خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
دلواپسیهای پس از برجام
1394/10/29
11:00
دلواپسیهای پس از برجام
درشرایطی که اجرای برجام و لغو تحریمهای بینالمللی، حضور سرمایهگذاران خارجی و بهدنبال آن ایجاد تحول در زنجیره خودروسازی کشور را تقویت کرده، اما برخی عوامل بازدارنده داخلی، مانع از آن شده که تولیدکنندگان طعم واقعی برجام را حس کنند. بسیاری از کارشناسان لغو تحریمهای بینالمللی علیه ایران را فرصت طلایی صنعت خودرو کشور میدانند و پیشبینی میکنند که بهدنبال این اتفاق، چرخ صنعت خودرو بار دیگر با شدت و کیفیت بهتری به گردش در خواهد آمد؛ بنابراین بهترین اتفاق بعد از لغو تحریمها در صنعت خودروی داخل، حضور سرمایهگذاران خارجی عنوان میشود.
موضوعی که آوردههای بسیاری از جمله کاهش هزینههای تولید، ورود محصولات جدید و به تبع آن تنوع محصول در بازار داخل و ارتقای کیفیت را برای صنعت خودرو به همراه خواهد داشت. موضوعی که خودروسازان طی یک دهه گذشته بهواسطه تحریم از آن محروم بودند. در این میان اما بهنظر میرسد، همسو با افزایش امیدها، بیمها و نگرانیهای بسیاری پیش پای خودروسازان داخلی وجود دارد. دلواپسی که ممکن است عصر طلایی و روشن صنعت خودرو را به عصری تیره وتار تبدیل کند و براساس آن طعم شیرین روزهای خوش نبود تحریم، بر کام خودروسازان تلخ شود. آنگونه که بهنظر میرسد از جمله دلواپسیهای این روزهای صنعت خودرو کشور مباحثی چون فضای کسبوکار، تورم، نرخ ارز، سودبانکی و بحث رکود حاکم بر اقتصاد کشور است اما در این میان بهنظر میرسد که دغدغه اساسیتر خودروسازان به غیر از فضای داخلی که بر تولید حاکم است، بحث رشد فزاینده واردات خودروهای خارجی بهواسطه تحریم است. بنابراین در شرایطی که بهدلیل فضای مثبت پس از اجرای برجام بسیاری از کارشناسان، لغو تحریمها را نقطه پایانی مصائب و مشکلات خودروسازان میدانند؛ اما به اعتقاد دستاندرکاران صنعت خودرو هرچند برجام نغمهساز روزهای خوش است، اما در شرایطی این مهم ممکن میشود که فضای کشور برای تولید داخل بهصورت مطلوب فراهم شود؛ زیرا در گرو شرایط مناسب اقتصادی است که تولید رشد میکند.
نگرانی روزهای رفع تحریم
نظرات متفاوت بسیاری نسبت به این پرسش که آیا فرجامِ برجام بر کام خودروسازان داخلی خواهد بود، وجود دارد. در این میان دلواپسی عمده دستاندرکاران صنعت خودرو رشد فزاینده واردات خودرو و قطعات است. موضوعی که همواره خط قرمز تولیدکنندگان خودرو در ایران بوده است، به طوری که دولت نیز همواره با حمایتهای تعرفهای خود سعی داشته از ورود خارج از قاعده این محصولات به نفع خودروهای داخلی جلوگیری کند. با این وجود، بنا به گفته کارشناسان لغو تحریمها و افزایش منابع مالی در کشور همواره با سیل فزاینده واردات محصولات مختلف به کشور همراه بوده است؛ بنابراین صنعت خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین نگرانی نسبت به افزایش واردات برندهای متعدد جهانی یکی از مواردی است که آینده مثبت پس از لغو تحریمها را تا حدودی مخدوش میکند. حال آنکه دستاندرکاران خودرویی کشور با توجه به کاهش منابع حاصل از فروش نفت بر حمایت از تولید داخل تاکید دارند و معتقدند در صورتی که توسعه واحدهای تولیدی و توسعه ساخت داخل مدنظر دولتمردان قرار نگیرد و تولید در اولویت حمایتهای دولت نباشد، وضعیت صنعت خودرو بهتر از امروز نخواهد شد. آنگونه که بهنظر میرسد اتفاق نظری جدی بر اینکه واردات خودرو و قطعات خارجی مهمترین نگرانی این روزهای خودروسازان است، وجود دارد. این موضوع در شرایطی اهمیت ویژه دارد که خودروسازان مدت زمان تولید خودروهای تازه خود پس از نهایی شدن قرارداد با خودروسازان خارجی را بین یکسال ونیم تا 2 سال تخمین زدهاند و معتقدند که بهدلیل آنکه تاثیرات مثبت ناشی از برجام بر برنامههای خودروسازان در طولانی مدت اثر خود را میگذارد بنابراین در این مدت ممکن است واردات خودرو بهصورت بسیار زیاد افزایش یابد. این موضوع در حالی است که دولت قصد دارد در سازمان تجارت جهانی عضو شود و براین اساس تعرفه واردات خودرو نیز ممکن است کاهش یابد. در این زمینه، ساسان قربانی، سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» میگوید: دولت در یک برنامه منسجم باید از هرگونه افزایش واردات به نفع تولید جلوگیری کند؛ زیرا رشد فزاینده واردات موجب خدشه به برنامه خودروسازان میشود.
وی با اشاره به اینکه دانش و تکنولوژی صنعت خودرو در سالهای تحریم کاهش یافته است، میگوید: طی این سالها صنعت خودرو نتوانسته همسو با افزایش تکنولوژی برندهای معتبر خودروسازی پیش برود و محصولات کنونی ما قدرت رقابت با بسیاری از خودروها را ندارند؛ بنابراین در شرایط رقابتی تولید داخل آسیب خواهد دید. با این وجود، آلبرت بغزیان استاد دانشگاه و عضو ناظر شورای رقابت با تاکید بر اینکه افزایش واردات مهمترین مشکل خودروسازان در شرایط تحریم خواهد بود تاکید دارد که این موضوع به نفع بازار رقابتی و مشتریان خودرو است. در همین حال بسیاری از دستاندرکاران صنعت خودرو نگرانیهای دیگر پس از لغو تحریمها را فضای کسبوکار و رکود حاکم بر کشور و به خصوص بخشهای تولیدی میدانند و اینکه دولت باید هر چه سریعتر با برنامههای مدون رکود را رفع کند. این موضوع نیازمند سیاستهای منسجم و فرابخشی است که ضمن حل دیگر مسائل اقتصادی میتواند به حل مشکل صنعت خودرو نیز کمک کند. در این میان مباحث بانکی در حل مشکل رکود از اهمیت بسیاری برخوردار است و از همه مهمتر اینکه تکلیف نرخ ارز نیز مشخص شود. بنابراین در شرایطی که همه این مسائل وجود دارد و از سوی دیگر دولت نیز همچنان در بخش خودرو تصدی خود را حفظ کرده است، اگر بسترلازم برای تولید خودرو فراهم نشود، امید چندانی به آینده خودرو وجود نخواهد داشت. در این میان کارشناسان نظرات متفاوتی دارند هرچند ساسان قربانی حمایت هوشمندانه و منسجم دولت از تولیدکنندگان را مصلحت روزهای پس از لغو تحریم میداند، اما فربد زاوه، کارشناس خودرو معتقد است نگرانی عمده در ماههای آتی آن است که دولت همچنان بر نقش مداخلهگرایانه خود در این صنعت ادامه دهد و قصد نداشته باشد تا فضای اقتصادی کشور به خصوص در بحث تولید خودرو به سمت رقابت پیش برود. وی معتقد است خودروسازان در صورتی میتوانند توسعه یابند که بازار رقابتی شود و دولت در این فرآیند دخالتی نداشته باشد.
حرفهای های صنعت خودرو کانال وانکار را از دست نمیدهند.
منبع
دنیای اقتصاد
برچسب :
خودرو
,
برجام
,
دلواپسی
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
8 نظر
بهنام
2
درضمن نوید عزیز شما به اندازه خوتون کار انجام دادی برای توسعه کشور.
همه قرار نیست که انیشتین و هاوکینگ و کخ و پاستور و نیوتن بشن که
جامعه به کارمند سالم و کارگر سالم و راننده و خیلی از کارهای دیگه نیازمند
حتما همه نباید دکتر و جراح مغزواعصاب و مهندس بشن که
18:37 1394/11/01
گزارش
پاسخ دادن
بهنام
1
اقا نوید دوست داشتنی وجود شما عزیز برای کشور
مگه از ما پرسیدن که چه ایده ای دارید برای کشور تا نظر بدیم
نا امید نشو دوست عزیز کشورها همین که تخریب نشه خودش کلیه دیگه پیشرفت به کنار.
همه میگن امریکا بد ولی همین امریکا چه استفاده هایی داره میکنه از جوانانش ولی ایران عزیز ما چی بیکاری غوغا کرده
15:31 1394/11/01
گزارش
پاسخ دادن
بهنام
1
نوید جهرمی عشقی تو
ولی خداییش خیلی شاکی
02:23 1394/11/01
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
3
کوچیکتم بهنام. ارادت دارم.
والا دلمون خونه.
بعضیا میگن تو چ کردی برا مملکتت که اینقدر مینالی. ما هم ب اندازه خودمون کارایی کرده بودیم. اما وقتی چن بار جلوتو بگیرن و زمینت بزنن دیگه کاسه ی صبرت لبریز میشه.
درد دل بسیار است جانا،دریغا مرهمی
ب هر حال ما منکر کسایی ک زحمت میکشن و درحال توسعه ی کشور عزیزمون هستن نیستیم و شخصاً دست تک تکشون رو میبوسم.
14:31 1394/11/01
گزارش
hasan
4
اگه ایران خودرو همونی که من فکر میکم باشه روی تمام ماشین جدیدی که میخواد تولید کنه همون موتور های منسوخ و 8 سوپاپ استفاده میکنه. فقط باید منتظر باشیم که ببینیم شکل جدید 206 و 405و پارس سمند چجوریه؟
متاسفم.
10:23 1394/10/30
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
20
فقط میتونم بگم خاک بر سر صنعتی که با وجود این همه حاشیه امنیتی که داره، با این همه تعرفه و حمایتی که ازش میشه باز میترسه و نگران سود خودشه.
لعنت برشون.
16:45 1394/10/29
گزارش
پاسخ دادن
امیر(سابق)
12
نوید جان. بسیار بسیار بسیار درست گفتی. اگر میخواهند سرپا بمانند با توجه به زیرساختهایی که هست میتوانند در عرض6ماه خط مونتاژ یک محصول روز اروپایی را راه اندازی کنند. بقیه حرفهایی که میزنند بهانه تراشی و بیسوادیست
01:06 1394/10/30
گزارش
کاربر: نوید جهرمی
5
درود بر تو امیر جان که حرف دلمو درک کردی. درود بر تو
10:02 1394/10/30
گزارش
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
شاهین اتومات هفته ۴ اسفند ۴۰۳ ، ۲۹۰ واریز
18 نظر
محمد-::::::::
13 نظر
سوم بهمن
9 نظر
اطلاعات خودرو
توحید ارومیه
189 نظر
توحید ارومیه
95 نظر
پارسا.
68 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شرایط فروش شاهین G پس از مدتها اعلام شد [آذر 1403]
Shahin جی آذر
: سال ۴۰۲ ثبت نام کردیم اذر ماه تالان ۶۰۰ ریختیم حساب سایپا لعنتی چرا تحویل نمیده دیگه چی از جون ما میخواد ارث پدرشو میخواد؟
مشخصات کامل فنی و رفاهی خودرو شاهین سایپا
شاهین هفته چهارم اسفند
: سلام یعنی تو این مدت کسی فاکتور نشده شاهین پلاس تموم شد فاکتورش این یه روزم حرکت نکرده یعنی
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
مهدی
: سلام باید پیام تکمیل وجه بیاد. وگرنه نمیتونید
مشخصات کامل فنی و رفاهی خودرو شاهین سایپا
ناشناس
: هنوز پیش فروشهای مهر 402 که شاهین معمولی تبدیل به شاهین اتوماتیک سی وی تی کردن دعوتنامه های تکمیل وجه هفته چهارم اسفندماه 403 نفرستاده 290 میلیون بابت شاهین سی وی تی ازمون گرفتن خردادماه 404 هم داره کم کم تموم میشه پس کی میخوان بفرستن
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
پناه
: از منم 20پلاک شداما همچنان چراغ تحویل خاموشه شما کدوم شهرید؟
شرایط فروش شاهین G پس از مدتها اعلام شد [آذر 1403]
مال باخته و پشیمان
: ما که فروش فوری بودیم و هفت ماه هم هست که ماشینمونو نگرفتیم که شامل افزایش قیمت نمیشیم ؟ امیدوارم سایپا خراب شه
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
عباسی
: مثلا چند بدیم؟ من میخام بفروشم
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
عباسی
: تکمیل وجه فروردین نداریم
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
Mojtabaa
: دوستان پيگير باشين و تهديد به مراجعه حضوري كنين انجام ميشه برا من ٢روز پيش شاسي شد
علت تاخیر در تحویل خودرو اعلام شد
تارا اسفند سرامیک
: سلام مبارک باشه ردیف قرارداد چند بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
MVM 550 اتومات
حمید
: سلام دوستان امروز و فردا بارگیری انجام میشه ؟
ساینا
پیش فروش تکمیل وجه 7اسفند
: امروز انگار خبری از فاکتور نیست اینا روند خاصی دارن ما نمیدونیم چرا همه چی مجهوله ؟؟؟ فقط اینو فهمیدم که باید صبر کنم معلوم نیست تا کی
MVM 550 اتومات
حمید
: دوستان ایا بارگیری امروز و فرداهم انجام میشه؟؟
MVM 550 اتومات
X22pro mt
: دیروز فاکتور و بیمه شده منتظر پلاک هستیم
سایپا اطلس جی
اطلس 28مهر
: زنگ میزنی زمان انتظار 30 دقیقه س. بعد که نوبتت میرسه میان گوشی روت قطع می کنند. آخه این ظلم نیست در حق ما که هم ماشین نمیدین هم جواب نمیدین. کلاهبردارا
ساینا
ساینا دوگانه
: دو گانه 26 اسفند تکمیل وجه کردم واقعا سرویسمون کردن. اینقدر بی درو پیکر اخه ....
سایپا کوییک
کوییک s
: باسلام کوییک s واریزی دوم 11 خرداد فاکتور شد 19خرداد و امروز 22 خرداد تحویل داده شد
تیبا SX
شاهین
: ماشین شما افزایش قیمت خورده بهش منظورم یعنی اینکه فقط بیمه مالیات افزایش قیمت خورده منتظر بمونید مجددا براتون دعوت نامه صادر میکنن که مبلغش حدودا بین 6 تا 10 میلیون هستش
تیبا SX
M
: سلام من 6اسفند تکمیل وجه کردم امروز فاکتور شدم
دنا 1.7
دنا اتوماتیک
: سلام تیر کسی فاکتور نشده، اینکه میان میگن فاکتور شدیم عجیبه اصلا چند روزی هست فاکتور نداره ایران خودرو