راز موفقیت چینی‌ها در بازار خودرو ایران/ آیا سهم خودروهای چینی در ایران بالا می‌رود؟

 

راز موفقیت چینی‌ها در بازار خودرو ایران/ آیا سهم خودروهای چینی در ایران بالا می‌رود؟

 
به گزارش اقتصادنیوز، چینیها در کنار رقبای اروپایی خود به ارائه محصولات متنوع و جدیدی پرداخته و خودروهای به روزی را روانه بازار خودرو ایران کرده‌اند این در حالیست که خودروسازان اروپایی به ویژه پژو، کماکان به تولید خودروهای قرن بیستمی نظیر پژو 405 و پژو پارس در ایران مشغول است. 
 
آمار تولید خودرو در سال 1394 بیانگر آن است که تا پایان این سال چینی‌ها 80 هزار دستگاه انواع خودرو را به تولید رسانده‌اند که حدود 20 مدل خودرو از انواع سواری را شامل می‌شود حال آنکه خودروسازان اروپایی به رغم در دست داشتن سهم عمده بازار و تولید 500 هزار دستگاه خودرو، کمتر از 10 نوع خودرو را به تولید رسانده‌اند که این خودروها عمدتا از تکنولوژی عقب افتاده‌ای برخوردار بوده است.
 
فارغ از بحث کیفیت محصولات چینی، خودروسازان این کشور در طول سال‌های گذشته توانسته‌اند جدیدترین محصولات خود را روانه بازار ایران کنند و خلاف خودروسازان اروپایی در این راه خساست به خرج نداده‌اند. اگرچه آن‌ها به مونتاژ خودرو به صورت فول سی‌کی‌دی روی آورده اند اما در این مدت کوتاه هر ساله تقریبا مدل‌های جدیدی از خودرو را در ایران عرضه کرده‌اند حال آنکه شرکای اروپایی همواره تلاش کرده‌اند تا خودروهای از رده خارج و تاریخ مصرف گذشته خود را به بازار ایران بفرستند.
 
در همین رابطه فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو به اقتصادنیوز می‌گوید: یکی از دلایلی که خودروسازان اروپایی طی سه دهه فعالیت خود در ایران، محصولات از خارج از رده را به تولید رسانده‌اند این بوده که همواره به بهانه حمایت از ساخت داخل، خیالشان از دولت ایران و حمایت‌های دولتی راحت بوده است. به عنوان مثال پژو در این سال‌ها تا جایی که توانسته به دولت ایران فشار آورده که تعرفه‌ها را بالا نگه دارد و بازاری انحصاری برای خود درست کند. 
 
او می افزاید: اصولا ذات شرکت‌های فرانسوی این است که با دولت‌ها کار کنند به همین خاطر است که در قرارداد جدید پژو هم پای دولت‌ها در میان است و این شرکت فرانسوی با حمایت دولتی می خواهد به همکاری خود با ایران ادامه دهد.
 
زاوه در خصوص فعالیت چینی‌ها در بازار خودرو ایران می‌گوید: اینکه امروز دیده می‌شود برندهای چینی گوناگونی وارد بازار خودرو ایران شده‌اند به خاطر شرایط پسابرجام است و گرنه آنها هم در دوره تحریم ها تا توانستند محصولات کم‌کیفیت و گران را به ما دادند که به خاطر پوشش بخشی از نیازهای مردم مجبور بودیم این محصولات را در بازار داخلی عرضه کنیم.
 
تولید محصولات قدیمی تا کی؟
دلیل اصرار خودروسازان اروپایی برای تولید خودروهای قدیمی در ایران را می توان به مقاومت برخی چهره‌ها و نهادهای سیاسی در این خصوص ربط داد چرا که آنها همواره تلاش کرده اند تا قراردادهای خارجی را از زیر نظر خود بگذرانند و در این باره نظراتشان را اعمال کنند. 
محمدرضا نجفی‌منش در خصوص ادامه تولید خودروهای قدیمی به اقتصادنیوز می گوید: تولید این دسته از خودروها بیشتر به خواست طرف ایرانی است و مطمئنا طرف خارجی مایل نیست با تولید خودروهای قدیمی اعتبار برند خود را زیر سوال ببرد.
 
دبیر انجمن خودروسازان می افزاید: حلقه مفقوده در این میان نبود تاریخ انقضا برای محصولات تولیدی در کشور است که از نظر ما بهتر است هر نوع خودرو تا ده سال بیشتر به تولید نرسد و بعد از آن خودرو دیگری به تولید برسد.
 
اما در این میان طرف اروپایی هم کم سود نبرده است و تا توانسته از این آب گل آلود ماهی گرفته و خودروهای قدیمی خود را تحویل بازار خودرو ایران داده است.
 
بررسی کارنامه تولید خودرو از طریق قراردادهای جدید نشان می‌دهد که همواره تلاشی در داخل به وجود آمده تا جلوی تولید مشترک گرفته شود. نمونه آن قرارداد ال90 بود که اگر به خوبی اجرا می شد می توانست در تیراژ 300 هزار دستگاهی به یکی از جایگزین های اصلی پراید تبدیل شود.
 
حال سوال اینجاست که چرا وقتی خودروسازان بزرگ ما پای قراردادهای بزرگ با اروپایی‌ها می روند عمده سیاسیون و افرادی که تخصصی در این زمینه ندارند، زبان به انتقاد داده و فریاد واسفا برای نابود شدن تولید ملی سر می‌دهند اما در برابر ورود خودروهای چینی و قراردادهایی که با خودروسازان این کشور بسته می شود سکوت می‌کنند.
 
شاید بتوان گفت اجماع سیاسی بر سر ورود خودروهای چینی یکی از عوامل مهم در موفقیت خودروسازان این کشور به ایران بوده اما حساسیت همین سیاسیون سبب شده تا اروپایی‌ها و بزرگان صنعت خودرو دنیا نتوانند در این میان موفق شوند. به همین خاطر است که چینی ها به رغم حضور ناچیزشان در بازار ایران انواع و اقسام خودروها را روانه بازار ایران کرده اند اما خودروسازان اروپایی نتوانسته اند کاری از پیش ببرند.
 
 
 
 

منبع

اقتصاد نیوز

 

برچسب : خودرو , موفقیت , چینی‌ها , بازار خودرو , چین , خودروی چینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

ناشناس
0

ایران عملا شده مستعمره چین. بویژه زمان تحریمها هر جنس بنجلی را می کرد تو پاچه مان. البته مافیای واردات هم بی تقصیر نیست. مافیایی که پر شدن جیبش مهمتر از منافع ملی و رونق تولید وخودکفایی است. حال بیاییم و باز هم شعارهای توخالی مثل اقتصاد مقاومتی سربدهیم.
09:37  1395/02/19
گزارش
پاسخ دادن
بهنام طیبی
2

دوستان برلیان چطور خودرویی؟؟؟؟؟؟
برلیان بهتره یا جک؟؟؟؟؟؟؟؟؟
20:13  1395/02/15
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
1

والا نداشتم بدونم. اما اگر دست مونتاژ ما نیفتاده بود میگفتم جک بهتره.
16:24  1395/02/16

گزارش
بهنام طیبی
1

مرسی
19:11  1395/02/16

گزارش
امیر(سابق)
4

قبلا در مورد موفقیت چینیها گفتم ولی یه نگاه دیگه وجود داره و اونم اینه که هنوز نفهمیدن مردمانی در ایران زندگی میکنند که هر چقدر بیشتر تو سرشون بزنی و حقشون و بخوری بیشتر خوششون میاد. که اگه این موضوع را درک کنند دیگه از آپشن و تنوع خبری نیست
19:08  1395/02/15
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
3

باید ب چینی ها تبریک و آفرین گفت که بازار ما رو ب خوبی شناختن و برای تسخیر هر چه بیشتر اون دارن تلاش میکنن. نمیشه اینا رو نادیده گرفت.
اون طرف خودرو سازای خودمون رو نگاه کنید که با وجود بازار انحصاری و حمایت های دولتی این وضعیت اسفناک رو دارن.
در کل کاش بازار ما هم مثل خیلی جاهای دیگه آزاد بود و مشتری خودش انتخاب میکرد چیزی رو که میخواست نه این که مجبور ب انتخاب از بین گزینه های تحمیلی باشه.
17:59  1395/02/15
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سجاد : این پولا حق الناس هست گردنتون ، این تاخیر ها ، حقه بازی ها در حین ثبت نام همه حق الناس هست ، چطوری میتوتید راحت بخوابید وقتی به مردم دروغ میگید و فقط برای جذب مشتری دروغ میگید و میگید تحویل بیست روزه ما که حلال نمیکنیم ، چطوری شب خوابتون میبره از این حجم حقه و دروغ آه چند نفر گرفتار پشت سرتون هست
سجاد : اپراتور بسیاااار بسیاااار بی ادب هست و متاسفانه حالت حق به جانب به خودشون میگیرند که انگار تاخیری پیش نیومده واقعا متاسفم و به دنبال شکایت از کرمان موتور بابت تاخیر و عدم پاسخگویی درست
رضا : سلام. چطور متوجه شدی که 800 نفر برا فاکتور شدن جلوت هستند. من برج 9 تکمیل وجه کردم همه پول را ریختم، الان 8 ماهه که در سامانه زده وضعیت تخصیص و هنوز فاکتور نشده.
یاسین : سو. تاخیر نمیدن آیند حتما برید شکایت کنید.یه تخلف صنفی کنی شاکی داشته باشی هزار بلا سرت میارن هزاران تخلف می‌کنند کسی پاسخگو نیست
شهریور A5 مشکی : مبارکه؛ موقع تحویل گرفتن حتما کارکرد صندوق عقب برقی، صدای فن رادیاتور پس از گرم شدن و راه افتادن فن، کارکرد سنسورهای فاصله روی سپرهای جلو و عقب، و نیز کیفیت صدای بوق را کنترل کنید. لطفا اگر برایتان میسر باشد نتیجه را در اینجا گزارش کنید. ممنون
یاسین : حتما شکایت کنید
امید : دوستان عزیز از بحث و نظر دادن در اینجا هیچی نصیبمون نمیشه لطفا اگه واقعا همگی هم نظر هستیم بریم جلوی دادستانی اونجا اعتراض کنیم برا چهارشنبه هرکس هم نظر هست اماده باشیم .
شاهین جی ال : 13 خرداد نداره از ۱۷ خرداد تا ۴ تیر اگه اشتباه نکنم
بابک : دوستان من دی ماه 403 دویست و نودو یک میلیون برای شاهین جی واریز کردم تاریخ صدور دعوتنامه من هفته چهارم شهریور ماهه بنظرتون کی برام پیامک تکمیل وجه میاد و چقدر دیگه باسد بریزم، باید ماشین بفروشم. لطفا راهنمایی کنید
بابک : سلام شما تاریخ صدور دعوتنامتون هفته چهارم خرداد بود؟یک ماه مونده پیامک تکمیل وجه اومد براتون؟چند روز مهلت تکمیل وجه میدن؟لطفا جواب بدید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس دی ماه مشکی : لعنت به سایپا تجمع به نظرم بهترین راه هستش جلوی سایپا زیر انداز و سایه بون بیارید بشینیم اونجا هیچ خبری نیست از این ها با این روند فاکتور شدن بعید می دونم تا آخر سال هم ماشین قسمتمون بشه
ایکس 55 پرو : سلام دوستان .کسی اطلاع داره چند روز بعد از صدور پلاک مدارک رو ارسال میکنن؟؟؟ ممنون میشم
علی اهواز : سلام، امیدوارم حالتون خوب باشه یه سوال داشتم، وقتی تیک حمل خودرو برای نمایندگی سبز میشه، یعنی ماشینو سوار تریلی کردن و داره میاد یاچی؟
تحویل 31 تیر پیش فروش مادران : به نظر من رینگ فولادی والمینیوم برای فاکتور شدن فرقی نداره من زنگ زدم نمایندگی گفتن باید از واریز وجه دوم 90 روز بگذره تا فاکتور بشه من واریزی اول 14 /12 دوم 20 اردیبهشت هنوز فاکتور نشدم الان 13 روز دارن جریمه تاخیری میزنن روزی 240تومن
Gxl : 😳😳😳😳😳😳😳😳😳وای توده دقیقه حرفت عوض شد
مالباخته : دوست عزیز ثبت نام سایپا دقیقا مثل باتلاق است. وقتی پول میدی دیگه گرفتار شدی و راه نجاتی نیست. من داخل گروه دیدم که گفتن حدود 2_3ماه در صورت انصراف روند برگشت پول طول میشکه. که در این شرایط کار عاقلانه ای نیست.
سورن 13تیر : سلام دوستان در جریان هستید خودرو 13تیرکی تحویل میدن
علوی : آقا توحید انصراف بزنم دقیق بعد یه ماه پول رو میدن یا اینم مثل روند فاکتور چند ماه طول میکشه
اطلس آذر مشکی اسفند 23 : دوستان کلیپی که توی اپارات گذاشتم رو اخرشو حتما ببینید توی خود سایت اپارات سرچ کنید مالباختگان اطلس یه کلیپی که آهنگ یاس رو داره
دنا 6 دنده سفید المنیومی 31 تیر : واریز اول 8 بهمن واریز دوم 30 اردیبهشت طرح مادران 8 مرداد فاکتور شد 9 مرداد پلاک 11 مرداد اماده تحویل تیک خورد تا الان هم سه روزه روی تخصیص سند میچرخه لامصب