طیبی
1

مرسی
19:11  1395/02/16

گزارش
امیر(سابق)
4

قبلا در مورد موفقیت چینیها گفتم ولی یه نگاه دیگه وجود داره و اونم اینه که هنوز نفهمیدن مردمانی در ایران زندگی میکنند که هر چقدر بیشتر تو سرشون بزنی و حقشون و بخوری بیشتر خوششون میاد. که اگه این موضوع را درک کنند دیگه از آپشن و تنوع خبری نیست
19:08  1395/02/15
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
3

باید ب چینی ها تبریک و آفرین گفت که بازار ما رو ب خوبی شناختن و برای تسخیر هر چه بیشتر اون دارن تلاش میکنن. نمیشه اینا رو نادیده گرفت.
اون طرف خودرو سازای خودمون رو نگاه کنید که با وجود بازار انحصاری و حمایت های دولتی این وضعیت اسفناک رو دارن.
در کل کاش بازار ما هم مثل خیلی جاهای دیگه آزاد بود و مشتری خودش انتخاب میکرد چیزی رو که میخواست نه این که مجبور ب انتخاب از بین گزینه های تحمیلی باشه.
17:59  1395/02/15
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی ( اسفند ) : سلام ۱۸ اسفند تکمیل وجه کردم ۱۹ اسفند سخا دیروز فاکتور شد
Elham X5 azaz : سلام وقت بخیر دوستان من ثبتنام 22 اذرماه به صورت نقدی بودم و تاریخ 24 اردیبهشت 88 ملیون دیون رو نقد پرداخت کردم و همون روز فاکتور و شاسی شدم تاریخ 27 اردیبهشت هم بیمه و پلاک سبز شد و روی ارسال مدارک نارنجی موند تا الان که پیامک پستچی اومده و حاوی کارت ماشین هست که احتمالا فردا میرسه دستم. کسی هست که شرایط منو داشته باشه و تحویل گرفته باشه ؟؟ دوستان توی تلگرام سرچ کنید گروه های مخصوص خودروی خودتون رو پیدا کنید اونجا اطلاعات خیلی بیشتره
الهام x5 اذر : واسه من سه روز فاصله بود
حسین : سلام من هم ۵دی ماه ثبت نام کردم وهنوزتکمیل وجه ،زرد میباشد،ازنمایندگی هم سوال کردم میگن احتمالا تیرماه برای تحویل باشد،بقیه چیزهای عنوان شده ،دروغی بیش نیست.
وحید 2 : به محسن 2 داداش هنوز هستی؟ ی خبر از خودت بده از پیامک رو دیدی
نرگس : سلام آقا مهدی شما کدوم نمایندگی هسین منم‌شیرازم جمعه ماشین تیک حمل خورده ولی هنوز نرسیده
S3به sr3 : تهرانی ها باید دست بکار بشید برای شاسی شدنش تمجمع کنید تا راهمر sr3 رو شاسی کنه
Shahin G : الکی میگن همشون فقط دروغ ما۱۴ آذر فاکتور نشده
درسا : فکر نکنم تبدیل بزنن ،ولی نامردی شاهین پلاس تا ۱۹ اسفند فاکتور کردن ،برای cvt رو یک اسفند گیر کرده
مممدی : تارای فیس لیفت توربو کی تولید میشه؟؟؟ کسی اطلاعی داره؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فرید : سورن رنگ خاکستری فروش فوری کل پرداختی : 623 تومن تاریخ فاکتور 3 خرداد در حال صدور اسناد خودرو موقعیت فعلی : پارکینگ کرمانشاه دوستان به نظرتون چقدر طول میکشه ماشین به دستم برسه؟!
محمد مرداد : انشالله که تو همین روزا دعوتنامه مرداد ماه رو بفرستن و مارو از این همه استرس و نگرانی دربیارن خداوکیلی نمیدونم چی بگم از بس که این روزا فکرم مشغوله این افزایش قیمته انشالله که خیره
555555555555 : مطمئنی جی ایکس ال هست ؟؟ مدل دیگه نیست ؟؟؟ چقدر دادی برای تکمیل وجه ؟
علی : معلوم میشه از نفوذی های ایران خودرو هستی. یک متن با دو اسم منتشر شده. تو هم کلاه برداری
ساینا فروش فوق العاده 13 بهمن : کی گفته؟؟؟ فوق العاده بهمن ینفرم فاکتور نشده الکی حرف نزن
توحید ارومیه : تحویل 2اردیبهشت خوش بینانه 3ماه در بعضی مواقع تا4و5ماهم تجربه داشتم
توحید ارومیه : Aانتهای تیر در نظر داشته باش
محمد دنا آپشنال مشکی آبنوس : سلام فروش فوری طرح ماداران 7فرودین واریز کردم مابه التفاوت هم یک ماه بعد واریز کردم تحویل 4تیرماه هنوز فاکتور نشده هر روز هم تاریخ آماده به فاکتور هم تغییر میکنه خوزستان هستم
احمدرضا : پیش فروش دناپلاس اتومات آپشنال خرداد 404،واریزی اول آبان 403 ،تکمیل وجه 23 فروردین ، فاکتور 30 اردیبهشت، پلاک 12 خرداد، 20 خرداد تحویل نمایندگی،القصه تمام
کوییک آر اس : هیچکس در این مورد اطلاعی نداره ممکنه افزایش قیمت بخوره ممکنه نخوره افزایش قیمت چند عامل درش دخیل اینکه درخواست سایپا و اینکه آیا بعدا باهاش موافقت بشه یا نه کسی از این چیزها خبر نداره