شرایط جدید برای پیش‌فروش خودرو

 

شرایط جدید برای پیش‌فروش خودرو

 
با گذشت حدود ۱۳‌ماه از ارائه پیشنهاد وزارت صنعت به هیأت وزیران، سرانجام معاون اول رئیس‌جمهوری آیین‌نامه اجرایی جدید قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو را برای اجرا به وزارت صنعت و سازمان ملی استاندارد ابلاغ کرد. با ابلاغ این آیین‌نامه که در ۳۲ماده تدوین و ابلاغ شده است، تکالیف تازه‌ای برای تولید‌کنندگان داخلی و وارد‌کنندگان خودرو در مراحل فروش و خدمات پس از فروش خودرو و جلب رضایت مشتریان تعیین و وزارت صنعت و سازمان استاندارد ملزم به رعایت این ضوابط شده‌اند.
درحالي‌كه تا‌كنون تأمين مالي عرضه‌كنندگان خودرو با سرمايه ناشي از پيش‌فروش خودروها و وجوه دريافتي مشتريان ازجمله علل تأخير يا ناتواني در تحويل خودروهاي وارداتي و توليد داخل بوده است، اما براساس ماده5 آيين‌نامه جديد، عرضه‌كننده خودرو موظف شده قبل از اقدام به پيش‌فروش خودرو مجوز مربوط شامل تعداد خودروهاي قابل عرضه را از وزارت صنعت، معدن و تجارت دريافت كند.
 
همچنين برخلاف رويه كنوني، پيش‌فروش خودرو، براساس ماده6 اين آيين‌نامه، عرضه‌كننده خودرو موظف شده است تا همه مشخصات خودرو مورد نظر از قبيل نشان تجاري، نوع، تيپ، رنگ و شرايط موضوع قرارداد مانند قيمت فروش، نرخ سود، مشاركت، تاريخ تحويل خودرو با تعيين ماه و هفته تحويل، خسارت تأخير در تحويل، فهرست متعلقات الزامي همراه خودرو مانند راديوپخش، چرخ زاپاس، جك، آچار چرخ، كفپوش متحرك، مثلث خطر و تجهيزات درخواستي و يك نسخه از اصل قرارداد را به مصرف‌كننده ارائه دهد.
 
براساس ماده8 اين آيين‌نامه عرضه‌كننده خودرو موظف شده است تا هرگونه تغيير در شرايط عرضه نسبت به شرايط مندرج در قرارداد را به استثناي الزامات قانوني با رضايت كتبي مصرف‌كننده در الحاقيه قرارداد منعقده قبل از ارسال دعوتنامه تكميل وجه قيد كند و به تأييد طرفين قرارداد برساند.
 
در ماده 15اين آيين‌نامه نيز مدت زمان تعهد خدمات شامل تعميرات و تأمين قطعات، 10سال بعد از فروش آخرين دستگاه خودرو از همان نشان تجاري و نوع خودرو توسط عرضه‌كننده اعلام شده است.ارائه خودرو جايگزين به مشتريان تكليف ديگري است كه براساس ماده17 اين آيين‌نامه مدنظر قرار گرفته است. براساس اين ماده عرضه‌كننده موظف است چنانچه رفع عيوب خودرو در دوره تضمين(گارانتي) كه ناشي از خسارت حاصل از حادثه يا تصادف نباشد و بيش از 2روز كاري يا زمان استاندارد تعميرات تأييد شده به طول انجامد، به تأمين خودرو مشابه جايگزين در طول مدت تعميرات و درصورت عدم‌امكان، پرداخت خسارت حق توقف خودرو به شرح مفاد اين آيين‌نامه اقدام كند.
 
در ماده23 اين آيين‌نامه نيز آمده است: عرضه‌كننده موظف است نمايندگي مجاز را ملزم كند تا ضمن تسليم صورتحساب به مصرف‌كننده، خدمات ارائه‌شده خودرو به‌مدت 2‌ماه يا 3هزار كيلومتر، هر كدام كه زودتر فرا برسد و قطعات را به‌مدت 6‌ ماه يا 10هزار كيلومتر هر كدام كه زودتر فرابرسد، تضمين كند.
 
 
 
 

منبع

همشهری

 

برچسب : خودرو , شرایط جدید پیش فروش خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

4 نظر

کاربر: m&z
5

این کارها رو 20 سال پیش باید انجام میدادن تا اسمشو "احترام به حقوق مصرف کننده" بگذاریم. اون موقعی که فروش داشتن و مردم برای پراید و پژو صف میکشیدن کوچکترین حق و حقوقی وجود نداشت و همه چیز زوری بود. حالا که ماشینهاشون روی دستشون مونده و دیگه کسی خواهان این آهن قراضه های چینیزیشن شده نیست ادای احترام به حقوق مصرف کننده رو در میارن! افزایش کیفیت و خدمات برای مردم مثل یک جوک میمونه چون همه ما حداقل یک بار گذرمون به نمایندگی ها و زورگویی ها و توهین ها و کلاه برداری های نمایندگی های رسمی اینها افتاده و جای توبه هنوز پشت دستمون هست.
08:03  1395/02/01
گزارش
پاسخ دادن
امیر(سابق)
8

همه این چیزایی که گفتن سالهاست که بصورت رسمی ابلاغ میشه ولی هیچ یک از آقایان ....خودشون هم حساب نمیکنند و هیچ کس هم نمیتونه بگه چرا ؟ آخه آدم خودشو که جریمه نمیکنه و یا پسرش یا برادرش و اقوام نزدیک
13:29  1395/01/31
گزارش
پاسخ دادن
علي
3

آدم مي دوني از چي لجش مي گيره
از اينكه ملت رو گوسفند فرض مي كنن و هراز چندگاهي از اين جور بيانيه ها صادر مي كنن
وقتي همه چي از پايه خرابه و شركت هاي خودرويي ( چه داخلي و چه وارداتي ) خودشون هم تكليفشون رو نمي دونن مثلا" تا يك ماه ديگه چي پيش مي آد خوب تو اين آشفته يازار هركي به فكر اينه كه بيشتر كلاه بذاره تا كمتر سرخودش كلاه بره
اونوقت به نظرتون قانون حمايت از مصرف كننده كارايي داره ؟
11:12  1395/01/31
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
11

اولا که پول نیست.
ثانیا از شما خرید نمیکنیم.
ثاثلثا حیف کسی که دوباره مثل وام 25 میلیونی گول اینا رو بخوره.
22:40  1395/01/30
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
GL تکمیل وجه اردیبهشت : دیروز دوباره برام پیامک تکمیل وجه اومد. 300 هزار تومن دیگه واریز کردم. هنوز توی سیستم به حالت آماده تخصیص برنگشته. امروز زنگ زدم سایپا گفت که برای مابه تفاوت بیمه هست. و گفت که برای تحویل شاهین gl مشکلی نداریم و به زودی تحویل داده میشه. من از وقتی سخا رو تحویل دادم 37 روز گذشته.
GL تکمیل وجه اردیبهشت : دیروز دوباره برام پیامک تکمیل وجه اومد. 300 هزار تومن دیگه واریز کردم. هنوز توی سیستم به حالت آماده تخصیص برنگشته. امروز زنگ زدم سایپا گفت که برای مابه تفاوت بیمه هست. و گفت که برای تحویل شاهین gl مشکلی نداریم و به زودی تحویل داده میشه. من از وقتی سخا رو تحویل دادم 37 روز گذشته.
علی ریرا : دوستان با این وضع که پیش میره فکر نمیکنم به این زودی ها ری راها رو تحویل بدند
داریوش : من 17اردیبهشت تکمیل وجه کرده بودم دوباره دیروز واسم پیام دعوتنامه اومد رفتم نمایندگی گفت مابتفاوت بیمه و عوارض و مالیات باید پرداخت کنی 58 هزار تومن مجدد پرداخت کردم ولی هنوز فاکتور نشده.
حسام : سلام دوستان. من واریزی ۲۲ اسفندماه هستم.‌هنوز فاکتور نشده. کسی ۲۲ اسفند فاکتور شده؟؟،،
X5 : سلام تا یک هفته تعطیله ماشین ما تمام مراحل کامل شده و آماده تحویل وتا تهران شروع بکار نکنه هیچ کاری انجام نمیشه
شاهین G : شما شاهین Gهستید ؟یا شاهین Gl?? یا cvt??
شاهین G : من ۳ اردیبهشت تکمیل وجه کردم فاکتور نشده هنوز زنگ زدم نمایندگی گفت تا ۳۱ فروردین فاکتور شده نمی‌دونم راست میگن یا دروغ
شاهین G : من ۳ اردیبهشت تکمیل وجه کردم فاکتور نشده هنوز زنگ زدم نمایندگی گفت تا ۳۱ فروردین فاکتور شده نمی‌دونم راست میگن یا دروغ
شاهین G : ما واریزی اردیبهشتیم هنوز فاکتور نشدیم 😭
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا اس 11 بهمن ماه : سلام مدیر و پرسنل شرکت سایپا واقعا خرابه(داغونه) فقط یاد دارن که دروغ بگن در تمام کارهایش ضعیف عمل می کند و ماشین هارو فاکتور نمیکنه(صرفه جویی میکند) الان هم بهانه تعطیلات،استراحت میکنن
فوق العاده بهمن 6بهمن : داداش می خوای از دست شرکت سایپا فارغ بشی هفته دیگه فاکتور میشی
ساینا : تو رو خدا جواب بدین منم همین طور شده دهم اسفند بودم یه مرحله برگشته عقب
پیش فروش ساینا s : سلام منم 10اسفند یک مرحله به عقب برگشت جریان چیه تو رابه خدا جواب بدید؟؟
کوییک آر اس : خوب چرا زنگ نمی‌زنی 96550 دقیق بهتون میگه
میلاد ..... ایلام : سلام دوستان کسی میدونه اگه شماره چک نوشته برای سود تاخیر ولی تاریخ ارسال به بانک 0 نوشته . پولو میتونم بگیرم یا باید تاریخ بنویسه. مال من شماره چک نوشته
کوییک RS فروش فوری پذیرش 13 خرداد : برو توسایت قسمت پرداخت دعوتنامه نگاه کن احتمالا باید مبلغی پرداخت کنی که افزایش قیمت دادن
آرش : 12 اسفند خبری نشد
غیرت ایرانی : حاقل یک ماه تا یک ماه و نیم تاخیر داره ، چون ما اردیبهشت هنوز تحویل نگرفتیم
ایکس33 کراسmt : سلام هادی اریزو برادر گلم ، عزیز بارگیری و تحویل فعال هست یا نه تعطیل هستن چون من تهران پرسیدم نمایندگی تعطیل هست ،ممنون جواب بدین