چرا دولت قبل هیچ فکری به حال صنعت خودرو نکرد؟

چرا دولت قبل هیچ فکری به حال صنعت خودرو نکرد؟

 
مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت می گوید: در سال هایی که رشد اقتصادی خوبی که داشتیم باید برای کیفیت خودرو هم فکر می شد تا امروز شاهد نارضایتی در بازار داخلی از پایین بودن کیفیت نبودیم اما در آن سال ها این سرمایه گذاری در صنعت خودرو انجام نشد.
امیرحسین قناتی، مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین از اهمیت تولید خودرو در اقتصاد کشور گفته و افزود: «وقتی راجع به رشته خاصی از صنعت صحبت و بحث زیاد می شود، نشان از درجه اهمیت خاص آن صنعت دارد. »
 
وی اظهار کرد: «با توجه به اینکه صنعت خودرو با 60 صنعت بالادستی و پایین دستی در ارتباط است نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد. هر تغییری در وضعیت تولید خودرو خیلی زود در سطح جامعه تاثیر خود را نشان می دهد.»
 
به گفته وی در هر حوزه ای چه تجاری، چه صنعتی و چه اجتماعی صحبت می کنیم رد پایی از صنعت خودرو را می بینیم.
 
قناتی معتقد است: «خودروسازی صنعتی است که اینرسی سنگینی دارد، علی الخصوص در کشورهای در حال توسعه که صاحب اصلی برند و تکنولوژی تولید خودرو نیستند و به نوعی با استفاده از تکنولوژی و برند کشورهای پیشرفته در این صنعت وارد تعامل و همکاری می شوند . مانند کشور ما که از زمانی که با کشورهای دیگر شروع به همکاری کرد خودروسازی شکل صنعتی تری به خود گرفت.»
 
وی ادامه داد: « در حوزه خودرو اگر مباحث مربوط به کیفیت با دقت رعایت نشود هم به رکود بازار دامن می زند و هم به نقطه بن بستی می رسیم که تولید توجیه منطقی و اقتصادی خود را ازدست می دهد.»
 
قناتی با اشاره به شرایطی که بعد از وضع تحریم های بین المللی برای خودروسازان داخلی به وجود آمد گفت: «مشکلاتی از قبیل کاهش ارزش ریال و افزایش قیمت دلار از یک سو و اینکه ما در بحث تکنولوژی همچنان وابسته به شرکت های خارجی بودیم از سوی دیگر ضرباتی به این صنعت زد که اثراتش در آن مقطع دیده نشد که الان داریم می بینیم.»
 
وی تاکید کرد: «در سال هایی که رشد اقتصادی خوبی که داشتیم صنعت خودرو هم تولید خوبی داشت. شاید اگر در همان سال ها به کیفیت هم فکر می شد و برنامه ریزی های لازم برای افزایش کیفیت و تنوع و توسعه محصول با برندهای جدید انجام می شد هم اکنون شاهد نارضایتی در بازار داخلی و کاهش کیفیت نبودیم اما در آن سال ها این سرمایه گذاری در صنعت خودرو انجام نشد.»
 
مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: «از سال 92 که بحث تدوین سند استراتژی صنعت خودرو نهایی و در وزارتخانه ابلاغ شد. بحث اصلی این سند این بود که ما باید جایگاه صنعت خودروی کشور را از لحاظ کیفیت و کمیت در منطقه و در بازارهای داخلی و خارجی ارتقا دهیم.»
 
وی با ذکر مثالی ادامه داد: «وقتی می خواهیم 3 میلیون خودرو تولید کنیم که حداقل یک سوم آن را صادر کنیم باید در نظر داشته باشیم که اگر این خودروهای با استاندارد و کیفیت روز تولید نشود امکان رقابت وجود نداشته و این جایگاه حفظ نخواهد شد.»
 
وی گفت: «همان زمان برنامه اهداف کیفی را مشخص کردیم که سطح ارتقاء کیفی با در نظر گرفتن سطح ارتقاء بازارهای بین المللی باید چه زاویه ای داشته باشد.»
 
وی در پایان با اشاره به نارضایتی های مشتریان از کیفیت خودروهای ساخت داخل گفت: «شاید بتوان گفت شرایطی که در حال حاضر ایجاد شده است بخشی از آن مربوط به این است که روند پیشرفت تولید و ارتقاء کیفی با شیب انتظارات مردم و مشتریان همخوانی نداشت. البته معمولا همینطور است که شیب انتظارات مشتری معمولا سریعتر افزایش پیدا می کند. با توجه به اینکه با تعرفه 40 درصد خودروهای خارجی هم وارد می شود ومردم با امکانات این خودروها آشنا شده اند و همان توقع را از خودروساز داخلی دارند.»
 
وی تاکید کرد: «در این راستا برنامه هایی تدوین شد در وزارتخانه و سخت گیری های در حوزه کیفیت انجام شده است که سعی بر این است که میزان اختلاف کیفیت خودروها با سطح انتظارات مشتری کاهش پیدا کند تا شاهد بازگشت اعتماد مشتریان داخلی به بازار خودرو باشیم.»
 
 
 
چرا دولت قبل هیچ فکری به حال صنعت خودرو نکرد؟
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

خبر آنلاین

 

برچسب : خودرو , صنعت , دولت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

7 نظر

کاربر: نوید جهرمی
3

تازمانی که ایران ناسیونال دست جناب خیامی بود خیلی اوضاش خوب بود.
اگر صنعت خودرو خصوصی بود و توسط افراد دلسوز و کاردان اداره میشد وضعمون این نبود.
02:25  1394/10/04
گزارش
پاسخ دادن
teddy
0

همون جنابی که میفرمایین موجب بنا گذاری این رویه تو ایران شد.با شرکتی قرار داد بست که ورشکست شده بود.البته عوامل سیاسی درگیر بود.همون موقع هم پیکان واسه قشر کم درآمد و همینطور واسه تاکسیرانی استفاده میشد.وگرنه اونایی که داشتن آمریکایی و ژاپنی و آلمانی سوار بودن.در کل مشکل این نظام از وقتی پیش اومد که اینترنت رو به بهای این که سود مالی زیادی توش داشت راحت گسترش دادن بودن اینکه فک کن بعدش چه اتفاقاتی قراره بیوفته.انتظارا رفت بالا و ...
10:56  1394/10/04

گزارش
امیر
5

teddy دیس لایک
14:13  1394/10/04

گزارش
کاربر: نوید جهرمی
2

باز رفت ی کارخونه خرید و تکنولوژی ساختش رو آورد. هر چند دستورات شاه بی تأثیرنبود.
من شخص خیامی و مدیریت ایشون مد نظرمه. مطالب زیادی هست که میتونه سرلوحه کار مدیران فعلیمون بشه.
بعدش هم که اموالش رو مصادره کردن رفت.
15:11  1394/10/04

گزارش
امیر(سابق)
20

من ترفدار دولت قبل نیستم ولی برای سرپوش گذاشتن بر کم کاری خودتان دیگران را متهم نکنید. هیچ دولتی بعد انقلاب حرکت مثبت در خودروسازی انجام نداد بجز بالا بردن سهم سود خودش و به تبع آن بالا رفتن قیمت بی رویه ماشین و مکیدن خون مردم بدون اینکه به کیفیت و یا به روز رسانی و نیاز مشتری توجه کنند
12:28  1394/10/03
گزارش
پاسخ دادن
ارسلان
5

لایک
17:34  1394/10/03

گزارش
ایرانی باغیرت
1

احسنت . صحیح است . دقیقا به اصل مطلب اشاره کردی . خیلی چیزها از 57 به اینور سقوط کرد.
23:00  1394/10/03

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امیر : ممنونم کارم راه افتاد دستت طلا
حسین X5 : سلام کی ثبت نام کردید و تو قرارداد تون تحویل کی هسنیتد
تاراv1pفوری : سلام بله منم تحویل 20 شهریور همچنان در حالا فاکتور شدن
تاراv1pفوری : سلام منم تارا پلاس تحویل زده 20 شهریور امروز زنگ ایرانخودرو زدم میگه بخاطر مشکلاتی که در کشور پیش اومده یه ماه تاخیر داره
علی x5 دی ۴۰۳ : مشهد.ان شاالله زودتر هم مدارک و هم ماشین دوستان بیاد راحت شن
وی ۴ تیتانیوم : سلام کاش ساعت واریزتون رو‌هم میفرمودین‌ هم شما هم علی
cvt مهر 1402 : سلام من تکمیل وجه 16 اسفند هستم. سخا 18 اسفند هنوز فاکتور نشدم. بعد از 6 ماه تاخیر تازه امروز برام پیامک تبدیل اختیاری به GL اومده
مهدی : من واریزی دوم 17 اسفند هستم رنگ تیتانیوم، تحویل 29 اسفند فعلا خبری نیست،
شاهین : من نمی‌دونم شرکت سایپا داره چیکار می‌کنه ولی هیچ عدالتی ندارن ما ۲۹ آذر پیام پیش فروش شاهین جی برای آبان ۴۰۴ اومد و ۳۰ ام واریز کردم ولی برای بعضیا ۳ و۵..دی ماه پیام پیش فروش مرداد اومده و الان ماشینشون را تحویل گرفتن بر چه اساس برا منی که ۲۹ آذر پیام میدی میفتم آبان ولی اینایی که دی ماه بودن میفتن مرداد والا عجیبه بخدا عجیبه الهی خیر دنیا و آخرت را نبینید که آنقدر مارو اذیت کردید بخدا نمیبخشم
M : سلام دوستان من تکمیل وجه 23 اسفند هستم.احیانا اگه پیامک تبدیل به glبرام نیاد. از کجا میشه برم ببینم تبدیل خوردم یا نه؟؟ و؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پیش فروش آذرماه : هنوز فوق العاده تموم نشد، کی پیش فروش فاکتور میشه؟؟؟ پیش فروش آذر که زودتر ثبت نام کردند و شماره پذیرش با 120 شروع میشه پس فاکتور پیش فروش کی شروع میشه خسته شدیم از انتظار
حسن : پیش فروش طرح فرسوده ثبت نامی اردیبهشت 1404 ، موعد تحویل مرداد 1404 تا حالا کسی فاکتور شده ؟؟؟؟
فوق العاده 23 بهمن : بچه ها بعد از 13 بهمن میره واسه 23 بهمن؟؟
ب مهدی : قیمت نهایی کو
ندارم : اگه بزاری خودم شخص بیام فاکتورت کنم
207 پانا تبدیل به رینگ 31 مرداد : من امروز تبدیل انجام دادم 20/800 هم ازم پول گرفتن بعد الان همش برای من نوشته قرار داد تکمیل وجه نمیباشید توی کاستومر این عادیه؟! ممنون میشم اگه بدونید و بهم پاسخ بدین
ساینا فوق العاده : سلام ببخشید من کلا اطلاعاتم خیلی کمه،چک چی؟ میشه راهنمایی کنید لطفا
اصغر کننده : تبدیلی ها حالتان چونه
محمد : الان زدم تو اینترنت نوشته بود ناوگان نوسازی شماره گذاری نیسان رو متوقف کرده احتمالا مجبورمون کنن نیسان جدیده رو بگیریم
رانا سفید 8 مرداد : سلام مشهد، هنوز نگرفتم