شرایط جدید برای پیش‌فروش خودرو

 

شرایط جدید برای پیش‌فروش خودرو

 
با گذشت حدود ۱۳‌ماه از ارائه پیشنهاد وزارت صنعت به هیأت وزیران، سرانجام معاون اول رئیس‌جمهوری آیین‌نامه اجرایی جدید قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو را برای اجرا به وزارت صنعت و سازمان ملی استاندارد ابلاغ کرد. با ابلاغ این آیین‌نامه که در ۳۲ماده تدوین و ابلاغ شده است، تکالیف تازه‌ای برای تولید‌کنندگان داخلی و وارد‌کنندگان خودرو در مراحل فروش و خدمات پس از فروش خودرو و جلب رضایت مشتریان تعیین و وزارت صنعت و سازمان استاندارد ملزم به رعایت این ضوابط شده‌اند.
درحالي‌كه تا‌كنون تأمين مالي عرضه‌كنندگان خودرو با سرمايه ناشي از پيش‌فروش خودروها و وجوه دريافتي مشتريان ازجمله علل تأخير يا ناتواني در تحويل خودروهاي وارداتي و توليد داخل بوده است، اما براساس ماده5 آيين‌نامه جديد، عرضه‌كننده خودرو موظف شده قبل از اقدام به پيش‌فروش خودرو مجوز مربوط شامل تعداد خودروهاي قابل عرضه را از وزارت صنعت، معدن و تجارت دريافت كند.
 
همچنين برخلاف رويه كنوني، پيش‌فروش خودرو، براساس ماده6 اين آيين‌نامه، عرضه‌كننده خودرو موظف شده است تا همه مشخصات خودرو مورد نظر از قبيل نشان تجاري، نوع، تيپ، رنگ و شرايط موضوع قرارداد مانند قيمت فروش، نرخ سود، مشاركت، تاريخ تحويل خودرو با تعيين ماه و هفته تحويل، خسارت تأخير در تحويل، فهرست متعلقات الزامي همراه خودرو مانند راديوپخش، چرخ زاپاس، جك، آچار چرخ، كفپوش متحرك، مثلث خطر و تجهيزات درخواستي و يك نسخه از اصل قرارداد را به مصرف‌كننده ارائه دهد.
 
براساس ماده8 اين آيين‌نامه عرضه‌كننده خودرو موظف شده است تا هرگونه تغيير در شرايط عرضه نسبت به شرايط مندرج در قرارداد را به استثناي الزامات قانوني با رضايت كتبي مصرف‌كننده در الحاقيه قرارداد منعقده قبل از ارسال دعوتنامه تكميل وجه قيد كند و به تأييد طرفين قرارداد برساند.
 
در ماده 15اين آيين‌نامه نيز مدت زمان تعهد خدمات شامل تعميرات و تأمين قطعات، 10سال بعد از فروش آخرين دستگاه خودرو از همان نشان تجاري و نوع خودرو توسط عرضه‌كننده اعلام شده است.ارائه خودرو جايگزين به مشتريان تكليف ديگري است كه براساس ماده17 اين آيين‌نامه مدنظر قرار گرفته است. براساس اين ماده عرضه‌كننده موظف است چنانچه رفع عيوب خودرو در دوره تضمين(گارانتي) كه ناشي از خسارت حاصل از حادثه يا تصادف نباشد و بيش از 2روز كاري يا زمان استاندارد تعميرات تأييد شده به طول انجامد، به تأمين خودرو مشابه جايگزين در طول مدت تعميرات و درصورت عدم‌امكان، پرداخت خسارت حق توقف خودرو به شرح مفاد اين آيين‌نامه اقدام كند.
 
در ماده23 اين آيين‌نامه نيز آمده است: عرضه‌كننده موظف است نمايندگي مجاز را ملزم كند تا ضمن تسليم صورتحساب به مصرف‌كننده، خدمات ارائه‌شده خودرو به‌مدت 2‌ماه يا 3هزار كيلومتر، هر كدام كه زودتر فرا برسد و قطعات را به‌مدت 6‌ ماه يا 10هزار كيلومتر هر كدام كه زودتر فرابرسد، تضمين كند.
 
 
 
 

منبع

همشهری

 

برچسب : خودرو , شرایط جدید پیش فروش خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

کاربر: m&z
5

این کارها رو 20 سال پیش باید انجام میدادن تا اسمشو "احترام به حقوق مصرف کننده" بگذاریم. اون موقعی که فروش داشتن و مردم برای پراید و پژو صف میکشیدن کوچکترین حق و حقوقی وجود نداشت و همه چیز زوری بود. حالا که ماشینهاشون روی دستشون مونده و دیگه کسی خواهان این آهن قراضه های چینیزیشن شده نیست ادای احترام به حقوق مصرف کننده رو در میارن! افزایش کیفیت و خدمات برای مردم مثل یک جوک میمونه چون همه ما حداقل یک بار گذرمون به نمایندگی ها و زورگویی ها و توهین ها و کلاه برداری های نمایندگی های رسمی اینها افتاده و جای توبه هنوز پشت دستمون هست.
08:03  1395/02/01
پاسخ دادن
امیر(سابق)
8

همه این چیزایی که گفتن سالهاست که بصورت رسمی ابلاغ میشه ولی هیچ یک از آقایان ....خودشون هم حساب نمیکنند و هیچ کس هم نمیتونه بگه چرا ؟ آخه آدم خودشو که جریمه نمیکنه و یا پسرش یا برادرش و اقوام نزدیک
13:29  1395/01/31
پاسخ دادن
علي
3

آدم مي دوني از چي لجش مي گيره
از اينكه ملت رو گوسفند فرض مي كنن و هراز چندگاهي از اين جور بيانيه ها صادر مي كنن
وقتي همه چي از پايه خرابه و شركت هاي خودرويي ( چه داخلي و چه وارداتي ) خودشون هم تكليفشون رو نمي دونن مثلا" تا يك ماه ديگه چي پيش مي آد خوب تو اين آشفته يازار هركي به فكر اينه كه بيشتر كلاه بذاره تا كمتر سرخودش كلاه بره
اونوقت به نظرتون قانون حمايت از مصرف كننده كارايي داره ؟
11:12  1395/01/31
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
11

اولا که پول نیست.
ثانیا از شما خرید نمیکنیم.
ثاثلثا حیف کسی که دوباره مثل وام 25 میلیونی گول اینا رو بخوره.
22:40  1395/01/30
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 26 نظر
X33 Cross cvt 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد x5 تهران : سلام من ۲۳ فروردین پلاک ۲۴ ام بیمه و تا الان هم منتظر صدور پلاک هستم. به نظرم این حجم از تاخیر منتسب به راهور نیست و مشکل سمت شرکت کرمان موتور هست. شاید به جهت اینکه بتونن زودتر طرح برای فروش بزارن، یکسری ها رو همینجوری فقط شاسی کردن و بیمه زدن .
حسین : سلام برا من تارا v1تحویل 30بهمن هنوز فاکتور نشده یعنی چی آخه
حسین : هرکی دروغ میگه خدا خیرش نده خدا بیابون گرم نصیبش کنه
نادر مطیع رنجبر دوست : سلام. من KMC t8 دارم پمپ بالایی کلاچ مشکل داشت تو نمایندگی بانیان خودرو خودکار کد ۱۰۰۲ قطعه فوق رو با گارانتی تعویض کردن و برخورد پرسنل این نمایندگی بسیار عالی بود و مشکل من رو ظرف چند روز رفع کردند و من بسیار ممنونم.
مریم j4 سفید مشهد : فکر کنم من و شما باهم کارامون انجام میشه چون منم دقیقا منتظر صدور پلاکم
علیرضا x5 شهریور : سلام ابو محمد من خودم امروز رفتم نمایندگی،مسئول ثبت نام نمایندگی داشت با دوتا از دلال ها صحبت میکرد،متوجه من نشدن داشتن نفری ۵ میلیون بهش میدادن که زنگ بزنه بارگیری کنن براش، متوجه من شدن من سر صدا کردم گفت برو خونه تا ظهر درست میشه،اومدم خونه ظهر دیدم ماشین پلاک شد و رفت برای ارسال مدارک دیگه نمیدونم کی بارگیری میشه،ولی ازشون آتو دارم،متأسفانه دلال ها کار رو خراب کردن داخل نمایندگی هم از خداشه ماشینی ۵ تومن میگیره،ما مصرف کننده ها گرفتاریم
اصغر ابان ۳ : سلام برای منم بعد از پیگیری وشکایت شماره چک صادر شد ولی فک کنم یه یک ماه طول بکشه پیامک بیاد بری بانک
علیرضا x5 شهریور : سلام مبارک باشه بخوای سوار بشی انشاالله، انشاالله قسمت بقیه دوستان هم بشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا : 2 میلیون 😲
دنا اوتومات اپشنال : من فروش فوق العاده بودم باید مابه تفاوت واسه سنسور کمربندم پرداخت کنم؟؟
سورن دوگانه : دوستان سورن دوگانه دریچه گازش برقی هست یا سیمی؟؟؟؟
حسین دوگانه 75 تحویل سی اسفند : سلام تو تبدیل 75 به 100 اگه ماباتفاوت رو پرداخت نکنیم فاکتور نمیکنن ؟ کسی اطلاعی داره ؟ یا از خسارت تاخیر کم میکنن خودشون ؟ من تبدیل زدم نوشت با موفقیت انجام شد
مرتضی دوگانه : من زنگ زدم از مبلغ دوازده وپانصد تو میز خدمت مبلغ نه هفتصد بابت تاخیر بهمون پس میدن
:))) : خودم براش زدم تا دیده بشه :)))
علی : 3 اردیبهشت تخصیص پلاک شده اما آماده برای تحویل تیک نمیخوره و وضعیت پلاک هم به نصب شده تغییر نمیکنه
کوییک GXRL کرم مشکی : سلام تاریخ پذیرش 25 مهر که باید 25 دی تحویل میگرفتم هنوز هنوز خبری از فاکتور شدن خبری نیست اول که مشکل رینگ آلومینیومی حالا زنگ میزنم میگه رنگ شما خاص هستش به خاطر این دیر شده . بخدا 3ماه از تحویل گذشته بهونه های الکی هنوز سفارش های قبلی تحویل ندادن وب کلی تاخیر میدن هر هفته دارن ثبت نام میکنن هیچ ارگانی به سایپا نظارت نمیکنه
سورن تاکسی : مابه‌التفاوت پرداخت کردی
رئیس فروش . یعار : خواستم بگم اینجا باهر اسمی مطلب بزاری وان کار ارسال میکنه معاونت رئیس هر اسمی گول نخورین