عقبگرد در پساتحریم

 

عقبگرد در پساتحریم

کارنامه 11 ماهه تولید خودروسازان کشور در حالی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شد که طبق آن، تیراژ محصولات سواری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. غول‌های جاده مخصوص همچنین با کاهش تیراژ در بهمن‌ماه و نسبت به دی نیز مواجه شدند تا روند صعودی تولید ماهانه آنها متوقف شود. بر این اساس، در مجموع تا پایان بهمن‌ماه امسال، 731 هزار و 359 دستگاه انواع محصولات سواری در ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو به تولید رسیده که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهشی حدودا 5/ 8 درصدی را نشان می‌دهد.
 
این سه خودروساز همچنین در بهمن‌ماه، 80هزار و 820 دستگاه انواع محصولات سواری را تولید کرده‌اند تا در مقایسه با دی ماه، کاهشی 5/ 5 درصدی را تجربه کنند. مطابق با آمار اعلامی، ایران خودرویی‌ها طی بهمن امسال، 47 هزار و 766 دستگاه محصول را به تولید رسانده‌اند که در مقایسه با دی ماه، حدود 5/ 8 درصد کمتر بوده است. این شرکت همچنین در 11 ماه امسال، تیراژی 435 هزار و 344 دستگاهی از خود به جا گذاشته که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهشی 3/ 8 درصدی را نصیب بزرگ‌ترین خودروساز ایران کرده است. از سایپا نیز خبر می‌رسد که این شرکت تا پایان بهمن‌ماه 194 هزار و 289 دستگاه تیراژ داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 14 درصد افت را به خود می‌بیند. پارس‌خودرویی‌ها اما با توجه به تیراژ 101 هزار و 726 دستگاهی شان، توانسته‌اند افزایشی 2/ 4 درصدی را در 11 ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کنند.
 
کاهش تولید خودروسازان در شرایطی است که طبق برنامه وزارت صنعت، باید یک میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو طی سال‌جاری به تولید برسد و با توجه به آمار فعلی، بعید است خودروسازان حتی به تیراژ یک میلیون دستگاه نیز دست پیدا کنند. در این شرایط باید منتظر ماند و دید وزارت صنعت برای سال آینده چه برنامه‌ای را به خودروسازان خواهد داد و آیا باز هم بر افزایش تیراژ تاکید خواهد کرد یا اینکه به ثبات تولید قناعت می‌کند، اما کاهش تولید خودرو در شرایطی رخ داده که ابرهای تحریم از آسمان کشور کنار رفته‌اند و از همین رو انتظار می‌رود صنایع داخلی به‌خصوص خودروسازی، با رشد کمی و کیفی مواجه شوند. با این حال، خودروسازان فعلا نتوانسته‌اند در پسابرجام آماری مثبت را در تولید، از خود به جا بگذارند و باید منتظر ماند و دید در ماه‌های آینده چه خواهند کرد.
 
 
افت پژوها به جز 206
 
به سراغ جزئیات آمار تولید 11 ماهه خودروسازان کشور برویم و ببینیم وزارت صنعت چه کارنامه‌ای را از آنها در این مدت منتشر کرده است. طبق آمار، ایران خودرو در 11 ماه امسال، 435 هزار و 344 دستگاه انواع محصول سواری را به تولید رسانده تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حدود 8/ 5 درصد کاهش تولید را تجربه کرده باشد. ایران خودرویی‌ها البته طی بهمن‌ماه امسال و در مقایسه با دی، 5/ 8 درصد کاهش تولید را به خود دیده‌اند. در بین محصولات تولیدی این شرکت، تیراژ پژو 206 (در مجموع مدل‌های‌هاچ‌بک و صندوقدار) نیم درصد افزایش پیدا کرده؛ به‌نحوی‌که 96 هزار و 830 دستگاه از این خودرو طی 11 ماه امسال به تولید رسیده است. 206 پس از 405 و پارس، پرتیراژترین محصول ایران خودرو به شمار می‌رود.
 
دیگر محصول پژویی ایران‌خودرو به نام پارس نیز تیراژی 104 هزار و 983 دستگاهی را در 11ماه امسال تجربه کرده تا پس از 405، دومین خودرو پر تیراژ در این شرکت باشد. پارس با وجود این آمار تولید، با کاهش 24 درصدی تیراژ در 11 ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو شده است. به جز تبریز، سایر سایت‌های شهرستانی ایران خودرو، پارس را به تولید می‌رسانند و این در حالی است که بیشترین تیراژ آن به سایت مرکزی و کمترین نیز متعلق به فارس است، اما پژو 405 نیز یکی دیگر از محصولات پژویی ایران‌خودرو در 11 ماه امسال به حساب می‌آید که علاوه‌بر سایت مرکزی، در مشهد نیز تولید می‌شود. این خودرو طبق آمار منتشره، تیراژی 107 هزار و 846 دستگاهی در 11 ماه امسال داشته تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهشی سه دهم درصدی را تجربه کند.
 
اما ایران خودرویی‌ها در تولید سمند نیز با افت تولید روبه‌رو شده‌اند. آمار می‌گوید، در مجموع 77 هزار و 218 دستگاه سمند در ایران خودرو طی 11 ماه امسال به تولید رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، از کاهش 8/ 16 درصدی این محصول حکایت دارد. به مشهد برویم و ببینیم ایران خودرویی‌ها در این سایت خود چه کارنامه تولیدی را به جا گذاشته‌اند. آن‌طور که آمار می‌گوید، سایت خراسان ایران‌خودرو تا پایان بهمن‌ماه امسال یک هزار و 147 دستگاه سوزوکی گرندویتارا را مونتاژ کرده تا تولید این شاسی‌بلند ژاپنی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدودا 8/ 1 برابر شود. این در شرایطی است که ایران خودرو خراسان در بهمن‌ماه امسال تنها 53 دستگاه ویتارا مونتاژ کرده است. این شرکت البته تیراژ‌هایما (شاسی‌بلند چینی ایران خودرو) را به 596 دستگاه رسانده است.‌هایما که از تابستان امسال میهمان ایران خودرو شده، به شرکت‌هایماموتور چین تعلق دارد. اما آن طور که آمار 11 ماهه تولید روایت می‌کند، ایران خودرو در تولید دنا با رشد و در تولید رانا با افت مواجه شده است. طبق آمار منتشره، رانا با تیراژی 13 هزار و 586 دستگاهی در 11 ماه امسال، کاهشی 6/ 44 درصدی را تجربه کرده و این در حالی است که دنا به‌عنوان دیگر محصول داخلی ایران خودرو، افزایش تیراژ را به خود می‌بیند. طبق آمار اعلامی، دنا تیراژی 15 هزار و 382 دستگاهی را تا پایان بهمن امسال از خود به جا گذاشته و این موضوع سبب شده تا تولید خودرو موردنظر در مقایسه با 11 ماه مشابه سال گذشته، حدودا 3/ 3 برابر شود.
 
 
دنده عقب پراید و تیبا
 
به سایپا برویم جایی که همچنان پراید را به عنوان پرتیراژترین محصول، به خود می‌بیند. بر اساس آمار منتشره، سایپا در بهمن‌ماه و نسبت به دی، 5/ 5 درصد کاهش تولید را تجربه کرده و این در شرایطی است که تولید 11 ماهه این شرکت، افتی 14 درصدی را به خود می‌بیند. همچنین پارس‌خودرو که زیرمجموعه سایپا به‌شمار می‌رود، طی 11 ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایشی 2/ 4 درصدی را تجربه کرده است.
 
در بین محصولات تولیدی گروه سایپا، رکورد تیراژ همچنان در دست پراید قرار دارد، چه آنکه به روایت آمار، سایپا و پارس‌خودرو در مجموع 182 هزار و 576 دستگاه پراید تا پایان آبان‌ماه امسال به تولید رسانده‌اند که این موضوع از افت 8/ 19 درصدی این خودرو حکایت دارد. در حالت تفکیکی اما پارس‌خودرویی‌ها با تیراژی 66 هزار و 639 دستگاهی، 1/ 19 درصد کاهش را در تولید پراید تجربه کرده‌اند و سایپا نیز که 115 هزار و 937 دستگاه از این محصول را به تولید رسانده، افتی 20/ 2 درصدی را به خود می‌بیند. پراید اگرچه با افت تیراژ روبه‌رو شده، اما همچنان بیشترین تعداد تولید را در خودروسازی کشور در اختیار دارد، هرچند ظاهرا قرار است از سال 96 به تدریج از تیراژ آن کاسته شود. در کنار پراید اما تیبا نیز با افت تیراژ روبه‌رو شده، چه آنکه سایپایی‌ها در 11 ماه امسال 69 هزار و 733 دستگاه از این محصول را به تولید رسانده‌اند تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهشی 1/ 11 درصدی را تجربه کرده باشند. تیبا علاوه‌بر سایت مرکزی سایپا، در سایت کاشان این شرکت نیز به تولید می‌رسد. حدود چهار هزار و 500 دستگاه از تیباهای تولیدی در 11 ماه امسال، دوگانه سوز بوده‌اند که همه آنها در سایت کاشان به تولید رسیده‌اند، اما افت تولید پراید و تیبا در شرایطی است که سایپا در11 ماه امسال پنج هزار و 859 دستگاه سراتو را به تولید رسانده و با این حساب توانسته تیراژ این مونتاژی کره‌ای را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 3 برابر کند.
 
علاوه‌بر این خودرو، سایپایی‌ها به همراه زیرمجموعه خود (پارس‌خودرو)، محصولی به نام برلیانس را نیز مونتاژ می‌کنند، خودرویی چینی که در 11 ماه امسال تیراژی 8 هزار و 298 دستگاهی داشته است. در حالت تفکیکی، سایپایی‌ها یک هزار و 472 دستگاه و پارس‌خودرویی‌ها نیز 6 هزار و 826 دستگاه برلیانس را طی 11 ماه امسال مونتاژ کرده‌اند. دیگر محصول سایپا به نام آریو نیز تا پایان بهمن امسال، تیراژی یک هزار و 288 دستگاهی را از خود به جا گذاشته است، خودرویی که در سایت بن رو این شرکت مونتاژ می‌شود. با توجه به این آمار، تیراژ آریو در مقایسه با 11 ماه سال گذشته حدودا 2/ 5 برابر شده است. نگاهی هم اما به حال و روز تندر-90 بیندازیم، خودرویی که آمار می‌گوید با افزایش تیراژ طی 11 ماه امسال روبه‌رو شده است. بر این اساس، تیراژ تندر-90 در بازه زمانی موردنظر به 45 هزار و 973 دستگاه رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 2/ 86 درصد افزایش را به خود می‌بیند. در حالت تفکیکی، ایران خودرویی‌ها با تیراژی 17 هزار و 712 دستگاهی، 7/ 85 درصد در تولید تندر-90 رشد کرده‌اند و پارس‌خودرو نیز که 28 هزار و 261 دستگاه تندر را به تولید رسانده، 6/ 85‌درصد افزایش تیراژ داشته است.
 
 
 
عقبگرد در پساتحریم
 
 
 
 
عقبگرد در پساتحریم
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , پساتحریم خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

10 نظر

کاربر: نوید جهرمی
0

همین ک ماشینای 20 سال پیش رو داریم تولید میکنیم عقبگرد که هیچ سکته ی مغزیه برای صنعت خودروسازیمون.
21:09  1394/12/11
پاسخ دادن
بهنام
0

اوه اوه اوه پرشیا چقدر افت داشته
پراید که خودرو نیست تابوت مرگ
405 هم جالب نیست
206 هم چون جوان پسند افت کمتری داشته
سمند که خیلی سنگین نسبت به قدرت و حجم موتورش
رانا که دیگه حرفش نباید زد.فوق العاده مزخرف.
15:06  1394/12/10
پاسخ دادن
فرزاد
5

یه لحظه اون نایلون روی سپر پر-آید رو دیدم، گفتم مرحبا دم عید عجب فیس لیفت محشری انجام داده!
انشاء... وطن عزیز در صنعت خودروسازی به دوران ماقبل تاریخ برگرده تا بهتر اصالت خود را حفظ کند.
13:43  1394/12/10
پاسخ دادن
رضا
0

این دو خودروساز، دارای مجموعه های بسیار بزرگ مشتمل بر کارگاهها، سوله ها، سالنهای رنگ و ... هستند. من کاری به چیزی که تولید می کنند نداریم. چه 405 تولید کنند و چه 508 و چه پراید یا سراتو، این دو کارخانه ای بزرگ هستند با پرسنل زیاد.
12:40  1394/12/10
پاسخ دادن
امیر(سابق)
13

من کاری به این مقاله ندارم فقط موندم که اینا چجوری این خودروسازها رو غول میبینند. به نظر اینجانب یا با ذره بین نگاه میکنند که غول بنظر میرسند. یا اینکه به عنوان غول آدم کشی و یا غولی که به ناحق پول مردم را به فنا میده قبول دارنش
12:13  1394/12/10
پاسخ دادن
احسان
0

خخخخ 👍👍
14:47  1394/12/10

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد