قیمت خودرو به ثبات می‌رسد؟

قیمت خودرو به ثبات می‌رسد؟

 
خودروسازان داخلی در سال جاری به دلیل رکود حاکم بر بازار و نامعلوم بودن مرجع قیمت‌گذاری خودرو، به‌رغم میل‌شان نتوانستند درخواست افزایش قیمت خودرو را اجرایی کنند.
شورای پول و اعتبار، در دومین گام خود تصمیم دارد یک‌بار دیگر نرخ سود بانکی را این‌بار حداقل تا 18 درصد کاهش دهد تا نرخ بهره‌های بانکی همسان با تورم رو به نزول گذاشته و شاید چرخ صنعت با این کاهش‌ها روی دور تند بچرخد اما این کاهش سود به ثبات در قیمت خودرو نیز منجر خواهد شد؟ ابتدای نیمه دوم سال جاری، شورای پول و اعتبار تصمیم گرفت نرخ سود بانکی را از 22 درصد به 20‌درصد برساند اما صنعتگران این کاهش را منصفانه نمی‌دانستند. حالا یک ماه مانده به پایان سال جاری قرار است حداقل 2درصد دیگر از نرخ بهره بانکی کاسته شود تا شاید این‌بار دل صنعتگران راضی شود.
 
البته علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد در آخرین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی گفته است که این کاهش نرخ بهره همگام با کاهش تورم ادامه خواهد داشت. اکنون با توجه به اینکه خودرو، به‌عنوان دومین صنعت بزرگ کشور سهم قابل توجهی در رشد اقتصادی دارد و به گفته فعالان این صنعت هزینه‌های مالی 30 درصد از هزینه‌های تمام‌شده خودروسازان را تشکیل می‌دهد، باید دید تأثیر این کاهش نرخ سود چه تأثیری بر این صنعت خواهد گذاشت؟ 
 
خودروسازان داخلی در سال جاری به دلیل رکود حاکم بر بازار و نامعلوم بودن مرجع قیمت‌گذاری خودرو، به‌رغم میل‌شان نتوانستند درخواست افزایش قیمت خودرو را اجرایی کنند. اما با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای، انتظار برای کاهش قیمت خودرو بیش از پیش نمود پیدا کرد. در آن زمان خودروسازان ثابت بودن نرخ سود بانکی و افزایش حقوق و دستمزد را دلیل کاهش ندادن قیمت‌ها عنوان کردند. حالا با کاهش دست کم 4‌درصدی نرخ بهره بانکی و از سوی دیگر اندک نرخ ارز، این پرسش مطرح است که آیا قیمت خودرو کاهش داشته یا دست کم به ثبات خواهد رسید؟
 
بیوک علی مرادلو، کارشناس صنعت خودرو در این زمینه بیان می‌کند: «نرخ بهره بانکی یکی از مهم‌ترین فاکتورها در هزینه‌های مالی خودروسازان است که این هزینه‌ها تأثیر بسیاری در قیمت تمام شده خودرو دارد. اما اگر بانک‌ها در تسویه وام‌های گذشته خودروسازان نرخ جدید را مرجع قرار دهند ما شاهد کاهش قیمت تمام‌شده خواهیم بود ولی اگر این نرخ بهره صرفاً برای وام‌های جدید در نظر گرفته شود در بلند‌مدت باید منتظر تأثیرات آن بود.‌» ‌
 
امیرحسن کاکایی، استاد دانشگاه علم و صنعت ایران، در پاسخ به این پرسش به «فرصت امروز» می‌گوید: «موضوع کاهش نرخ ارز با کاهش نرخ بهره بانکی متفاوت است. به اعتقاد من کاهش نرخ ارز کوتاه‌مدت و موقت بوده و از آنجایی‌که اگر تحولی کمتر از شش ماه در زمینه اقتصادی رخ بدهد تاثیری در صنعت خودرو نخواهد داشت، اگر این کاهش نرخ ارز پایدار باشد می‌توانیم امیدوار باشیم که هزینه‌های خودروسازان در بحث تأمین مواد اولیه کاهش خواهد داشت که در بلند‌مدت باید منتظر احساس آن در بازار بود.‌» ‌
 
او با اعتقاد بر اینکه کاهش نرخ سود بانکی اتفاق مبارکی است، تصریح می‌کند: «کاهش نرخ سود بانکی خبر بسیار خوشی برای همه صنعت است البته به شرط آنکه اجرایی بشود. نرخ سود بانکی در طول سال‌های اخیر مشکل مهم صنعت بوده است که تأثیرات کاهش آن تا شش ماه دیگر در بازار مشخص خواهد شد.‌» ‌
 
قیمت خودرو به ثبات می‌رسد
 
علاوه بر کاهش نرخ بهره بانکی، اتفاق دیگری در حال رخ دادن است و آن هم تک‌رقمی شدن تورم بخش صنعت است که البته کارشناسان آن را ناشی از کاهش تولید می‌دانند. در هر صورت در آمارها ارقام دست به دست هم داده‌اند تا به نفع گردش تولید حرکت کنند. با این اوصاف کارشناسان می‌گویند که نمی‌توان انتظار داشت قیمت محصولات دومین صنعت بزرگ کشور کاهش داشته باشد، بلکه باید منتظر ثبات در قیمت‌ها بود.
 
علی مرادلو در این‌باره معتقد است: «ما نباید در کوتاه‌مدت منتظر تغییری در قیمت باشیم اما در بلند‌مدت کاهش هزینه‌های مالی خودروسازان می‌تواند به ثبات در قیمت خودرو منجر شود.‌» ‌ کاکایی در این زمینه اظهار می‌کند: «با اینکه در مجموع اتفاق بسیار مهم و مثبتی رخ داده است اما ما نمی‌توانیم منتظر کاهش قیمت خودرو باشیم، بلکه در بهترین حالت می‌توانیم به ثبات قیمت در بازار خودرو برسیم که دستاورد بسیار مهمی است.‌» ‌
 
برنامه‌ریزی بلند‌مدت، دستاورد ثبات قیمت‌ها
 
یکی از موانعی که همواره موجب می‌شد تا برنامه‌ریزی‌های بلند‌مدت در صنعت خودرو شکل نگیرد نبود ثبات در قوانین، نرخ ارز و نرخ سود بانکی بود. حالا جهت پیکان نرخ ارز و سود بانکی به نفع تولید تغییر کرده است. با این اوصاف آیا می‌توان به شکل‌گیری برنامه‌های بلند در صنعت خودرو امیدوار بود؟
 
کاکایی در این‌باره بیان می‌کند: «ثبات قیمت دستاورد بسیار ارزشمندی است که برای ما ثبات در برنامه‌ریزی را در پی خواهد داشت. نبود برنامه‌ریزی‌های بلند‌مدت در صنعت خودرو به دلیل تغییر شرایط، فقدانی بود که در صنعت خودروی ایران احساس می‌شد، حالا در صورت به ثبات رسیدن قیمت‌ها می‌توان بسیار به آینده صنعت خودرو امیدوار بود.‌» ‌همچنین علی مرادلو در پاسخ به این پرسش بیان می‌کند: «هرچقدر قوانین ثابت باشد، برنامه‌ریزی راحت‌تر است. اگر ثبات در نرخ ارز و نرخ بهره ماندگار باشد، برنامه‌ریزی بلند‌مدت هر کسب‌و‌کاری می‌تواند ثبات داشته باشد زیرا صنعتگر می‌تواند هزینه‌هایش را با اعتماد بیشتر پیش‌بینی کند.‌» ‌
 
بعد از برداشته شدن تحریم‌ها، کاهش نرخ سود بانکی مهم‌ترین خواسته صنعتگران به‌ویژه فعالان صنعت خودرو بود. حالا گام دوم هم در جهت بهبود شرایط تولیدی برداشته شده اما باید دید در عمل آنچه برای بازار خودرو پیش‌بینی می‌شود رخ خواهد داد؟
 
 
 
قیمت خودرو به ثبات می‌رسد؟
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

فرصت امروز

 

برچسب : خودرو , شورای پول , ثبات قیمت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

7 نظر

کاربر: نوید جهرمی
0

با یه شیب ملایم تک نرخی میشه(گرون شدن رو دولت میگه تک نرخی شدن)
این چیزیه که همیشه ثبات داره.
17:25  1394/12/13
پاسخ دادن
علي
2

اينها خيمه شب بازي هاي هرساله ي شب عيده
17:14  1394/12/01
پاسخ دادن
بهنام
2

خیلی باکیفیت تولید میکنید و بدست ملت میرسونید
خیلی رو دارن بخدا
16:20  1394/12/01
پاسخ دادن
مسعود
0

آقا بهنام جان مطلب روگفتی آفرین . اول باید این صنایع تجدیدسازمان بش نیروهای غیرکیفی واضافی شون رواخراج کنند ، هزینه های غیرمتعارف شون را بزنند وبروندبه بازاررقابت دیگه روا نیست مردم هزینه اداره کارخانه دولتی روبدهند اونهم خودروی وامونده ازاینهاگذشته دلار 4600تومنی درسته نرخ بهره نادرسته ؟
17:15  1394/12/01

بهنام
1

درود برشما مسعود عزیز و سپاسگزارم از حسن نیت خوب شما
اخه خیلی رو دارن هرساله میگن افزایش افزایش قیمت
اخه یکی نیست بگه افزایش قیمت برای کاری که انجام نشده باشه حلال؟
شما اشغال دارید تحویل ملت میدید بعدش هم روتون میشه از افزایش حرف بزنید
20:55  1394/12/01

رضا
1

بهانه بعدی افزایش حقوق و دستمزد در سال۹۵ هست که خودرو سازها علم میکنند. میگی نه صبر کنید تا بعد تعطیلات نوروزی
15:44  1394/12/01
پاسخ دادن
امیر(سابق)
6

بابا واسه ما فیلم بازی نکنید ما خیلی بیشتر از این به شما بی اعتماد هستیم شما دیدید بازار کشش نداره گفتین بیام یه فیلمی بازی کنیم یه منتی هم سر مردم میزاریم میگیم قیمتها بالا نمیرود .( خودتونید )
13:40  1394/12/01
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
M j s : من ۲۰ اسفند تکمیل کردم ۳۱ مرداد فاکتور شده مدارک هم اومده هنوز تحویل نگرفتم
جعفر : تارا دستی سفید ۱۳ شهریورفاکتور شده
S3 خاکستری تهران : هنوز خیلی مونده تا کاراتون انجام بشه بنظر من حالا حالاها اصلا به ماشین فکر نکنید. من که اسفند نوشتم هنوز خبری از ماشینم نیست
علی حاج محمد حسینی : چقدر یه شرکت خودرو سازی بی مسئولیت و دروغگو میتونه باشه من تیر ماه سال گذشته ثبت نام ساینا دوگانه کردم ‌که الان هفتادو دو روزه که مابقی پول را هموواریز کردیم ولی نه جوابی به ميدند و نه ماشین را آخه این چه مدیریتی که این شرکت داره چرا اینقده مردم آزاری میکنید من با همون ماشین داغون قبلی داشتم اسنپ کار می‌کردم گفتم ماشین را بفروشم که با ماشین بهتر،درآمد بهتری برای زن و بچه ام داشته باشم که الان چهارده ماهه که دارم کارگری میکنم ولی این از خدا بی خبرا ماشین منو ندادن خدا از سرتون نگذره.
X5 : موضوع به این سادگی هم نمیدونی
نازنین : سلام من 19اسفند 199میلیون ریختم الان برای بقیه پول باید چقدر پرداخت کنم فاکتور زده بود مهر ماه
سالار : پس خوشبحال کسانی که سایناثبت نام کرده بودن..چون الان میرن پول واریز میکنن
دادا : تو که به قول خودت اتومات نوشتی.. اینجا چیکار میکنی؟ معلومه حرفات دروغه همه
t8 : ارسال پلاک یعنی چی مگه با ماشین نمیاد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پارس tu5 : سلام هانیه خانم من الان پژو tu5 مدل 403 دارم من زمستان 402 بودم تبدیل زدم به سورن و پیامک تبدیل مجدد اومد رفت تفاوت پرداخت کردم دیدم پژو tu5 والان سه ماه زیر پامه
s7 : من طرح پیش فروش بودم.31 تیر زمان تحویل بوده تازه 29 شهریور فاکتور شده
رسول ef7p دستی پیش ت31 مرداد : جواب به آقا مصطفی و دوستان عزیز که در مورد نحوه ی محاسبه مبلغ سود تأخیر سوال داشتند سود تأخیر برای پیش فروش ها 1%کل مبلغ واریزی است 561/480/000×1%=5/614/800میلیون ماهانه این مبلغ تقسیم بر 30 روز کنید که میشه روزی تقریبا 187 هزار تومان، برای بدست آوردن مبلغ تأخیر 187 هزار تومان ضربدر تعداد روز تأخیر( از تاریخ تحویل تا روزی که فاکتور شده) مثل خودم که 187 هزار تومان ×29 روز = که شده مبلغ 5/537/000 همین روش برای دوستان فروش فو ری ها البته با سود 3% کل مبلغ واریزی محاسبه می‌شود.
ایکس33 فر‌وغ : با سلام احترام دوستان قدیمی. بنده تحویلم 16 مرداد بوده همه فکنم حفظید دیگه😂😂 میخاستم بپرسم کسی 16 مرداد مجوز خورده؟؟؟؟؟ اگر خورده بگه ؟؟؟ سپاس
ایکس 22 پرو نمایندگی بندر عباس : سلام امروز 200کیلومتر رانندگی کردم ماشین راحتی هست دنده راحت
شیراز 22 زارع : درود ،،خرید نقدی 15 اسفند تحویل سیستمی 6مرداد فعلا خبری از ماشین نیست ،خدا لعنت کنه سران مملکت رو ،،،،اقایون فرمول تاخیر چجوری حساب میکنن این خدا زدها،،،
x22 : آقای سعید تیگو 8 از روز قرارداد روزهای کاری رو میشمارن توی اروپا هم روزهای کاری در هفته 5 روزه یعنی از دوشنبه تا جمعه و شنبه و یکشنبه روزهای کاری نیستن اینجا هم همینطور پنجشنبه و جمعه روزهای کاری نیستن. این تو قرارداد اومده روزهای کاری و باید میپرسیدی. من نپرسیده میدونستم پنجشنبه جمعه روزهای کاری نیستن. ادعایی ندارم ولی وقتی قرارداد میذارن جلوتون دیگه چه لاستیک اتیش بزنین چه نزنین فایده نداره
مجید از تهران : عزیزمی 🎀
محسن : بله درسته منظورم دعوتنامه تکمیل وجه هست
محمد از سنندج : سلام خدمت دوستان . دنا اتومات آپشنال فروش فوری هستم . تحویل 16شهریور که هنوز هیچ خبری از فاکتور شدن نیست .