خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
فرمان خصوصیسازی به «جاده مخصوص»
1394/12/12
11:00
فرمان خصوصیسازی به «جاده مخصوص»
دومین روز از سومین همایش بینالمللی خودروی ایران با اولین اظهارنظر و موضع رسمی رئیسجمهور در مورد این صنعت همراه شد، موضعی که یک رویش «حمایت» بود و روی دیگرش «هشدار».
همایش سوم صنعت خودرو ایران دیروز در حالی به پایان رسید که طی آن، حسن روحانی رئیسجمهوری نیز بهعنوان «میهمان ویژه» پشت تریبون رفت و علاوهبر ابلاغ سیاستهای خودرویی دولت، رسما از خودروسازان دنیا برای حضور در ایران دعوت کرد. این در شرایطی بود که در روز اول همایش نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیران عامل خودروسازی کشور از شرکتهای خارجی دعوت کردند تا به ایران آمده و در صنعت خودرو سرمایهگذاری کنند. اصل برگزاری همایش خودرو دقیقا همین ارسال دعوتنامه برای خودروسازان خارجی بود، چه آنکه از نظر دولت، رشد و توسعه خودروسازی کشور بدون شراکت و همکاری با خارجیها، نه اینکه امکان نداشته باشد؛ اما بسیار هزینه بر و طولانی مدت است. بر این اساس، در هر دو روز همایش موردنظر، مسوولان کشور بر لزوم شراکت و همکاری خودروسازان ایرانی با خارجیها تاکید و از آنها (شرکتهای خارجی) برای آمدن به «جاده مخصوص» دعوت کردند. از آن سو نمایندگان شرکتهای خودروساز، قطعهساز و طراحی دنیا نیز در جریان سخنرانیهای خود در همایش خودرو، بر عزم جزم خود برای شراکت با خودروسازان و قطعهسازان ایرانی تاکید و عنوان کردند که قصد دارند سالها در ایران بمانند. اما دومین روز همایش بینالمللی خودرو ایران دیروز با سخنرانی محمدرضا نعمتزاده وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز شد و وی در اظهارات خود از حذف قیمتگذاری دستوری خودرو خبر داد. نعمتزاده با تاکید بر اینکه طبق سند توسعه خودرو، این صنعت باید در سال 2025 میلادی به جایگاه اول در منطقه، پنجم در آسیا و یازدهم در جهان دست پیدا کند، افزود: طبق این سند، باید سهم خودروسازی از تولید ناخالص ملی به چهار درصد و سهمش از ارزش افزوده بخش صنعت نیز به 20 درصد برسد و علاوهبر سه میلیون دستگاه خودرو سواری، 120 هزار دستگاه محصول تجاری سبک و سنگین نیز تولید شود. وزیر صنعت با تاکید بر اینکه 50 درصد خودروهای آینده ایران بر مبنای طراحی داخلی خواهد بود، ادامه داد:خودروسازان و قطعهسازان باید سه درصد از فروش خود را به تحقیق و پژوهش اختصاص داده و در مسائلی مانند کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و رسیدن به استانداردهای بینالمللی، سرمایهگذاری کنند. نعمتزاده اما در انتهای اظهاراتش باز هم بر لزوم خروج قیمتگذاری خودرو از زیر نظر دولت تاکید کرد و گفت که طبق سند توسعه، قیمت خودرو باید بدون دخالت دولت و بر اساس منطق تعیین شود.
پیغام روحانی به خودروسازان داخلی و خارجی
اما پس از سخنرانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، حسن روحانی رئیسجمهوری پشت تریبون قرار گرفت و اگرچه اظهاراتش را با گریزی به انتخابات اخیر آغاز کرد، اما در نهایت به سراغ خودروسازی رفت و از یک سو این صنعت را لازمه رشد اقتصادی کشور دانست و از سوی دیگر، بابت حذف حمایتهای دولتی از صنعت خودرو هشدار داد. روحانی اظهارات خود را با این جمله آغاز کرد که «رضایت مردم از اهمیت ویژهای برای دولت برخوردار است»، گویی میخواست از همان ابتدا به خودروسازان کشور گوشزد کند باید کیفیت و قیمت محصولات خود را بر اساس رضایتمندی مشتریان تعریف کنند. وی با بیان اینکه مسیر برای حرکت و رشد صنعت خودرو در کشور باز شده است، گفت: اینکه دروازهها را ببندیم و خودرویی تولید و به ملت تحمیل کنیم و بگوییم همین است که هست، چنین منطقی را دولت ابدا نمیپذیرد. رئیسجمهوری با اشاره به اینکه «همه باید رضایت مردم را جلب کنیم و باید در این مسیر قدمهای جدی در بخش خودرو برداریم»، تاکید کرد: خودروسازی در ایران باید بهطور کامل خصوصیسازی و رقابتی شود. وی ادامه داد: دولت در این سالها، با ممنوعیت واردات برخی خودروها و اعمال تعرفههای سنگین از خودروسازی حمایت کرده، اما این حمایت دولت نمیتواند دائمی باشد. رئیسجمهوری با بیان اینکه دولت خود را در نهایت ملزم به رضایت مردم میداند و ما باید در این راستا گامهای بعدی خود را در صنعت خودرو برداریم، تاکید کرد: آنچه برای دولت اهمیت دارد این است که صنعت خودرو کشور باید از کیفیت لازم و قدرت رقابت برخوردار باشد، حال آنکه حمایت بیحد و حصر به معنای خروج از رقابت جهانی و پایین آمدن کیفیت در خودروسازی خواهد بود. روحانی اما در بخش دیگری از اظهارات خود به مساله آلودگی هوا پرداخت و گفت: کاهش آلودگی، ضرورتی است که موجب تأمین سلامت مردم میشود و ما نمیتوانیم هر خودرویی را با هر کیفیتی در مصرف انرژی قبول کنیم و از همین رو محیط زیست باید بهعنوان اولویت در صنعت و بخشهای مختلف بنگاههای اقتصادی باشد. روحانی افزود:البته ما نمیتوانیم بهخاطر محیط زیست، خودروسازی را تعطیل کنیم و با این حساب باید صنعتی با کیفیت بالا و آلودگی کمتر داشته باشیم که مصرف انرژی در آن به حداقل برسد. رئیسجمهوری با بیان اینکه برای رسیدن به صنعتی قابلقبول و با کیفیت، دو راه وجود دارد، گفت: راه اول این است که منتظر بمانیم تا تحقیقات داخلی به نتیجه رسیده و از پس آن، خودروهایی در مقیاس استاندارد جهانی تولید کنیم و راه دوم مشارکت با خارجیها است و این راه، سریعتر ما را به هدف میرساند. وی ادامه داد: امنیت جان و سلامت مردم و سلامت محیط زیست، میزان مصرف انرژی و حضور ایران در صحنههای جهانی از مواردی است که باید در صنعت خودرو مدنظر قرار گیرد. رئیسجمهوری با تاکید بر اینکه خودروی داخلی خوب و قابل رقابت، وسیله افتخار و زینت ایرانیها خواهد بود، تاکید کرد: خودروی ایرانی این توانمندی را دارد که با حرکتی صحیح، به تیراژ سالانه 2 تا 3 میلیون دستگاه رسیده و بخشی از آن نیز به خارج از کشور صادر شود. روحانی اما در ادامه با بیان سه اصل دولت در صنعت خودرو، گفت: خصوصیسازی، رقابتیکردن و صادرات، اصول دولت در بخش خودرو است و تا این اصول محقق نشود به اهداف خود در این صنعت نخواهیم رسید. رئیسجمهوری همچنین به صنعت قطعه کشور هم گریزی زد و تاکید کرد که قطعهسازان نیز باید در سطح بینالمللی و کیفیت قطعات جهانی باشد. روحانی با بیان اینکه از حضور شرکتهای خودروساز در ایران برای مشارکت با خودروسازان داخل کشور بهمنظور کسب بخشی از بازار داخلی و خارجی استقبال میکنیم، گفت: شرکتهای خارجی توجه داشته باشند که ایران کشوری دارای امنیت و ثبات مثالزدنی در منطقه و جهان است، منتها آنها نباید نگاه شان به بازار خودروی ایران صرفا مصرفی باشد.
خروج سایپا از مه؟
همایش سوم صنعت خودرو اما دیروز در حالی به پایان رسید که اخبار و شایعات زیادی در طول دو روز برگزاری آن به گوش رسید. در این بین، شنیده میشد که فولکس واگن با شرکت بخش خصوصی ماموتدیزل به توافق نهایی دست یافته و قرار است حضور دوباره خود در ایران را با این شرکت استارت بزند. با این حال البته برخی روایات نیز از تداوم مذاکرات فولکس با کرمان خودرو حکایت دارد و مدیر عامل گروه خودروسازی کرمان هم تاکید کرد که مذاکرات با فولکس همچنان در جریان است. هرچه هست بهنظر میرسد فولکس در نهایت از بین ماموت دیزل و کرمان خودرو، یکی را بهعنوان شریک خود در ایران انتخاب خواهد کرد. دیگر موضوعی که در حاشیه همایش صنعت خودرو به گوش رسید، خروج سایپا از مه بود، شرکتی که طی یکی دو هفته گذشته به شدت درگیر شایعات مربوط به تغییر و تحولات مدیریتی شده بود. بر این اساس شنیدهها حکایت از آن دارد که غائله این شرکت پایان یافته و تصمیم گرفته شده دو نفر از اعضای هیاتمدیره سایپا (رضا نوروززاده و حسن عموزاده) از هیاتمدیره خارج و جای آنها را محمدعلی سید ابریشمی و امیرحسین قناتی بگیرند، اتفاقی که به معنای عدم تغییر در صندلی مدیرعاملی دومین خودروساز بزرگ ایران و ماندن مهدی جمالی در جمع نارنجیهای جاده مخصوص است.
حرفهای های صنعت خودرو کانال وانکار را از دست نمیدهند.
منبع
دنیای اقتصاد
برچسب :
خودرو
,
رییس جمهور
,
نمایشگاه خودرو
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
>
10 نظر
کاربر: m&z
1
این دو شرکت بزرگ دولتی سالهای گذشته تمامی شرکت های خصوصی را بلعیدند (زاگرس خوردو-پروتون، بن رو-فیاتو سانگ یانگ و...) و اجازه رشد هیچ برندی جز خودشون ندادن. امیدوارم واقعا هر چه سریعتر این اتفاق بیافته و خودروسازی از دست لابی های دولتی به بخش واقعی خصوصی منتقل بشه تا ارزش نیروی متخصص بالا بره و مفت خورها از این سیستم خارج شوند.
12:27 1394/12/15
پاسخ دادن
فرزاد
1
چه زود پیشرفت کردیم
تا زمانی که حمایت کلامی بود، ملت به خاک نشستند و حالا که میره به سمت جاده مخصوص پس حتما مقصد ما زیر خاکه
11:39 1394/12/14
پاسخ دادن
امیر(سابق)
6
خدا کنه اینطوری که میگن بشه ما که از خدامونه. مثل قبل نباشه که فقط شعار میدادند و با همین فرمون میرفتن تو خزانه داری دولت و جیب مردم
14:27 1394/12/12
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
3
راستش ی مدت توی بازار بورس بودم. همه حرفایی که میزنن خالی بندیه.حتی شرکت هایی که تو دولت قبل اسماً خصوصی شدن توی این دولت مدیریتشون دولتی شده. سیاست های اقتصادی این دولت دقیقاٌ مثل سیاست های دوران سازندگی رفسنجانیه. هرچند رنگ و لعابش عوض شده.
من ک ب حرفاشون اعتمادی ندارم.
16:22 1394/12/12
امیر(سابق)
6
نوید جان از اولش معلوم بود. حالا از این به بعد قانونهایی که برای کارفرمایان و به ضرر کارگر هستند را بسیار خواهیم شنید . و مسائل دبگه که از حوصله این بحث خارجه
12:16 1394/12/13
car
6
حکایت بازدید رئیس جمهور از نمایشگاه توانمندی های صنعت خودرو، حکایت اون قصه لباس جدید پادشاه هست
13:58 1394/12/12
پاسخ دادن
بهنام
4
دولت خیلی دوست داره خیلی از ارگان های دولتی تبدیل به خصوصی سازی تبدیل کنه.احتمالا بخاطر سود شرکت ها توجیب خودشون بره اینکارو میکنن
13:51 1394/12/12
پاسخ دادن
ax1
5
نه. خصوصی سازی باعث میشه پارتی بازی کم بشه و تحقیق و توسعه برای پیشرفت افزایش پیدا کنه، برای مثال: شما وقتی در یک شرکت یا سازمان دولتی کار میکنی، حقوقت سر ماه واریز میشه حتی اگر هر روز درب اتاقت را بر روی ارباب رجوع قفل کرده باشی!! اما در شرکت خصوصی کار نکنی جاتم اونجا نیست، چه برسه به حقوق! دولت در همه کشورها نظارت کننده هست و ناظر بر انجام صحیح عوامل.
14:21 1394/12/12
بهنام
1
فرمایشات شما صحیح
15:33 1394/12/12
امیر(سابق)
4
بهنام جان فقط دوست داشتن کافی نیست من هم دوست دارم که یکی از کارترهای بزرگ دنیا باشم ولی در عمل چی؟
12:19 1394/12/13
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
شاهین اتومات هفته ۴ اسفند ۴۰۳ ، ۲۹۰ واریز
14 نظر
Mostafa2000
8 نظر
محمد-::::::::
7 نظر
اطلاعات خودرو
توحید ارومیه
355 نظر
پارسا.
26 نظر
X33 Cross cvt
25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مشخصات و قیمت ایران خودرو تارا پروژه K132
تارا اتومات تحویل تیرماه
: سلام دوستان تارا اتومات تحویل تیرماه پیش فروش طرح مادران حدودا کی دعوتنامه میاد؟؟؟
مشخصات و قیمت ایران خودرو تارا پروژه K132
حامد
: برو نمایندگی یه نامه بنویس سرامیک نمیخوای ماشینت بعد 24,ساعت فاکتور میشه اگه گفتن نمیشه اصرار کن .
علت تاخیر در تحویل خودرو اعلام شد
اصغر
: حسین جون منم سی بهمنم طرح یکپارچه، هنوز فاکتور نشده، تارا دستی. کلی پیگیری کردم دوستانه و خصمانه فقط میگن صبور باشید فاکتور میشه.نانو سرامیکم نمیکنن سه ماه بعد پولشو میدن نامردا. ماها که پارتی و اشنا نداریم در حقمون اجحاف میشه
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
سلام a5
: رفقا من الان نزدیک ۸ ماهه ثبت نام کردم و هنوز هیچی به هیچ ی فداسرمون فقط اینو می دونم بت شیرینی. رشوه میشه ماشین رو بعضی ها زودنر تحویل می گیرن اینم فدا سرمون اما از این می سوزم که برج ۱۲ از کرمان موتور زنگ زدن گفتن بیا برگه امضا کن مدل ماشینت بشه ۱۴۰۴ ک قصدشون فریب و کلاه برداری بود البته که نرفتم ولی شرکت کرمان موتور دزده هشت ماهه یک میلیارد ازماه گرفته سودش میشه سیصد میلیون دوتا چکم پاس کردیم به اسم قسطی نقدی پرداخت کردین
فروش خودرو ریرا بزودی آغاز خواهد شد
میلاد
: دوستان و همراهان عزیز بنده مفتخرم که اعلام کنم به شغل شریف خدمات ج.سی مشغول هستم ، هر کس خدمات خواست در محل در خدمتم، به همراه داداش سعیدعزیز و صد البته محسن اسفند ماه ، ریش سفید گروه
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
رز زرد
: سلام بزرگوار انتخاب با خودته،ولی در کل درسته آدم رو کلافه میکنن تا تحویل بدن،اما اختلافش با بازار الان حداقل ۳۰۰ میشه ،البته این چند روز خیلی قیمتش شکست،بنظر من حیفه نفروش
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
J4
: دوستان عزیز مراحل من توی قسمت پلاک مونده ولی از پلیس من استعلام گرفتم پلاکم فعال شده سایت کرمان موتور بروز نیست انشاالله ماشین همه و زودتر بدن
شرایط فروش شاهین G پس از مدتها اعلام شد [آذر 1403]
ماه 403تکمیل وجه کردم شاهین جی سانروف خبری نبود بالیزینگ تماس گرفتیم پیامک ا ...
: من 10دی ماه 403تکمیل وجه کردم شاهین جی سانروف خبری نبود بالیزینگ تماس گرفتیم پیامک اومد بعلت مشکل واردات سانروف خط تولید جی متوقف شده است آخه مگه میشه سانروف هم وارد می کنین ما چ گناهی کردیم
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
تبدیلی s3 به j7
: خوش به حالتون ما یک ساله پولمون گیره و هنوز ماشینی نداریم
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
ابراهیم
: سلام تشکر .....
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سایپا کوییک
احمدی
: سلام مال شما تاریخ تحویل کی زده؟
پژو 207i دستی
صادق 207خرداد
: چرا الکی میگی خدای4ی چی گیرت میاد
پژو 207i دستی
امیرحافظ
: سلام بله منم تحویل 30 اسفند واریز 22 دی امروز فاکتور شدم
پژو 207i دستی
مهرسام
: 15359987درجواب النازشکری
دنا 1.7
علی
: چه رنگی است
دنا 1.7
محمد
: کدوم شهر هستی داداش???
سورن ELX EF7
حسین دوگانه 75 تحویل سی اسفند
: سلام یه مرحله برگشت عقب روی در حال صدور میچرخه
دنا 1.7
اتومات
: دنا آپشنال اتومات فوری تحویل 9 اردیبهشت 4 اردیبهشت فاکتور 6 اردیبهشت پلاک
دنا 1.7
آپشنال
: اواسط تیر
دنا 1.7
آپشنال
: سنسور کمربند صندلی شاگرد به استانداردهای اجباری اضافه شد