راز موفقیت چینی‌ها در بازار خودرو ایران/ آیا سهم خودروهای چینی در ایران بالا می‌رود؟

 

راز موفقیت چینی‌ها در بازار خودرو ایران/ آیا سهم خودروهای چینی در ایران بالا می‌رود؟

 
به گزارش اقتصادنیوز، چینیها در کنار رقبای اروپایی خود به ارائه محصولات متنوع و جدیدی پرداخته و خودروهای به روزی را روانه بازار خودرو ایران کرده‌اند این در حالیست که خودروسازان اروپایی به ویژه پژو، کماکان به تولید خودروهای قرن بیستمی نظیر پژو 405 و پژو پارس در ایران مشغول است. 
 
آمار تولید خودرو در سال 1394 بیانگر آن است که تا پایان این سال چینی‌ها 80 هزار دستگاه انواع خودرو را به تولید رسانده‌اند که حدود 20 مدل خودرو از انواع سواری را شامل می‌شود حال آنکه خودروسازان اروپایی به رغم در دست داشتن سهم عمده بازار و تولید 500 هزار دستگاه خودرو، کمتر از 10 نوع خودرو را به تولید رسانده‌اند که این خودروها عمدتا از تکنولوژی عقب افتاده‌ای برخوردار بوده است.
 
فارغ از بحث کیفیت محصولات چینی، خودروسازان این کشور در طول سال‌های گذشته توانسته‌اند جدیدترین محصولات خود را روانه بازار ایران کنند و خلاف خودروسازان اروپایی در این راه خساست به خرج نداده‌اند. اگرچه آن‌ها به مونتاژ خودرو به صورت فول سی‌کی‌دی روی آورده اند اما در این مدت کوتاه هر ساله تقریبا مدل‌های جدیدی از خودرو را در ایران عرضه کرده‌اند حال آنکه شرکای اروپایی همواره تلاش کرده‌اند تا خودروهای از رده خارج و تاریخ مصرف گذشته خود را به بازار ایران بفرستند.
 
در همین رابطه فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو به اقتصادنیوز می‌گوید: یکی از دلایلی که خودروسازان اروپایی طی سه دهه فعالیت خود در ایران، محصولات از خارج از رده را به تولید رسانده‌اند این بوده که همواره به بهانه حمایت از ساخت داخل، خیالشان از دولت ایران و حمایت‌های دولتی راحت بوده است. به عنوان مثال پژو در این سال‌ها تا جایی که توانسته به دولت ایران فشار آورده که تعرفه‌ها را بالا نگه دارد و بازاری انحصاری برای خود درست کند. 
 
او می افزاید: اصولا ذات شرکت‌های فرانسوی این است که با دولت‌ها کار کنند به همین خاطر است که در قرارداد جدید پژو هم پای دولت‌ها در میان است و این شرکت فرانسوی با حمایت دولتی می خواهد به همکاری خود با ایران ادامه دهد.
 
زاوه در خصوص فعالیت چینی‌ها در بازار خودرو ایران می‌گوید: اینکه امروز دیده می‌شود برندهای چینی گوناگونی وارد بازار خودرو ایران شده‌اند به خاطر شرایط پسابرجام است و گرنه آنها هم در دوره تحریم ها تا توانستند محصولات کم‌کیفیت و گران را به ما دادند که به خاطر پوشش بخشی از نیازهای مردم مجبور بودیم این محصولات را در بازار داخلی عرضه کنیم.
 
تولید محصولات قدیمی تا کی؟
دلیل اصرار خودروسازان اروپایی برای تولید خودروهای قدیمی در ایران را می توان به مقاومت برخی چهره‌ها و نهادهای سیاسی در این خصوص ربط داد چرا که آنها همواره تلاش کرده اند تا قراردادهای خارجی را از زیر نظر خود بگذرانند و در این باره نظراتشان را اعمال کنند. 
محمدرضا نجفی‌منش در خصوص ادامه تولید خودروهای قدیمی به اقتصادنیوز می گوید: تولید این دسته از خودروها بیشتر به خواست طرف ایرانی است و مطمئنا طرف خارجی مایل نیست با تولید خودروهای قدیمی اعتبار برند خود را زیر سوال ببرد.
 
دبیر انجمن خودروسازان می افزاید: حلقه مفقوده در این میان نبود تاریخ انقضا برای محصولات تولیدی در کشور است که از نظر ما بهتر است هر نوع خودرو تا ده سال بیشتر به تولید نرسد و بعد از آن خودرو دیگری به تولید برسد.
 
اما در این میان طرف اروپایی هم کم سود نبرده است و تا توانسته از این آب گل آلود ماهی گرفته و خودروهای قدیمی خود را تحویل بازار خودرو ایران داده است.
 
بررسی کارنامه تولید خودرو از طریق قراردادهای جدید نشان می‌دهد که همواره تلاشی در داخل به وجود آمده تا جلوی تولید مشترک گرفته شود. نمونه آن قرارداد ال90 بود که اگر به خوبی اجرا می شد می توانست در تیراژ 300 هزار دستگاهی به یکی از جایگزین های اصلی پراید تبدیل شود.
 
حال سوال اینجاست که چرا وقتی خودروسازان بزرگ ما پای قراردادهای بزرگ با اروپایی‌ها می روند عمده سیاسیون و افرادی که تخصصی در این زمینه ندارند، زبان به انتقاد داده و فریاد واسفا برای نابود شدن تولید ملی سر می‌دهند اما در برابر ورود خودروهای چینی و قراردادهایی که با خودروسازان این کشور بسته می شود سکوت می‌کنند.
 
شاید بتوان گفت اجماع سیاسی بر سر ورود خودروهای چینی یکی از عوامل مهم در موفقیت خودروسازان این کشور به ایران بوده اما حساسیت همین سیاسیون سبب شده تا اروپایی‌ها و بزرگان صنعت خودرو دنیا نتوانند در این میان موفق شوند. به همین خاطر است که چینی ها به رغم حضور ناچیزشان در بازار ایران انواع و اقسام خودروها را روانه بازار ایران کرده اند اما خودروسازان اروپایی نتوانسته اند کاری از پیش ببرند.
 
 
 
 

منبع

اقتصاد نیوز

 

برچسب : خودرو , موفقیت , چینی‌ها , بازار خودرو , چین , خودروی چینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

ناشناس
0

ایران عملا شده مستعمره چین. بویژه زمان تحریمها هر جنس بنجلی را می کرد تو پاچه مان. البته مافیای واردات هم بی تقصیر نیست. مافیایی که پر شدن جیبش مهمتر از منافع ملی و رونق تولید وخودکفایی است. حال بیاییم و باز هم شعارهای توخالی مثل اقتصاد مقاومتی سربدهیم.
09:37  1395/02/19
گزارش
پاسخ دادن
بهنام طیبی
2

دوستان برلیان چطور خودرویی؟؟؟؟؟؟
برلیان بهتره یا جک؟؟؟؟؟؟؟؟؟
20:13  1395/02/15
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
1

والا نداشتم بدونم. اما اگر دست مونتاژ ما نیفتاده بود میگفتم جک بهتره.
16:24  1395/02/16

گزارش
بهنام طیبی
1

مرسی
19:11  1395/02/16

گزارش
امیر(سابق)
4

قبلا در مورد موفقیت چینیها گفتم ولی یه نگاه دیگه وجود داره و اونم اینه که هنوز نفهمیدن مردمانی در ایران زندگی میکنند که هر چقدر بیشتر تو سرشون بزنی و حقشون و بخوری بیشتر خوششون میاد. که اگه این موضوع را درک کنند دیگه از آپشن و تنوع خبری نیست
19:08  1395/02/15
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
3

باید ب چینی ها تبریک و آفرین گفت که بازار ما رو ب خوبی شناختن و برای تسخیر هر چه بیشتر اون دارن تلاش میکنن. نمیشه اینا رو نادیده گرفت.
اون طرف خودرو سازای خودمون رو نگاه کنید که با وجود بازار انحصاری و حمایت های دولتی این وضعیت اسفناک رو دارن.
در کل کاش بازار ما هم مثل خیلی جاهای دیگه آزاد بود و مشتری خودش انتخاب میکرد چیزی رو که میخواست نه این که مجبور ب انتخاب از بین گزینه های تحمیلی باشه.
17:59  1395/02/15
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی : هنوز ماشینای شهریور رو تحویل ندادن ، بخشنامه زدن برای فروش محصولاتشون. تارا دستی و اتومات رو زده تحویل فوری ، پیش فروش ، فوق العاده. اخه چی‌‌ بگیم به این ایرانخودرو. تو ماشینای قبلیتو سر وقت تحویل بده ، یکم بدهکارایات سبکتر بشه ، بعد بیا فروش جدید بذار
مینا تارا دستی : سلام دوستان من تارا دستی واریز اولیه 20 مرداد طرح فرسوده تحویل 9 اذر ماه همچنان منتظر پیامک اسقاط و دعوت نامه؟ کسی از دوستان داریم مثل من؟ فعلا ماشین رو نگرفتن بی ماشین شم 😂
شاهین اتومات اسفند ۱۴۰۳ : ما ۲۹۰ ن پرداخت کردیم
X5 مشکی کرمانشاه : تاریخ بارکد پستی کارت ۱۸ شهرویور و بارکد پستی سند ۲۳ شهریور جالبه سند اومده ولی کارت هنوز تحویل پست نشده
حقوق خود را بدانید : ⚠️عزیزان یکبار برای همیشه وتمام⚠️ به لحاظ حقوقی وقانونی:بعد از تاریخ تحویل خودرو یا همون مهلت ارسال دعوتنامه که توی قرارداد قید شده(مثلا هفته چهارم مرداد یاشهریور یا...)هر روز (حتی یکروز)هم که بگذره،شرکت قانونا موظفه دعوتنامه رو به قیمت همان ماه ارسال کنه.که اگه خلاف اون عمل کنه،شما میتونید طرح دعوی وشکایت کنید.یعنی دوستان بزرگوار افزایش شامل حال این گروه از حواله داران نخوااااهددد شد.اینو از یکی از کارکشته ترین وکلای سرشناس اصفهان پرسیدم.پس اینقدر پالس منفی واسه هم نفرستید.فقط گفتم میمونه احتمال خلف وعده ی شرکت که راهشو بهتون گفتم(شکایت حقوقی)که قطعا محکوم خواهد شد.
x5 : 25 فرودین ثبت نام 9 شهریور دعوتنمانه و همان روز تکمیل وجه 22 شهریور شاسی و فاکتور 23 شهریور بیمه و همچنان در حال صدور پلاک کرمان موتور اصلا برنامه خاصی نداره توی تحویل خودرو واقعا هردمبیل همه باهم فرق داره همزمان با من یکی ثبت نام کرده پلاک شده و یکی هنوز بیمه هم نشده واقعا بی درو پیکره کرمان موتور
یک : اره مونتاژ میکنه دو سیلو
TA : سلام هنوز تحویلی های شهریور داره فاکتور میشه
سوم بهمن : دوستان تحویل ۳۰ روزه کسی هست فاکتور نشده باشه؟
سعید : ممنون، انشالا همگی زود فاکتور شین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رادیال دوگانه : علوی داداش منم یک ماهع منتظرم پلاک شم اگر واقعا با اون 40 تمن پلاک میشه راه دیگه ای نیست به پیگیری هم باشه 50 روزه الان داریم پیگیری میکنیم به کجا رسید اگه واقعا میخاید پیگیری کنید پاشیم همه با هم بریم دم در زامیاد تا وقتی جواب درست نگرفتیم برنگردیم الان دوماهع منتظریم همینجوری بخایم بزاریم معلوم نیست چند ماه دیگه ام الاف باشبم
دنا اتومات : سلام دوستان ..دنا اتومات اپشنال پیش فروش تحویل دی ماه هستم ..ردیابی قرار دادم نوشته ..دعوت نامه ابان ماه 1404ارسال شده ..مخواستم ببینم دعوت نامه من کی میاد ؟
207 پانا 31 مرداد : این داره میگه همین سود تاخیر روزی 260 تومنم بهتون نمیدیم در جریان باشید.بابت مالیات پول بیمه کسر میکنیم
حسن پیش پانا مرداد : بابا من خودمم تا ته سوختم. هم افزایش قیمت خورد هم تبدیل هم حالا این مسخرخ بازی. به خاک سیاه نشستم. بحث من اینه غلط کرده به کشور ما تجاوز کنه. لعنت خدا بر اون مسئول و وزارت صمت و حراستی که دست به یکی کردن و مارو بدبخت کردن. پول دکتر و درمانشان بشه
207 پانا 31 مرداد : ولی ظلم اونا دودش داره میره توی چش زن بچه من.پول اسنپ خودم و خانمم به کنار الان مدرسه رفتن بچه ها هم هست.هر جا میخوایم بریم باید اسنپ بگیریم یا ماشین این و اون بگیریم.نمیشه که.امروز دوباره 13.6 پول دادم به امید اینکه شاید ماشینم زودتر بدن
دنا پلاس6 دنده فولادی 30 مهر : الان نگاه کردم مال من فاکتور شده انشاالله قسمت دوستان
دنا 5دنده تحویل شهریور : سلام دوستان امروز دنا بورسی تحویل 31شهریور امروز تحویل گرفتم انشاا.. همگی ماشینتون هر چه سریعتر به دستون برسه ازاین نگرانی در بیان خوشحال شدم تو این مدت با هم بودیم همگی دوستان به خدا میسپارم یا حق
نیسان رادیال : حرف الکی نزن
سجاد : علی بی پلاک داداش حرفت کامل درسته منم فهمیدم اینا مال خود شرکتن
نیسان رادیال : جنابی که می گی من حاضرم 40م بدم غلط زیادی نکن اگه ان اول می گفتن اره نه الان ماکه حدود سه ماه فاکتور شدیم از کجا بدیم