دلواپسی‌های پس از برجام

دلواپسی‌های پس از برجام

درشرایطی که اجرای برجام و لغو تحریم‌های بین‌المللی، حضور سرمایه‌گذاران خارجی و به‌دنبال آن ایجاد تحول در زنجیره خودروسازی کشور را تقویت کرده، اما برخی عوامل بازدارنده داخلی، مانع از آن شده که تولید‌کنندگان طعم واقعی برجام را حس کنند. بسیاری از کارشناسان لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را فرصت طلایی صنعت خودرو کشور می‌دانند و پیش‌بینی می‌کنند که به‌دنبال این اتفاق، چرخ صنعت خودرو بار دیگر با شدت و کیفیت بهتری به گردش در خواهد آمد؛ بنابراین بهترین اتفاق بعد از لغو تحریم‌ها در صنعت خودروی داخل، حضور سرمایه‌گذاران خارجی عنوان می‌شود.
 
 
 
موضوعی که آورده‌های بسیاری از جمله کاهش هزینه‌های تولید، ورود محصولات جدید و به تبع آن تنوع محصول در بازار داخل و ارتقای کیفیت را برای صنعت خودرو به همراه خواهد داشت. موضوعی که خودروسازان طی یک دهه گذشته به‌واسطه تحریم از آن محروم بودند. در این میان اما به‌نظر می‌رسد، همسو با افزایش امیدها، بیم‌ها و نگرانی‌های بسیاری پیش پای خودروسازان داخلی وجود دارد. دلواپسی که ممکن است عصر طلایی و روشن صنعت خودرو را به عصری تیره وتار تبدیل کند و براساس آن طعم شیرین روزهای خوش نبود تحریم، بر کام خودروسازان تلخ شود. آن‌گونه که به‌نظر می‌رسد از جمله دلواپسی‌های این روزهای صنعت خودرو کشور مباحثی چون فضای کسب‌وکار، تورم، نرخ ارز، سودبانکی و بحث رکود حاکم بر اقتصاد کشور است اما در این میان به‌نظر می‌رسد که دغدغه اساسی‌تر خودروسازان به غیر از فضای داخلی که بر تولید حاکم است، بحث رشد فزاینده واردات خودروهای خارجی به‌واسطه تحریم است. بنابراین در شرایطی که به‌دلیل فضای مثبت پس از اجرای برجام بسیاری از کارشناسان، لغو تحریم‌ها را نقطه پایانی مصائب و مشکلات خودروسازان می‌دانند؛ اما به اعتقاد دست‌اندرکاران صنعت خودرو هرچند برجام نغمه‌ساز روزهای خوش است، اما در شرایطی این مهم ممکن می‌شود که فضای کشور برای تولید داخل به‌صورت مطلوب فراهم شود؛ زیرا در گرو شرایط مناسب اقتصادی است که تولید رشد می‌کند.
 
 
نگرانی‌ روزهای رفع تحریم
 
نظرات متفاوت بسیاری نسبت به این پرسش که آیا فرجامِ‌ برجام بر کام خودروسازان داخلی خواهد بود، وجود دارد. در این میان دلواپسی عمده دست‌اندرکاران صنعت خودرو رشد فزاینده واردات خودرو و قطعات است. موضوعی که همواره خط قرمز تولیدکنندگان خودرو در ایران بوده است، به طوری که دولت نیز همواره با حمایت‌های تعرفه‌ای خود سعی داشته از ورود خارج از قاعده این محصولات به نفع خودروهای داخلی جلوگیری کند. با این وجود، بنا به گفته کارشناسان لغو تحریم‌ها و افزایش منابع مالی در کشور همواره با سیل فزاینده واردات محصولات مختلف به کشور همراه بوده است؛ بنابراین صنعت خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین نگرانی نسبت به افزایش واردات برندهای متعدد جهانی یکی از مواردی است که آینده مثبت پس از لغو تحریم‌ها را تا حدودی مخدوش می‌کند. حال آنکه دست‌اندرکاران خودرویی کشور با توجه به کاهش منابع حاصل از فروش نفت بر حمایت از تولید داخل تاکید دارند و معتقدند در صورتی که توسعه واحدهای تولیدی و توسعه ساخت داخل مدنظر دولتمردان قرار نگیرد و تولید در اولویت حمایت‌های دولت نباشد، وضعیت صنعت خودرو بهتر از امروز نخواهد شد. آن‌گونه که به‌نظر می‌رسد اتفاق نظری جدی بر اینکه واردات خودرو و قطعات خارجی مهم‌ترین نگرانی این روزهای خودروسازان است، وجود دارد. این موضوع در شرایطی اهمیت ویژه دارد که خودروسازان مدت زمان تولید خودروهای تازه خود پس از نهایی شدن قرارداد با خودروسازان خارجی را بین یکسال ونیم تا 2 سال تخمین زده‌اند و معتقدند که به‌دلیل آنکه تاثیرات مثبت ناشی از برجام بر برنامه‌های خودروسازان در طولانی مدت اثر خود را می‌گذارد بنابراین در این مدت ممکن است واردات خودرو به‌صورت بسیار زیاد افزایش یابد. این موضوع در حالی است که دولت قصد دارد در سازمان تجارت جهانی عضو شود و براین اساس تعرفه واردات خودرو نیز ممکن است کاهش ‌یابد. در این زمینه، ساسان قربانی، سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: دولت در یک برنامه منسجم باید از هرگونه افزایش واردات به نفع تولید جلوگیری کند؛ زیرا رشد فزاینده واردات موجب خدشه به برنامه خودروسازان می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه دانش و تکنولوژی صنعت خودرو در سال‌های تحریم کاهش یافته است، می‌گوید: طی این سال‌ها صنعت خودرو نتوانسته همسو با افزایش تکنولوژی برندهای معتبر خودروسازی پیش برود و محصولات کنونی ما قدرت رقابت با بسیاری از خودروها را ندارند؛ بنابراین در شرایط رقابتی تولید داخل آسیب خواهد دید. با این وجود، آلبرت بغزیان استاد دانشگاه و عضو ناظر شورای رقابت با تاکید بر اینکه افزایش واردات مهم‌ترین مشکل خودروسازان در شرایط تحریم خواهد بود تاکید دارد که این موضوع به نفع بازار رقابتی و مشتریان خودرو است. در همین حال بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت خودرو نگرانی‌های دیگر پس از لغو تحریم‌ها را فضای کسب‌وکار و رکود حاکم بر کشور و به خصوص بخش‌های تولیدی می‌دانند و اینکه دولت باید هر چه سریع‌تر با برنامه‌های مدون رکود را رفع کند. این موضوع نیازمند سیاست‌های منسجم و فرابخشی است که ضمن حل دیگر مسائل اقتصادی می‌تواند به حل مشکل صنعت خودرو نیز کمک کند. در این میان مباحث بانکی در حل مشکل رکود از اهمیت بسیاری برخوردار است و از همه مهم‌تر اینکه تکلیف نرخ ارز نیز مشخص ‌شود. بنابراین در شرایطی که همه این مسائل وجود دارد و از سوی دیگر دولت نیز همچنان در بخش خودرو تصدی خود را حفظ کرده است، اگر بسترلازم برای تولید خودرو فراهم نشود، امید چندانی به آینده خودرو وجود نخواهد داشت. در این میان کارشناسان نظرات متفاوتی دارند هرچند ساسان قربانی حمایت هوشمندانه و منسجم دولت از تولیدکنندگان را مصلحت روزهای پس از لغو تحریم‌ می‌داند، اما فربد زاوه، کارشناس خودرو معتقد است نگرانی عمده در ماه‌های آتی آن است که دولت همچنان بر نقش مداخله‌گرایانه خود در این صنعت ادامه دهد و قصد نداشته باشد تا فضای اقتصادی کشور به خصوص در بحث تولید خودرو به سمت رقابت پیش برود. وی معتقد است خودروسازان در صورتی می‌توانند توسعه یابند که بازار رقابتی شود و دولت در این فرآیند دخالتی نداشته باشد.
 
 
 
دلواپسی‌های پس از برجام
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , برجام , دلواپسی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

8 نظر

بهنام
2

درضمن نوید عزیز شما به اندازه خوتون کار انجام دادی برای توسعه کشور.
همه قرار نیست که انیشتین و هاوکینگ و کخ و پاستور و نیوتن بشن که
جامعه به کارمند سالم و کارگر سالم و راننده و خیلی از کارهای دیگه نیازمند
حتما همه نباید دکتر و جراح مغزواعصاب و مهندس بشن که
18:37  1394/11/01
پاسخ دادن
بهنام
1

اقا نوید دوست داشتنی وجود شما عزیز برای کشور
مگه از ما پرسیدن که چه ایده ای دارید برای کشور تا نظر بدیم
نا امید نشو دوست عزیز کشورها همین که تخریب نشه خودش کلیه دیگه پیشرفت به کنار.
همه میگن امریکا بد ولی همین امریکا چه استفاده هایی داره میکنه از جوانانش ولی ایران عزیز ما چی بیکاری غوغا کرده
15:31  1394/11/01
پاسخ دادن
بهنام
1

نوید جهرمی عشقی تو
ولی خداییش خیلی شاکی
02:23  1394/11/01
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
3

کوچیکتم بهنام. ارادت دارم.
والا دلمون خونه.
بعضیا میگن تو چ کردی برا مملکتت که اینقدر مینالی. ما هم ب اندازه خودمون کارایی کرده بودیم. اما وقتی چن بار جلوتو بگیرن و زمینت بزنن دیگه کاسه ی صبرت لبریز میشه.
درد دل بسیار است جانا،دریغا مرهمی

ب هر حال ما منکر کسایی ک زحمت میکشن و درحال توسعه ی کشور عزیزمون هستن نیستیم و شخصاً دست تک تکشون رو میبوسم.
14:31  1394/11/01

hasan
4

اگه ایران خودرو همونی که من فکر میکم باشه روی تمام ماشین جدیدی که میخواد تولید کنه همون موتور های منسوخ و 8 سوپاپ استفاده میکنه. فقط باید منتظر باشیم که ببینیم شکل جدید 206 و 405و پارس سمند چجوریه؟
متاسفم.
10:23  1394/10/30
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
20

فقط میتونم بگم خاک بر سر صنعتی که با وجود این همه حاشیه امنیتی که داره، با این همه تعرفه و حمایتی که ازش میشه باز میترسه و نگران سود خودشه.
لعنت برشون.
16:45  1394/10/29
پاسخ دادن
امیر(سابق)
12

نوید جان. بسیار بسیار بسیار درست گفتی. اگر میخواهند سرپا بمانند با توجه به زیرساختهایی که هست میتوانند در عرض6ماه خط مونتاژ یک محصول روز اروپایی را راه اندازی کنند. بقیه حرفهایی که میزنند بهانه تراشی و بیسوادیست
01:06  1394/10/30

کاربر: نوید جهرمی
5

درود بر تو امیر جان که حرف دلمو درک کردی. درود بر تو
10:02  1394/10/30

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد